Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Rambo: First Blood Part II

 

Skulle likt å sett Camerons versjon komme til live, med Travolta som Rambo's partner og antakeligvis en historie med litt mer kjøtt på beina. Ellers er dette en helt straight man-on-a-mission film med 57 flere drap enn i originalen, en kjip, men pen sidekick og masse forglemmelige skytesekvenser. Forsøkene på å være dyp faller derimot helt igjennom og filmer taper på å være en mellomting av 1'ern og en av 80-tallets mange useriøse actionfilmer.

 

2/5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zoolander (2001)

 

Vittig film om modellivets hemmelige bakside. Etter å regjert som verdens beste mannlige modell i tre år på rad dukker det opp skjer i sjøen for Zoolander (Ben Striller). Ikke nok med at en ny mannlig modell (Owen Wilson) utfordrer ham, men han er også uvitende del i et ondsinnet plott om å ta livet av statsministeren i Malaysia.

 

Filmen er full av kjente ansikt fra film og virekelighet Will Ferrel (Anchorman), Jerry Stiller (King of Queens), David Duchovny (X-Files), Milla Jovovich (5th Element), Bon Jowie, Paris Hilton, Tommy Hilfiger, Fred Durst og mange, mange fler.

 

Zoolander var Ben Stillers debut som regissør, manusforfatter og skuespiller for kinolerretet. Hans filmer og humor har endret seg litt siden denne, men den er fortsatt utrolig artig.

 

Anbefales som enkel underholdning.

Lenke til kommentar

Chung Hing sam lam [Chungking Express]

chungking-express.jpg

Happy Together ble en liten skuffelse, men jeg tror grunnen til det i stor grad var forventninger og "sjokket" over at det var et homofilt par vi skulle følge. Jeg er på ingen måte homofob, men slikt er det greit å være klar over på forhånd uansett. Jeg falt likevel pladask for stemningen og det visuelle i Happy Together, og akkurat den biten sitter som smurt også i denne. I tillegg har den en intressant kjærligetshistorie, eller egentlig to, som aldri blir for klissete eller ødelagt av klisjeér. Man kan ikke unngå å nevne musikken i denne filmen. California Dreamin' er et fantastisk låtvalg. Wong Kar-wai er utvilsomt en spennende regissør. Days of Being Wild står klar i hylla, men denne skal vel være blant hans svakeste?

 

Bande à Part

band%202.JPG

Den første jeg så av Jean-Luc Godard ble også en liten skuffelse. À bout de Souffle var ganske leken og fin, men jeg syns fort den ble masete, kjip og lite givende. Bande á Part er også en leken sak, men her syns jeg det fungerer mye bedre. Historien er meget underholdende og i motsetning til À bout de Souffle er karakterene og deres utvikling spennende å følge. Voice-overen kan sikkert oppfattes som både genial og direkte tåpelig. Selv heller jeg mest mot det første. Dansesekvensen var 10.0 og en av mange innslag som fikk meg til å sperre opp øynene. Week End blir min neste Godard, en film som har å levere etter Cypherons ivrige hyping.

 

A History of Violence

history-of-violence.jpg

Var veldig skeptisk til denne i utgangspunktet. Elsker Cronenbergs eldre filmer, men denne virket for streit og kommersiell. Akkurat det er også noe den har fått masse kritikk for, men jeg syns likevel det var en del å hente her. Jeg ser på A History of Violence som et krast angrep på den amerikanske drømmen. Spesielt i den første timen er satiren helt åpenbar, og filmen er til tider veldig morsom. Ser man fort fra satiren og samfunsskritikken fungerer jo denne også fint som thriller. Den underliggende spenningen er flott, og jeg kjedet meg vel egentlig aldri fra den fantastiske åpningsscenen til slutten. Jeg syns dog ikke de siste 20-25 minuttene før avslutningsscenen holdt samme nivå som resten av filmen, men de siste fem minuttene passet utmerket.

 

Promenons-nous dans les bois [Deep in the Woods]

Gialloinspirert fransk slasher. Håpløs.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Days of Being Wild står klar i hylla, men denne skal vel være blant hans svakeste?

 

Kjøpte den nettopp hos Platekompaniet og er veldig spent, da det er mitt første møte med Kar Wai Wong. Den er kanskje svak om man har sett f.eks. Chunking Express først, siden den er regnet som en av hans beste.

 

But, I don't know...

Lenke til kommentar

Orions Belte

 

ob.jpg

 

Akkurat ferdig med å se denne filmen med pappa; han mente det er den beste norske (det skal dog sies at han ikke hadde sett den siden 1985 - på kino)

 

Starten av filmen var veldig kjedelig, og jeg sovnet nesten. Etter ca. 15-20 min tar filmen seg opp, og den blir mer interessant når russerne i filmen trer inn. Når filmen har vart i en time er den blitt ganske grei, jeg føler den skiller seg ut fra norsk film generelt (selv om jeg ikke har sett så mange) -

En time ut i filmen dør 2/3 av filmens hovedpersoner, dessuten er slutten trist og depressiv; de onder seirer i denne filmen. Dette har jeg ikke sett så mye av her oppi nord.

 

 

Filmen var den siste halvtimen ganske spennende. En god film, "til å være norsk". Den er litt over midt på treet og får en 6/10 av meg.

Lenke til kommentar

Total Recall (1990)

Verhoeven er utrolig dyktig til å lage underholdende filmer som likevel skriker til deg at de er dårlige. Denne inneholder samtlige actionfilm-tropes fra 80-tallet sammen med spesialeffektene til 90-tallet, noe som gjør at denne sannsynligvis ville vært bedre sammen med noen kompiser som ble født i 1979 og en del øl innabords. Paringen av Verhoeven og Arnold fungerer perfekt, men historien er rotete og det gjør det vanskelig å engasjere seg når man hele tiden mistenker at alt er en drøm.

 

Det er utrolig mye man kan påpeke som teit hvis man ønsker det. Hvorfor får Arnold vondt når en dame på 60 kilo slår ham i magen? Hvorfor må han sloss i flere minutter mot en 50 år gammel businessmann? Hvordan klarer denne businessmannen å bli utrolig rik og suksessfull samtidig som han er for dum til å forstå at hvis man skyter mot et vindu på Mars så kommer luften til å forsvinne. Og når luften forsvinner og alle blir sugd ut, hvorfor må man trykke en knapp for å sette i gang nødveggene? Jeg kan fortsette, men det er ikke nødvendig da filmen ikke irriterte meg nevnverdig. Den har også en utrolig stilig shot tidlig i filmen som sammen med x-ray-maskinen ser helt fantastisk ut, og egentlig ga meg litt for høye forhåpninger i forhold til resten av filmen (Kuato...).

 

7/10

 

 

The King of Comedy (1982)

Virkelig fantastisk. Her har Scorsese og de Niro nok en gang klarte å vise oss en hovedkarakter som på ingen måter er en helt, og egentlig er helt forferdelig, men som likevel er så interessant og menneskelig at litt sympati blir nødvendig. Sandra Bernhard er fantastisk, men det oppdager man gjerne ikke før senere - jeg skjønte ikke hvor bra hun spilte før mot slutten i hvert fall. Det er noe med å klare å lage en god, fengende karakter ut av et menneske man absolutt ikke liker som er utrolig vanskelig. Alle liker Hannibal Lector og Patrick Bateman selv om de begge er skurker, men Masha er hysterisk, overfølsom, masete og klin gal, men likevel er det noe der.

 

Uansett, flott film som går fra å være søt og morsom og litt deprimerende i starten til å bli en utrolig spennende psykologisk film mot slutten. Akkurat i det jeg trodde at Scorsese hadde mistet grepet. ^^

9/10

Lenke til kommentar

I love you man

 

Peter skal gifte seg og trenger en forlover. Problemet er at han ikke har noen nære mannlige venner. Dermed må han skaffe seg minst en, fort. For å skaffe seg en venn må han jo selvsagt bli kjent med menn. Dette viser seg å være vanskelig da flere tror han er homofil og han er i bunn og grunn ganske femi.

 

Den er artig uten å bli for teit, den har få klisjeer, bra casting og en godkjent historie (det er jo en komedie ffs). En komedie som lett kan anbefales, men ikke forvent noe ekstremt minneverdig.

 

7/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...