Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
At filmen er hyppet til langt over rekkverket får være folkets problem og ikke mitt, men å påstå at mine meninger er mindre gyldige fordi de ikke stemmer overens med majoriteten, ja det er tåpelig.

Spider-Man 3 tjente mye penger, Battleship Potemkin har hatt en enorm påvirkning på film og The Shining er en av de mest anerkjente skrekkfilmene noensinne. Å påstå noe annet fordi man forventet noe annet eller ikke liker filmene er tåpelig, sannheten er at The Shining som film ikke feilet. Du må gjerne mene at den er svak, men det blir direkte misvisende å si at det f eks gikk nedover med Kubrick etter Barry Lyndon når to av hans best likte filmer kom ut etter BL. You can have your own opinions but not your own facts.

Lenke til kommentar
Ikke skjønner jeg all denne hypen av Magnolia. Jeg så den på kino i sin tid, og sjelden har vel 3 timer gått så sakte.

Jeg tror jeg skrev det stikk motsatte da jeg anmeldte filmen. Raskere tre timer skal du se langt etter.

Lenke til kommentar

Superman Returns 3,5/10

Makan til drittfilm. Han klarte ikke å holde seg på beina når han sto på øya, men å løfte hele driten til himmels? Og drakta has! Tåler 1000grader, minigun osv, men en lege? Nei... Legen reiv av drakta som det va dopapir. Og dei bilionan som sku dø i overflomelse da? Og hvor ble flombølgen av når øya kome fram`? Når han faller fra himmelen lager han et stort krater, det må man vare jææææævli tung for å gjøre, men er han tung? Nei...

Aaaaalt for mange feil i filmen.

Lenke til kommentar

Raiders of the Lost Ark (1981)

Morsom, spennende, eventyrisk, pariodisk, fantasifult; det er mange adjektiver som beskriver Raiders of the Lost Ark Ganske bra. Dette var faktisk bare andre gang jeg så denne, og ja, den er underholdene, men jeg føler den er litt for enkel til tider. Bortsett fra at filmens helt er veldig original, så er det annet som ikke er fullt så bra, men jeg brydde meg ikke spesielt om det under filmen. For å være helt ærlig er jeg ikke helt sikker på hva jeg mener ikke er så bra, kanskje da Indy henger bak bilen osv, føles faktisk litt langtrukkent; Intensiv John Williams-trompetspilling og litt Wilhelms Scream i bakgrunn, SW-inspirert med George på settet. Slåssingen på markedet i Egypt har kanskje mine favorittscener fra filmen, tøffe saker. Tidløs og god eventyrfilm, Mumien kan virkelig legge seg. 8/10

8 ½ (1963)

”Don’t you want to make a film where nothing happens?”

Denne filmen handler en fyr som vil/skal lage film. Hovedrollen i filmen er en 43 år gammel mann som skal lage film, men han gjør det ikke. Han bare trasker rundt og tenker over hva filmen skal handle om(eller bare slapper av, egentlig), fester og røyker med sine kolleger (produsenter, skuespillere, t.o.m. venner og familie) og diskuterer forskjellige ting. Filmen har masse damer i seg. Masse damer. Claudia Cardinale… og resten er ukjent for meg, men det gjør ikke noe. Poenget er at han har et spesielt forhold til kvinner, det merker man i filmen. Han elsker kvinner ser det ut som, han snakker og gjør andre ting med en haug av de i filmen; moren sin, elskerinne(?), en hissig kone og flere kvinnelige kolleger som han tydeligvis liker godt. I en av de siste scenene må han hente frem pisken når kvinnene blir for hissige, dette er en av mange scener som styrker filmen (Jeg tror kanskje det var en drømmesekvens, jeg vet ikke; det er i hvert fall et par drømmesekvenser i filmen). Det er veldig mye bra her, og jeg kjedet meg faktisk ikke en dritt under hele filmen. Sammen med piskinga er det mye bra her: Den elegante kvinnen som blir kysset på hånden mens har på seg masse sminke og en spesiell hatt, slikt liker jeg. Masse italiensk babling ved siden av gir meg assosiasjoner til italiensk mafia og som igjen gir meg assosiasjoner til respect, elegance ’n style. Dette liker jeg ja. Ellers kan jeg trekke frem badekar-scenen, flashbacket til barndommen, første scenen i filmen hvor han flyr, alle de fantastiske dialogene og selvfølgelig de mange herlige scenene i parken hvor kameraet flyter rundt med closeup av italienske kvinner og menn med Helicopter-Attack-sangen fra Apocalypse Now! i bakgrunn. I love it. Lyden er også god i filmen, tenker da på når f. eks de snakker med hverandre på italiensk så kan man høre engelsk og noen ganger fransk i bakgrunnen, på pressekonferanser osv, fantastisk. Kvaliteten på lyden er heller ikke noe å klage på.

Men ja, hva mer skal man si? Hva negativt er det å hente frem? Jeg kjedet meg jo ikke, men så ikke helt poenget med filmen heller. Jeg skjønte ikke helt slutten, men jeg prøvde å nyte det uansett og ikke bry meg, og det funket bra nok. Hovedpersonen virker usikker hele veien, jeg vet ikke helt hva han vil egentlig. Jeg føler likevel noe av hovedpoenget med filmen er hans forhold til kvinner. Det er bare å bidra og hjelpe meg her, men jeg liker virkelig filmen, jeg kommer garantert til å se den igjen. 9/10

Lenke til kommentar
Spider-Man 3 tjente mye penger, Battleship Potemkin har hatt en enorm påvirkning på film og The Shining er en av de mest anerkjente skrekkfilmene noensinne. Å påstå noe annet fordi man forventet noe annet eller ikke liker filmene er tåpelig, sannheten er at The Shining som film ikke feilet. Du må gjerne mene at den er svak, men det blir direkte misvisende å si at det f eks gikk nedover med Kubrick etter Barry Lyndon når to av hans best likte filmer kom ut etter BL. You can have your own opinions but not your own facts.

At det er den mest anerkjente skrekkfilmen noensinne gjør det nødvendigvis ikke til den beste, det finnes det ingen fasit på. Det blir subjektive meninger i fri flyt uansett, men å forsøke å plassere subjektive meninger som fakta er en skeivskudd i leggen.

At enkelte liker filmen holder jeg dem ikke til onda for, det får de lov til, men det må da og gå begge veier. Filmsmak er subjektivt og det finnes ingen fasit på det. At noen kretser setter The Shining høyt er deres mening, vet om andre kretser som setter den lavere ned. Subjektive meninger, det er en fin båt, la den flyte...

Lenke til kommentar
Gran Torino

Filmen handler om en sær, sur, ensom gammel mann som er sint på alt og alle.

Jeg elsket den fra første scene. Mye latter, masse smil og noen tårer senere sitter jeg igjen med følelsen av at det er en av de aller beste filmene jeg har sett.

Jeg gir den full pott 10/10

Clint gir oss gamle, gretne menn et godt navn. Bare for det fortjener filmen full score.

Lenke til kommentar

Ong-bak (2003)

Første av tre filmer med martial arts kongen Tony Jaa. Veldig god film, selv om den er litt tregere enn de to andre filmene hans. Historien er kanskje ikke den dypeste eller mest spennende, men action sekvensene gjør opp for dette. Tont Jaa er virklig en skuespiller som jeg skal følge med på i fremtiden. Ikke på grunn av skuespillet, men på grunn av de heftige martial arts/parkour sekvensene i filmene hans.

8/10

Tom yum goong a.k.a The Protector (2005)

Tony Jaa er tilbake, og han er ute etter hevn. Den fredlige thailanske landsbyboeren må reise til Australia for å få tilbake det som er tatt fra ham. Denne filmen er propfull av ufattlig heftige action scener. Inkludert kanskje verdens lengste one shot non-stop action scene. Ca. 6 min. Action scenen(e) er aldeles fantastiske og viser at du kødder ikke med Tony Jaa. Historien er heller ikke i denne filmen den sterkeste og kompanjongen er kanskje litt vel irriterende, men ikke så ille som i Ong-bak. Er du ute etter en action film med heftige martial arts scener? Da anbefales denne!

8/10

Ong-bak 2 (2008)

Heftig action satt til eldre tider! Her er det action til tusen, med blod, sverd og igjen heftig martial arts..

Tony Jaa understreker igjen med denne filmen at han kommer til å bli stor. Virklig stor.

Bare for å understreke, så har denne filmen absolutt igenting med Ong-bak å gjøre, og kan altså bli sett uten å ha sett nevnte film.

8/10

Endret av Markaren
Lenke til kommentar

Jeg og en kompis så gjennom filmhylla her hjemme på fredag, og fant det jævligste vi hadde for å overtale en tredje til å bli med på kino i stedet. Vel, det skjedde ikke og vi så hele filmen i stedet.

Miss Castaway and the Island Girls

034624_42.jpg

PH2005071800512.jpg

Filmen ligger på IMDb bottom 100, på en flott 82. plass. Filmen er rett og slett ræva, og historien om en gruppe misser som etter en flystyrt havner på en øde øy bebodd av forferdelige dårlig animerte aper, dinosaurlignende griser er svært lite engasjerende på noen som helst måte. Filmen er nok klar over at den er parodisk, men det er et usedvanlig tafatt forsøk, og Michael Jacksons skuespillertalent er så fraværende at jeg faktisk føler meg direkte fysisk uvel de få minuttene han er på skjermen som agent MJ. At han kommuniserer med hovedpersonen gjennom et hologram som en liten robot fremkaller gjør det ikke stort bedre.

Det var faktisk en scene som var småartig, en scene hvor paven forlater folkemassene fordi det ringer på døra. Det er godt mulig det skyldes trøttheten, og de ekstremt lave forventningene til filmen.

Søppel, og 82. plassen er fortjent - 1/10

Endret av Atald
Lenke til kommentar

Gone Baby Gone

Spoilere..

Hypen har vært enorm og denne kombinasjonen med min "oppdagelse" av Casey i 'Jesse James' har bare blåst forventningene mine ut taket. Enorme forventninger som dessverre ikke blir levd opp til. Den har blitt sammenlignet med de store krimfilmene, deriblant Mystic River, men slik jeg ser det, så framstår GBG som en utvannet versjon av Eastwood sitt mesterverk. Den bruker en god time på å komme i gang og i det lille kvarteret hvor filmen faktisk er spennende, så får man litt Silence of the Lambs-vibber. Dessverre bryter den ut i en forferdelig klisjé hvor alt snus på hodet, tvisten popper opp og storebror Affleck tenker: "Haha, lurte dem. Nå må publikum se den en gang til for å se hvor tight sammensnekret filmen er". Bah.. er bare så utrolig skuffet nå, men ønsker vel egentlig bare å prate om det. Noen andre som har sett den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...