Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Angående The Thing. Så den for første gang i vinter på BD til og med og det er utvilsomt en herlig film. Perfekt oppbygging, men jeg skulle ha ønsket flere stemningshots slik som i Alien. Filmen ender litt for fort opp som en splatter. Ellers herlig musikk som i alle Carpenterfilmene - naturligvis komponert av han selv.

 

Se filmen hos Youtube

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[quote name='cbastus' date='29/08-2009 : 21:09' post='14276879'

Har det noe for seg å kjøpe så gamle filmer på Blu-ray?

 

Heh - den eldste filmen eg har på HD DVD er frå 1938. The Thing er ein ny film.

 

Hugs at desse filmane skulle visast på kinolerret- litt høgare oppløysing enn på TV, ikkje sant?

Lenke til kommentar

Ble ikke 2001 kåret til den beste filmen i HD medie da, både i lyd og bilde?

 

Viss gammle filmer tar seg veldig godt ut i HD,

 

Andre ikke, men så finner man mange nyere filmer som ikke har god lyd eller bilde.

 

Bare se på Lethal Weapon og Die hard, Lethal weapon har et kjedelig og veikt lyd bilde, veldig ut intresant.

Die hard har kraftig og dyp lyd med flott bruk av musikk og begge disse filmene var laget nesten samtidig

Lenke til kommentar

Jeg har som regel null interesse av å ta opp igjen en diskusjon jeg anser som ferdig, men i dette tilfellet gjør jeg et unntak. Hvorfor er det plutselig blitt "forbudt" å skrive litt lengre anmeldelser? Personlig synes jeg det er direkte idiotisk. En mini-anmeldelse på ti, femten ord sier meg ingenting om selve filmen eller om jeg kommer til å like den. Alt jeg får vite er minimalt om selve filmen (og ofte vet man alt det fra før) og en anonym karakter. Det er mye bedre å skrive en litt lengre anmeldelse om hvorfor filmen fikk akkurat den karakteren, og er anmeldelsen bra nok kan man faktisk drite i hele karakteren.

 

Kommer tilbake senere i kveld/natt med to nye, lengre anmeldelser. Beware... :p

Lenke til kommentar

Hør nå her, unge mann: Såkalte "gamle" filmer er som oftest spilt inn på fysisk eller optisk film, det vil si at man ikke uten videre kan telle piksler slik det gjøres digitalt. Filmer lagret under optimale forhold (noe de aller færreste har vært gjennom historien) har et like klart og tydelig bilde som moderne filmer, og nyrestaurering gjør at gamle, ødelagte filmer får nytt liv. Så, moralen er: Gammel film er like så passende for blu-ray som nye, rett og slett fordi fysisk film er overlegent det komprimerte, digitale formatet (enten det måtte være DVD eller blu-ray). Det er ikke alltid gamle, slitne filmer er restaurert i forbindelse med en blu-ray-utgivelse, så det kan muligens forklare avvik.

Lenke til kommentar

«Unge mann.» Hehe.

Gitt at BD/DVD konverteringen er tatt fra orginalfilmen blir det fint, men mye av DVD-re-releas greiene jeg har vært borti ser ut som digitalisert VHS.

Uansett. Nok OT.

 

Gladiator (2000)

 

MV5BMTI0MTg1NzQzMV5BMl5BanBnXkFtZTcwNzYwMDQyMQ@@._V1._SX283_SY400_.jpg

 

Herlig gjensyn med en moderne klassiker. Russell Crowe spiller fantastisk som den evig lojale, stolte og elskede krigeren. Fin blasshet og et en lys pastellaktig tone gjør filmen vakker å se på selv i de blodigste senene. Absolutt å anbefale.

Lenke til kommentar

Ran (1985, Akira Kurosawa)

 

Etter å allerede sett en film (The Thing - anmld. øverste på denne siden), tenkte jeg å se en kort og grei komedie eller noe i kveld etter den. Men neida, jeg tok ut den 2,5 timer lange japanske filmen fra hylla isteden. Noen kvelder blir det bare slik. Dette er den syvende filmen jeg ser av Akira Kurosawa, og den raker nå inn på #2 etter Yojimbo (..eller om de deler #1.. vet ikke helt)

 

“Man is born crying. When he has cried enough, he dies.”

 

vlcsnap814771.png

 

Storslagen scenografi, vakre flammer

 

vlcsnap814273.png

 

Mystiske monologer og fin himmel

 

vlcsnap815569.png

 

Vassing i vannet

 

..

 

Ja, pent er det. Dette er en blanding av menneskelig-kurosawa (Ikiru) og samurai-kurosawa (Yojimbo, Sanjuro); og det kler filmen godt. Kurosawa viser også i denne filmen at han mestrer farger. Mange shots av skyer, eventuelt byggninger osv er i filmen.

 

vlcsnap816226.png

 

vlcsnap815151.png

 

Filmens tema er basert på et stykke av Shakespeare så vidt jeg vet. Filmen tar opp temaer som ære, familie, tro og annet som er vanlig i slike settinger. Veldig "typisk" japansk.

 

Tatsuya Nakadai (som forresten er en tøff gunfigther; tyve år yngre utgave i Yojimbo) spiller filmens hovedrolle. Han er også den mest troverdige karkateren i hele filmen, og der noen av birollene overspiller (noe som ikke plager meg nevneverdig, men som merkes i enkelte tilfeller), er Nakadai helt fantastisk. Han er rollen sin, og det synes i øynene hans i flere scener. Han har en transform i filmen og blir tristere og tristere.

 

vlcsnap815358.png

 

Alt i alt en skikkelig bra film, 9/10.

Lenke til kommentar

Og nettopp pga det Cuneax sier, blir Blade Runner på Blu-ray 10 ganger fetere enn DVD-versjonene. Ser mye mere detaljer, selv om filmen er fra 1982. Det er ingen VHS-overføring man får fordet.

 

Men noen gamle filmer ser ikke bedre ut på BD. Dårlig råmateriale da isåfall. Pleier å være user reviews på release.no der man får en pekepinn på kvaliteten og om det er vits å kjøpe. Predator f.eks. har veldig kornete bilde.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Urk, hva faen er det som skjer med dette forumet? Jeg liker ikke disse nye brukerne som prøver å gjøre dette til dfilm.

Dfilm? Ny bruker? Gheez, jeg kom bare med et forslag. Synes det hadde vært bedre med en egen tråd for lengre anmeldelser og mer diskusjon rundt de forskjellige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...