sch0n Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007) Director: Tim Burton En musikal om barbøren (?) som etter et langt fravær fra byen, vender tilbake til London med et mål for øyet: Hevn! Tim Burton, ja, det blir alltid en snodig opplevelse, som etterlater meg fullstendig rådvill. Hva synes jeg egentlig om dette, tenker jeg meg gul og blå. Makabert lekkert på den ene siden, repeterende og treigt på den andre. Spesiell er i hvert fall gjennomføringen av de to. Det er noe ved leveringen av filmen som bare ikke fenger meg, noe jeg synes er litt rart for de positive tingene er mangfoldige Karakterene er tydelige og interessante, replikkene likeså. Kostymene og miljøet, begge med sine unntak underveis, er dystre og stemningsgivende sådan. Hva angår filmens musikalse innslag, er lyrikkene og melodiene triste og hjelpeløse, og klarer ikke rive meg med (/ned). Dette til tross for endeløs - føltes det som, anyways - gjengivelse av budskap. Langdrygheten fungerte dessverre med motsatt virkning på meg, og tynnslipte tålmodigheten min. Den drar bare ut en allerede tynn, enkel handling. Men den er godt gjennomført though, med vendepunkter og overraskelser strødd litt her og der. Filmen hadde tjent på et større fokus på handling og hendelser, og mindre musikk. Synd er det at synspunktet mitt faller litt i dass ved at filmen er en musikal, noe som oftest ikke slår an hos undertegnede. Gode skuespillerprestasjoner, spektakulære miljøer, fin sjokkerende og eskalerende handlingskurve - avbrutt av intervaller av repeterende synging. Fin slutt var det og. Foresten, jeg kan herved fortelle at aldri skal la en barbør (/barbererer?) få barbere mine skjeggutvekster. Det gjør jeg fint selv, takk. 6/10 Fargo (1996) Director: Coen-brødrene Jerome i pengetrøbbel finner ut av en løsning på sine problemer. Han arrangerer sin kones kidnapping. En finner fort ut at handlingen i denne filmen, som er basert på sant materiale, er nedadspirallerende på mange nivåer. Den er tragisk og briljant, på samme tid. Den tilfeldige, dog absolutt menneskelig selvforskyldte utviklingen virker så autentisk og ekte, virkelig til å kjenne seg igjen og forstå. Håpløsheten virker til slutt uunngåelig, og kaldblodigheten og kynisismen dødelig. Og det er flott å sitte i sofakroken og se hvordan Coen-brødrene får det til. Det er akkurat som du får se et hvilket som helst kidnappingsscenario i eller av en film, med den tvisten at i "Fargo" foregår alt slik det egentlig skjedde. Castingen er naturtro, og William H. Macy leker seg i rollen som royally fucked, resten er også upåklagelige. Eneste minusene jeg finner, men som likevel kan rettferdiggjøres, er for det første den unødvendige visningen av den menneskemakuleringsscenen. En scene jeg fint kunne klart meg uten, men klarer å rasjonalisere handlingen i seg selv ved å sette seg inn gjerningsmannens særegenheter. Dermed hadde det som kom fram som ett minus svart på tiltale. Det andre var dessverre den skikkelig irriterende aksenten - Gawd! We get it: You say "Yaaah" ALL the time - Jeg vrei meg i frustrasjon og forfjamsethet. Frustrasjon fordi framføringen var aldeles grufull å høre på, forjamset ble jeg da det gikk opp for meg hvor fantastisk passende det gjør seg, og forsterker en allerede stor tro på at filmen er hentet direkte fra virkeligheten, hvor den nå enn er lagt til i USA. 9/10 Pride and Glory (2008) Director: Gavin O'Connor En politifamilies moralske retningslinjer settes på prøve ettersom skitne, straffbare hemmeligheter bringes ut i lyset. Handlingen er tidvis intens og spennende, men mye av manuset gir lite mening og mangler progresjon. Jeg satt lenge og lurte på hvor dette gikk hen, og ikke på den gode måten. Jeg kjedet meg litt, rett og slett. Dialogen føltes klisjefylt og veldig lite dyp. Skuespillerprestasjonene var så som så (de beste fant jeg hos Colin Farrell og hans medsvorne), men dette var utvilsomt kombinert med et upolert manus og en gjennomsnittlig regissør; se bare på tittelen - and its cheesyness. Når endelig brikkene begynner å falle på plass, og en skjønner hva som impliserer hva, begynner en å tenke for seg selv. Rett og galt, hvor mye det har å si, og slikt. De moralske sidene ved karakterene og lojalitetens betydning settes på prøve for karakterene. Denne fasen av filmen likte jeg godt, sammen med de intense sekvensene. Filmen taper rett og slett for mye på et dårlig manus, dårlig regi og mye middelmådig skuespill. Synd, for jeg hadde virkelig sett fram til Norton og Farrell i en og samme film. 5/10 Kjekk filmrunde, dette. Har en fin kvartett på vei fra play.com (så enkelt at det er skremmende, jo) med The Deer Hunter, Heat, Big Fish og Running Scared. Gleder meg Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Fifty/Fifty Joa, jeg skulle vel ha fulgt rådene som jeg fikk av bob og den ene brukern som har skrevet om filmen på imdb. Det er virkelig en dårlig film, men dessverre aldri på det nivået hvor man ler konstant. Tidvis fryktelig kjedelig hvor lange musikksekvenser og intetsigende scener preger vel egentlig hele filmen. Med det klassiske Bull Tuhus-manuset og hans elendige regi i tillegg til en rekke skuespillere som vi kjenner fra Hockeyfeber, så er kvelden reddet sånn nogenlunde. Man ler iallefall litt. Nej, en skuffelse sammenlignet med Hockeyfeber, men det er alltid morsomt å se norsk film. Som en bassfantast syns jeg det var morsomt at det dukket opp en Rickenbackerbass som måtte selges for å få råd til bandbuss. 1/10 Endret 25. juli 2009 av tjalla Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Fargo (1996) 9/10 Herlig film. Min klare Coen-favoritt. Husker jeg så den rett etter jeg kom hjem fra Minnesota og området filmen foregår i (bl.a. byen Brainerd), det ga liksom en ekstra dimensjon til filmopplevelsen. Men nå er vel ikke akkurat Fargo basert på en sann historie. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Sweeney Todd: The Demon Barber of Fleet Street (2007]Snip Begynner å bli litt lei den Burton goth wanaby saken, kanskje på tide å prøve noe nytt, eventult gå ut og få seg litt sol Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Fifty/Fifty Denne må jeg se. Jeg antar at jeg ville sett på filmen på en helt annen måte enn deg, og forhåpentligvis fått mer ut av den. Er glad jeg faktisk liker film ^^ Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 The Deer Hunter, Heat, Big Fish og Running Scared.Gleder meg Det burde du. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 25. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Fifty/Fifty Denne må jeg se. Jeg antar at jeg ville sett på filmen på en helt annen måte enn deg, og forhåpentligvis fått mer ut av den. Er glad jeg faktisk liker film ^^ Jeg kan rett og slett ikke skjønne hvordan du skal kunne få noe ut av denne filmen, annet enn å bli oppgitt over hvor dårlig norsk film var for 20-30 år siden. Det er klart man kan se den med andre forestillinger enn at den skal være dritdårlig, men jeg kommer til å bli overrasket hvis du ikke påpeker hvor iherdig den suger. Norsk film er virkelig moro. Er også glad i film, så hah... der sprakk ballongen din Endret 25. juli 2009 av tjalla Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Lenge siden jeg har skrevet noe fornuftig (les: anmeldelse) i denne tråden. Mikro-anmeldelse av kveldens film: Synecdoche, New York (2008) Stor, vanskelig og enigmatisk, men samtidig varm, nær og ekte. Filmens kaotiske og surrealistiske struktur er lett å gå seg vill i, men i all sin uforståelighet virker Synecdoche heldigvis ikke distanserende, snarere tvert imot. Det er ambisiøst og krever sitt av seeren, men de som klarer å se gjennom filmens mindfuck-fasade har en godbit i vente. En av 2008s beste. 9/10 Endret 25. juli 2009 av mOkk Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Lenge siden jeg har skrevet noe fornuftig (les: anmeldelse) i denne tråden. Mikro-anmeldelse av kveldens film:Synecdoche, New York (2008) Jeg så den på PK for 99,- Jeg skulle kjøpt den. Valget stod mellom den og Twin Peaks, men det ble ingen av de Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Er også glad i film, så hah... der sprakk ballongen din annet enn å bli oppgitt over hvor dårlig norsk film var for 20-30 år siden. Ballonger & bobler (tjalla & Cuneax, 2010). Er du med? Jeg har bare fått et lite inntrykk om at du hater film, i og med at du har gitt 1/10 og 2/10 til gode og greie filmer i de siste anmeldelsene som jeg har fått med meg. Rimelig brutale karakterer (kun detronisert av en anal rape), men du vet hva de sier: It's intarwebz, don't tkae it srsly. Uansett: Jeg er sjeleglad jeg har fått nye kulturelle perspektiver og ikke minst blitt en allspiser når det kommer til film i løpet av de siste årene Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Jeg trodde filmskole gjorde folk enda mere vanskelige ang filmsmak..men du vet: Endret 25. juli 2009 av Bytex Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Jeg trodde filmskole gjorde folk enda mere vanskelige ang filmsmak.. Næsj. Så nettopp National Treasure på TV2 og ga den 7/10. Herlig eventyrfilm for kidsa med riktig dose klisjeer, gåter, action og boy-gets-girl. Det finnes også helt klart elitister, "vanskelige folk" som du kaller dem eller kjipinger som LarsP kaller dem på filmwissenschaft, men det er ingen automatikk her i gården. I take it all. Fargerikt samfunn. Enhjørninger og regnbuer. Dans med blomsterkrone i håret. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Det er den med Nicolas Cage? Den er morsom. Var det ikke en sånn tulle indiana jones aktig eventyrfilm med The Rock også? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Det er den med Nicolas Cage? Den er morsom. Var det ikke en sånn tulle indiana jones aktig eventyrfilm med The Rock også? Nicolas "LOL" Cage er med, men i en mindre latterlig rolle enn det han pleier å ha (les: Ghost Rider og den obligatoriske Wicker Man). The Rock som i Skorpionkongen? Kan ikke huske å ha sett ham i den, men det var kanskje ikke det du mente. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hmmneii husker Chris Walken var slem skoghogger-boss og sånt..men finner ikke no film med The Rock..hvem pokker var det da. Lenke til kommentar
kris98 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 (endret) Nå tar jeg ordet "mini" veldig bokstavelig. Silence of the Lambs En av de bedre filmene jeg har sett. Hopkins spiller rollen som Hannibal perfekt og filmen bærer med seg spenningen hele tiden. Allerede sett den en 2-3 ganger og like gøy å se hver gang. 9/10 Endret 25. juli 2009 av Mr.Graves Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hmmneii husker Chris Walken var slem skoghogger-boss og sånt..men finner ikke no film med The Rock..hvem pokker var det da. Welcome to the Jungle. (bra sang,dårlig film) Lenke til kommentar
Batnobbit Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Hmmneii husker Chris Walken var slem skoghogger-boss og sånt..men finner ikke no film med The Rock..hvem pokker var det da. The Rock var nylig med i en Eventyr/Science Fiction film så var helt ræva. Ett eller annet med Witchwood. Det er ikke den? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Der var den ja..også kjent som "The Rundown" av en eller annen merkelig grunn. http://www.imdb.com/title/tt0327850/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 25. juli 2009 Del Skrevet 25. juli 2009 Kjært barn har mange navn vett. Walken med pisker er digg anyway! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå