Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Første gang jeg så Gattaca, hadde jeg null forventinger. Kan tenke meg at dette bidro til å forsterke inntrykket mitt av filmen. Hadde den samme opplevelsen med filmen Smoke, som en engelsklæreren viste oss siste englesktime. Du forventer ingenting, men får et "punch in the face" når filmen slutter, og rulleteksten kommer. Jeg anser ikke Gattaca som et mesterverk, men den forblir likevel favorittten min. Den er bygd opp på en svært fin måte, budskapet er åpenlyst og flott, og plotet er interessant. Den er vel-skrevet (mener vertfall jeg), temmelig greit gjennomført av skuespillerne, og musikken til Michael Nyman er nydelig. Det ble vel helhetsopplevelse som gjorde at jeg ble så imponert. Nå er det vel 2 år siden jeg så filmen, og man vet jo aldri, kanskje jeg ikke blir like imponert neste gang jeg ser den.

Endret av SgtKabukiman
Lenke til kommentar
Nå er det vel 2 år siden jeg så filmen, og man vet jo aldri, kanskje jeg ikke blir like imponert neste gang jeg ser den.

 

Det vil du etter all sansynlighet bli for Gattaca er sci-fi elsk. Den film noir'ske atmosfæren og lavmælte fremtoningen er en sikker vinner her i gården. Konfliktene mellom de perfekte og uperfekte, og forholdet mellom Jerome og Vincent var like engasjerende både andre og tredje gangen jeg så den. Her har du en som har mistet alt og en som har muligheten til å få alt, og de er komplett avhengige av hverandre for å få sine drømmer oppfylt. Selvfølgelig kommer det noen snushaner som skal ødelegge alt sammen, og det er like spennende hver gang en lam Jude Law drar seg opp spiraltrappen.

 

Slutten = gåsehud!

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

The Virgin Suicides (1999, Coppola)

The trees, like lungs, filling with air. My sister - the mean one - pulling my hair.

virgin-suicides-06.jpg

Sofia kan dette med stemning og atmosfære. The Virgin Suicides er en gjennomført film, men jeg fikk en følelse av at enkelte deler av filmen var meningsløse. Jeg syns også det kan virke som hun prøver å få frem mye, men jeg får ikke helt tak i det. Filmen gir meg med andre ord en fin opplevelse, men ikke noe utenom det. Til tider blir den også en smule overpoetisk (spesielt mot slutten) og ujevn. Lydsporet er derimot fabelaktig.

 

Frøken Coppolas regidebut er en dyster opplevelse som ikke etterlater seeren med særlig mye håp. Man vet allerede fra første scene hvordan filmen vil ende, og denne håpløsheten er svært sentral. Om det ligger et dypt budskap under filmens overflate klarer jeg ikke å svare på. I mine øyne virker det ikke slik, og da blir hele greia litt for simpel. Likevel en flott debutfilm som helt klart er verdt en titt.

 

70%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Ni na bian ji dian (2001) [What Time Is It There?]

Director: Ming-liang Tsai

WhatTimeIsItThere.jpg

 

Ming-liang Tsai har virkelig imponert meg med de filmene jeg har sett av han. Filmene hans inneholder svært lite dialog noe som jeg synes bare er herlig. Man sitter og slapper av imens rolige bilder ruller over skjermen. Filmen er enkel, men samtidig så er den tung. Stemningen er svært rolig, skjer ikke stort under filmen, men det som skjer er fabelaktig og godt gjennomtenkt. Elsker historien i filmen, svært originalt.

 

Fra imdb: "When a young street vendor with a grim home life meets a girl on her way to Paris, they forge an instant connection. He changes all the clocks in Taipei to French time; as he watches Francois Truffaut's Les 400 Coups, she has a strange encounter with its now-ageing star (Jean-Pierre Leaud)."

 

Flott kinematografi med rolige bevegelser, fantastisk skuespill, hovedrollen er virkelig noe for seg selv. Filmen hadde noe wtf øyeblikk, som bildet over for.eks, men er greit med litt komiske elementer.

Skal uten tvil sjekke ut noe mer av regissøren, fordi kun sett 2 av filmene hans, og begge har havnet under topp 10 favoritter.

 

10/10 - Perfeksjon

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Fanboys (2008)

 

Dette var tragisk.

Handlingen er enkel. En gjeng av venner skal bryte seg inn Skywalker Ranch for å se den nye Star Wars filmen. Så er vi i gang.

 

Filmen forsøker for hardt å slenge inn Star Wars dialog/referanser og annet fra Sci-Fi, Comic Books...og naturligvis å gjøre narr av Star Trek så ofte som mulig.

 

Alt er sikkelig påtvunget og ender opp å bare være små klipp sammenklistret inn i filmen.

 

Skuepillingen er det dårligeste jeg har sett på lenge. Selv Seth Rogans roller er helt tragisk å vitne.

 

Filmen er ikke annet enn et dårlig forsøkt å følge Free Enterprise. Bortsett for at Free Enterprise var bra. Se den heller enn dette mølet.

 

3/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Ming-liang Tsai skal helt klart sjekkes ut!

 

Dværgen (1973, Raski)

I have more toys... upstairs!

sinfuldwarf06.jpg

Dvergen Olaf frister unge damer med leketøy. Naive som de er, følger de med han hjem. Det viser seg at Olaf og hans mor står bak en sex-ring, hvor unge piker sperres inne på loftet på pensjonatet deres... Her snakker vi erotisk grøsser fra Danmark!

 

De første ti minuttene er sannsynligvis den beste delen av filmen. Her oser den av mystikk og marerittaktige trekk. Deretter blir filmen mindre interessant, men den ufrivillige(?) humoren gjør at underholdningnivået holder seg greit. Dvergen Olaf er et fascinerende skue, og det er bare å ta av seg hatten for Torben Billes rolletolkning. Olafs mor og tante er derimot karakterer av den virkelig irriterende sorten, og hvorfor førstnevnte får lov til å vise hud, er i mine øyne ubegripelig. Filmens story er stilig nok, men den blir for tynn til å fylle ut 90 minutter.

 

På sitt beste er Dværgen en svært fornøyelig sjarmbombe. Ikke gå glipp av denne!

 

60%

Lenke til kommentar
Ming-liang Tsai skal helt klart sjekkes ut!

 

Dværgen (1973, Raski)

I have more toys... upstairs!

Dvergen Olaf frister unge damer med leketøy. Naive som de er, følger de med han hjem. Det viser seg at Olaf og hans mor står bak en sex-ring, hvor unge piker sperres inne på loftet på pensjonatet deres... Her snakker vi erotisk grøsser fra Danmark!

 

De første ti minuttene er sannsynligvis den beste delen av filmen. Her oser den av mystikk og marerittaktige trekk. Deretter blir filmen mindre interessant, men den ufrivillige(?) humoren gjør at underholdningnivået holder seg greit. Dvergen Olaf er et fascinerende skue, og det er bare å ta av seg hatten for Torben Billes rolletolkning. Olafs mor og tante er derimot karakterer av den virkelig irriterende sorten, og hvorfor førstnevnte får lov til å vise hud, er i mine øyne ubegripelig. Filmens story er stilig nok, men den blir for tynn til å fylle ut 90 minutter.

 

På sitt beste er Dværgen en svært fornøyelig sjarmbombe. Ikke gå glipp av denne!

 

60%

Typisk filmklubbfilm eller er denne å få tak i på dvd? Den høres iallefall hysterisk ut.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...