Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TILSLAGSORD: Bjørnetjeneste

 

ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving):

Velment, men uheldig hjelp som blir mest til skade. (Etter La Fontaines fabel om bjørnen som skulle jage bort en flue av sin herres nese, men som i stedet knuste hodet hans).

Lenke til kommentar

En diseksjon av Bjørnetjeneste

 

 

Bjørnetjeneste(bra)

Stor og bra tjeneste, basert på at bjørner er store, og har små griser som venner som de gjør tjenester for innimellom.

 

Bjørnetjeneste(ikke bra)

Bjører dreper motherfuckers og er ikke til å stole på fordi dem vil selge nyren din for en krukke honning.

Og de er brune og vi vet at brune "ting" er farlige og terrorister, derfor er ikke bjører til å stole på

Lenke til kommentar
Jeg merket på folkehøgskolen at folk fra enkelte områder tror at bjørnetjeneste betyr "kjempestor tjeneste". Jeg ler hver gang.

 

Det er vel meir folk i ein viss alder enn folk frå eit visst område.

Jeg spurte en del på jobben her, og det var kun sjefen som visste hva det betydde ("Det er vel når jeg ber deg gjøre noe for meg") - resten trodde det var en stor tjeneste. De 10-12 jeg spurte var vel mellom 20 og 35.

 

Bear^: Selv om folk snakker objektivt så burde du ikke påpeke subjektivitet, det er rimelig ufyselig. Det blir som å påpeke at alle burde respektere hverandre i en politisk diskusjon eller si at smaken er som baken når man snakker om pene og stygge mennesker/biler/klær. Å skrive det er rett og slett å gjøre tråden en bjørnetjeneste.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Det ligger mer på at folk er bastant på sine synspunkter og direkte mener at de har rett, andre tar feil. Og det er ufyselig og ikke minst forferdelig irriterende spesielt når man kommer til et emne hvor smak er så forskjellig som i tilfeller rundt film.

Lenke til kommentar

Men du burde vel se forskjellen mellom et personlig utsagn og et utsagn om hva som er rett og galt.

 

Hadde jeg sagt "Alle vet jo at den eneste forskjellen er at The Dark Knight var verdt pengene.", (bare for å sette det på spissen), så hadde forstått deg.

Endret av Koffeinkanin
Lenke til kommentar
Reservoir Dogs er på det beste uinspirerende og kjedelig for meg. Har prøvd å se den to ganger før, men duppet av halvveis første gangen, og ble distrahert av et Illustrert Vitenskap andre gang. I helgen tok jeg tak i nakkeskinnet, da jeg tross alt har betalt for filmen to ganger (dvd og bd), og så gjennom hele uten forstyrrelser. Mine anelser ble dessverre bekreftet. Jeg så stilige scener, utrolig fete karakterer og god musikk i filmen, men sett under en ett greide den fortsatt å kjede meg.

 

 

Tilbakeblikkene med samtalene med Joe for eksempel finner jeg platte og uinteressante, og sitter og venter på at noe skal skje, eller at noe stilig skal bli sagt, men det intetsigende våset fortsetter.

 

Krangelen mellom Mr Pink og Mr White om hvem av dem som ikke var til å stole på virket mest av alt falsk.

 

 

 

6/10

 

Red.: Merkelig nok finner jeg Pulp Fiction svært høyt oppe på lista over filmer jeg liker. Merkelig sett i lys av at jeg ikke liker RD, ikke merkelig-merkelig selvsagt.

Artig, kunne skrevet akkurat det samme om Pulp Fiction. Så vi liker Pulp og Reservoir "motsatt".

Lenke til kommentar

Angående Transformers så var budsjettet 200 millioner dollar, 50 millioner mer enn den første.

 

Utifra hva man fikk servert (da snakker jeg om å få dollar om til noe visuelt) så er det også denne gang imponerende. Spider-Man 3 og Superman Returns var eksempelvis ganske så mye dyrere. Skulle aldri trodd det.

 

Men både Bay og spesielt Spielberg makter som regel å lage blockbustere til en rimeligere penge enn de fleste andre, som eksempelvis Nolan, Raimi osv. Bay og co. tok jo også 30% lønnskutt i den første fordi de ville ha kvaliteten opp på det tekniske. Samt at han ikke reiser rundt med "second unit" eller hva det nå kalles, slik regissører har for vane å gjøre. Ryktet hans er å være en særdeles effektiv regissør.

Lenke til kommentar

Ja, da lærte jeg ihvertfall noe nytt. Har vel bare med tiden latt meg påvirke av miljø og egen lettlurthet om begrepet bjørnetjeneste. Takk for korrigering da, ihvertfall.

 

Kan nesten med hånden på hjertet si at jeg aldri har hørt ordet i sin riktige sammenheng. Artig!

 

Foresten, Dotten, det er en fryd å lese på siden din. Leste nettopp Transformers-anmeldelsen. Keep it up!

 

Edit: Nå på sommerstid har jeg sett en del filmer ved siden av jobbingen, så jeg håper å få skrevet en post med en serie av anmeldelser så snart jeg får tid.

Endret av excel
Lenke til kommentar

PH3oP937y1aw59_m.jpg

 

Etter å ha hørt masse negativt om denne skal jeg tilstå jeg gruet meg litt til å se den. Er stor fan av COMIC bladene, så hadde vondt for å tro at filmen kunne leve opp til disse. Det kunne den heller ikke, men synes alikevel at filmen var knakende bra. Varer nesten 3 timer, men kjedet meg ikke ett øyeblikk. Lyden kunne kanskje vært enda litt bedre, men holdt ett høyt nivå. Vet det kommer en Directors Cut Blu-Ray etterhvert som skal være 25 minutter lengre. Blir nok å kjøpe den så fort den er tilgjengelig, å få ett gjensyn igjen da med HD bilde og lyd :)

Lenke til kommentar

Leaving Las Vegas

 

Nicolas Cage spiller full stort sett i alle scenene i denne filmen, og han gjør en fantastisk jobb.

Elisabeth Shue fungerer godt som hora han blir forelsket i, og på papiret kan denne forelskelsen virke usannsynelig, men det som virkelig selger denne filmen er prestasjonene av skuespillerne.

Dialogen virker til tider bare helt grei, men ofte helt utrolig.

Regien kan også virke litt svak, men er ikke noe som distraherer og er stort sett solid.

 

Dette er dessuten en film som jeg antakelig kommer til å like bedre andre gangen jeg ser den pga av at den har en slutt som du håper ikke kommer, men som komplementerer resten av filmen.

 

De som sier Cage ikke har talent bør se denne filmen (og Adaptation) først.

 

7/10

Lenke til kommentar

Shoot 'Em Up

 

Clive Owen spiller en ehhhh... mann med pistoler i en av tidenes mest testosteronfylte filmer. (I en scene har en sex med en kvinne samtidig som han dreper en horde med slemminger, det sier vel alt.)

Første gangen jeg så filmen var det uten undertekster og i et relativt bråkete miljø. så jeg gikk glipp av mye av historien, satte med ned dagen derpå for å se den igjen og da gikk det opp for meg at det var ingen historie å gå glipp av. Bare en mann med våpen som dreper andre menn med våpen, og det virker. Det virker knallbra.

Filmen er spekket med halsbrekkende action og en god porsjon humor, og jeg kjedet meg ikke et sekund.

Shoot 'Em Up passer perfekt på filmkvelder med venner o.l. der det eneste du ønsker er og bli underholdt, bare ikke forvent deg Schindler's Liste er Frihetens Regn.

 

8/10

Lenke til kommentar

ISTID 3!

 

cci-Aft-20090327-1-_275359m.jpg

 

Den meget beryktede barne- og animasjonsfilmen Istid 3 hadde verdenspremiere på kino i går. I likhet med mange andre folk i alle aldre, følte jeg det var på sin plass til å gå. Jeg hørte filmen hadde møtt både god og dårlig kritikk før premieren. Det er jo kjent at film nr. 3 i en serie, ofte er kjedelig og uoppfinnsom. Vel folkens, det stemmer kanskje ofte, men IKKE i tilfellet her. Makan til morsom film :D en utrolig filmopplevelse.

Både lyd- og bildeeffektene var gode, musikken var god og følelsen filmen gav var strålende. Publikum lo fra begynnelse til slutt, så ja dette var en helt super filmopplevelse for meg. Jeg er verken fan av filmer med dinosaurer eller slikt, men karakter: 10/10 ;) yes, no kidding.

 

Edit: ops kl. er over 12, det er en ny dag så det blir "i går" istedet for "i dag".

Endret av keepsmiling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...