Dorian Gray Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Du leser jo feil gang på gang. For meg høres det rett og slett ut som om at du mener Det er feil. Hvis dette er tilfelle Det er det ikke. En film blir ikke automatisk bra av høyt budsjett Det har jeg ikke sagt, og det går direkte imot de to forrige anmeldelsene mine - 2/10 og 5/10 til to av årets dyreste amerikanske blockbustere. At du betviler at øst-europeisk film kan være flott å se på samt teknisk bra Dette har jeg aldri sagt, ment eller antydet til. Endret 22. juni 2009 av Dorian Gray Lenke til kommentar
Montag Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 At du betviler at øst-europeisk film kan være flott å se på samt teknisk bra Dette har jeg aldri sagt, ment eller antydet til. Godt å høre at jeg misforsto deg. Siden du også altså liker øst-europeisk film, hvorfor ikke se mer av det i stedet for de platte amerikanske blockbusterne? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hvordan får du "Jeg har aldri sagt at jeg betviler at øst-europeisk film kan være flott å se på samt teknisk bra" til "Jeg liker øst-europeisk film"? Jeg mistenker at du speed-reader innleggene mine og bare får med stikkord, fordi hver eneste gang du siterer meg så svarer du på noe som ikke står der. Det er som at jeg skulle lest innlegget ditt og sagt "Så du sier at alle filmer produsert i USA er helt ubrukelige?" - det er jo ikke det som står der... Lenke til kommentar
Montag Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hehe, jeg prøver på nytt. Selv om du altså ikke betviler at øst-europeisk film kan være teknisk fullkommen og flott å se på, liker du det ikke. Amerikansk blockbustermateriale som scorer på de samme punktene vil du derimot se, selv om filmen i seg selv altså - som du selv sier - er komplett ubrukelig. Hvorfor ikke gi kvalitetsfilm fra Øst-Europa er sjanse i stedet da? Hva bunner din motvilje mot å se øst-europeisk film i egentlig? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hvorfor ikke gi kvalitetsfilm fra Øst-Europa er sjanse i stedet da? Hva bunner din motvilje mot å se øst-europeisk film i egentlig? Hvis jeg må velge mellom to alternativ så er det flere faktorer som kommer inn: Har noen jeg stoler på anbefalt den? Virker historien interessant? Har jeg noen positive erfaringer med de involverte? Har den blitt godt mottatt av publikum, evt kritikere? De fleste amerikanske filmer pleier å vinne når jeg stiller dem opp mot hverandre slik som dette. Det jeg derimot kan gå med på er å se nøyaktig én film som du anbefaler som skal få meg til å ville se flere øst-europeiske filmer. Jeg anbefaler at du tenker deg litt om - hvis jeg ikke liker denne så vil det være veldig lenge til jeg ser en til. Jeg lover å se den i løpet av denne uken, bare den ikke varer i over 180 minutter.^^ Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Smultronstället (1957) For en skremmende film, egentlig. Nesten alle filmene til Bergman er jo slik som dette. På overflaten ganske uskyldige, men handler innerst inne om død og ondskap. Denne filmen handler om barndom og nostalgi, og Bergman presenterer dette på en fantastisk måte. Man går rett inn en dør og ser seg selv som ung sammen med familien, det er en interaktiv opplevelse sammen med Victor Sjøstrom, som ser seg selv. Mye foregår i en bil, da plottet hovedsaklig går ut på at Sjøstrøms karakter - Isak Borg - er på vei til et sted for å ta imot en pris. På veien er de innom smultronstället, hvor han/vi/de går igjennom barndommen, senere møter Isak en mann og hansk kone på veien, som skal representere hans forhold til hans avdøde kone; det er mye å hente her, og mye forskjellig. Nå har jeg noe å tenke på i sommerferien. 8/10 Lenke til kommentar
BadSmile Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Bare drømmesekvensen i seg selv gjør hele filmen. 8/10 fra meg også. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Jeg har den også på 8/10. En god film, men likevel den Bergman-filmen jeg har ratet nest dårligst av de syv jeg har sett. Det sier kanskje noe om kvaliteten på filmene hans. Endret 22. juni 2009 av Infenso Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Ja, det er tonnevis av kvalitet, men en ting lurer jeg på.. Filmene er veldig like? Jeg vil se noe "nytt" fra Bergman nå, føler jeg. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hvilken Bergman-film liker dere best da? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Nå har jeg sett gammelt, svensk. Äppelkriget Handler om en landsby som må kjempe mot de onde, kapitalistiske utnytterene som kommer for å forvandle den rolige tilværelsen deres ved å bygge et digert resort der. Filmopplevelsen kort oppsummert: Fattern likte den, jeg fant endelig ut hvor jeg har den sangen som er i begynnelsen fra og jeg gadd ikke se den ferdig. 2/10 Not my cup of tea. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Det jeg derimot kan gå med på er å se nøyaktig én film som du anbefaler som skal få meg til å ville se flere øst-europeiske filmer. Jeg anbefaler at du tenker deg litt om - hvis jeg ikke liker denne så vil det være veldig lenge til jeg ser en til. Jeg lover å se den i løpet av denne uken, bare den ikke varer i over 180 minutter.^^ Hehe, du er uforbederlig. Vel, denne uken skal du se en av mine absolutte favoritter: Beloe solntse pustyni. Om du ikke liker denne, skal du tjærebrees, dyppes i fjær og deretter transporteres ut av Bergen på en jernbanesville. :!: Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Ja, det er tonnevis av kvalitet, men en ting lurer jeg på.. Filmene er veldig like? Jeg vil se noe "nytt" fra Bergman nå, føler jeg. Ja, de er kanskje det. Det er som regel refleksjoner rundt livet og troen man får servert. Sjekk ut Viskningar och Rop. Den er temmelig intens. :--}D : Det Sjunde Inseglet 90% Persona 86% Nattvardsgästerna 85% Viskningar och Rop 84% Höstsonaten 84% Smultronstället 82% Vargtimmen 68% Sommarnattens leende og Jungfrukällan er de neste jeg skal sjekke ut. EDIT: Selv så jeg min femte Jarmusch-film i går, Mystery Train. Jeg digger denne karen. Det er noe spesielt over stilen hans som virkelig fenger meg. Samtidig klarer han alltid å snekre sammen et minneverdig lydspor. Alt dette fungere strålende også i Mystery Train. Av de tre parallellhistoriene må jeg si at den første var klart best. Den midterste var ikke på høyde med denne, men den siste var flott. Cool, saktegående og dialogdrevet som vanlig. Jarmusch er på god vei til å bli en av mine favorittregissører. Jeg er spent på Night on Earth og Ghost Dog som dukker opp i postkassen i løpet av uken. Endret 22. juni 2009 av Infenso Lenke til kommentar
co2 Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Er i jævli dårlig humør, så nå trenger jeg å sette tankene på andre ting. Skal se "Knowing" og spise popcorn. Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Er i jævli dårlig humør, så nå trenger jeg å sette tankene på andre ting. Skal se "Knowing" og spise popcorn. That'll fix it Her i gården går det i The Great Escape. 90 min igjen Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Vel, denne uken skal du se en av mine absolutte favoritter: Beloe solntse pustyni. Om du ikke liker denne, skal du tjærebrees, dyppes i fjær og deretter transporteres ut av Bergen på en jernbanesville. :!: Åååhhh.. den filmen er bare elsk.. Kjenner du igjen detta: http://www.youtube.com/watch?v=pxdoWrx0L9M...feature=related ? Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Angels and Demons (2009)Hva er egentlig poenget med disse filmene? Vi har lest boken tre ganger hver, vi vet nøyaktig hva som kommer til å skje og likevel presenteres vriene som om de skulle vært Keyser Soze og Norman Bates om hverandre. Hele filmen er platt og rett frem uten noen interessante tekniske vrier eller avvik fra boken, og da virker bare helt unødvendig. Det finnes jo oss som ikke har lest en fattig side av disse bøkene. Er jo ingen vits i å forandre noe bare for forandringens skyld. Endret 22. juni 2009 av DoktorBacon Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hangover En dritbra film for oss som har litt fylla bak oss 7,9/10 Lenke til kommentar
Fløyelsbøtte Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Hangover En dritbra film for oss som har litt fylla bak oss 7,9/10 Hvorfor i all verden sier du 7,9 istedet for 8,0? Desimaltall skal kun brukes som hele og halve når det er snakk om film. Lenke til kommentar
Montag Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 (endret) Vel, denne uken skal du se en av mine absolutte favoritter: Beloe solntse pustyni. Om du ikke liker denne, skal du tjærebrees, dyppes i fjær og deretter transporteres ut av Bergen på en jernbanesville. :!: Åååhhh.. den filmen er bare elsk.. Kjenner du igjen detta: http://www.youtube.com/watch?v=pxdoWrx0L9M...feature=related ? Alt ved denne filmen er suverent. Soundtracket er også som du sier herlig; en av mine favoritter er ledetemaet som dere kan høre litt av i starten av dette klippet: Se filmen hos Youtube NB: Denne filmen MÅ sees i skikkelig kvalitet. For himmelens skyld, ikke se den i elendig youtubetapning! Endret 22. juni 2009 av Montag Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå