Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Quiz Show (1994)

Filmen som konkurrerte med Pulp Fiction, Shawshank Redemption og Forrest Gump om Best Picture, og sannsynligvis ikke den beste av de fire. Likevel er dette favoritten min, en film jeg så for første gang da jeg var 10-11 og som jeg har digget siden. Et utrolig karaktergalleri og en spennende og ~sann historie om den moralske gråsonen som er tv-underholdning. Hvis du føler for to timer med dialogdrevet spenning og Hank Azaria i en fantastisk birolle så burde du prioritere denne.

9/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klarer ikke å bestemme meg, skal jeg se Star Trek-filmen eller Wolverine?

edit: Iiik, feil tråd!

Men for å ikke spore av slenger jeg opp en anmeldelse av filmen jeg så med skolen i går:

Landhandlerern i Provence

Den handler om en kar som må dra ut på landet å hjelpe til i familiens butikk fordi at faren har fått hjerteatakk. Han drar med seg veninnen sin som studerer til eksamen og setter i gang med å kjøre ut mat, sprit og skjøteledninger til masse senile/døve/sure franske gamlinger. Mange flotte kjedelige bilder av den franske landsbygda, fransk countrymusikk og så mange "ha ha ha" øyeblikk at de kan telles på litt mer enn en halv hånd.

For kjedelig, langsom og forutsigbar til å være bra, viss jeg skal gi karakter blir det 2/10. Konklusjonen min i fransktimen etter filmen ble: Aussi excitant que regarder la peinture sécher.

Endret av Selklubber
Lenke til kommentar

Blodveien (Kåre Bergstrøm, Rados Novakovic)

Dette er en ganske rar film. Den nærmest absurde kontrasten mellom det norske hjem, blonde nordmenn som sier "karer" og "farsken", med den dystre krigsleieren og serberne som er tatt til krigsfanger. Det er som to registiler, nærmest to stilspråk og konvensjoner som kræsjer sammen, og det virker som det er tilfellet også. Når sant skal sies fungerer denne effekten rett og slett utmerket den første timen, og teatralsk skuespill og dialog til tross, flyter det godt og en viss stemning skapes.

Men det er først etter timen de starter å drite på draget med noe av det værste kyniske historiefortelling jeg har sett. Glorifisering av hovedgutten er rett og slett ekkel, og man begynner å gjennomskue mye av det tynne som presenteres. Det 'norske' stilspråket tar for mye over, og fantastisk foto kan ikke redde filmen fra å føles feil.

Men alt i alt fungerer dette helt greit til tider. Det ender veldig ujevnt, fra rett og slett strålende sekvenser til fælt ræl. En ting er sikkert, sett bort ifra flott fotografi er ikke dette en liten norsk gullskatt. 54/100

Lenke til kommentar

Sunset Blvd. (1950)

2553465494_8445873ac7.jpg?v=0

Oisann! Dette var tidløse greier. Forventa ikke å like den så mye, var litt meh til å se den men bestemte meg i dag for å ta den som var øverste og usett på twofifty og da ble det denne. Den var selvfølgelig dritbra. Først og fremst veldig god teknisk, manus, voice-over som passer perfekt, kamera, alt, blabla, dere skjønner.

Også hele poenget med filmen er jo genialt da. Og hvordan filmen starter, du blir jo grepet fra første scene. Historien er egentlig ganske ... uvanlig, men samtidig enkel. Handler faktisk om Hollywood-film i Sunset Boulevard og hvordan det er. Hovedpersonen skriver på manus mens han tukler rundt, han møter en middelaldrene kvinne som du garantert vil huske etter å ha sett filmen. Spennende og musikken pirrer deg, det er som å bælme tabasco rett og slett.

Ja, det er bare å se den, folkens. 9/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812734

Crank

Crank er en fartsfylt action film som har Jason Statham som hovedrolle. Jason's rolle i filmen var snikmorder/leiemorder og tar livet av en kinesisk mafiaboss eller lignende ... blir ikke beskrivd så godt i filmen.. :thumbdown: Men når de andre gjengene får vite at John (Jason Statham) har tatt livet av Kim så er det første mann til mølla om å ta livet hans, John får noe som er kallt "Beijing cocktail" og det tar livet av John om han ikke får adrenalin, og han klarer ikke til slutt å få nok adrenalin, så han finner seg alternative måter på å få i seg adrenalin. Filmen går i veldig raske sener som punk med en god del gode låter. Absolutt til å anbefale til de som liker fartsfyllte action filmer. :thumbup:

post-159370-1243581343.jpg

Lenke til kommentar

Aleksmy, du husker riktig. Han lever med det barske navnet Chev Chelios. :]

Jeg for min del så The Last King of Scotland (2006) i natt.

Og, som flere brukeranmeldere og filmanmeldere lovte; Forest Whitaker gjør en kjempe god rolle som den redde og brutale Idi Amin. James McAvoy gjør også en veldig god rolle som Amin's personlige lege, Dr. Garrigan

Hele filmen er godt oppbygd, og filmen er fornøyelig å se på gjennom hele filmen. Karakterutviklingen er god, og det er gode kontraster. Jammen er det ikke er par groteske scener også, som jeg ikke forventet.

At filmen er basert på sann historie gjør det hele mer interessant.

Absolutt en severdig film! (: 8 av 10

Jeg ble også ferdig med sesong 1 av den britiske versjonen av The Office i går, og jeg vil bruke et ord for serien: Fantastisk. Det er så mange godt strukturerte og pinlige situasjoner, det er god og absurd humor, og skuespillet i serien er utrolig bra. Det føles ekte. Det har vel også noe med kameraføringen i serien som gjør at alt virker mindre "planlagt". I like it! :new_woot:

Lenke til kommentar

Child's Play 3

Childsplay3.jpg

Mesterverket som inspirerte Montag til å bli filmelsker. 80-tallet vil ikke gi slipp på denne tidlig 90-tallsfilmen, noe som kan spores i hårsveiser, musikkbruk og skandaløse plotthøl. Jeg liker det, men den er slettes ikke bra, selv om den sparket i gang Montags interesse for film, som tidligere nevnt. Hvis du ikke liker denne filmen, er det best at du får noen år til på baken så du kan forstå. Chuckys hilarious oneliners, stereotyper, blod & gørr, de som ikke liker dette er drittunger som spiser snørr!

6/10

Lenke til kommentar

Har satt i gang Python filmene og Først ut er

Monty Python and the holy grail.

Det er mange fimer der ute som er veldig quoteble, animal house, blues brothers ect.

Men denne filmen må være den mest quoteble filmen noen gang laget, det går aldri mer enn 1 minutt før det kommer en quote som er så hysterisk og nå klassik at det setter alle andre filmer i et dårlig lys.

Enkelt sener i filmen har flere hysterige linjer enn alle andre komedier tilsammen. Det skader heller ikke at filmen er kanskje den morsomste komedien laget. Akurrat som quotene går det aldri mer enn 1 minutt før man begynner å le igjen, fra kuer som blir katapultert etter heltene, til Lancelot som kutter ned et helt bryllup selsak, eller livsfarlige kaniner. Filmen er nesten litt farlig, da man ler så mye at det kan hende man ikke får pustet nok og man kan falle over å dø.

Life of brian er kanskje en bedre film i at den har et ekte plott, men denne filmen er bare hysterisk.

Det som er slående er at filmen aldri feiler, hver gang den prøver å være morsom ER DEN MORSOM. det er en skjeldenhet.

Jeg skal se life of brian i mårra(viss jævelen kommer i posten) og jeg skal ikke si hvem som er best før jeg har sett den en gang til(er sikkert flere år siden jeg har sett den)

Men jeg kan si nå at begge filmene er 10/10

Lenke til kommentar

Viss man teller filmene i antall minutter du ler mens du ser på den, antagligvis ikke.

Men Brian har noe fantastiske sener som jeg vil si nesten opper det man ser i holy grail.

Bigus dickus er et eksempel, eller what have the romans ever done for us.

For meg er de veldig like når det kommer til humor, og begge ligger langt over alt annet av komedier

Lenke til kommentar

The international

the-international.jpg

In The International, Interpol Agent Louis Salinger and Manhattan Assistant District Attorney Eleanor Whitman are determined to bring to justice one of the world's most powerful banks. Uncovering illegal activities including money laundering, arms trading, and the destabilization of governments, Salinger and Whitman's investigation takes them from Berlin to Milan to New York and to Istanbul.

Med en lovende start som gir inntrykk av en progressiv oppbygning senere i filmen, introduseres vi til Salinger i rollen av Cliwe Owen. Vi gis ikke noe klart bilde av hvilken situasjon vi befinner oss ovenfor, men etterhvert som Salinger går hendelsene nærmere i sømmene blir det klart hvilken forhistorie hovedpersonen har og hva han står opp imot. En heller grei og tradisjonell tilnærming som vanligvis skulle gitt grunnlaget for en solid film. Desverre er det her det stopper. Av en uforklarig grunn valgte man her å gi et helt åpent bilde av hendelsene. Bakmenn, attentatsmenn og bifigurer kastes på oss uten noen spennende introduksjon eller avsløring, og erstattes heller av middelmådige skytescener som knapt kan sies å være spennende, men minner mer om en feilslått scene fra "Shoot'Em up."

Cliwe Owen gir en upåklagelig innsats imotsetning til Naomi Watts, som også lider av noe dårlig manuskript. Dette oppveies noe av den kunstpregede settingen, som ikke minst gir et solid inntrykk av en europeisk finansverden.

Etter å ha sett filmen stod jeg ikke igjen med annet av at filmen prøvde å spille på samme strenger som Lord of war. Jeg kommer garantert til å glemme denne filmen fort, som blir et vitnesbyrd til den feilslåtte progresjonen de valgte. En film som så mange andre filmer kunne blitt ganske bra hadde den vært utført litt annerledes.

Kan derfor ikke gi den annet enn 5/10.

Endret av co2
Lenke til kommentar
Child's Play 3

Mesterverket som inspirerte Montag til å bli filmelsker. 80-tallet vil ikke gi slipp på denne tidlig 90-tallsfilmen, noe som kan spores i hårsveiser, musikkbruk og skandaløse plotthøl. Jeg liker det, men den er slettes ikke bra, selv om den sparket i gang Montags interesse for film, som tidligere nevnt. Hvis du ikke liker denne filmen, er det best at du får noen år til på baken så du kan forstå. Chuckys hilarious oneliners, stereotyper, blod & gørr, de som ikke liker dette er drittunger som spiser snørr!

6/10

Tilfeldig at du så den, eller henger det sammen med at den blir omtalt i eksamenspensumet til frøkna di? Fikk lyst til å sjekke ut filmen selv, etter å ha sett den omtalt flere steder i pensum(ja, jeg studerer det samme som dama til Cun).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Prisoner of Zenda '52 3/6

Greit nok for å slå i hjel tid......en konge blir dopet ned og erstattet av en kopi , brukbart skuespill.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Tilfeldig at du så den, eller henger det sammen med at den blir omtalt i eksamenspensumet til frøkna di? Fikk lyst til å sjekke ut filmen selv, etter å ha sett den omtalt flere steder i pensum(ja, jeg studerer det samme som dama til Cun).

Du er en privatdetektiv/gravende journalist, Bobolomeus. That's why we like you. Hun nevnte at Hagen skrev noe piss i nynorskboka si, så jeg hacka filmen for å se den. For å si det sånn: Det er ingen likhetstrekk mellom ting som skjer i denne filmen og drapet på James Bulger. Det er bare løgner og sensasjonsjag hos hysterimedia som sørget for dette (nærmeste vi fant var den vage bruken av blåmaling).

Lenke til kommentar

Så Crank 2: High Voltage igår. Slo bra an med masse knakendes bra action, men den ble litt for dum av og til. I tillegg så var det noen scener som ble litt for groteske at de ikke passet helt inn i filmen syns jeg. Eller veldig bra, nesten på høyde med den første.

Sterk 7/10

Lenke til kommentar

Apollo 13

Husker jeg så denne på kino sammen med pappa da jeg var 11 og ble virkelig lamslått. Av ukjente grunner har jeg ikke fått sett den igjen før i kveld og med rundt 14 års filmtitting bak meg, så var det spennende å se om den kunne leve opp til mine forestillinger, i det minste flyte på nostalgien. Mitt største problem med filmen er utvilsomt knyttet til den tekniske siden - den føles så utrolig 90's med flatt foto, dårlig klipping som hopper konstant mellom locations og ikke minst den kvalmende musikken til Horner. Selv om jeg vet hvordan det går, så ligger det aldri noen nerve i bunnen. Klarer ikke en slik film å plassere meg på kanten av sofasetet, så er den noe mislykket. Nej, 90-tallet har utvilsomt produsert sterkere popcornfilmer. Skuespillet fungerer overraskende greit og overall er den underholdende.

5/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...