Delvis Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Chi bi(2008) Tittel: Chi bi(Red Cliff) År: 2008 Regissør: John Woo Filmen finner sted 208 A.D. i Kina, hvor landet er delt inn i tre store deler, med hver sine styrere. Han-dynastiet er på vei ned, og hærføreren Cao Cao greier å overtale keiser Han til å gå til krig mot de to andre delene av landet; Xu og Wu. Etter at store deler av Wu er brent ned til aske, sender Wu en krigsanalytiker til Xu for å skape en allianse. Første scene hjelper ikke mye på viljen til å se hele filmen. Selv om bildene er fine, så zoomes det inn i ansiktet på de som snakker. Typisk asiatisk-teknikk for å lage spenning, men det falt ikke særlig i smak. I tillegg til litt overdreven skuespiller av keiser Han, var det med middelmådig følelse at jeg så videre. Denne zoom-teknikken var forresten ikke brukt i resten av filmen, noe som var et klokt valg av regissør John Woo. Red Cliff har en fin-fin harmoni mellom lyd og bilde, noe som gjør filmen en fantastisk nytelse å se på Blu-ray. Historien og de store slagene viser hvor langt fremme kinserene var i forhold til krigsføring. Disse krigsanalytikerne var noen smarte folk(spesielt han som startet alliansen; Corn Ming var vel navnet). Det eneste jeg har å si imot denne filmen, utenom zoomingen i starten, er overdreven bruk av CGI når det kommer til antall skip. Jeg tror man hadde fått samme følelse hvis det bare hadde vært halvparten så mange skip, noe som sier litt om hvor mange skip det faktisk var. Også unødvendig slow-motion når man har close-up på noen av hovedpersonene trekker ned. Må også legge til at jeg ikker har lagt vekt på at disse generalene er litt for über, og at man ikke bryr seg særlig om tyngdekraften når man hopper opp på en bygning. Karakter 8/10. - Var kanskje litt streng nå, men denne filmen anbefales på det sterkeste! Vil bare si takk for tipset. Holder på å se denne nå. Men er dette Kinesisk film, produsert i Kina..? Trodde ikke at de i Kina hadde kapasitet og tillatelse til å lage filmer på et sånt nivå. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Badlands ('73) Jeg likte veldig godt det visuelle med filmen, masse fine kamerakjøringer og shots. Lydbildet var ganske perfekt. Når det gjelder historien og fortellingen tipper det litt for min del - karakterene i filmen er "sosialt tilbakestående" og dreper tilfeldige mennesker av ren nysjerrighet. De er følelsesløse og dumme. 10 års aldersforskjell gjør at denne 15 år gamle jenta tydeligvis ikke skjønner alvoret bak de tilfeldige drapene, noe man burde i en slik alder synes jeg. Filmen var som sagt en ren nytelse visuelt med foto, det var også en ganske kul biljakt (!) i filmen. Historien interesserte meg ikke noe særlig, men det holder til en 7/10 på skalaen. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Kina selv sier under 10 000, Amnesty sa i hvertfall over 15 000 før, Og dette er da henrettelser, ikke antall fanger som dør pga. misshandling i fengsel eller fanger som "faller" ned trapper. Kina skal vist ikke ha de værte fengselen i verden, men de er ikke spesielt snille Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Og likevel kan de lage 10 "snikende tiger"-type filmer i året. Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Kina skal vist ikke ha de værte fengselen i verden, men de er ikke spesielt snille Den setningen ga ingen mening. Edit: aha, verste ja. Da ga det mer mening. Endret 16. august 2009 av Mr.BadSmile Lenke til kommentar
iRobot Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Siste film jeg så var "The Wrestler" m/Mickey Rourke. Synes ikke filmen/historien var så fantastisk spennende, men litt artig kameravinkling her og der. Jeg synes uansett Mickey Rourke er en fantastisk rocka person, uansett hvaforslags rollekarrakter han forsøker å ikle seg. ...han er helt RÅ i "Spun", som også er en meget meget bra film ! Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 The Wrestler er en meget god film ja. Filmen er nok ikke ment til å være særlig spennende, er kun ment til å være en realistisk skildring av en aldrende bryter. Enig i gode kameravinkler, må også nevne musikken og ikke minst skuespillet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 jeg har slettet endel off topic om økonomien og styresettet til Kina. Det er i og for seg ikke noe galt i å diskutre dette men det hører ikke hjemme i en filmtråd. Lenke til kommentar
cbastus Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 City of Ember (Ember; Kull eller glo som er fjernet fra varmekilden og ulmer i fred) Se filmen hos Youtube Apokalypsen er her og menneskehetens siste håp er å flykter til en underjordisk by kalt Ember. Planen er at de overlevende skal være i denne byen i 200 år uten kjennskap til verden over, men planene går tapt og folkene forblir i byen som forfaller rundt dem. Når hovedgeneratoren som forsynes hele byen med strøm begynner å svikte, presses to tenåringer til å finne løsningen på byens mysterium. Filmen historie starter helt utrolig og legger opp til en vanvittig forventing. Den skildrer et underjordisk folk uten kjennskap til sin egen historie eller dagslys, med panisk frykt for mørket, som klamrer seg til håpet om at de som en gang bygde byen deres skal redde dem. Alle gjør sitt for å holde byens lys i live; om lyset slukker kommer mørket og det som skjuler seg der ute. Selve byen er nok inspirert av Zion i Matrix, Dark City, de gamle tunnelene i Mimic og steampunk settingen til City of Children eller Steam Boy (her drives riktignok alt på strøm fra en generator, ikke dampkraft). Stemningen og introduksjonen legger opp til en storslagen film, men dessverre er det litt rykk og napp i historien som ikke føles helt riktig. Innledningen er kanskje litt for lang i forhold til den noe brå avslutningen, som gir en følelse av at noen problemer er løst litt for enkelt mot slutten. City of Ember er en kjempefin barnevennlig film, uten de helt store a-ha opplevelsene jeg hadde håpet på. Om du liker steampunk/utopi kommer du til å like denne, men forvent deg kun lett underholdning, dette er ingen dyp film. Lenke til kommentar
MsGreen Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 The Children of Huang Shi (2008) En svært sterk og følelseladet film hvor vi får se den intense striden mellom Japan og Kina, nasjonalister og kommunister, og ikke minst en enkel Brite og et barnehjem som er slukt midt opp i det hele. Basert på en sann historie fra slutten av 30-tallet, historien er i grunnen ganske grei, den er basert litt på dette "one man against the world"-konseptet, uten at det føles verken oppbrukt eller kjedelig. Inn i mellom alt det seriøse får vi en del direkte humoristiske innslag fra kineserene, og en del andre overraskelser under filmen fra barnehjemmet og de mange barna som hører til der, noe som absolutt gjør den verdt å se. Ting kommer på en måte så tett på under filmen, så man får ikke tid til å kjede seg - ikke dumt triks av Herr Spottiswoode. Dette er vel den andre filmen jeg har sett av ham, denne og den mer kjente Tomorrow never dies. Ellers så har jeg egentlig aldri hatt helt sanset for Jonathan Meyers, men DamN han fullfører sakene sine. Det litt overdrivne skuespillet hans, holdningen og den intense britiske stemmen hans passer perfekt i de fleste situasjoner under filmen, og han gjør som han skal. Alt i alt en utrolig god film, som kan være svært grei å få med seg. 7,5/10 Lenke til kommentar
decophly Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Taken(2009) Tittel: Taken År: 2009 Regissør: Pierre Morel Nevneverdige skuespillere: Liam Neeson Denne actionfylte filmen følger den tidligere spionen Bryan Wills på jakt etter datteren sin som er kidnappet og dratt inn i prostitusjonsmiljøet i Europa. (Så mye kan jeg skrive for å ikke røpe for mye. Sier endel om hvor enkelt plottet er) Dette er ikke en film som kan sikte seg opp mot Oscar-filmene, men denne action-filmen prøver heller ikke å være noe mer enn det den er; en film med blod, svette og tårer, og en ninja-far. Historien er forsåvidt grei nok, men det blir alt for tilrettelagt for hovedkarakteren, at det er til å flire av. Filmatisk er filmen ikke noe mesterverk, og som tidligere nevnt så blir det ikke noen Oscar for beste bilde. Det som løfter er måte Liam Neeson spiller den fortvilte faren. Man får litt medfølelse for denne mannen, som vil leve livet sitt sammen med datteren sin. Alt i alt, en OK film til å se hvis du ikke har noe bedre å gjøre; eller vil se Qui-Gon, uten lasersverd, banke absolutt alle. Bare husk å legge den sunne fornuften langt bak i hodet før du starter! Karakter 5\10 Endret 17. august 2009 av decophly Lenke til kommentar
Aleks Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Veldig enig med decophly. Bortsett fra at jeg gav den 6 eller 7/10 Fin action film men kan ikke måle seg med de virkelig gode. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Bytex : Det skal komme en ny en oxo , den skal hete "Snikende tiger , skjult Norris" Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Og taglinen blir: "If you can see Chuck Norris, then he can see you. If you can't see Chuck Norris, you may be seconds away from death." Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) The Exorcist Fine skrekkelementer og klassiske/velkjente (hodevridning, trappescenen) sekvenser er med på å gjøre denne til en ganske uforglemmelig film. Syns dog plotet kunne blitt fremstilt på en bedre måte. Overgangen fra overdrevent snill og grei liten jente til demonbesatt uhyre er i overkant brå. Litt merkelig at jeg ikke har sett denne før, egentlig. Den hadde nok gjort større inntrykk hvis jeg hadde gjort det. Uansett, stemningen er knall og plotet er stort sett interessant. Mye bra her, rett og slett. Annie Hall Etter det første kvaretet så jeg for meg at dette kom til å bli fantastiske greier. Det stemte også til dels. Masse god humor og fantastisk observasjon av mennesker, men dessverre begynte jeg gradvis å miste interessen før timen var passert. Det hele føles etterhvert kaotisk og blir mer og mer uengasjerende. Dessverre. Likevel kommer den høyt på drama/komedie-lista. Mye å hente her, men det var kanskje humøret mitt som sviktet. Tror kanskje denne vil tjene på et gjensyn. Kind Hearts and Coronets He chopped down the family tree.. Fantastisk. Sort humor på sitt beste. En utrolig morsom beretning om en mann som prøver å bli duke ved å kvitte seg med de åtte som står foran han i køen. Mye genial humor toppet med en finurlig tvist på slutten. Anbefales! Reprise Denne traff meg faktisk virkelig. Her stemmer faktisk det meste. Her får vi servert et engasjerenede og smart plot som byr på både alvorlige og hysterisk morsomme øyeblikk. Dette er (heldigvis) en temmelig utypisk norsk film, og Trier overbeviser med teknikk, kameraarbeid og klipping. Også bruken av musikk er flott. Beste norske ever? Den seiler ihvertfall opp som min favoritt, uten at jeg har sett så altfor mye heller da. Max Manus Denne føles middelmådig, tom og manipulerende. Grei underholdning, ikke mer. Harry Potter and the Half-Blood Prince Beste i serien, uten at det sier så veldig mye. Topp kinounderholdning, selv om plotet er fremstilt på en ganske rotete måte. Her vil man tjene på å ha lest boken først. Endret 17. august 2009 av Infenso Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Annie Hall Etter det første kvaretet så jeg for meg at dette kom til å bli fantastiske greier. Det stemte også til dels. Masse god humor og fantastisk observasjon av mennesker, men dessverre begynte jeg gradvis å miste interessen før timen var passert. Det hele føles etterhvert kaotisk og blir mer og mer uengasjerende. Dessverre. Likevel kommer den høyt på drama/komedie-lista. Mye å hente her, men det var kanskje humøret mitt som sviktet. Tror kanskje denne vil tjene på et gjensyn. Er "glad" jeg slipper gjensyn, for den satt som et skudd første gangen hos meg. Morsom og flott romanse med friske vrier (såvidt meg bekjent). Kind Hearts and Coronets He chopped down the family tree..Fantastisk. Sort humor på sitt beste. En utrolig morsom beretning om en mann som prøver å bli duke ved å kvitte seg med de åtte som står foran han i køen. Mye genial humor toppet med en finurlig tvist på slutten. Anbefales! Duke = hertug på norsk Stilig film, uten tvil. Den må ha vært temmelig provokativ i sin tid på grunn av sin sorte humor. RepriseDenne traff meg faktisk virkelig. Her stemmer faktisk det meste. Her får vi servert et engasjerenede og smart plot som byr på både alvorlige og hysterisk morsomme øyeblikk. Dette er (heldigvis) en temmelig utypisk norsk film, og Trier overbeviser med teknikk, kameraarbeid og klipping. Også bruken av musikk er flott. Beste norske ever? Den seiler ihvertfall opp som min favoritt, uten at jeg har sett så altfor mye heller da. Hvis du ikke har sett så altfor mye, hvordan kan du da påstå at filmen er temmelig utypisk norsk? Ellers enig med deg, en glitrende film med masse finurlige småhistorier som spinner etter hverandre på en artig måte. Max ManusDenne føles middelmådig, tom og manipulerende. Grei underholdning, ikke mer. Litt enig, men utføringen er temmelig god og spennende nok. Alle filmer er manipulerende, og for Max Manus sin del er vel det bare bra at du "så igjennom" dette? Harry Potter and the Half-Blood Prince Beste i serien, uten at det sier så veldig mye. Topp kinounderholdning, selv om plotet er fremstilt på en ganske rotete måte. Her vil man tjene på å ha lest boken først. Den beste filmen i serien hittil er Goblet of Fire. Half-blood Prince er også god, milevis foran Order of the Phoenix, i alle fall. Jeg har ikke lest boka ennå, men syns historien var fremstilt på en overkommelig måte (altså plottet, som du blander med historie. Plott = fremstilling, historie = det vi konstruerer ut i fra plottet/fremstillingen/det vi faktisk ser og hører). Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Jeg har ikke sett så lite norsk film, men ikke nok til å med sikkerhet kunne si at Reprise er det beste landet har å by på. Reprise skiller seg ut ved å ha et langt mer spenstig og vågalt filmspråk enn det jeg er vant til å se i norske filmer. Hvorfor mener du at Goblet of Fire er den beste i serien? Selv syns jeg den er en av de svakeste. Kanskje spesielt fordi mye av det jeg likte fra boken ble utelatt.. Endret 17. august 2009 av Infenso Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Annie Hall Etter det første kvaretet så jeg for meg at dette kom til å bli fantastiske greier. Det stemte også til dels. Masse god humor og fantastisk observasjon av mennesker, men dessverre begynte jeg gradvis å miste interessen før timen var passert. Det hele føles etterhvert kaotisk og blir mer og mer uengasjerende. Dessverre. Likevel kommer den høyt på drama/komedie-lista. Mye å hente her, men det var kanskje humøret mitt som sviktet. Tror kanskje denne vil tjene på et gjensyn. Jeg følte akkurat det samme når jeg så filmen, men av og til liker jeg å være ekstra streng med enkelte filmer, så jeg pepret den litt for mye. Fikk da kjeft av flere Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 17. august 2009 Forfatter Del Skrevet 17. august 2009 Jeg har ikke sett så lite norsk film, men ikke nok til å med sikkerhet kunne si at Reprise er det beste landet har å by på. Reprise skiller seg ut ved å ha et langt mer spenstig og vågalt filmspråk enn det jeg er vant til å se i norske filmer. Hvorfor mener du at Goblet of Fire er den beste i serien? Selv syns jeg den er en av de svakeste. Kanskje spesielt fordi mye av det jeg likte fra boken ble utelatt.. Helt enig med deg. Trier er et klassisk eksempel på en filmstudent som har studert film i utlandet og kjenner sin filmhistorie. Reprise oser jo fransk bølge. Ellers enig med deg, Reprise er og blir Norges beste film gjennom tidene. Har sett den 6-7 ganger (3 på kino) og den blir bare bedre og bedre. Lenke til kommentar
decophly Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Veldig enig med decophly. Bortsett fra at jeg gav den 6 eller 7/10 Fin action film men kan ikke måle seg med de virkelig gode. Ja, burde kanskje gitt den en 6/10 - siden den er en god actionfilm, ikke så veldig mye mer! Endret 17. august 2009 av decophly Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå