Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

"I had a long conversation with Stanley and told him what was going on. If it met with his approval, I would do the film; and if it didn't, I wouldn't. I certainly would not have thought of doing the film if I had not gotten the blessing of Kubrick. He's one of my idols; simply one of the greatest talents that's ever walked the earth. He more or less said, 'Sure. Go do it. I don't care.' And another time he said, 'Don't be afraid. Just go do your own movie.'"[4]

-Peter Hyams, regissøren av 2010

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg drog med meg spenningen fra 2001 og inn i 2010, så dermed hadde jeg en knallbra filmopplevelse. Jeg tviler dog på at jeg hadde likt den om jeg ikke hadde sett 2001 først.

 

*snip*

 

Sier meg enig med den.

Samtidig som jeg i mange år hadde lyst til å se 2010 unngikk jeg å se den i redsel for å ødelegge opplevelsen ved 2001 men jeg opplevde at følelsen fra 2001 på en måte 'bar' 2010 og gjorde den til en god opplevelse.

 

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

The Lady Vanishes

(Alfred Hitchcock, 1938)

 

Wow. Koselig og morsom start, mystisk midtdel, og spennende og underholdende avslutning. Noen dumme elementer og skandaløse plotthøl, men jeg tror sistnevnte skyldes en tapt filmrull eller noe.

 

 

Hva skjedde med han fiendtlige fyren ombord på toget som hadde de tre engelske folka at gunpoint? I den versjonen av filmen jeg så har han de under kontroll, så kjører toget avgårde og filmen kutter til at de har ankommet stasjonen og alle er trygge igjen. Nigge what?

 

 

En veldig god film, anbefales.

 

8/10

Lenke til kommentar
The Lady Vanishes

(Alfred Hitchcock, 1938)

 

Wow. Koselig og morsom start, mystisk midtdel, og spennende og underholdende avslutning. Noen dumme elementer og skandaløse plotthøl, men jeg tror sistnevnte skyldes en tapt filmrull eller noe.

 

 

Hva skjedde med han fiendtlige fyren ombord på toget som hadde de tre engelske folka at gunpoint? I den versjonen av filmen jeg så har han de under kontroll, så kjører toget avgårde og filmen kutter til at de har ankommet stasjonen og alle er trygge igjen. Nigge what?

 

 

En veldig god film, anbefales.

 

8/10

 

Åh, jeg elsker den filmen! Veldig spennende.

Lenke til kommentar

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

 

Gee, I wish we had one of them doomsday machines.

 

Når filmen begynte føltes det som jeg ikke kom til å like den. Jeg syntes den ikke var noe interessant i begynnelsen, og at det ikke var noe humor til stede. Selvfølgelig kan det ikke være morsomt med en gang, tenkte jeg, så jeg fortsatte. Det var smart gjort, for når filmen avsluttet med sin herlige "Mein Führer, I can walk!", følte jeg at filmen hadde virkelig gjort sin oppgave hundre prosent. En skikkelig bra film.

 

vlcsnap-237132.png

 

Den tar krig på kornet, som det heter. Og vet dere hva, jeg lo faktisk ikke gjennom filmen. Det er en komedie, men jeg lo ikke. Jeg lo kun helt på slutten, da det gikk opp for meg hva jeg hadde sett. Denne filmen er gjennført så utrolig bra. Det er faktisk en utrolig trist film på den måten at det er så sant, så sant. Jeg trodde jeg skulle få se en dårlig Kubrickfilm denne gangen, men hvordan kunne jeg egentlig tro det? Av de jeg har sett er alt bra hittil.

 

dr-strangelove.jpg

 

Jeg kan faktisk forstå godt at mange misliker denne. Det som trekker ned min opplevelse er at det er for mye kommandoer og fly-språk. Jeg kan ikke komme med noen eksempler men jeg tror dere som har sett den skjønner hva jeg mener. Men dette trakk ikke ned så mye egentlig, jeg koste meg gjennom hele filmen. Jeg likte godt samtalene i The War Room, og jeg synes George C. Scott i rollen som General 'Buck' Turgidson var utrolig god. Nå kan jeg ikke la vær å nevne Peter Sellers heller, som har tre roller i filmen (Lionel Mandrake, The President og Dr. Stranlove himself). Herlig film med utrolig cast. Kommer nok til å se denne en gang igjen.

 

8.5/10

 

Edit: What the hell, 9/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Bang Bang You're Dead

denne filmen gikk på tv2 etter tolv en eller annen sen kveld for et par uker siden.

 

filmen handler om en ung gutt ved navn Trevor (Ben Foster) som går på high school. han blir daglig mobbet og er en outcast på skolen sin. i starten av filmen får vi får vite at trevor året før hadde kommet med en bombetrussel mot fotballlaget (de verste mobberne). Trevor vet hvordan man lager bomber, men bomben han plasserte ut var ment mer som skremsel og var ikke rigget til å eksplodere. som et resultat av Trevors trussel mot skolen og hans dårlige rykte gjør farens renseri det svært dårlig, hvilket også fører til økt konflikt i hjemmet siden faren og moren klandrer sønnen for mange av deres egne problemer.

i det nye året starter en ny lærer på skolen ved navn Val Duncan. han ser Trevors potensiale og tilbyr ham en rolle i det kontroversielle skoleskuespillet Bang Bang You're Dead. i sitt forsøk på å hjelpe Trevor kommer Val fort i konflikt med de andre lærerne på skolen.

 

i løpet av filmen får vi svært god innsikt i Trevors psyke og hvordan han takler probleme sine. vi får også et ganske godt innblikk i hvordan "the pecking order" fungerer på amerikanske skoler. et annet hovedfokus i filmen er akkurat dette med skolemassakre og hva som får unge, frustrerte gutter til å ty til slike drastiske løsninger.

 

KONKLUSJON: en veldig bra film :)

jeg hadde egentlig tenkt å legge meg da filmen begynte sent på tv2, men jeg er svært glad for at jeg satt oppe litt lengre. filmen er etter min mening utrolig bra; den har en veldig intens og fin avslutning og den er ikke overdrevent svart/hvit. bra skuespil, interessante karakterer og en veldig spennende og gripende film. den er så realistisk som en film kan bli mener jeg.

 

kan egentlig ikke utdype det noe særlig mer. jeg er ingen proff filmkritiker av noe slag, så det eneste jeg kan si er at jeg likte den filmen svært godt, og på grunnlag av det anbefaler jeg alle andre å se den.

 

RATING: 8.5 / 10

Lenke til kommentar

The Hangover

 

Jeg så denne på en førpremiere på onsdag. Filmen bar et preg av b-skuespillere, men ikke på en negativ måte. Det var litt forfriskende å se nye skuespillere i komedier, for det er ikke ofte en ser. Rollelisten består av blant annet Bradley Cooper (kanskje den mest kjente), Ed Helms (fra The Office US), Zach Galifianakis samt Justin Bartha som brudgommen. Filmen går ut på at fire venner drar til Las Vegas for å feire at vennen deres skal gifte seg. Etter en heseblesende natt, våkner de opp uten å huske en eneste ting. Men en ting mangler, nemlig brudgommen. De finner en baby i et skap, og en tiger på badet men ingen brudgom. Nå må de finne han før bryllupet dagen etter.

 

Filmen var som et frisk pust, og den la seg på samme linje som Apatow-filmene. Alt i alt en veldig god film, og jeg lo høyt ved flere anledninger.

 

8/10

Lenke til kommentar

Wanted

(Timur Bekmambetov, 2008)

 

Min første film i HD-kvalitet på stua. Nicecream!

 

Jeg digger popcun som dette, visuelt slående scener (ren FRYD å se på), ekstremt kule effekter og en ålreit, tidløs historie om hevn og svik. Tro det eller ei, effekter er en integral del av film og en unik måte å fortelle på, og jeg syns ikke det er "fordummende" eller en billig måte å fremstille et plott på. Noen filmer klarer ikke å bruke effekter på en god måte, mens denne klarer det ganske fint. I tillegg var den morsom.

 

Gotta love.

 

8/10

Lenke til kommentar
Filmer som Wanted er nesten must å se på bluray.

 

Fordi?

 

Hvordan kan en action film være best å se på BluRay? Selv synes jeg visuele filmer, med vakker natur/omgivelser, store panorama filming, flotte kostymer, mye farger osv er best i HD. Særlig natur dokumentarer o.l.

En action film er en action film uansett. IMO.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Filmer som Wanted er nesten must å se på bluray.

 

Fordi?

 

Hvordan kan en action film være best å se på BluRay? Selv synes jeg visuele filmer, med vakker natur/omgivelser, store panorama filming, flotte kostymer, mye farger osv er best i HD. Særlig natur dokumentarer o.l.

En action film er en action film uansett. IMO.

Mye farge, panoramafilming og svært visuelt er sånn jeg vil beskrive de fleste gjennomførte actionfilmer. Det er ikke akkurat snakk om en Steven Seagal-film her, dette er filmer som er laget for å utnytte nye teknologier og tilby så mye eyecandy som mulig. "En actionfilm er en actionfilm" er på Montagnivå av svart/hvitt-tankegang.

Lenke til kommentar

Alt er jo egentlig verdt å se på blu-ray, da de utgivelsene sannsynligvis ligger nærmere den originale versjonen av filmen (slik den ble vist på kino, slik the master copy er og så videre). Dette eksluderer kanskje direkte-til-video-utgivelser og annet, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Filmer som Wanted er nesten must å se på bluray.

 

Fordi?

 

Hvordan kan en action film være best å se på BluRay? Selv synes jeg visuele filmer, med vakker natur/omgivelser, store panorama filming, flotte kostymer, mye farger osv er best i HD. Særlig natur dokumentarer o.l.

En action film er en action film uansett. IMO.

Fordi filmen ser bra ut, ikke på grunn av det er en action film men filmen har noen bra eyecandy scener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...