Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vertigo (1958)

Director: Alfred Hitchcock

Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice.

 

vertigo.jpg

 

Filmer er best på kino, og da passet det ypperlig med denne. Har allerede sett den før, men når den går først på kino så kan jeg ikke gå glipp av noe slikt. Introen i filmen er rett og slett fantastisk, med eventyrliks musikk og pene surrealistiske bilder setter filmen en god stemning, selv før filmen har begynt. Filmen virkelig trollbindet meg der jeg satt, er nesten som at jeg glemte at jeg satt og så på filmen, tiden sto virkelig stille. Starten av filmen kan være litt forvirrende, men man kommer fort inne filmen så fort hovedrollen begynner på saken. Skal ikke røpe noe av handlingen om folk ikke har sett den. Men kan røpe så mye at filmen er mystisk, filmen lurer både hovedrolle og folk som ser på. Var flere ganger jeg følte meg like forvirra som godeste James Stewart var.

 

Jeg elsker bruken av farger i filmen. Filmen bruker utrolig sterke farger, noe som gjør filmen enda mere surrealistisk som den allerede er fra før. Kameraføringen er beyond fantastisk, noe som er en selvfølge i en Hitchcock film. Skuespillet er meget godt, ihvertfall fra James Stewart. Hitchcock er pr kåt som vanlig da man fikk se han gå over veien. Kan nesten gi denne toppkarakteren, men må gi litt minus da jeg synes slutten var litt brå, ingen dårlig slutt tho, bare litt brå.

9.5/10

Lenke til kommentar

Un chien andalou (1929)

 

En surrealistisk kortfilm hvor ikke alt henger helt på greip. Det er debutfilmen Luis Buñuel hvor Salvador Dalí er forfatteren. Det kan tolkes som at filmen vil representere mennenes kjønnsrolle og holdninger mot kvinner var nedverdigende på denne tiden. Åpningsscenen hvor en mann kutter opp øyet til en kvinne med et barberblad er mest sannsynlig for å skjokkere. Senere i filmen prøver en mann å voldta en kvinne, og på surrealistisk vis ender kvinnen bak en stol i et hjørne, mens mannen drar to pianoer som det ligger to døde esler på og to mennesker som henger etter i et tau. Muligens ville Buñuel med denne scenen vise hvor brutalt lystig menn var etter kvinner mens mannen drar alt han kan for å nå frem til kvinnen.

 

9/10

Endret av 41204
Lenke til kommentar

Inglorious Bastards

 

Alle sammen jeg kjente som hadde sett filmen, skrøt av filmen som bare det, av den grunnen og at jeg kjedet meg, valgte jeg å gå på kino for å se denne filmen.

 

Jeg vil gjerne nevne først at jeg har mer eller mindre aldri sett en film av Tarantino, har riktig nok sett noen scener fra Kill bill, men aldri nok til å ha faktisk "sett" filmen.

 

Men nok om det, jeg har på en måte litt blandet følelser for hva jeg syns om filmen, kan vel prøve å oppsumere det:

 

Jeg syns at første "chapter" var genial, tror jeg nesten aldri ha sett en scene så¨bra lagd, atmosfæren var neste å grine av (på en positiv måte).

 

Ben Afflecks rolle var riktig nok, litt overdrevet, men var samtidig en del av humoren i hele filmen, og da var nok mer enn bare noen få ganger jeg lo av han :)

 

Når det gjelder selve historien, vel så kan man nok si at dette er en fiksjon, en slags "heroisk" tvist fra Tarantinos side, og det er helt ok, det forventet jeg første sekundet jeg så "1941 og så gjengen Bastards", men det trakk ikke i det hele tatt.

 

Jeg kan virkelig forstå hvor vansklig det må ha vært for Tarantino å regisørre (sikkert feil) denne filmen, for meg virket det som de snakket ikke-engelsk 60% av filmen, men god jobb, likevel!

 

Av mine favoritt scener er det nok "kjeller" scenen, her var det både morsomt og skapte ikke minst spenning blant publikum.

 

Av skuespillere var jeg mest imponert av Christoph Waltz, av dere som har sett filmen, så forstår dere meg sikkert :)

 

Noe som trakk ned fra mitt synspunkt var kanskje lengden av filmen, og denne overkillen på slutten, jeg sier ikke at dette passer IKKE for folk flest, men slik føltes det for meg.

Jeg ble etter filmen fortalt at dette var ganske typisk Tarantino film, hvor enkelte dialoger er lange og avsluttes med kamp/vold etc scener.

 

Karakteren jeg gir denne filmen er grunnet at jeg hadde det veldig gøy når jeg så filmen, men for meg blir det ikke mer enn en fin engangs kinoopplevelse. Ergo, jeg ønsker ikke å se filmen igjen når den kommer på dvd/blue-ray.

 

 

7,2/10

 

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Stalker (1979)

Regissør: Andrei Tarkovsky

 

---------------------------------------------

 

stalker.jpg

 

Dette var mitt første møte med den russiske mesterregissøren Andrei Tarkovsky, og må si at Stalker var veldig anderledes fra alt annet jeg har sett tidligere. Filmen var ekstrem tung, så tung at jeg faktisk startet den på nytt etter ca 45 minutter fordi jeg følte at jeg ikke fikk med meg hva som foregikk. Det hjalp særdeles godt, men fant også senere ut at meningen er at man ikke skal fatte selve poenget før etter filmen var sett, det var isåfall tilfelle med meg. Og etter at filmen fikk sunket skikkelig inn, er det umulig å benekte hvilken god film Stalker er. Den miserable og håpløse stemningen, den glimrende kinematografien, solide skuespilere og Tarkovsky som står bak det hele.

 

Det er ingen tvil om at jeg skal se mer film fra denne mannen, og mer internasjonal film. Men om det skulle være noe tvil må jeg si at jeg synes Stalker var svært tung, og med det russiske språket er man totalt avhengig av tekst så derfor hadde jeg litt problemer med hvem som faktisk sa hva, det blir litt vanskelig å følge med på teksten og leppebevegelsene samtidig. Men jeg anså ikke det som et altfor stort problem. Jeg velger å ikke gi filmen toppkarakter av de nevnte grunnene, og rett for slett fordi jeg ikke er vant med denne type film helt ennå, men det var en god start!

 

Vurdering: 8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...