Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sikter til at du indirekte påroper deg et ekspertblikk på norsk film gjennom det siste avsnittet, når du antakelig har sett ekstremt få eksempler (som skyldes deres utilgjengelighet). Jeg trodde også at norsk film bare var elendighet, til jeg nå har forstått at jeg faktisk ikke har sett 1% engang, og at det er mye ukjent og ikke minst neglisjert materiale der ute.

Lenke til kommentar

Jeg påroper meg ingenting som helst. Dette var vel bare et kleint utpust etter å ha blitt eksponert for to norske kalkuner, og hvis man virkelig må studere master i filmvitenskap for å skjønne hvor ståa ligger, så er jo det synd.

Kan du komme med noen eksempler på disse glemte hemmelighetene? Jeg er egentlig veldig genuint interessert i å vite mer om slike filmer, da jeg ikke har hørt et pip om denslags.

smilefjes: Den Brysomme Mannen falt ikke i smak desverre.

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Jeg påroper meg ingenting som helst. Dette var vel bare et kleint utpust etter å ha blitt eksponert for to norske kalkuner, og hvis man virkelig må studere master i filmvitenskap for å skjønne hvor ståa ligger, så er jo det synd.

Det første steget er å erkjenne at man egentlig vet veldig lite. Jeg har observert på generell basis at jo mindre man vet, jo mer skråsikker er man (jfr "Men hva er det egentlig med norsk film?"). Jeg har bare oppdaget hvor lite jeg kan om dette. Med tanke på at det er de samme norske titlene som går igjen her på forumet, antar jeg at dette er gjeldende for de fleste andre også.

Kan du komme med noen eksempler på disse glemte hemmelighetene? Jeg er egentlig veldig genuint interessert i å vite mer om slike filmer, da jeg ikke har hørt et pip om denslags.

Slike filmer? Vil det si norske filmer? Snapp opp et par bøker. Kinoens mørke, fjernsynets lys skal visstnok være ganske bra. Nærbilder - artikler om norsk filmhistorie er også en grei start. En regissør du kanskje kan sjekke ut er Arne Skouen, har du hørt om ham?

Lenke til kommentar

Hm, ok. Du treffer nok nålen ja, jeg bare tok tonen din litt feil kan man si. Jeg skal se nærmere på de bøkene, hadde vært fint å lære litt mer om vår egen filmhistorie. Herr Skouen er også notert bak øret! Takk.

Edit: Joda, jeg har vist sett et par Skouen-filmer. Ni Liv, Bussen og Gategutter. Flotte filmer alle sammen.

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Loppekassen roper på meg, så dette blir kort

Zatoichi (2005) (BD)

Even with my eyes wide open I can't see a thing.

post-145786-1243462821_thumb.jpg

Ajajaj, Kitano som blond og blind massøse og Asano som en iskald ronin. Hva mer kan man ønske seg? Zatoichi hopper fram og tilbake mellom å være en dønn seriøs, og faktisk litt trist, samurai-film og en parodi. Antar at dette kan bli irriterende for noen, men jeg syntes variasjonen gjorde det hele til en meget fornøyelig affære. Dette er Zatoichi på Kitanos premisser

Kamera var godt (briljant til tider), og musikken. Musikken! Den sitter fortsatt i hodet mitt, da spesielt sluttmelodien. De tilfeldige (?) rytmesekvensene med bøndene var intet mindre enn fengslende. Historien er enkel og erketypisk, så ikke forvent mye i den gården. Skal jeg trekke filmen for noe må det være de latterlige CGI-effektene, som ødela en smule for kampscenene. Det hele så veldig unaturlig ut. Men som sagt: En meget fornøyelig film, med flere minneverdige sekvenser. Jeg er i det ukritiske hjørnet og gir filmen en

8/10

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar

The Great Race (1965)

the_great_race[1].jpg

Cannonball Run filmen gav mer smak, så jeg forsetter "race" filmer med The Great Race.

Husker dere tegneserien Wacky Races? Vel, dette er filmen som startet det hele. Du ser kraftige likheter mellom figurene i denne filmen og tegneserien.

Fullspekket med flotte skuepsillere: Jack Lemmon, Tony Curtis, den nydelige Natalie Wood, Peter Falk (som er hysterisk å se i en sånn rolle som dette)...osv

Handingen er enkel. Det blir et kappløp fra London til Paris i spesial laget biler.

Dette er en LANG film. 2t39m! Men det går unna ganske fort, takket til mye variasjon og sprellete humor. Skulle ønske den var lenger, jeg virkelig stor koset meg!

Har du ikke sett den så bør du!

8/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...