Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner at enkelte har reagert på dette med virkelighet og film i "Fargo". Det jeg vel prøver å få fram er hvordan Coen får dialogen, miljøene og stemningen til å virke så utrolig ekte og gjenkjennelig.

 

Så er det bare å beklage mine til tider knotete, tvetydige formuleringer. :) Jeg har det med å prøve å uttrykke meg med et språk jeg ikke helt behersker, som en vis norsklærer alltid sa.

 

Edit: Men så vidt jeg husker filmen, så fikk vi varsler om at ingen av karakterene skulle overhode minne om noen fra virkeligheten. Ikke har jeg satt meg inn i dette i etterkant, men hvorfor fortelle noe sånt da?

Endret av excel
Lenke til kommentar

Så akkurat The Beach og må si jeg ikke skjønner hvorfor denne har fått så dårlige anmeldelser.

 

Personlig likte jeg filmen meget godt, og særlig overbevisende var rolletolkningene til Leonardo DiCaprio, Tilda Swinton og Robert Carlyle.

 

Visuelt var også filmen fantastisk å se på, med mange flotte locations i Thailand.

 

Gir den 7 av 10

Lenke til kommentar

Hustle & Flow

 

God film dette her. Først må jeg bare fått sagt litt om musikken. Soundtracket her er virkelig rått. Det pumpes på med beats etter beats. De to hovedlåtene its hard out here for a pimp og whoop that trick er virkelig kule. Spesielt den første scenen Terrence er i studio og lager til rytmen til musikken er digg. Historien er i seg selv ikke nyskapende. Det er mannen fra gaten som har en drøm om å komme seg vekk fra hølet han lever i til å få musikken sin på radioen. Det filmen tjener på er at den er veldig menneskelig og troverdig. Her er ingen rappere i gull og diamanter. Det er en fattig pimp som strever for tilværelsen. Terrence Howard blomstrer virkelig i denne filmen. Det gjør forøvrig de andre med. virkelig bra. Musikken her er klasse.

8/10

Lenke til kommentar

Mini anmeldelse: Antichrist

 

Dette er en film som omhandler en mors sorg over barnets død, samt hennes mann som prøver å virke som terapaut for sin kone. I filmen finner vi at problemene stikker mye dypere enn hennes sønns død.

 

Filmen er meget godt laget som en tung, psyko-thriller, der sinn, seksualitet og vold er representert. Regisøren har lykkes i å gi et godt inntrykk av hvor syk damen virkelig er, og i å gi et bilde av hvordan et sykt sinn kan forvrenge virkeligheten.

 

Filmen er noe langtekelig i begynnelsen mens den mot slutten dras mot det motbydelige, jeg ville aldri sett denne filmen om jeg på forhånd hadde visst hva jeg fikk se. Likevel ønsker jeg å gi denne filmen full pott, grunnet god rollebesetning, god historie, ubehagelig men riktig stemning, og hvordan den skaper det innblikket i en syk verden den ønsker å gi.

Lenke til kommentar
Hustle & Flow

 

God film dette her. Først må jeg bare fått sagt litt om musikken. Soundtracket her er virkelig rått. Det pumpes på med beats etter beats. De to hovedlåtene its hard out here for a pimp og whoop that trick er virkelig kule. Spesielt den første scenen Terrence er i studio og lager til rytmen til musikken er digg. Historien er i seg selv ikke nyskapende. Det er mannen fra gaten som har en drøm om å komme seg vekk fra hølet han lever i til å få musikken sin på radioen. Det filmen tjener på er at den er veldig menneskelig og troverdig. Her er ingen rappere i gull og diamanter. Det er en fattig pimp som strever for tilværelsen. Terrence Howard blomstrer virkelig i denne filmen. Det gjør forøvrig de andre med. virkelig bra. Musikken her er klasse.

8/10

"En fattig pimp som strever for tilværelsen". Hjerteskjærende, er det ikke?

Lenke til kommentar
Hustle & Flow

 

God film dette her. Først må jeg bare fått sagt litt om musikken. Soundtracket her er virkelig rått. Det pumpes på med beats etter beats. De to hovedlåtene its hard out here for a pimp og whoop that trick er virkelig kule. Spesielt den første scenen Terrence er i studio og lager til rytmen til musikken er digg. Historien er i seg selv ikke nyskapende. Det er mannen fra gaten som har en drøm om å komme seg vekk fra hølet han lever i til å få musikken sin på radioen. Det filmen tjener på er at den er veldig menneskelig og troverdig. Her er ingen rappere i gull og diamanter. Det er en fattig pimp som strever for tilværelsen. Terrence Howard blomstrer virkelig i denne filmen. Det gjør forøvrig de andre med. virkelig bra. Musikken her er klasse.

8/10

"En fattig pimp som strever for tilværelsen". Hjerteskjærende, er det ikke?

 

 

Ja det er faktisk det. Se den så forstår du..

Lenke til kommentar
Jeg er på det sterkeste uenig med dere begge to. "The Beach" er en dårlig film og det er ikke "kult" å mislike Dicaprio. Han har gjort mange gode roller etter "Titanic".

 

Om The Beach er bra vet jeg ikke, da jeg merkelig nok bare har sett slutten tre ganger. Det at det var "kult" å mislike DiCaprio etter Titanic medfører derimot riktighet. Husk at den snørrvalpen lokket alle jenter igjen og igjen til kinosaler verden over.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Mall Cop (2009)

 

Før jeg begynner med min ikke så veldig objektiv mening om filmen så må jeg fortelle at jeg syns Kevin James er helt konge, uansett hva han gjør, derfor lo jeg jeg godt gjennom hele filmen, men denne gangen vil jeg gi filmen en karakter som reflekterer ikke bare mitt intrykk, men også de andre jeg så filmen med.

 

Og da faller den på 7/10, grunnet karakteren er fordi at på mange av "moro-scenene" så var kanskje kameravinkelen feil, eller kanskje på feil tidspunkt? Som sagt lo jeg av hver eneste scene, men til og med jeg kunne ikke la vær å se denne "feilen", noen andre her som har lagt merke til det?

 

For tross til dette, er dette helt klart en film jeg kunne ha sett flere ganger med god samvittighet, er ikke all verdens mange filmer Kevin James har vært med i heller :)

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Akkurat kommet hjem fra Brüno, noe skuffet. Hadde ikke forventet noe på Borat-nivå, men dette er jo på mange måter ikke sammenlignbart engang. Hvis poenget var å lage en satire, så er den rimelig feilslått. Dette er hovedsaklig Sacha Baron Cohen som lager kvalm, folk reagerer, forståelig nok, og det er meningen at vi skal le av det. Det er morsomt, joda, men det er også så billig. Spesielt ettersom de fleste vanlige mennesker, homofober eller ei, ville reagert akkurat slik i virkeligheten, og det har jeg full forståelse for. Cohen går så langt og virker nærmest desperat etter å fremkalle reaksjoner. Og når det gjelder Ron Paul-episoden så reagerer Ron Paul helt klart på at intervjuet han har kommet for å gjennomføre viser seg å være totalt useriøst, og han behøver på å ingen måte å være homofob for storme ut.

 

Jeg sliter bare litt med å se verdien av dette. Brüno-karakteren er såpass outrageous og usympatisk i sine handlinger at selvfølgelig vil folk reagere slik de gjør her. Jeg synes ikke det er noe særlig oppsiktsvekkende ved det, og selv om det helt klart generer en og annen latterkule er det i lengden slitsomt og som sagt, billig.

Dette gjelder selvsagt ikke hele filmen, Cohen klarer absolutt å "sette lys på folks holdninger" i enkelte tilfeller. Det foreldrene på baby-audtion er villige til å utsette barnet sitt for er provoserende, og han karateinstruktøren har åpenbart aldri møtt en homofil person i hele sitt liv. (Enkelte personers reaksjoner kan jeg forøvrig ikke stille meg bak, men det gjelder stort sett de man vet kommer til å reagere slik. Cohen vet det også, og ser bare hvor langt han kan tøye strikken før den andre parten slutter å være høflig. Jeg hadde antagelig funnet Brüno ganske ubehagelig selv, uansett legning.) Og Cohen skal ha det at han er en utrolig god skuespiller, hvordan han klarer å improvisere og holde seg i karakter hele tiden er intet mindre enn imponerende. Men jeg lurer på om han kanskje er litt full av seg selv.

Lenke til kommentar
Jeg er på det sterkeste uenig med dere begge to. "The Beach" er en dårlig film og det er ikke "kult" å mislike Dicaprio. Han har gjort mange gode roller etter "Titanic".

 

Om The Beach er bra vet jeg ikke, da jeg merkelig nok bare har sett slutten tre ganger. Det at det var "kult" å mislike DiCaprio etter Titanic medfører derimot riktighet. Husk at den snørrvalpen lokket alle jenter igjen og igjen til kinosaler verden over.

 

Er akkurat det samme jeg frykter. Nemlig at ikke anmelderne ytet Danny Boyle rettferd da de kritiserte hans verk ene og alene basert på en Leonardo i bar overkropps innsats – det motstridende er at han spiller knallbra i denne filmen også, en skuespiller som har imponert meg igjen og igjen.

 

Danny Boyles førstevalg til rollen var forresten Ewan McGregor, etter at de gjorde Trainspotting sammen. Personlig er jeg glad det ble DiCaprio.

 

Noen andre her som har sett The Beach, og likte den?

Lenke til kommentar

Woody Allens nyeste, Vicky Cristina Barcelona var ikke annet enn helt grei, ble litt skuffet. Jeg fikk inntrykket av at filmen ikke tar seg selv seriøst nok, og den ender opp med å falle mellom to stoler. Ikke er det en god komedie og ikke er det en stor filosofisk utgreining om kjærlighet og frihet.

 

Men Scarlett er jo alltid en visuell perle.

Lenke til kommentar

American History X (1998)

post-58847-1248657884_thumb.jpg

 

Historien er tragisk. Omstendighetene skapte en nynazist. En enkeltsituasjon fører til noen døde negre. Under fengselsoppholdet begynner lillebror og ta etter og glorifisere nazisten. Storebror begynner og tenke.

 

 

Det hender at film masserer sjelen og gjør meg glad for å være et menneske. Denne er så grusom at den minner meg på at jeg ikke liker menneskeheten. Man vet så inderlig godt at historien gjentar seg; og man vil egentlig ikke bli minnet på det. På en måte kjenner man seg for godt igjen i grunnlaget for historien. Ondskapen gjennomsyrer alt.

 

 

Den river til seg oppmerksomheten og slår hardt og brutalt. Akkurat slik en sånn film skal være.

 

8/10

Lenke til kommentar

Rear Window

 

Holdt meg fanget hele veien, skulle ønske jeg hadde hatt slik utsikt selv når jeg tenker meg om.

 

På slutten så blir den sykt spennende. Jeg synes likevel den er litt forutsigbar, hadde håpet på en liten vri i alle fall.

 

Dialogen var også litt kunstig, men kameraføringen er genial.

 

8/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...