Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Kritikken av The Wire synes jeg var usaklig

Uforståelig, ihvertfall. Nå vanker ikke jeg verken i Baltimores narkomiljø eller politirekker, men en av seriens mange styrker har alltid vært at alt fra karakterene til dialogene føles utrolig autentisk. Jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som har klagd på språkbruken før og jeg anbefaler AvidGamer virkelig å gi The Wire en ny sjanse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg klarte ikke se mer en 2-3 episoder av The wire fordi jeg syntes det ble litt for kjedelig. Syntes det var litt rart for jeg elsker jo alt HBO lager, utenom sex in the city da.

Du må tenkja deg kvar sesong av the Wire som ein lang film. Det er ikkje CSI, for å seia det slik, der to saker vert oppklart på 45 min.

Lenke til kommentar

Eastern Promises 2007

Filmen starter godt, og gir løfte om en ganske brutal fremstilling av den russiske mafiaen i London. Desverre så dabber tempoet fort av, og filmen ender i et antiklimaks i stede for i et klimaks. Filmen på en måte bare fader ut uten en skikkelig slutt. Kanskje det bare er meg, men jeg bygget opp en forventning om mer action. Filmen skal dog ha honør for at det ikke utvikla seg til en heseblesende katt-og-mus-jakt, som i ettertid vel er greit, som jeg trodde det skulle bli (tapte 50 spenn i veddemål på at det skulle bli katt-og-mus-jakt, pokker).

Filmen er ok, men ikke noe mer. Den har gode utgangspunkter, men klarer ikke å tilfredsstille mine egne forhåpninger for filmen ettersom den utviklet seg.

6/10

Rett etter så begynte jeg og kameraten min å se på Snakes on A Plane. Den ble skrudd av etter kort tid; det ble for teit at det var moro.

Lenke til kommentar

North By Northwest (1959)

3519630188_50187a1e9d.jpg

"Den første Bond-filmen som ikke er en Bond-film", er det ikke det de sier? Den er i hvert fall mye bedre enn noen "annen" Bondfilm. ^^

Her har man filmen som har humor, suspense og romantikk i samme slengen. Hitchcock elsker å fremføre kjærlighetshistorier merker jeg (Notorious, Vertigo), men det blir ikke det samme om og om igjen. Kjærligheten er ikke hovedpoenget med selve filmene hans (Kanskje bortsett fra Vertigo), men det spiller en ganske sentral rolle i filmene hans for det. Når det blir fremført slikt som i North By Northwest er det jo bare herlig. Det er mye å se på her.

... Og jeg snakker ikke om damene, nei. Jeg snakker om Cary Grant. For en herlig fyr. Han, og alle i hele filmen, spiller bra. Det er ikke noe dårlig. Cary er som Stewart, en av tidenes beste skuespillere. Har kun sett han i Notorious, men likte han her bedre. At han faktisk har passert femti år i denne filmen er enda mer imponerende, da det er en del klatring og hopping, løping, osv. ^^

For ja, det er en ganske jumpy film. Fra tog til skogen, åkre (herlig scene!) og i bil. På fjellet t.o.m. En god eventyrfilm med en dæsj Hitchcock-suspense, og man sitter virkelig og biter leppene sammen og er spent på hva som skjer videre. Hitchcocks filmer er spennende. Jeg har enda ikke blitt skuffet av karen. Han er nok den regissøren, sammen med Kubrick, som bare har levert gode filmer hittil som jeg har sett.

Dette er kanskje den eldste filmen som virker minst gammel jeg har sett også, hvis det sier dere noe. Det eneste som er utdatert i hele filmen er at Cary har buksene litt for høyt oppe ^^ Bortsett fra det kunne dette vært en helt ny spenningsthriller. Sett inn et par laptoper her og der, og du har North By Northwest (2009). Men hvem trenger den filmen, når vi har denne?

Må også nevne Hitchcocks cameo på denne, den beste hittil. Ikke Hitchcocks beste film (sett seks stk. nå), men den mest interessante på mange måter, og helt klart den mest morsomme. Cary Grant er milevis bedre enn i Notorious i denne filmen. 9/10

Lenke til kommentar

Dial M for Murder

(Alfred Hitchcock, 1954)

200px-Dial_M_For_Murder.jpg

Hitchcock er el maestro når det kommer til the perfect murder-opplegg. Hvor kult er det ikke når Tony presenterer sin briljante og utspekulerte plan til den stakkars duden? Hvor spennende er det ikke når planen settes i gang? Hvor underholdende er det ikke når Tony forsøker å slippe unna og nettet snører seg sammen? Andre Hitchcock-filmer har en tendens til å ta med dumme elementer for å fremme spenning (for eksempel onkel Charlies vanvittige oppførsel i Shadow of a Doubt), men denne er bemerkelsesverdig smart i sammenlikning. Litt usannsynlig er det jo (mot slutten), men det hele er så smud og cool at jeg sitter igjen som en fornögd poik.

8/10

Lenke til kommentar

The House on Sorority Row (1983)

01sykthellpaa.png

-Sykt som di hell på.

02stillhet.png

...

03ikkenoeavframtida.png

-Det der bli det ikke nå flere ganga av i det hele tatt i framtia.

04sluttmedfesting.png

-Det e slutt me fæsting! Heilt slutt å! Å det ska du vetta.

05finnerjegmeg.png

-Det der finn itj æ mæ i. Rættåslett!

06stillhet.png

...

07fornuftenraade.png

-Sånn ska itj du gjørra! Fornuften ska råde her!

08ikkepolis.png

-Nei, vi ska itj ha nå polis nerri gårdn her nei!

09ginaakka.png

-Ska det værra på måten der, så akte itj æ å GI NÅKKA! TE NÅNN!

10skamforlandet.png

-Det e en skam for det landet her! Å hoill på sånn.

Standard 80-tallsslasher. Dumme folk gjør dumme ting, og hun kjipe jenta som ikke kler av seg eller har sex overlever. Filmen er særdeles forutsigbar, og aldri særlig skummel eller spennende. Ingen god film, men grei underholdning hvis man er fanget på en øde øy.

4/10

Lenke til kommentar
Standard 80-tallsslasher. Dumme folk gjør dumme ting, og hun kjipe jenta som ikke kler av seg eller har sex overlever.

Denne dukker opp i postkassen i løpet av uka. Virker som den vil leve opp til forventningene.

Hehe. Hvis det er veldig, veldig standard slasher-filmer du er ute etter, så gjør den nok det. Finnes mye bedre horror-filmer fra 80-tallet enn dette.

Lenke til kommentar

The Aristocrats

Har egentlig sagt det som kan sies om den før, men det er altid en slager, trenger man å le litt, setter jeg på denne.

Venter fremdeles på at noan skal lage the aristocrats the motion picture, men jeg tror den kanskje ville fått problemer, med tanke på innholdet, tror liksom MPAA ville fått problemer med folk som har sex med 3 år gammle barn og esler, for å ikke snakke om folk som driter i munnen til folk osv.

Alt i alt har denne filmen alt en film skal ha. Ingen filmer er helt komplett uten de tingene jeg har nevnt over.

Filmen er den perfekte familie filmen da det ikke er noe vold, sex eller skummle sener.

9/10

Lenke til kommentar

Everything Is Illuminated (2005)

18441739.jpg

Hobbiten Frodo er på tur igjen. Denne gangen er han på jakt etter en ring, i motsetning til de 9 timene vi fulgte han forrige gang da han skulle bli kvitt en. Heldigvis for oss lot han Sam bli hjemme denne gangen, noe jeg godt forstår med tanke på hvor mye han whina forrige gang han fikk bli med.

Tidlig i filmen møter han en fjong og fargerik type som henger sammen med en annen som ser ut som en blanding av en ork og hobbit. Frodo vet at han ikke kan språket dit han skal, så han betaler de for å bli med han på ferden. I likhet med de tidligere filmene møter de motstand på veien. Denne gangen er det bare litt kjedeligere. Det blir ingen store slag, men heller pussige møter med diverse skapninger.

Jeg føler ikke at denne fjerde filmen holder helt samme stil som de forrige. Jeg liker det at de ville prøve noe nytt, men denne gangen har de ikke helt lykkes. Det var rett og slett en del ting jeg ikke følte at passet inn. Blant annet at Frodo putter ting i poser hele tiden. Greit å prøve å vise en ny side av han, men det hadde vært kjekt om det hadde noe med historien å gjøre.

Det var også noen små hint til at Frodo er jøde. Det er forsåvidt en interessant twist, og en kanskje en forklaring på hvorfor han bryr seg så mye om ting som skinner.

Ikke like god som de første, men denne har vel større analysepotensiale. Allikevel må jeg si at det er hyggelig å få ta en tur til Midgard igjen.

Jeg ser frem til flere Hobbifilmer!

7/10

Endret av :--}D
Lenke til kommentar

Max Manus (2008)

Helt grei film. Synes det manglet en bedre utvikkling av personene rundt Max, noe som resulterte i at jeg ikke hadde noe særlig følelser for hendelsene personen havnet i i filmen.

Var også en del "ut av plass" scener der du ser at byggene er fra idag og ikke 40 tallet.

Jeg kjedet meg aldri, og var underholdt. Norsk film begynner å teknisk sett bli bedre å se på. Blir spennende om vi klarer å toppe denne.

Sliter litt å gi karater. Den er ikke helt en 7, men fortjener bedre enn 6...

6.7/10

Lenke til kommentar
Var også en del "ut av plass" scener der du ser at byggene er fra idag og ikke 40 tallet.

Hm, hvor da?

Et av de første scene der de står på taket til et bygg og snakker sammen. Du ser noe som kan ligne et moderne ventasjons system, og når de zoomer ut føler jeg at selve bygget viker moderne og skiller seg ut.

Jeg sier ikke det er tabber, men det er bare noe med utseende på en del bygg som føles ut av plass. Jeg hadde aldri følelsen at de var i 1940.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Max Manus (2008)

Helt grei film. Synes det manglet en bedre utvikkling av personene rundt Max, noe som resulterte i at jeg ikke hadde noe særlig følelser for hendelsene personen havnet i i filmen.

Jeg kjedet meg aldri, og var underholdt. Norsk film begynner å teknisk sett bli bedre å se på. Blir spennende om vi klarer å toppe denne.

Sliter litt å gi karater. Den er ikke helt en 7, men fortjener bedre enn 6...

6.7/10

Siden den kom ut på Blu-Ray idag måtte jeg nesten handle den inn. Etter all hypen jeg har hørt om denne filmen har jeg bare en ting å si etter å ha sett den selv:

Overrated.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...