Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Safety Last

 

Jeg er ikke veldig bevandret i stumfilmland, men dette var en liten sjarmbombe. Lloyd havner jo i den ene fnisete situasjonen etter den andre og det er ganske utrolig at disse klatrestuntsene ble utført uten noe sikkerthetsopplegg.

 

4/5

 

 

Die Hard 2 (re)

 

En film som prøver å være større og bedre enn originalen, men som kun ender opp med å være større. Det er en underholdende actionfilm og kreativiteten til John McClane er stor, men filmen blekner egentlig på alle punkter i forhold til originalen. Den burde rett og slett prøvd og stått litt mer på egne bein.

 

3/5

 

 

24 sesong 1 (re)

 

De tretten første episodene er så og si perfekte, men så merker man litt at produksjonen aldri hadde forventet å bli plukket opp for en hel sesong. Det tar seg derimot kraftig opp og slutten produserer frysninger få filmer har klart å matche. Helt klart den mest realistiske, utypiske og unike sesongen i serien.

 

5/5

 

State of Play

Egentlig utrolig ordinær, men det er et eller annet med komboen snuskete politikere og snusete journalister som virkelig funker for meg. Vi snakker ikke noen ny All The Presidents Men eller The Insider, men håndverket er bra og jeg setter pris på thrillere som ikke setter sin lit til at store actionscener skal stå for all spenninga.

 

(Noen som kan fortelle om serien er verdt et innkjøp eller om det stort sett er det samme plottet i en lengre innpakning?)

 

4/5

 

 

The Soloist

 

Anklaget for å aldri komme til poenget, men det er jo litt av poenget. Det finnes ingen oppskrift på å forholde seg til psykisk syke, og The Soloist skisserer denne problemstillingen på en flott og reflekterende måte. Downey Jr og Foxx leverer klasseprestasjoner og manuset er overraskende morsomt med tanke på det dønn seriøse temaet.

4/5

 

5’er skalaen må for øvrig være den beste skalaen som finnes. Tror jeg holder meg til denne fra nå av.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hatchet

 

Burde vært en grei skrekkfilm. Ungdommer drar til Mardi Gras for å ha det moro, og hovedpersonen prøver å få tankene på noe annet en ex-dama siden hun slo opp etter åtte år. Idiotene drar på "skrekktur" gjennom sumpen midt på natten sammen med en udugelig turguide og noen andre turister, og de får høre en rekke rykter om en gutt som ble født misdannet, ble drept av faren med et uhell og hjemsøker sumpen. Men det er jo selvsagt bare en teit historie.

 

Problemet er allerede i den første setningen. Ungdommer på tur. Vi har første klisjé allerede der, og resten kommer på rekke og rad. Slå ned den nå godt voksne mannen og la han ligge der mens du løper i panikk i stedet for å drepe ham for godt? Selvsagt. Insistere på å løpe gjennom den mørke skogen midt i sumpen alene? Ren logikk. Gammel tulling som vet nøyaktig hva som foregår, men ingen gidder høre etter? Klart det. Tåler morderen usannsynlig mye og er sterkere enn det som burde være mulig bare fordi han kanskje er død? Jepp, det sier seg selv. Slik fortsetter det gjennom hele filmen. Har du sett en og annen slasher fra før er det bare å drite i denne. Kane Hodder spiller morderen, men selv han klarer ikke å dra filmen opp over middels. For de av dere som ikke kjenner navnet kan jeg bare si dee bør skamme dere. :p Robert Englund er også med i en liten rolle, men dessverre i for kort tid.

 

Det eneste positive er at når folk først begynner å dø gjør de det med stil, og noen av drapene her er veldig underholdende. Effektene er gode, skuespillerne virker glade for å endelig få slippe ut av dette mølet og drapene varierte nok. Bonuspoeng for det. Av en eller annen grunn kommer det en oppfølger etterhvert, uten at jeg skal forsøke å finne ut hvorfor det er mulig. Hvem vil frivillig sette seg ned og se to slike filmer? På den annen side kom jo Fritt Vilt 2 også, og Saw 8 er mer eller mindre bekrefta. Folk er syke i hodet. :p

 

Vurdering: 5/10

Hatchet er jo en hyllest til 80-talls slasherne, så det er bare positivt at den inneholder alle 80-talls klisjéene ;) Filmen er pure awesomeness, og jeg kan nesten ikke vente på toeren!

Lenke til kommentar

Inglorious Basterds: 9/10

 

 

Nettop kommet hjem fra kinoen, og jeg koste meg masse! Satt for det meste og gliste fra øre til øre. Veldig imponert over Christoph Waltz' prestasjoner, alle scenene han spilte i var en fryd å se på. Eneste jeg er bittelitt skuffet over er at vi ikke fikk se litt mer av herjingene til the Inglorious Basterds mellom dannelsen og slutten av filmen. Men alt i alt en film jeg ikke ville skulle ta slutt :)

 

Lenke til kommentar

Inglourious Basterds (2009)

Director: Quentin Tarantino

 

basterdsAB.jpg

 

Hadde ikke store forventningene til filmen, men dem forsvant fort. Filmen åpner opp med herlig musikk og vakre bilder. Klassisk musikk med vri, klassisk gjort om til litt mere nervepirrende, noe som fikk oss til å tenke at her var det noe på gang. Deretter får vi se en nervepirrende scene som kan minnes litt om Hitchcock. Og med Hitchcock mener jeg da det intense dialogene og den intense stemningen. Vi får også servert helt herlig skuespill av han karen på bildet her, en kar som virkelig gjør filmen så god som den er. Karakteren hans leker virkelig med fiendene da han spør spørsmål som han egentlig allerede kan svaret på fra før.

 

Filmer åpner som sagt god, og fortsetter med den samme intense stemning. Filmen byr også på en del humor, som skjent i Tarantino sine filmer. Kameraføring var ypperlig, var flere scener jeg ble imponert over pga kinematografien. Musikken var som sagt fantastisk, og skuespiller var meget godt, selv om noe ikke var så mye å skryte av, som for.eks Eli Roth (som egentlig burde holde seg til å regissere, selv om han ikke er så flink til det heller). Jeg elsket hvor elegante flere av karakterene var, hele scenen i "kjelleren" var meget elegant, pluss så hadde den denne intense stemning som jeg allerede har nevnt. Synes filmen tapte seg litt mot slutten, men gjorde ikke så mye.

 

Noe som irriterte meg var at folk lo av alt i filmen, selv om de minst morsomme tingene. Ble også noe sekunder med klapping etter filmen, noe jeg synes er ekstremt tåpelig. Men bortsett fra det så hadde jeg koselig filmopplevelse og håper på at Tarantino fortsetter slik og ikke lager noe som så elendig som Death Proof igjen.

 

9/10

Lenke til kommentar
300

Meh, filmen kunne være 10 time korete, slag sene er bare gjentagelse etter gjentaglse, er bare så så lenge man kan se på GCI blod.

 

4/10

Gidder du gå igjennom den en gang til, og dobbeltsjekke stavingen, bare så jeg er sikker på hva jeg motargumenterer på en av favorittfilmene mine?

 

Noe som irriterte meg var at folk lo av alt i filmen, selv om de minst morsomme tingene. Ble også noe sekunder med klapping etter filmen, noe jeg synes er ekstremt tåpelig.

At folk skal le av alt kan jeg forstå er enig, men hvorfor er det ekstremt tåpelig at man klapper etter filmen? Dette er noe man sjeldent ser idag, noe som er synd, fordi det er veldig koselig og en god måte å vise at man verdsatte filmen.

Lenke til kommentar
Hadde skjønt det om regissøren eller noen av skuespillerne var tilstedet, men når det kun er tilskuere der det ingen grunn til å klappe. Blir som å klappe etter jævla film man ser på TV'en hjemme. Det er latterlig.

Enig. På festivaler o.l der regissør eller skuespillere er tilstede, klapper en. Klapping ellers er en amerikansk uting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...