Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såg den et par år siden (mulig rundt 4år). Husker at det var en middels film opplevelse. Kansje jeg tar et gjensyn og ser om den gir meg mer nå siden jeg er eldre og visere...ehhh ja....kan jo håpe. :roll:

Men husker godt at jeg regerte til noen rasistiske undertoner (nigger ord bruket blandt annet)...eller husker jeg feil film?

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Men husker godt at jeg regerte til noen rasistiske undertoner (nigger ord bruket blandt annet)...eller husker jeg feil film?

Det kan godt stemme, men da i form av en bok av Agatha Christie som også var populær her til lands med omtrent lik oversettelse som da het Ti små negerbarn. (Ten Little Niggers på engelsk)

Er vel også en slags barneregle, som i moderne dager ble erstattet av "eenie meenie..." (og noe sånt)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Nope, nope, nope. Jeg kan ikke kalles rasistisk selv om jeg bruker ordet, da det er intensjoner og tankeganger som gjør meg rasistisk. Ordet i seg selv er ikke rasistisk, selv om overfølsomme PK-typer fort kan oppfatte det sånn. Hvis man ser filmen kan man se at bruken av ordet kommer av uttrykket "Catch a nigger by it's toe", og er derfor bare en del av språket.

Lenke til kommentar

Les Choristes (2004) (Skolevisning.)

2000215788208449745_rs.jpg

Filmen foregår i Franrkrike en gang på 40-tallet. En skole, strenge lærere, masse drittunger. En dag kommer en ny hjelpelærer og alt forandres.

Filmen starter med at to gamle menn møtes og begynner å disktuere, og de mimrer tilbake til 40-tallet da de gikk på skole sammen i idylliske Frankrike. Skolen (som forøvrig bare har gutter) er full av pøbler og smugrøykere, men den nye hjelpelæreren er tålmodig og har sine metoder. Han blir kalt flintskalle og blir "mobbet" ganske tidlig, men han klarer å håndtere situasjonen bra. Et eksempel er når alle gutta synger om hvor stygg (skallet) han er, så kommer han inn og forteller den ene gutten at han er "dårlig til å synge, øv mer."

Jeg kjedet meg ikke under filmen, men synes fortsatt ikke den er helt der oppe. Den er ganske middels, det passer at den er fransk. Ikke nevneverdig dårlige skuespillere heller. Ikke noe jeg kommer til å se igjen, men langt ifra det verste jeg har sett.

6/10

Lenke til kommentar
Ordet "nigger" er ikke rasistisk, ei heller er bruken av ordet rasistisk i den filmen rasistisk.

Å nei: http://dictionary.reference.com/browse/nigger

The term nigger is now probably the most offensive word in English.

Men om filmen: Jeg synes å huske at ordet ble brukt i noen situasjoner der dem snakket ned til personen.

Hmmm, dette vekker mer interesse. Så jeg kommer nok til å gjenbesøke filmen.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Men om filmen: Jeg synes å huske at ordet ble brukt i noen situasjoner der dem snakket ned til personen.

Nei.

Jeg vil si at "nigger" er et stygt ord, neger derimot er en helt annen ting, men denne diskusjonen er ikke noe jeg gidder å ta nå. Skal sies at Mark Twain og Dickens brukte ordet "nigger" i sine romaner, men det er nå sett på i et annet lys. (å bruke det nå altså, ikke det at de brukte det)

Nok om det...

Lenke til kommentar
"Catch a nigger by it's? toe"

Erstatt its med the. It's = it is

Der var det nok en apostrof-feil, det skal være "its" og ikke "it's". My bad.'

AvidGamer: Du hopper rett over poenget mitt om sammenheng. Et ord er ikke rasistisk hvis utsagnet ikke er det, uavhengig av hvor "offensive" det måtte være.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
"Catch a nigger by it's? toe"

Erstatt its med the. It's = it is

Der var det nok en apostrof-feil, det skal være "its" og ikke "it's". My bad.'

Nei, det er fortsatt feil. Verset går således: Eenea, meenea, mina, mo, Catch a nigger by the toe;

Lenke til kommentar
Nei, det er fortsatt feil. Verset går således: Eenea, meenea, mina, mo, Catch a nigger by the toe;

Brukte "tiger" da jeg var liten. Og ja, det er "the toe".

Nigger versionen stammer fra humor (eller dårlighumor) ordspill av den orginale.

EDIT: Wiki har litt info om dette. Var litt morsomt å lese. http://en.wikipedia.org/wiki/Eeny,_meeny,_miny,_moe

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Terminator Salvation (2009)

terminator4_4.jpg

Helt grei skurring, men må innrømme at jeg aldri helt greide å koble ut hjernen denne gangen. Actionsekvensene var ikke kjappe nok, det hele ble for utbrodert og overtydelig til det kjedsommelige. Filmen ellers er preget av å være uinspirert, skriptet er bare noe oppsop og det eneste koherente er en langdryg tidslinje.

Hvem faen vil ha en menneskelig Terminator, buhu.. T-ett-eller-annet-med-hjerte er det mulig? Kanskje hvis Hallmark hadde lagd denne filmen, men så har ingen av oppfølgerene vært på høyde med orginalen.

Alt bare gled forbi som en kjedelig togtur gjennom et postapokalyptisk landskap, batteriene på MP3-spilleren er dødt og du har pint det gjennom halve boka på trass, selv ikke kaffeautomaten fungerer.

3/ 10

Lenke til kommentar
Hvem faen vil ha en menneskelig Terminator, buhu.. T-ett-eller-annet-med-hjerte er det mulig?

Hele det hybrid-konseptet syntes jeg i grunn var temmelig interessant, så det er ikke det som gjør at filmen var kjip for min del. De må gjerne bygge videre på det i neste film, men der skal jo McG være ved roret igjen, så jeg er ganske uspent.

Lenke til kommentar

Antichrist

(Lars von Trier, 2009)

Når Bob_3 og Montag misliker noe, har jeg en tendens til å like det (men det virker ikke motsatt vei, jeg liker ofte det de liker også). Antichrist er ikke noe unntak. Stilig musikk, stilig lyd, stilig foto, stilig skuespill, stilige effekter, stilig stemning, alt i alt en veldig stilig film. En veldig fysisk film, og jeg satt som trollbundet under hele kinovisningen, til tross for en jovial kameratgjeng som satt på raden bak meg. Dette er slettes ikke en film for alle, men det er en film for meg. En film med så mange rare og brutale elementer er ikke mainstream akkurat, og vil derfor støte fra seg medlemmer fra enhver kaste: Bordwellene, eliten, fiffen, buffene, nerdene, slasherelskerne, kidsa, the working class og choloene. But me likes. Se den på kino!

8/10

Endret av Cuneax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...