Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Tja, jeg presset på for å se Transformers: Revenge of the Fallen her i huset, så det står ikke på Shia lenger ;--)

 

Eagle Eye skal vel ses en eller annen gang. Problemet er at det er et ekstremt antall filmer jeg har lyst til å se, og den føyer seg inn i den milevis lange rekken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eagle Eye er den filmen man slår på når man vet at man ikke kommer til å følge særlig med på filmen. Klassisk bakfull/date/kompiser på besøk-film. Det er greit å lage en egen liste for slike filmer. ^^

Ooh, jeg digger slike filmer. Suksessfilmer har vært for eksempel Planet Terror, War og delvis Death Wish ^^

Lenke til kommentar
Nå må jeg nesten se Twilight :p

 

Jeg beordrer deg til å ikke se den, i filmgudenes navn. Makan til makkverk skal man lete lenge etter.

Tull & tøys. På den annen side er irrasjonelle og usaklige kommentarer som dette muligens bra med tanke på forventninger. Forventer man dritt, men blir servert noe mye bedre, så er det helmaks. Jeg forventet ingenting og ble servert et flott mysterium med god, regntung atmosfære og en ålreit utvikling av historien. (Der kom jeg med positive ting å si om filmen, noe som strider imot det jeg skrev, men skitt au).

 

Filmen lider av en dårlig adapsjon fra boka, presenterer lite troverdige og samtidig latterlige karakterer. Klarer man å se gjennom det kan man vel sies å stå igjen med en original historie i bra setting(utenfor California for en gangs skyld.) Det helhetlige inntrykket kan uansett ikke sies å være annet enn under middelmådig.

Lenke til kommentar

La vita è bella (1997)

Sjeldent (aldri) har jeg opplevd en film som får meg til å smile om et så alvorlig tema som holocaust er. En venter et massivt fokus på de grusomhetene som tyskerne gjorde, men i La vita è bella flyttes disse handlingene ut synsfeltet. I stedet ser vi filmen hovedsaklig gjennom sønnens øyne - vi deler den naive følelsen av at virkeligheten er en lek. Farens konstante jobbing for å opprettholde fasaden ovenfor sønnen er utrolig sjarmerende og samtidig vond. Nettopp fordi vi vet hva som foregår bak fasaden - et blodslit. Denklarer på en veldig god måte å ikke gå i typiske sutrefeller med trist musikk og "triste" scener. Jeg ser på den først og fremst som en feel-goodfilm. Det var ingen film som traff meg rett i magen, men jeg ser veldig godt hvorfor den er så annerkjent. Leken mellom vår oppfatning av holocaust og farens forsøk på å fremstille det hele som en lek, er utvilsomt filmens styrke. Derunder kommer humoren som både nikker til Marx og Allen. Klasse!

 

8/10

 

 

 

 

Network (1976)

 

Mitt femte møte med Sidney Lumet og denne mannen slutter aldri å imponere. Handlingen er lagt til en tv-kanal, hvor vi følger stabens forsøk på å få stablet kanalen på beina etter en krise, og hvordan de samtidig forsøker å utnytte krisen til egen profitt. Det er først et glimrende ensemble av skuespillere med et godt manus som preger filmen, hvor Peter Finch, Faye Dunaway og Ned Beatty virkelig står frem som de tre store. Det har slått meg hvor god Lumet er til regissere samtaler, spesielt i kameravinkler. Samtalen mellom Schumacher(?) og Jensen på slutten er et glimrende eksempel på dette. Distansert og truende.

 

På samme måte som Dr.Strangelove harselerer med den kalde krigen, så tilhører Network i samme akse. I likhet med Buck Turgidson fra Dr.Strangelove, så operer staben med tall og statistikker, hvor omtanke for menneskeliv og moral er totalt fraværende. Alt må gjøres for å oppnå suksess. Rulleteksten bekrefter bare filmens satiriske holdning til media. En film som er like aktuell i dag som for 33 år siden. Anbefales virkelig.

 

9/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Filmen lider av en dårlig adapsjon fra boka, presenterer lite troverdige og samtidig latterlige karakterer. Klarer man å se gjennom det kan man vel sies å stå igjen med en original historie i bra setting(utenfor California for en gangs skyld.) Det helhetlige inntrykket kan uansett ikke sies å være annet enn under middelmådig.

Fra makkverk til under middelmådig, du er på riktig vei ;--)

 

Som sagt: Flaks for meg at jeg ikke visste noe på forhånd. Dette forsøker jeg så godt jeg kan med alle filmer jeg skal se.

Lenke til kommentar
Filmen lider av en dårlig adapsjon fra boka, presenterer lite troverdige og samtidig latterlige karakterer. Klarer man å se gjennom det kan man vel sies å stå igjen med en original historie i bra setting(utenfor California for en gangs skyld.) Det helhetlige inntrykket kan uansett ikke sies å være annet enn under middelmådig.

Fra makkverk til under middelmådig, du er på riktig vei ;--)

 

Hvor langt under middelmådig er en annen sak

Lenke til kommentar

^^

 

Jeg unngikk det fint, jeg. Hadde ingen anelse om hva Twilight var, men nå er jeg ikke så bevandret i den skjønnlitterære verdenen heller. Harry Potter og Ringenes Herre er vanskelig å unngå å vite noe om på forhånd, men det meste annet av bøker er som regel helt ukjent for meg.

Lenke til kommentar

Det er en double-edged sword - man får en fantastisk leseopplevelse men ødelegger automatisk en potensiell filmopplevelse ved å kjenne til hele plottet, i tillegg til å ha favorittelementer som gjerne utelukkes og dermed gjør opplevelsen mindre lik det man var ute etter. Forventninger, altså. What a bitch.

--

Expelled: No Intelligence Allowed (2008)

Jeg måtte slå av etter 20 minutter. Kanskje jeg slår den på igjen senere. Denne filmen er laget så til de grader for de som allerede er enig med emnet at jeg ikke tror filmskaperne vil at sånne som meg skal se den. På 20 minutter har de vist tre forskere som har fått mindre penger eller blitt presset til å forlate jobben fordi de skrev om kreasjonisme eller underviste det til tenåringer - dette presenteres som en skandale. Vranglære burde slås hardt ned på, og enhver forsker som setter religion foran forskning har tydeligvis misforstått hvordan vitenskap fungerer og har selvsagt ikke krav på penger. Jeg merker at jeg ble veldig provosert av måten filmen er laget på, de har allerede sammenlignet 95% av verdens forskere med aper, nazister og trangsynte og skremte bøller. Dette fungerer kanskje for de som ikke kjenner til moderne vitenskap og som tror evolusjon og kreasjonisme er to jevngode teorier med ca like mye bevis på hver side, men for resten av oss så blir det for dumt.

 

Karakter får komme hvis jeg ser den ferdig, men i tillegg til å være direkte dum så er den også forferdelig dårlig klippet. Det ser ikke bra ut for Expelled.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Initial D

Fant ingen filmer i hylla som frista å se akkurat nå, så da fant jeg Initial D på tv'en like greit. Har sett et par episoder av serien og har en viss interesse for biler, så jeg tenkte at dette skulle gå greit. Nå skal det likevel sies at min interesse for film kommer først og jeg klarer absolutt ikke "myse" gjennom hele filmen mtp hvor dårlig den egentlig er, til tross for at den likevel handler om biler. Det er en klassisk underdoghistorie, hvor en ukjent gutt med en tilsynelatende kjip bil stiger fram fra intet og gjør sitt inntrykk på den lokale racergjengen. Forsøket på kjærlighetshistorien er noe av det flaueste jeg har sett ilag med en vanvittig over-the-top-klipping. Null kjemi fra første øyeblikk. Den skal ha et poeng for kjøringa.

 

2/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Adventureland

 

Spinner rundt en fornøyelsespark fullt av tilsynelatende triste mennesker.

 

Et sjarmtroll av en film, fantastisk soundtrack som smelter godt sammen med filmen og en herlig casting med Bill Hader som eksentrisk tivolileder og Reynolds som gitarsjarmør i

birollen, Kristen Stewart passer også godt til glad "emo" og selve hovedrollen i Jesse Eisenberg er også glimrende besatt selv om jeg aldri hadde hørt om fyren på forhånd. Anbefales på alle mulige måter, ga meg et stort smil om munnen!

 

PS: Ikke se traileren, den suger og hjelper ikke med "Rob Schneider trailer stemmen."

 

Edit: Ser filmen var anmeldt på forrige side, bummer.

Endret av Antonio Montana
Lenke til kommentar

Dark City

 

Alex Proyas er herved blitt et skjellsord og kan i mine øyne nevnes i samme åndedrag som Quisling og Uwe Boll. Så The Crow for to år siden og ble lammslått hvor vanvittig dårlig den var på alle måter med et unntak av tidvis god set design. Det samme gjelder Dark City. Pent foto og isolert sett; stemningsfullt foto. Problemet er at det aldri blir stemningsfullt. Plottet og de andre elementene som utgjør filmen satte meg rett og slett ut av spill. Svært middelmådig skuespill med Kiefer Sutherland som den anpustne "tyske" professoren i spissen. Vanvittig rotete plot som aldri klarte å engasjere meg. Det skal sies at jeg ikke er typen som liker denne slags filmer, men jeg kan rett og slett ikke skjønne at denne er så godt likt. Hvorfor jeg kjøpte denne og i tillegg på BD er for meg vanskelig å fatte i ettertid. BD-byttetråd in the making.

 

1/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...