Cuneax Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hvor mye norsk film har du egentlig sett? Lenke til kommentar
Badering Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Noe. Hva slags filmer sikter du til? Åpenbaringen? Endret 27. mai 2009 av Badering Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg sikter til at du indirekte påroper deg et ekspertblikk på norsk film gjennom det siste avsnittet, når du antakelig har sett ekstremt få eksempler (som skyldes deres utilgjengelighet). Jeg trodde også at norsk film bare var elendighet, til jeg nå har forstått at jeg faktisk ikke har sett 1% engang, og at det er mye ukjent og ikke minst neglisjert materiale der ute. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Sjekk ut Den Brysomme Mannen. Endret 27. mai 2009 av :--}D Lenke til kommentar
Badering Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Jeg påroper meg ingenting som helst. Dette var vel bare et kleint utpust etter å ha blitt eksponert for to norske kalkuner, og hvis man virkelig må studere master i filmvitenskap for å skjønne hvor ståa ligger, så er jo det synd. Kan du komme med noen eksempler på disse glemte hemmelighetene? Jeg er egentlig veldig genuint interessert i å vite mer om slike filmer, da jeg ikke har hørt et pip om denslags. smilefjes: Den Brysomme Mannen falt ikke i smak desverre. Endret 27. mai 2009 av Badering Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Jeg påroper meg ingenting som helst. Dette var vel bare et kleint utpust etter å ha blitt eksponert for to norske kalkuner, og hvis man virkelig må studere master i filmvitenskap for å skjønne hvor ståa ligger, så er jo det synd. Det første steget er å erkjenne at man egentlig vet veldig lite. Jeg har observert på generell basis at jo mindre man vet, jo mer skråsikker er man (jfr "Men hva er det egentlig med norsk film?"). Jeg har bare oppdaget hvor lite jeg kan om dette. Med tanke på at det er de samme norske titlene som går igjen her på forumet, antar jeg at dette er gjeldende for de fleste andre også. Kan du komme med noen eksempler på disse glemte hemmelighetene? Jeg er egentlig veldig genuint interessert i å vite mer om slike filmer, da jeg ikke har hørt et pip om denslags. Slike filmer? Vil det si norske filmer? Snapp opp et par bøker. Kinoens mørke, fjernsynets lys skal visstnok være ganske bra. Nærbilder - artikler om norsk filmhistorie er også en grei start. En regissør du kanskje kan sjekke ut er Arne Skouen, har du hørt om ham? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Gategutter Klart man har hørt om han! Lenke til kommentar
Badering Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Hm, ok. Du treffer nok nålen ja, jeg bare tok tonen din litt feil kan man si. Jeg skal se nærmere på de bøkene, hadde vært fint å lære litt mer om vår egen filmhistorie. Herr Skouen er også notert bak øret! Takk. Edit: Joda, jeg har vist sett et par Skouen-filmer. Ni Liv, Bussen og Gategutter. Flotte filmer alle sammen. Endret 27. mai 2009 av Badering Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Hvor mye norsk film har du egentlig sett? Har sett masse norsk film jeg, og jeg er enig med Baderings syn at norsk film er elending. Har ikke sett et enaste norsk film jeg har likt. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Hva definerer du som "masse"? Baderings syn er tydeligvis ikke at norsk film er elendig, da han karakteriserer de Skouen-filmene han har sett som flotte. PS: Jeg har på en måte fortsatt debatten her: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13814194 Fint om vi går videre der, framfor her ;--) Endret 27. mai 2009 av Cuneax Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Loppekassen roper på meg, så dette blir kort Zatoichi (2005) (BD) Even with my eyes wide open I can't see a thing. Ajajaj, Kitano som blond og blind massøse og Asano som en iskald ronin. Hva mer kan man ønske seg? Zatoichi hopper fram og tilbake mellom å være en dønn seriøs, og faktisk litt trist, samurai-film og en parodi. Antar at dette kan bli irriterende for noen, men jeg syntes variasjonen gjorde det hele til en meget fornøyelig affære. Dette er Zatoichi på Kitanos premisser Kamera var godt (briljant til tider), og musikken. Musikken! Den sitter fortsatt i hodet mitt, da spesielt sluttmelodien. De tilfeldige (?) rytmesekvensene med bøndene var intet mindre enn fengslende. Historien er enkel og erketypisk, så ikke forvent mye i den gården. Skal jeg trekke filmen for noe må det være de latterlige CGI-effektene, som ødela en smule for kampscenene. Det hele så veldig unaturlig ut. Men som sagt: En meget fornøyelig film, med flere minneverdige sekvenser. Jeg er i det ukritiske hjørnet og gir filmen en 8/10 Endret 27. mai 2009 av Merkwürdichliebe Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) The Great Race (1965) Cannonball Run filmen gav mer smak, så jeg forsetter "race" filmer med The Great Race. Husker dere tegneserien Wacky Races? Vel, dette er filmen som startet det hele. Du ser kraftige likheter mellom figurene i denne filmen og tegneserien. Fullspekket med flotte skuepsillere: Jack Lemmon, Tony Curtis, den nydelige Natalie Wood, Peter Falk (som er hysterisk å se i en sånn rolle som dette)...osv Handingen er enkel. Det blir et kappløp fra London til Paris i spesial laget biler. Dette er en LANG film. 2t39m! Men det går unna ganske fort, takket til mye variasjon og sprellete humor. Skulle ønske den var lenger, jeg virkelig stor koset meg! Har du ikke sett den så bør du! 8/10 Endret 28. mai 2009 av AvidGamer Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Daisies (1966) Trivia: Halvparten av denne filmens budsjett gikk med på syre. Karakter: Gut. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Var det virkelig nødvendig med bildene????? Lenke til kommentar
magnusbe Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Var det virkelig nødvendig med bildene????? Eg likte dei. Trur det ville vore vanskeleg å forklara filmen like godt med ord. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Var det virkelig nødvendig med bildene????? Et bilde sier mer enn tusen ord Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 (endret) Så han har derfor skrevet den lengste anmeldelsen i tråden med hele 7000 ord Endret 28. mai 2009 av Gunfreak Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Bildene var flotte de, men hva er Gut? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Alright, jeg er en franskelev, så kunnskapene er begrenset innen tysk(?). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå