Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

L'année dernière à Marienbad (1961, Resnais)

last-year-at-marienbad.jpg

Fascinerende og utfordrende. Sannsynligvis den vanskeligste filmen jeg har sett. Surrealistisk og stemningsfull, nesten som en uforklarlig drøm. Tung og saktegående samtidig som den er fengslende og uimotståelig. Vel, det er ingen tvil om at jeg har hatt en spesiell filmopplevelse. Et uløselig mysterium fremstilt som en drøm, et mareritt. Poetisk, og for et foto! Her snakker vi gjennomført kunst.

 

Hvordan skal jeg tolke denne filmen? Her blir kanskje ikke forståelse det viktigste, men selve opplevelsen og stemningen blir av størst betydning. Filmen åpner for tolkning, men her finnes det nok mange svar. Dette er en av de filmene man bare må se igjen. Den kommer ikke til å få en plass på topplista allerede etter første gjennomsyn, men jeg ser ikke bort fra at dette kan bli en fremtidig favoritt.

 

80%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Den er ikke for lang. En slik film og historie fortjener å være så lang. Det er helt nødvendig. Jackson er en av få som tør å ta den helt ut. Når han først skulle gjøre det ville han gjøre det skikkelig, og dermed blir den lang. Han har sagt at han helt siden han var liten gutt har villet filme den på nytt.

 

Ja, mange ting er obvious, men hvordan skulle den ellers vært? Alt er jo uansett bare en nytelse å se på, selv om man vet hvordan det vil ende.

Jeg mener ikke at noen scener nødvendigvis bør fjernes, bare at mange av scenene er for lange. F. eks da de møter alle de billene nedi den gropa. Tar jo 7-8 min å se på at de sloss mot biller.

Lenke til kommentar
The Enforcer (1976)

Oppfølgeren.

The Enforcer er forresten film nr. 3.

 

Family Guy Presents 'Blue Harvest' (2007)

Ikke så morsom som første gang. Jeg kjenner jeg begynner å bli lei av Family Guy-humoren, men de 45 minuttene kunne godt vart lengere. Men det er ikke så verst, det er ikke det. 7/10

Family Guy-humoren er vel stort sett fraværende i Blue Harvest.

Lenke til kommentar
The Enforcer (1976)

Oppfølgeren.

The Enforcer er forresten film nr. 3.

Fant det ut seint i går. Får nesten skylde på TV Norge som sendte Dirty Harry og the Enforcer etter hverandre.

 

Family Guy-humoren er vel stort sett fraværende i Blue Harvest.

Det vil jeg ikke si. Selv om de følger A New Hope ganske riktig etter malen, er det fortsatt mye tull.

Lenke til kommentar

Part of the Weekend Never Dies (2008)

 

En ganske interessant dokumentar som omhandler Soulwax/Radio Soulwax/2manydj's. For de som har sett dem live, eller som til daglig hører på musikken deres er dette virkelig verdt en titt. Hovedsakelig får en et innblikk i deres evigvarende turneliv og konserter, akkompagnert med deres musikk. Men verdt å nevne er det at en også blir servert, i motsetning til de fleste liknende ehm "dokumentarer", endel gode kommentarer rundt hvordan de tenker når de lager og spiller musikk.

 

Klipping (eventuelt råmateriale) er ikke det mest imponerende, etterhvert får en litt følelsen at det hele gjentar seg. Men som stor fan av de to brødrene fra Ghent klarer jeg ikke å gi dette noe annet enn en någelunde god karakter.

 

7/10

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Hichhickers guide to the galaxy

 

Film som slakter en utrolig god bok, legger til masse som ikke kommer fra bøkene, problemet er at mye av dette kommer fra Douglas selv, han hadde vist ingen problemer med å skrive om boka og legge til ting.

Så det er mer oss gammle gretten fans some har problemer med dette.

Filmen skal få bonus for at de faktisk hadde en del praktiske effekter(spesielt romvesen) de kunne lett gjort alt CGI, men valgte heller å gjøre de praktisk med veldig gode draker osv. Dette er noen visse film skapere kunne lært av(Lucas) Men filmen bruker CGI når det trengs og jeg må si at det er virklig gode effekter, senen der de farer gjennom bygge plassen og ser planeter bli bygget er faktisk ganske vakker og veldig godt laget.

 

Filmen er jo mye mer optemistisk enn bøkene og slutter på en glad note, er godt mulig Douglas ville gjøre dette da den siste boka virklig endte in the shiter.

Filmen skal få bonus for god bruk av effekter, både praktiske og digitale, men historien og humoren er kanskje litt for amerikansk, og den er LANGT fra så morsom som bøkene.

 

5/10

Lenke til kommentar

Memento

 

Leonard lider av manglende kortidshukommelse siden natten da konen ble drept. Lysten på hevn driver han til å oppspore morderen...

 

Vanskelig film å skrive om, så jeg holder meg til å fortelle litt om hvordan jeg opplevde den. For det første er den delt i to forskjellige retninger; en svart-hvitt sekvens som etter tur veksler med en som er farget og omvendt kronologisk. Et mønster som er nødvendig for filmens helhet, og tvinger meg til å sitte på kanten av sofaen for å etter beste evne studere enhver detalj, og snu replikkene på hodet for gi meg innsikt og forståelse til bakgrunn og motiver. Håpløst, i grunn, men jeg klarte fint å nyte spilletiden i en slik tilstand i den tro på at alle mine spørsmål og tanker ville bli besvarte i en oppklaringsscene på slutten (tvist, om du vil).

 

Intrikat og engasjerende historie i en uforglemmelig reise i sinnet til mannen uten hukommelse.

 

9/10

Endret av excel
Lenke til kommentar

The Lost Room

 

Sci-fi miniserie som lokket meg med sitt interessant plott om et mystisk rom med mystiske objekter. Og en liten stund satt jeg og nistirret på skjermen for å finne ut hva i all verden alt dette egentlig var. Desverre tok det ikke lang tid før jeg forstod at konseptet overhodet ikke er spesielt gjennomtenkt, og en bønsj med ulogiske hendelser og løse tråder var alt jeg satt igjen med. Mulig en større tv-kanal med tilgang på smartere hjerner kunne gjort noe mer ut av dette.

 

5/10

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at noen scener nødvendigvis bør fjernes, bare at mange av scenene er for lange. F. eks da de møter alle de billene nedi den gropa. Tar jo 7-8 min å se på at de sloss mot biller.

Which is great. Du har vel sett 2001? Skal ikke si mer.

Et ape-eventyr kunne gått kort og greit (og det finnes, 1933-versjonen), men et universisk opus som 2001 har perfekt lengde.

Lenke til kommentar

Brüno (2009)

 

Jeg vet mangen kommer til å angrepe meg pga dette, men vær så snill og forstå at detter MIN MEINING.

 

Dritt film. Jeg lo lite, og nesten 99% er scripted, og det er svært tydelig. Noe som ødla mye av opplevelsen iforhold til Borat.

 

Filmen spilte lite på homo Bruno, men heller at han er verdens største idiot og fatter ikke hvordan han skal oppføre seg blandt mennensker.

 

Joda, det er nok mangen som synes dette er genialt, men jeg faller nok bort til den gruppen som synes den er bås.

 

Orker ikke bruke mer energi på dette.

 

2/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...