Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ti kniver i hjertet

(Marius Holst, 1994)

 

-Otto!!!

-Hold kjeft! Jævla til mas!

 

Filmen handler om Montags traumatiske barndom. Som vanlig i Lars Saabye Christensen-ånd handler Ti kniver i hjertet om oppvekst og lengselen, nostalgien. Et tema som lar seg overføre til filmens verden med suksess. Til tross for enkelte quirky norsk-film-fra-Åpen-post-vibber og finurligheter, er dette en god film. Vi får servert de to Bjørnene, vanlige norske filmfjes og noen som virker så kjente, men som jeg likevel ikke helt klarer å plassere (herr "Devo" er en slik en, i tillegg til å være ytterst fascinerende. Hvorfor er han ikke med i flere norske filmer?). Filmen byr også på godt kunstnerisk håndverk ved flere anledninger, som når Otto og Frank finner noe creepy. Jeg så deler av denne filmen da jeg var liten, og da syns jeg Martin Garfalk var en av de "større, skumlere barna". Nå er han bare en sweet little boy, wow.

 

Ottooooo!

 

7/10

Lenke til kommentar

Var på kino i gårkveld og så The Hangover

the-hangover-01.jpg

 

Når man våkner opp og finner hotellrommet endevendt, en baby i skapet, en tiger på badet og den kommende brudgommen sporløst forsvunnet. Da vet man at utdrikkingslaget har vært vellykket -- om man bare kunne huske hvor brudgommen ble av selvsagt. Snart utfolder nattens eskapader seg, noe ikke alle er like fornøyde med.

 

Dette var en knallfilm -- det til tross for Freddy-seter i kinosalen. En ren komedie som faktisk var morsom. Lo godt gjennom store deler av filmen. Særlig Mike Tyson, japsen og en herlig avsluttning med en avslørende bildeserie lagt til meatspin-musikken var høydepunkter. Anbefales absolutt.

 

Mothafuckas!

Lenke til kommentar

The Best Years of Our Lives

(William Wyler, 1946)

 

Who do you think you are? God?

 

Jeg er virkelig inne i en god filmstreak nå for tiden. Samtlige filmer jeg har sett i juni hittil har vært strålende, med unntak av Steven Seagal som lagde riper i lakken. The Best Years of Our Lives er ikke noe unntak. Den var nok et eksempel på en film jeg ville prøve å utsette i det uendelige på grunn av lengden, men du verden hvor bra den viste seg å være! Portretteringen av hjemkomne veteraner og problemer de og familiene møter på er fantastisk og minner om den samme problematikken Born on the Fourth of July tar opp (eller omvendt). The Best Years of Our Lives har noen av de beste skuespillerprestasjonene jeg noensinne har sett. Fyren med krokene og bankeren imponerer spesielt, og bryllupsscenen er noe av det mest rørende jeg har vært borti. Filmen frir seg fra å være selvhøytidelig ved å blande inn en god dose humor, og alt dette kokt sammen gir meg en utrolig god filmopplevelse.

 

Snufs.

 

9/10

Lenke til kommentar

The Taking of Pelham One Two Three (1974)

 

Med remaken på kino i USA tenkte jeg å se originalen først. Jeg har hatt filmen i DVD hylla lenge, men kom aldri så langt å se den. Så jeg kan takke remaken for å gi meg et spark bak.

 

Dette er et spekuler "kupp" film. Liker du slike bankran/conartist/situasjons filmer vil denne falle i smak. Minner meg en del på "A dog day afternoon".

 

Det er lite negativt med filmen. Alt er bra gjennomført. Filmingen, skruespillingen er bra (litt utdatert stereotyper). Det er kult å se Hector Elizondo i en helt anderledes rolle enn det jeg har sett før; en psyko pervers drapsmann.

 

Handingen er noen menn "hijacks" en subway tog, og holder den og passasjerene gissel for 1 million dollars!! (der fikk jeg Dr. Evil i hode). Mer vil jeg ikke si, dette er en film som er best å se med blanke ark.

 

Mye humor, interessante roller, spennende, og du kommer til å sitte og lure hva disse mennene pønsker på....

 

Anbefales!

 

8.5/10

 

Så får vi se om remaken klarer å holde mål.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Siste episode av The Sopranos er nå sett. Det kan vel ikke være noe tvil om at dette er det beste som noen sinne er laget for TV?

 

Og en helt mesterlig måte å avslutte serien på. Utrolig.

Har du sett The Wire? Selv sliter jeg med å rangere disse to innbyrdes, så førsteplassen deles foreløpig.

 

Red.: Glemte Band of Brothers, tror jaggu denne kommer like høyt oppe på listen min.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Siste episode av The Sopranos er nå sett. Det kan vel ikke være noe tvil om at dette er det beste som noen sinne er laget for TV?

 

Og en helt mesterlig måte å avslutte serien på. Utrolig.

Har du sett The Wire? Selv sliter jeg med å rangere disse to innbyrdes, så førsteplassen deles foreløpig.

 

Red.: Glemte Band of Brothers, tror jaggu denne kommer like høyt oppe på listen min.

 

Sopranos og The Wire rangerer ihvertfall jeg helt likt. Begge 2 er uten tvil 10/10. Band Of Brothers ligger på 9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...