Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Uten et brennende ønske om å starte en diskusjon omkring kjønn og deres persepsjon av film, så er ikke nødvendigvis faktumet at Twillight blir likt av jenter, særskilt positivt. Eller sagt på en annen måte; jeg får ikke mer lyst til å se filmen fordi jenter (som en kollektiv gruppe) liker den - muligens tvert om.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Mulig jeg tar feil,siden jeg ikke har lest bøkene(ja, twillight er basert på en bok om noen ikke viste det) så er serien lagd for jenter.

Lenke til kommentar
Er Twilight oppskrytt? Jeg har sjelden vært borti en mer utskjelt film enn den (i alle fall her på forumet). Jeg er så glad jeg så den på kino uten å vite noe som helst på forhånd.

 

Henger ikke så mye på denne delen av forumet, så jeg vet ikke hva som er holdningen blant forumfolk. Det jeg vet, er at jeg ikke har en eneste vennine som ikke synes denne filmen er genial og romantisk og så videre. I tillegg så er det jo masse mediadekning rundt skuespillerne og sånn- og det var det jeg mente med at den var oppskrytt

Lenke til kommentar

Kristen Stewart er grunnen til at jeg har tenkt å se Twilight, men det er mulig at jeg spoler litt når hun ikke er med.

--

Adventureland (2009)

Fantastisk liten film. Jeg gir mye skryt i disse dager, men jeg ser rett og slett alle de rette filmene. Denne perlen fra regissøren av Superbad er mer lik Freaks & Geeks enn noe annet de man forbinder med Judd Apatow har gjort tidligere, det vil si at den ikke består utelukkende av at folk slår hverandre i ballene. Dette er historien om Jesse Eisenberg i rollen som Michael Cera og Kristen Stewart i rollen som drømmedamen min som treffer hverandre på Adventureland hvor de begge har fått seg sommerjobb. Filmen foregår på 80-tallet og er spekket av fantastiske sanger fra tiåret, alt fra Rock Me Amadeus til Satellite of Love til en scene med fyrverkeri og Don't Dream It's Over av Crowded House som fikk meg til å savne forelskelse slik jeg sjeldent gjør. Det må sies med en gang at dette ikke er Superbad, dette er ikke Knocked Up, det er kanskje ikke Freaks & Geeks heller. Dette er en ungdomsfilm av typen som John Hughes ville vært stolt av, en film som tør å være skitten og tåpelig og hysterisk morsom, men som også tar for seg ekte karakterer i situasjoner man kan kjenne seg igjen i. En fantastisk opplevelse som man helst skal vite så lite om som mulig, og som man absolutt ikke skal forveksle med en American Pie-type film - da blir man veldig fort skuffet.

8/10

Lenke til kommentar
American Teen (2008)

 

post-140267-1247558561_thumb.jpg

 

Dokumentar film der vi følger de typiske sosial miljøene i amrikansk skole. Du har Nerd/Geek, den populære rike jenta, sports jockey, den rare osv....ja dersom du har sett filmen The Breakfast Club, så har du alle fra den her. Faktisk du ville trodd at dette var gjort med vilje. Ja, de har til og med film plakat insparert av den.

 

Filmen er en berg og dalbane med "tenårings drama", og det er utentvil en film som bør sees av ungdom om ikke annet å se at de er ikke alene med deres følelser og hendelser i livet. Det er ofte sånn at vi tror at ingen kan forstå, sannheten er at lite har forandret seg i alle år igjennom alle generasjoner. Jeg kjente meg godt igjen selv fra ungdoms tiden.

 

Filmingen er litt slitsomt, og litt for tett til tider. Og du kan lure hvor mye av det er scripted for det hele virker litt for perfekt...men alt i alt, nokså underholdnende.

 

7.5/10

 

 

Jeg så den etter å ha lest det du skrev å jeg må si jeg likte den veldig godt. Dog, dritt om det er så mye scriptet som det virker.

Lenke til kommentar
Nå må jeg nesten se Twilight :p

 

Jeg beordrer deg til å ikke se den, i filmgudenes navn. Makan til makkverk skal man lete lenge etter.

Tull & tøys. På den annen side er irrasjonelle og usaklige kommentarer som dette muligens bra med tanke på forventninger. Forventer man dritt, men blir servert noe mye bedre, så er det helmaks. Jeg forventet ingenting og ble servert et flott mysterium med god, regntung atmosfære og en ålreit utvikling av historien. (Der kom jeg med positive ting å si om filmen, noe som strider imot det jeg skrev, men skitt au).

Lenke til kommentar

Spellbound (2002)

Nok en vellykket film. Jeg skulle vært han som velger filmene til filmfestivaler. Denne dokumentaren tar for seg 8 ungdommer som konkurrerer om å bli National Spelling Bee Champion. Jeg kjenner igjen konkurranseinstinktet deres, jeg deltok selv i flere spelling bees da jeg var 10-12 år gammel (og klarte meg ganske bra, mhm) og husker hvor alvorlig enkelte tok det. Temaet er i seg selv ikke så interessant, og på samme måte som King of Kong så hviler denne på skuldrene til ungene og foreldrene deres, samt en stødig klippesaks for å passe på at det ikke blir kjedelig. Filmen er kanskje litt i overkant lang, det hele kommer i gang litt tregt og man er veldig klar for at konkurransen skal begynne 20 minutter før den faktisk gjør det. Karaktergalleriet er fantastisk og det var gode muligheter her til å skape helter og skurker - noe regissøren skal ha ros for å ha unngått. Etter 15 minutter hadde jeg bestemt meg for hvem jeg heiet på, men etterhvert innså man at alle her fortjente det like mye. Her har du unger som virkelig gir alt for å være best, leve opp til foreldrenes forventninger og skille seg ut på en positiv måte.

 

De første 10 minuttene er helt absurde, menneskene involvert er som tatt rett ut av Napoleon Dynamite. De andre er også ganske spennende - den fattige svarte jenten fra DC, den hyperaktive gutten som aldri slutter å snakke (han er irriterende som faen, men det blir aldri så mye at man ikke setter pris på at han er med) og selvfølgelig to barn av indiske foreldre som presser ungene sine samtidig som de lovpriser USA som mulighetenes land og minner dem om at bønn, respekt og hardt arbeid er den eneste måten å vinne på (i motsetning til det forrige dokumentar kom frem til^^). Likevel er det Angela og familien som stakk av med hjertet mitt - enkelte menneskers liv er rett og slett skapt for film.

 

En knallgod film som kunne tjent på en omgang til med saksen, men som ellers er stilren, upartisk (man hører aldri regissørens stemme) og opptatt av å lære disse fantastiske og sære menneskene å kjenne. En dokumentar som ikke prøver å si det ene eller det andre, men som kun er vitne til oppstyret. Sånt ser man ikke ofte.

9/10

Lenke til kommentar
Nå må jeg nesten se Twilight :p

 

Jeg beordrer deg til å ikke se den, i filmgudenes navn. Makan til makkverk skal man lete lenge etter.

Tull & tøys. På den annen side er irrasjonelle og usaklige kommentarer som dette muligens bra med tanke på forventninger. Forventer man dritt, men blir servert noe mye bedre, så er det helmaks. Jeg forventet ingenting og ble servert et flott mysterium med god, regntung atmosfære og en ålreit utvikling av historien. (Der kom jeg med positive ting å si om filmen, noe som strider imot det jeg skrev, men skitt au).

Nå har jeg i hvert fall lyst til å se den. Hadde elendig forventning til Eagle Eye, men den var ikke så ille likevel. Ja, Cun Shia er med, men prøv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...