Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zulu og Zulu Dawn

Jeg ser altid disse filmene sammen..

Zulu, en britisk western med en oppbygning som som vibrerer hele veien.

Man føler virklig med de 100+ soldatene som venter på 4000 zuluer. Filmen tar store friheter med virkligheten delvis fordi filmen er fra 64 og det var slik filmene var på den tiden og delvis fordi dem måtte være forsiktige med å vise respekt ovenfor zuluene som var med i filmen, filmen var også laget under aparteidet, jeg persjonlig ville aldri kunne spillt inn en film i sør-afrika under aparteidet med mindre det var en anti aparteid film. Filmen viser hvor modige zuluene er osv. Filmen lager også drama der det ikke var noe jeg syns er undøvendig, 4000 zuluer som kommer mot deg er drama nok. Filmen viser også viss historiske personer i dårlig lys, En av de virklige personene i filmen vises som en fyllik og bråkmaker når han egentlig var den perfekte soldaten, hans datter som var en gammel dame når filmen kom ut gikk ut av kinoen i protest. En ting er å lage drama og spenning i en film men når filmen handler om folk som dødte relativt nylig bør man være litt forsiktig med hvor oppfinnsom man blir med manuset.

Men som sagt filmen er veldig spennende selv om den ikke akkurat viser helt hvordan det var. Filmen føles også egentlig litt som en 50talls sword and sandel film, jeg vet ikke hvorfor, kanskje det er musikken eller fargene i filmen men det føles ut som man ser på spartacus eller benhur eller noe. veldig rar følelse som krasher litt mer hva filmen handler om. En film som hadde vært helt anderledes om den ble laget i dag, men vil fremdeles ikke ha en remake da den er en forykende drama film

7.5/10

Zulu Dawn

En helt anderledes film, mens zulu er et action drama epic movie sak, er dette en typsik krigsfilm sett fra taperens synspunkt, masse flott skuespillere, filmen prøver faktisk å være tro til historien det har senere kommet frem ting som tyder på at filmen viser hendelsene noe feil, men da filmen ble laget var den tro mot det de da mente var grunnene til tapet. Filmen viser også mye mer sympati mot zuluene og afrikanere kjennerelt, den visr hjerteløse britter som bryr seg mer om matriel enne døde afrikanere. den viser at zuluene utsmartet de siviliserte brittene.

Jeg tror også filmen ville være den ultimate torturen mot hvite rasister, tvinge dem til å se på den, tusenvis av svarte afrikanere som løper over slettene og stikker ned tusenvis av hvite mennesker.

Filmen er en sånn film der man vet hvordan det ender og man ser på folk gjøre dumme avgjørelser og man sier til seg selv "ikke gjør det" men de gjør det og filmen slutter sånn som man viste det ville ende.

Men filmen taper litt på at man ikke helt vet hvem man skal heie på, heier man på brittene som filmen følger, de som egentlig er dem slemme, eller heier man på zuluene som forsvarer hjemmene sine, men de slaget jo ned haur med vanlige soldater som egentlig bare gjør det de må og bryr seg lite om det politiske. Denne delte lojaliteten gjør at filmen mister klarheten og man blir litt forviret av det, ingen klare helter eller skurker.

Dette gjør at filmen ikke får mer en 7/10

Og her er en figur jeg satt å malte mens jeg så filmene

Zulu009.jpg

Lenke til kommentar

ENGLER OG DEMONER (2009)

Gikk til denne med meget skeptisk holdning. Har kun lest Da Vinci-koden og kan ikke si jeg ble noen stor tilhenger av Dan Brown etter den.

Filmen starter tregt, men etterhvert blir historien godt etablert og moroa starter. Filmen tar seg virkelig opp og den får noen overraskende vendinger underveis. Gir et morsomt (om enn kanskje ikke korrekt) innblikk i Vatikanstatens indre gemakker. Nikolaj Lie Kaas har rollen som inkarnasjonen av det onde og gjør det glimrende. Stellan Skarsgård og Ewan McGregor gjør det også bra i sine litt spesielle roller. Tom Hanks blir overskygget av disse. Helt grei action-drama.

6.5/10

Lenke til kommentar
Fire ord om filmen er litt drøyt, du må innrømme det?

Poenget er bare at jeg mener 8/10 er en skammelig lav karakter å gi dette mesterverket. Var ute etter å høre noen av dine tanker.

Herregud, er dette noe å diskutere? Han var dirkete og kort. Hva mer trenger vi egentlig? Anmeldelsene trengs ikke å være skrevet som om de er et Masters skrive oppgave vel?

Vil du vite mer om film bare google det!

Lenke til kommentar
Du kan ikke forvente Zerkalo-anmld. hver gang Speikers :( Men ok, jeg skal komme tilbake i kveld og skrive litt mer og fordype meg.

Nei nei Cyph. Vær sterk og stå på ditt.

Give somebody an inch and they'll take a mile.

Anmeldelsen din var sikkelig "old school". Bare se på de første sidene av denne emnen så er ditt på rett plass.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Har ikke problemer med å gjøre det da, Avid. Hvis jeg først begynner kan det bli en del. Men Oldboy er kanskje ikke den filmen det er mest å skrive om tenkte jeg, dessuten så har vel de fleste sett den (tenkte jeg også), da det er en god film som mange venner av meg som ikke er spesielt film-interesserte også har sett.

Lenke til kommentar

Joda, mikroanmeldelser skriver jeg selv i blant. Hvis filmen ikke fikk fingrene til å krible så blir det kjedelig å skrive.

Oldboy er en av mine favoritter, så jeg hadde forventet at den skulle gi et større inntrykk. Men, vi er jo alle forskjellige.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem i mikroanmeldelser, selv om mer utfyllende skriverier selvsagt er å foretrekke. Jeg ser heller ikke noe galt i å be noen uttdype valget av karakter som ble gitt til en film. Jeg er også interessert i å vite hvorfor CypheroN ikke gir en høyere karakter.

Lenke til kommentar

Nei, men hva trekker ned?

Selv syns jeg det blir litt småtøvete mot slutten, eller "over the top" om du vil. Har filmen på en svak 9er.

Med tanke på at dette er et diskusjonsforum, er det vel ikke galt i å be noen utdype anmeldelsene sine? Virker som Speik får "kritikk" for nettopp dette.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Joda, mikroanmeldelser skriver jeg selv i blant. Hvis filmen ikke fikk fingrene til å krible så blir det kjedelig å skrive.

Oldboy er en av mine favoritter, så jeg hadde forventet at den skulle gi et større inntrykk. Men, vi er jo alle forskjellige.

Hvis jeg først skriver en mikroanmeldelse så er det enten fordi jeg er lamslått (No Country, The Fountain og V for Vendetta er eksempler på anmeldelser jeg har skrevet som ikke sier så mye) eller totalt likegyldig.

Lenke til kommentar

Kind Hearts and Coronets er virkelig en film som fortjener mer oppmerksomhet her på forumet. Tror filmen, som er på imdb top 250, er en av de på listen som det virker som ganske få her på forumet her har sett.

Det kan virkelig anbefales til alle, britisk svart humor på sitt aller beste, samt utrolig gode skuespillerprestasjoner av Dennis Price og Alec Guinness, som forøvrig spiller hele 7 roller i denne filmen mesterlig. En meget godt gjennomtenkt og særdeles godt skrevet film som underholder og et meget interessant plot gjør filmen meget god.

For ordens skyld, plot outline fra imdb slik at dere kan få litt bedre forståelse av filmen:

A distant poor relative of the Duke of D'Ascoyne plots to inherit the title by murdering the eight other heirs who stand ahead of him in the line of succession.

Med en storspillende Dennis Price som Louis (hovedpersonen) som en myrdende gentlemen er utrolig artig og fungerer veldig bra.

Må si filmen virkelig overrasket meg positivt og da flesker jeg til med:

9/10 - Genial

(Litt rotete struktur, men hadde egentlig ikke tenkt å skrive noen anmeldelse, ble en litt hastig en)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...