Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det der er jo en kopi av denne tråden.

100% feil. Har du lest førsteinnlegget? Den tråden maner til mer kritisk diskusjon, noe denne ikke gjør i det hele tatt.

 

Infenso ba om et underfora hvor man kan lage en tråd per anmeldelse, om jeg forsto det rett.

Et forslag jeg ikke støtter. Jeg har skrevet en 20 siders rapport om kultuforumet som jeg har gitt til innholdsansvarlig (for vi moderatorer gjør ingenting, ifølge Infenso), og har kommet med noen forslag til filmforumet også. Disse forslagene er gjennomtenkte og tar helheten til Diskusjon.no i betraktning. Det gjenstår å se hvilke tilbakemeldinger Dotten kommer med.

 

Enten drit i det, eller gjør det ordentlig, sier nå jeg.

Hva er uordentlig med førsteinnlegget i den nye tråden? Er din eneste forestilling om "ordentlig" et underforum?

Lenke til kommentar
Det der er jo en kopi av denne tråden.

100% feil. Har du lest førsteinnlegget? Den tråden maner til mer kritisk diskusjon, noe denne ikke gjør i det hele tatt.

 

Infenso ba om et underfora hvor man kan lage en tråd per anmeldelse, om jeg forsto det rett.

Et forslag jeg ikke støtter. Jeg har skrevet en 20 siders rapport om kultuforumet som jeg har gitt til innholdsansvarlig (for vi moderatorer gjør ingenting, ifølge Infenso), og har kommet med noen forslag til filmforumet også. Disse forslagene er gjennomtenkte og tar helheten til Diskusjon.no i betraktning. Det gjenstår å se hvilke tilbakemeldinger Dotten kommer med.

 

Nei, jeg kan ærlig talt ikke si at jeg har sett så mye aktivitet på moderatorfronten her i det siste, men dette høres jo lovende ut! Den nye tråden er et bra tiltak.

Lenke til kommentar
Enten drit i det, eller gjør det ordentlig, sier nå jeg.

Det er rotete av 2 grunner:

- Hvis du skal poste din nye anmeldelse i den gamle tråden, må du finne den. Ikke minst, det vil også bli kaos innad de trådene.

- Hvis du skal opprette nye tråder for hver anmeldelse vil du ende opp med 20 tråder hver gang en kjent film har premiere.

Lenke til kommentar

the land of the lost 2009

 

meh, har aldri syntes Will Ferrel har vært morsom (han har sine stunder dog), helt greit, forvirrende film..

 

3/10

 

The Soloist 2009

 

En solid drama film, her får vi et inblikk over en uteligger (Jamie Foxx)

som elsker å spille instrumenter, men av dem alle er Cello hans favoritt. Vi får møte uteliggeren gjennom den kjente spaltisten Steve Lopez (Robert Downey Jr.).

 

Lopez får stor intresse av Nathaniel Ayers og ønsker å finne ut mer og mer om han, spesielt om hvordan en person som er så godhjertet (rett meg her? :S) og også er musikk talent. Det tar ikke lang tid før Lopez skjønner at Nathaniel lider av en mental sykdom og vil prøve å hjelpe han ved å gi han musikken tilbake til han (Nathaniel hadde ikke mulighet til å spille cello ute), for han nekter å ta medisin, fordi han nekter å inse at han er "syk".

 

Som en på imdb sa, "a solid drama on a human scale".

 

8/10

Endret av amir90
Lenke til kommentar

I spillforumet har vi en underfora kalt Brukernes bidrag. Her har vi en hvor vi kan poste guider og så videre. Hvorfor er det da så vanskelig å lage en underfora her hvor vi kan skrive lengre anmeldelser og diskutere filmen? Jeg venter ikke på noen spesiell film, men la oss si Iron Man 2 har premiere. Jeg likte den og vil skrive en anmeldelse. Hvorfor skal jeg opprette en egen IM2-tråd når det allerede er en? Vi kan ha femti anmeldelser i samme tråd, men fordi det er Iron Man 2-tråden i stedet for en tråd med samtlige filmer blir det enkere å finne hver anmeldelse.

 

Se for eksempel anmeldelsene av Dark Knight her. De kom først på rekke og rad, men med en og annen film blandet i mellom. Deretter tok det nok litt tid før folk fikk se den på lovlig vis, og da kom en rekke anmeldelser igjen. Dette er bare tull. Det ville vært mye bedre å ha en egen tråd for den filmen og heller legge inn vurderingen med brukernavn i førsteposten i stedet.

 

Denne tråden hartil nå 1262 sider, så hvordan skal jeg klare å finne en bestemt film jeg vet er her inne et sted? I tillegg er dette ikke 1262 sider med anmeldelser, men en hel drøss off-topic også (som blandt annet denne posten). Nei, start heller en underforum for lengre anmeldelser og diskusjoner.

Lenke til kommentar

Personlig ser jeg bare to veldig like tråder, den ene med høyere terskel for innhold og innsikt. Resultatet av forandringene blir nok at denne tråden reduseres i kvalitet, dersom tråde nummer to skulle slå an. Synd, for denne tråden har da fungert greit, så lenge en holder seg oppdatert kontinuerlig. Har også noen leie tendenser til å ende i snikksnakk, som er litt synd.

 

I nær framtid forblir min lojalitet her hos mini-anmelderne, og håper de fleste ikke vender ryggen til.

Lenke til kommentar

The Good The Bad and The Ugly (blu ray)

 

Selve det tekniske er ganske likt DVDen, men nå skal det sies at Special edition dvd'n allerde har veldig bra bilde og lyd.

 

Bilde er nok noe klarere og fargene litt rikere(nå er fargene ganske utvannet i den type film)

Discen har jo alle ekstra sakene som 2 disc dvdn har pluss et komentat spor fra Sir Christopher Frayling som jeg altid liker å høre på, så nå skal nok se med det sporet også.

 

Filmen er jo som alle vet fantastisk og lang og god, med største oppbyggingen på film, man må til serier men flere sesonger og titals timer for å få mer oppbygging.

 

Ecstasy of gold senen er høydepunktet for meg, enda mer enn duelen, og musikken i den senen er antagligvis det beste skrevet for film, det er filmens svar på Bethovens 9th, filmen varer nesten 3 timer, men den senen der ønsker man var 20 minutter lengre.

 

Det kan ikke bli noe annet enn 10/10

Lenke til kommentar

La charme discret de la bourgeois

 

Spennende surrealistisk samfunnskritikk fra Luis Bunuel. Vi føler oss som en distansert tilskuer som observerer det stive livet til en gjeng overklassemennesker. Karakterene er bare der, og vi føler ingen slags emosjonell tilknytning til dem what-so-ever, det forblir en avstand som gir oss muligheten til å betrakte filmen som film. Dette syns jeg fungerte kjempebra.

 

Nå syns jeg ikke Bunuel trenger å få så altfor mye skryt for tematikken sin. Altså, det er enkelt og greit nok å kritisere aristokratet ved å blotte dem og stille dem fram i all sin stive, kjedelige tilværelse. Det som gjør det genialt er hvor lekent og humoristisk det gjøres. På et tidspunkt blir jo faktisk karakterene satt på en scene, til publikums glede. Mange gode øyeblikk i denne filmen. Og mot slutten er vi veldig usikker på hva som er ekte og hva som er drøm. Selv de "ekte" scene er til tider veldig bisarre. Jeg likte det.

 

82/100

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Denne kom egentlig i andre tråden, men fant ut at denne ikke passet inn der, dermed:

El Topo ("The Mole")

 

Alejandro Jodorowsky, 1970

 

vlcsnap179804.png

 

vlcsnap179347.png

 

For en syk, syk film. Dette er en slags western/sex-orgie/gore/surrealisme-ting. David Lynch er fan av filmen og det merkes. Jeg har aldri sett noe lignende. Hvis jeg må sammenligne denne filmen med noe, så får det nesten bli Salo (1975). Jodorowsky's El Topo er delt inn i kapitler, men det er også et klart skille mellom del 1 og 2 i filmen, på linje med Full Metal Jacket (1987). Den første delen er helt klart den beste, en strålende 9'er om jeg skal karaktersette den. Masse flotte shots og en syk historie. Blod, sex, avkappede peniser, folk uten bein og armer, dverger, russisk rullett, slaveri, henging og incest er bare noen av tingene filmen serverer deg. Første halvdel er mest fine shots i ørkenen og gunfighting, mens andre halvdel er mer sykt og surrealistisk.

 

vlcsnap183030.png

 

Andre halvdel er mye kjedeligere og treigere enn første. Det blir bare enda mer rarere og rett og slett kjedeligere enn i starten av filmen. Karaktersetting på dette blir en 5-6 av 10. Veldig synd at ikke filmen klarte å underholde meg hele veien.

 

vlcsnap199356.png

 

Men ja, hva handler den om? Første halvdel baserer seg på at El Topo og hans (nakne) sønn rir rundt i ørkenen og ser fæle ting som henging, mord og sex på åpen 'gate'. El Topo møter etterhvert en dame, og senere tar vår helt og møter 4-5 personer som hersker i området, som må drepes. Ganske OK ("dårlig") plot, men de gale birollene som gjør alt fra å slikke på sko til å ri på nakne prester de har tatt til fange, gjør dette selvfølgelig til en minneverdig film.

 

vlcsnap182557l.png

 

Filmen (spesielt de første minuttene) er veldig stille og uten dialog, noe som kler filmen godt. Det er bare å observere og følge med, for når dialogen kommer, så sitter den. Filmen åpner med "You are seven years old. You are a man. Bury your first toy and your mother's picture".

 

El Topo har vakre farger i seg hele veien, og er uten tvil en av de peneste filmene jeg har sett. Sterke farger gir en fin kontrast til den brune ørkenen og den blå himmelen.

 

vlcsnap198959.png

 

vlcsnap198002.png

Filmens ekleste type!

 

Jeg gir filmen 7/10 på skalaen. En god film, men ikke noe jeg kommer til å se med det første; og det er ikke spesielt fordi den var dårlig (for det var den ikke), men fordi den er sick.

 

Edit: Nei, gir den 8/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Bride of Frankenstein

 

Jeg trodde jeg hadde sett denne, men hadde visst ikke det. Anyways, wow, for en fantastisk film. Selv om starten var litt wtf(jeg gikk ut fra at hun dama skulle forestille forfatteren) men når den begynte så gikk dette over. Den tar plas rett etter den første Frankenstein filmen, noe jeg syntes var ganske bra. Det tekniske denne gangen var mye bedre, både kamera, effekter og oppsette(stage eller what ever). Mange gode scener, der min favoritt var hyttescenen :love:

Dette, iallefall ifølge meg, er ikke helt en skrekkfilm. Jeg syntes den var mer rørende og jeg hadde sympati for monsteret. Alt i alt, en veldig god film. Anbefales.

Lenke til kommentar

The Invisible

 

Drama, 2007

 

En tenåringsgutt blir brutalt slått ned og gjemt i en skog mens politiet leter etter spor som kan føre til stedet han ligger. Gutten kommer i en tilstand mellom liv og død og følger etter sin angriper. Mens hans sinne er rettet mot henne lærer han også hvordan hun er, og om livet hennes.

 

En brukbar film som i motsettning til mange andre filmer som handler om liv og død, spiller ikke denne på frykt og skremmsel ovenfor det temaet. Filmen har også et ganske variablet soundtrack med mange gode sanger(igjen, i motsettning til andre filmer, brukes det ikke creepy lyder).

To skuespillprestasjoner de kunne ha gjort alderledes, er politietterforskeren og hovedrolleinhaveren. Etterforskeren var en utrolig "flat" karakter. Det du så var det du fikk, det var ikke noe følelser eller engasjement(riktig skrevet?). Hoverollen, spilt av Justin Chatwin hadde et steinansikt igjennom hele filmen, noe han kunne ha latt være å ha.

Ett friskt pust derimot var Margarita Levieva(Annie).

 

Etter jeg så denne filmen, fant jeg ut at det var en remake av en svensk film(Den Osynlige). Jeg har ikke sett den så hvordan den er i forhold kan jeg ikke si noe om.

 

4/6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...