Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde et gjensyn med Stalker her om dagen, den gjør seg veldig bra på 2. visning. Oppdaget flere aspekter ved filmen, blant annet tvetydigheten i siste scene, som gjenspeiler hele tro/ikke tro-spørsmålet som er i filmen.

 

 

Tarkovsky ber deg rett og slett analysere deg selv. Tror du? Eller var det bare rystningene fra et tog? Er du en stalker eller en writer?

 

Lenke til kommentar

Sett noen badass-filmer i det siste, pluss en heller finurlig en som er vanskelig å plassere. Begynner med sistnevnte jeg:

 

Knowing (2009)

 

Director: Alex Proyas

 

En liten jente på femti-tallet havner i transe og rabler ned masse tall på et ark i skolesammenheng. Femti år senere havner arket i hendene på John Koestler (N. Cage). Han ser et mønster mellom alle sifrene, og de viser seg forutsigbart nok å ha en langt større og farligere betydning for nåtiden enn hva en "først skulle anta..."

 

knowing2.jpg

 

Cage flexer tennene som aldri før, men nå har jeg virkelig begynt å få sansen for det. Sammen med guttungen graver han seg lenger inn i håpløsheten. Store katastrofale hendelser setter en fin linje for det visuelle i filmen (men dette begynner vel etter hvert å bli hverdagskost), den byr på ufrivillige humorinnslag, og skuespillerne gjør sitt beste for å utnytte manuset.

 

*sukk*stønn*ork... for en utrolig bisarr utvikling, og en uvellykket en for undertegnede. Enkelte skygger av karakterer i første del av filmen var mystiske, nesten utenomjordiske. 'Snodig, dette ønsker jeg å komme til bunns i,' tenkte jeg. Skuffelsen var stor når alt kom til alt, til tross for en vakker, symbolsk avslutning.

 

Et tilsnelatende fint apokalyptisk scenario, men manusskriverne sender dette rett i grøften med abnormalt vrøvl.

 

4/10

 

Over til litt mer min smak... har vært litt av og på syk de siste dagene, og da er det filmer som er trøsten.

 

Shoot 'em up (2007)

 

Director: Michael Davis

 

En råtass av en fyr får en baby i hendene og beskytter denne til enhver pris, samtidig som han finner ut av hva pokker til situasjon han har surret seg inn i...

 

shoot-em-up-review-02.jpg

 

Noe jeg digger med slike heltefilmer er hvordan de løser enkelte situasjoner. Bare en liten detalj som å løse sikkerhetsbelte før et bilkrasj (gidder ikke stoppe, bare fyrer løs med pistolen så frontvinduet til den imotkjørende vanen knuser) for å, når kollisjonen intreffer, fly framover helt bak i vanen, trekke fram pistolen og fyre løs på alle tullingene (merk: TULLINGER) som er ute etter deg. Selvfølgelig er dette helt urealistisk og egentlig bare tull og tøys. Men det er vel nettopp det som redder slike type filmer, for jeg blir underholdt som faen! Storyen er jo bare hysterisk dum og engasjerer til null i karakter.

 

Onelinerne og den treffende, cocky humoren, de digge babesene og de tøffe actionscenene er elementer som står med glans.

 

6/10

 

Doomsday (2008)

 

Director: Neil Marshall

 

Et nasty, drepende virus rammer Skottland. Omverdenen beslutter å isolere Skottland for å hindre spredning. Tretti år senere gjenoppstår viruset, i London. Kode rød! Et lag på ca. 10 stykker sendes inn i landet hvor kiltet og sekkepipen en gang stolt frontet landet. Emma Cleasby tar ansvar i rollen som lagkapteinen katherine Sinclair og leder vei tilbake i tid... - wait, what?! (see for yourself).

 

doomsday1.jpg

 

+ E. Cleasby er noe av det råeste jeg har sett i film. Gav meg hakeslepp; deilig og nådeløs som hun var.

+ Mye grovt materiale her

+ Typekarakterer alle sammen, utrolig tøffe sådan; både i felten og høyere opp i det politiske systemet.

 

- Mye grovt materiale her. Et sted går grensen for meg ihvertfall.

 

 

Der hvor man brenner et levende menneske, for så å skjære i det som en hvilken som helst middagsrett. Ironisk, ja, men ikke gjør sånt med mennesker. Synes heller ikke det var så morsomt at en stakkarslig uskyldig kanin blir blåst i filler!

 

 

Alt dette med et plott helt på det jevne, skal det mye til for at folk blir skuffet.

 

8/10

Endret av excel
Lenke til kommentar

- Inglourious Basterds: Er så inderlig glad jeg ikke satt med noe som helst informasjon om IB på forhånd; for dette var årets opplevelse tror jeg. Christoph Waltz, herre jemini for en prestasjon. Dialoger som inneholdt gullkorn på løpende bånd, og hva med den språklige repertoaren hans? Vilt. Når han klinte til med italiensken sin fikk undertegnede lyst på al dente-kokt Penne med tilhørende god, hjemmelaget tomatsaus og et glass med Valpolicella som gjerne har ligget i kjelleren et par år.

 

Modner seg i takt med vin fra kjelleren. Fremragende, QT. Bravo.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Sleuth (1971)

 

En gammel forfatter med en forkjærlighet for spill og detektivmysterier inviterer sin kones elsker hjem til seg. Selve premisset er jo genialt. De to gir seg ut på en replikkveksling av dimensjoner, og plotet utvikler seg og avslører mer og mer for hvert minutt.

 

Dette var en av de flotteste thrillerne/mord-mysterie-filmene jeg har sett. Absolutt fremragende skuespill og et mesterlig manus. Filmen foregår nesten utelukkende i ett hus, og drives fremover av dialogen alene. Filmens stemning og suspense minnet meg mye om en Hitchcock-film, så den anbefales til alle Hitchy-fans.

 

92/100

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Istid 3 4/6

 

Har noen søte øyeblikk men er slapp , formeln begynner å bli tynn......helt kurant men ikke mer.

 

Skal se ferdig Theatre of Blood.......VPs stemme irriterer meg dog :/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Theatre of Blood 4.5/6

 

En mann vil ha hevn pga dårlig teaterkritikk og setter i gang hevntokt......Rigg er ikke helt overbevisende som bad guy , hun virker litt for snill til det ;)

 

Vel verdt å se.......obs denne kan ha enkelte makabre scener lol

Lenke til kommentar

Dr. Strangelove

 

 

9/10 1964

 

En smågal general har beordret et B-52 fly til og bombe et strategisk mål i Russland, noe som ville ført til global atomkrig. Filmen følger besetningen av flyet, presidenten og generalen i krigsromet. Alle har personene i filmen har egen karakter og spiller rollene sine godt.

Den har ikke bygger ikke opp spenning som på en vanlig actionfilm, men klarte og holde interessen min fra første minutt.

En replikk var ''Don't fight in the war-room'' Som fikk meg til og tenke på ett av de siste oppdragene på CoD4.

 

Kan da ta litt selvkritikk og si at jeg er fantastisk dårlig til og skrive anmeldelser, så prøv og ikke dømm. Men regner med at dette er en film de fleste filminterisert har sett.

Lenke til kommentar

Menn som hater kvinner

 

Første gang jeg hørte om boken tenkte jeg det bare var enda en kriminalroman på linje med alt annet møl som spys ut nå om dagen selv om "alle" skrøt den opp i skyene og vel så det. Da jeg endelig gav boken en sjanse endte jeg opp med å lese den og neste bok mer eller mindre i strekk, og jeg gleder meg til jeg får tak i den tredje i pocket-utgave. Nå har filmen endelig kommet på DVD, noe jeg hadde gledet meg til veldig lenge. Har hørt mye positivt om den, så jeg fyrte opp en pizza, slengte meg på sofaen og gledet meg.

 

Aner ikke helt hvorfor, men jeg ble skuffet. Kanskje jeg hadde for høye forventninger, eller kanskje det var fordi jeg hadde lest boken først. Skuespillerne passet i rollene sine, og historien er ganske bra overført til film. Likevel er det mye som ikke stemte helt, uten at jeg klarer helt å sette fingeren på hva det er. Boken er ganske lang, så det er mye som ikke er tatt med her. En del side-historier er hoppet glatt over, og selve hovedhistorien tar en del snarveier jeg gjerne skulle ønske de hadde utdypet nærmere. Historien dreier seg kort om en jente som forsvant uten et spor fra en øy for mange år siden, og hovedpersonen blir satt til å finne ut hva som egentlig skjedde. I boken bruker de veldig lang tid på å finne spor, men til gjengjeld gjør de det grundig så du aldri mister oversikten. Her finner de spor omtrent uten å lete engang. Selvsagt er det for å holde lengden på filmen nede (den varer likevel over to timer), men jeg hadde heller sett de hadde laget den som mini-serie for å få med mye mer av det vesentlige.

 

Alt i alt en meget bra film, men tar for mange raske snarveier og hopper over for mye. For min del ble det som Ringenes Herre fra Peter Jackson. Teknisk sett er det ingenting i veien med den, men jeg likte den ikke noe særlig. Les heller boken.

 

Vurdering: 6.5/10

Lenke til kommentar
Finnes det en tråd/kan vi opprette der det er krav om å skrive lengre anmeldelser, med f.eks minimum 200-500 ord?

Så utrolig teit da. Noen ganger skriver jeg langre, noen ganger korte. Dessuten er det noen som alltid skriver lange, noen som alltid skriver korte, etc etc, det er bare fordelt. Synes det er greit som det er.

Lenke til kommentar

Da endret jeg reglene litt. Klarer man ikke å skrive mer enn et par ord, så er det vel strengt talt ikke noe vits å skrive en anmeldelse. Ønsker en blest om karakteren så får man vente til månedoppsummeringen i liste-febertråden. Ved at folk skriver _litt_ lengre anmeldelser så stimulerer man til diskusjon. Hvilke argumenter og synspunkt kan man diskutere f.eks Cypherons Rec-anmeldelse? Jeg bryr meg veldig lite om hvilke filmer Cypheron eller andre har sett, men hadde han påpekt hvilke detaljer ved Rec som var bra/dårlig så er det litt mer givende for leserne og ikke minst en god plattform for videre diskusjon.

 

Uansett, dette blir nok en prøveordning. Hvis folk ikke orker å trøkke ut de få ordene som skal til over noe lengre tid, så kan vi vende tilbake til det normale. To anmeldertråder ser jeg ikke helt poenget med.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Etter et visst antall innlegg burde slike tråder overtas av forumet, slik at man ikke får gjort endringer på måfå. Denne tråden, filmprat og filmklubben burde styres av cun eller Dotten elns, så slipper vi å få nye regler som kødder til en løsning som har fungert i all tid fordi trådstarter har fått noe for seg.

 

Og mens vi først er innom emnet så er jeg rimelig sikker på at Dorians Filmklubb hadde vunnet i en avstemning, men nazinfenso la ned veto. For noe tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...