Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817324

Skulle ønske Undertaker hadde grisebanka dvergen Hornswaggle......han tror han er så JÆVLA keeg liksom.......until death breaks his spine :D

Lenke til kommentar

Reazione a Catena (1971, Bava)

mob1311_1190582289.jpg

Utelukk Halloween og Black Christmas, det er Mario Bava som skal ha æren for å snekret sammen den første slasheren. Filmen starter forrykende med to nedhakkinger i løpet av de første fem minuttene. De neste 40 minuttene lever opp til den elleville starten, og byr på humoristiske karakterer og situasjoner. Dessverre blir det hele litt kaotisk den siste halvtimen. Her inviterer Bava til tolkning, og den aller siste scenen får vel frem hva som ligger under det hele. Dessverre blir halvtimen før dette lite interessant.

 

Reazione a Catena oser av stemning og atmosfære. Bava byr på svært spennende kinematografien, og hele den tekniske biten er svært godt gjennomført. Også lydsporet er av høy klasse. Karakterene er kanskje ikke mye å skryte av, men det er i bunn og grunn denne "Bay of blood" som er i hovedfokus.

 

73%

 

Brain Damage (1988, Henenlotter)

This is the start of your new life Brian, a life full of colors, music,light and euphoria. A life without pain, or hurt or suffering.

brain_damage4.jpg

I hovedfokus her finner man et stop motion-uhyre som er sulten på hjerner. Gjennom å plassere seg bak på nakken til en menneskelig vert kan han selv spise seg mett, mens verten får en trippy opplevelse han etterhvert ikke klarer å være foruten.

 

Henenlotter ga ut denne seks år etter den udødelige klassikeren Basket Case. Også denne gangen er det lavbudsjettshorror på sitt beste. De sjarmerende effektene trollbandt meg fra første scene, som forøvrig er hysterisk. Brain Damage er kanskje litt for saktegående for enkelte, men jeg storkoste meg stort sett under samtlige 86 minutter. Henenlotter byr på en rekke uforglemmelige sekvenser - gled deg til monsterets musikalske innslag!

 

73%

 

The Cottage (2008, Williams)

cottage_the_xl_02--film-A.jpg

Denne begynner som en ganske streit komedie. Dumme briter (den ene overvektig) som gravere seg dypere og dypere inn i en håpløs situasjon. Etterhvert byr den også på slasher-moro i beste Hatchet-stil. Ja, vi snakker et enormt, brølende og deformert "menneske".

 

Splattereffektene er fine, og humoren treffer stort sett greit - uten å invitere til gapskratting. Skuespillerne gjør alle en god innsats, og er i stor grad med på å gjøre dette til en underholdende sak. Ikke noe must-see, men en fin filmkveldfilm.

 

68%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Jeg er sløv i dag, så jeg bare kopierer linkene og bildene fra Infenso. Vi så filmene sammen anywayz.

 

 

Reazione a Catena (1971, Bava)

mob1311_1190582289.jpg

Den første halvdelen er 10/10, men så blir det litt for kaosete. Denne filmen vil nok tjene på et gjensyn, og det vil den garantert få etterhvert. I tillegg til noen fantastiske mord så har denne filmen en flott atmosfære og mange flotte bilder. Mario Bava er helt klart en mann jeg forventer store ting av.

 

7,5/10

 

Brain Damage (1988, Henenlotter)

This is the start of your new life Brian, a life full of colors, music,light and euphoria. A life without pain, or hurt or suffering.

brain_damage4.jpg

Flott stop-motion, bra gore og mye bra humor. Alle som liker litt ost vil nok verdsette denne filmen. Dessuten har Aylmer en fantastisk sangstemme <3

 

7,5/10

 

The Cottage (2008, Williams)

cottage_the_xl_02--film-A.jpg

Ikke en film som skiller seg ut, men den har absolutt sine øyeblikk. Gangster-asiaterene og Victor Crowley-klonen alene gjør at filmen blir ganske severdig.

 

6,5

Lenke til kommentar

Braveheart (Mel Gibson, 1995)

 

Dette var skuffande. Eg har hatt 14 år på å sjå denne filmen, og fekk endeleg ut fingaren... IMDB topp 250, Oscar-vinnar. Og om eit emne eg er interessert i, i ein sjanger eg liker godt. Legg til ikoniske scener, så burde denne filmen falle i smak. Og det gjorde den vel, i byrjinga. Fram til slaget ved Stirling låg den vel på ein sterk firar, kanskje femmar. Men filmen tapte fullstendig framdrift. Motivasjonen til dei ulike rollefigurane var uklår, eg vart ikkje engasjert av intrigane. Filmen tok aldri slutt, eg såg oftare og oftare på klokka. Gibson/Wallace som Kristusfigur mot slutten

var berre usmakeleg.

 

Eg kunne tenkt meg å sett ei klypt utgåve av denne, ned til under to timar eller noko. Slag- og actionsekvensane var sjåverde, men alt i alt var dette trøyttande og uengasjerande saker.

 

3/6

Lenke til kommentar

V - The Visitors (1983)

 

144528__v_l.jpg

 

God 80-talls miniserie med bra effekter. Det handler rett og slett om at jorda får besøk av noen menneskelignende-vesener som kommer til Jorda i romskip. Hvorfor er de her? Noen går imot de, noen blir omtrent slavene deres og noen lever videre normalt. Men disse folka, The Visitors, tar kanskje litt over etterhvert føler mange. De blir likestilt (om ikke mer) med politiet og folk blir arrestert. Mange hovedpersoner og masse synsvinkler. En god serie med god moral. Det er også faktisk ganske rørende til tider, og jeg skal innrømme at jeg fikk frysninger under enkelte sekvenser.

 

Det kan tolkes litt cheesy til tider, men åpningscenen og musikken/stemningn og mystikken er ganske creepy og tøff. Hvis du liker litt mystikk, spenning med romskip og litt grubling (samt laser-pistoler og pew pew), så ta en titt på denne miniserien. 8 / 10

Lenke til kommentar

I'm Not There (2007, Haynes)

There he lies. God rest his soul, and his rudeness. A devouring public can now share the remains of his sickness, and his phone numbers. There he lay: poet, prophet, outlaw, fake, star of electricity.

m352554447.jpg

Som Dylan-fan var dette en film jeg bare måtte få med meg. Jeg var klar over at dette ikke var en streit biografisk film, men jeg ble likevel overrasket over hvor eksperimentell og unik denne var. I'm Not There er inspirert av Dylans liv, og vi følger han gjennom sju sentrale perioder i livet hans. Det blir brukt seks forskjellige skuespillere og ingen av karakterene går under navnet Bob Dylan.

 

I'm Not There er en høyst ukonvensjonell film som klarer å fascinere fra start til slutt. Den bærer et lekent preg og byr på humoristiske og fantasifulle innslag. For en Dylan-kjenner er dette gull, og jeg merker at jeg ikke har satt meg nok inn i hans liv og tekster til å kunne nyte denne filmen fullt ut. Likevel en svært fornøyelig og interessant film som tar for seg en av mine favorittartister på glimrende vis.

 

79%

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det er mange i min generasjon/aldersgruppe som ikke så på V, via svensk TV :D

 

Ahh, barndomsminner...

 

Scenen da den alien babyen ble født skremte livet av meg. Den sitter enda dypt i sjelen min. Selv da jeg så serien om igjen satt jeg der og gruet meg. Måtte le da jeg såg det igjen, men selv etter å ha sett hvor dårlig den er sitter skrekken enda. :!:

Lenke til kommentar

Andrei Tarkovskys Solaris.

 

Det å skrive noe fornuftig om denne filmen er langt over mitt hode. Absolutt fra øverste hylle hva gjelder foto, og like nydelig i alle andre aspekter. Vakker film som virkelig traff meg, selv om den går dypere enn det meste jeg har sett. Menneskenes søken etter evigheten, underbevissthens uungåelighet, verdensrommet og fremmede fenomen, det moderne samfunnets undergang, og mest av alt: en sterk, sterk kjærlighetshistorie. Tenk 2001: A Space Odyssey møter Freud og Dostoyevsky. Men ikke la deg skremme av det, denne filmen kan nytes på så mange lag, og tolkes på så mange måter. Min personlige versjon var visst helt forskjellig fra andres tanker på imdb-forumet, slutten er meget åpen. Er man i humør for en rolig spaceship-epic med noen helt pustfratakende sekvenser er definitivt Solaris på nivå med 2001, uten tvil. Anbefales på sterkeste måte.

 

95/100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...