Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Æsj. Star Trek.

 

 

Star Wars-fanboy som jeg er så skal jeg holde meg langt unna Star Trek :)

That would be highly illogical. (Star Trek-referanse, for de som lurte)

 

Jeg har Empire Strikes Back på min topp 50 liste, og jeg tror faktisk at Star Trek får en plass rett under den. Jeg ser ingen grunn til å foretrekke den ene over den andre, spesielt med tanke på hvor fantastisk den nye Star Trek-filmen faktisk er. Det skal godt gjøres å mislike den, da må man enten mislike effektfilmer med en solid bakhistorie (noe du ikke gjør, siden du liker Star Wars) eller være en så stor fan av Star Trek at du føler at den ikke er tro mot originalen (noe som ikke er tilfellet for deg). Du har alt å tjene på å se den med et åpent sinn, den er fantastisk.

Lenke til kommentar

Star Trek filmene er fine og gjevnt over gode sci-fi serier, men det er seriene jeg liker best, spesielt TNG, TOS folka og karakternene er for meg på en andreplass så det er ikke så farlig hva de gjør i filmen, jeg hadde vært mer usikker om de begynnte å rote med TNG universet.

Lenke til kommentar

Anbefaler alle dere Star Wars fans til å sjekke ut Fanboys http://www.imdb.com/title/tt0489049/

 

Komedie om 5 Star Wars nerder som reiser til Lucas's Skywalker Ranch for å stjele en kopi av Episode 1 før den kommer ut på kino. En av de morsomste filmene jeg har sett på en stund.

 

Jeg skal ikke skrive noen annmeldelse, det er jeg rett og slett elendig til :p. Men noen andre kan jo gjøre det :)

Endret av Glutar
Lenke til kommentar
Tror nok litt av grunnen til at hardcore Star Trek fanboys ikke liker filmen er fordi alle liker den, selv de som aldri har hørt om Star Trek.

 

Hvor får du dette fra? Er Trekkie selv, har vært det i over 20år, har ikke lest eller hørt noen Star Trek fans som ikke likte filmen. Men klart, det er alltid noen som ikke liker en film.

 

Men om du har noe link til plasser der faktiske fans snakker om det som er negativt om filmen hadde jeg likt å lest det.

 

 

Men jeg må si om det er noen Star Trek fans som ikke likte filmen har de tydligvis ikke forstått at denne Star Trek filmen foregår jo i en helt annen tidslinje. Kirks far døde jo aldri som han gjorde.

 

Lenke til kommentar

Fanboys

 

fanboysfeature1.jpg

 

En hyllest til Star Wars - laget for fansen av fansen. Slik så jeg for meg Fanboys og ugangspunktet virket som et referanseparadis ala Clerks. Er den et paradis? 1998, måneder før Ep.1 kommer ut på kino: En guttegjeng som senere utvides med ei jente drar til Skywalker Ranch'en i forsøk på å få tatt en sniktitt på Lucas nyeste film. Instinktivt som alle gode vennegjenger BØR gjøre i en teen-film, drar de med bilen til sitt store mål. I dette tilfellet til Skywalker Ranch. Formelen følges til punkt og prikke: absurde homsesituasjoner, sex, pupper, fyll... løping til bilen og "woohooo.. holy shit" og den påfølgende coming-of-age-regla. Klassisk teen road trip. 99% av de som oppsøker denne har et forhold til Star Wars og forventer referanser i hytt og pine. Ja, det er mange av dem, men de forsvinner like fort som de blåses opp. Diskusjonene trekkes aldri ut i en endeløs og absurd varighet slik som i Clerks. F.eks diskusjonen hvor vidt Harrisson Ford er en god skuespiller kunne ha utviklet seg til noe helt villt. Den prøver å få med så mange referanser som mulig, uten at noen er særskilt morsomme. Det er her hovedproblemet med skuespillerne og manuset ligger - de virker rett og slett ikke som noen SW-geeks i mine øyne. Materielt ja, men de virker ikke å ha den lidenskapen og de tankene om trilogien som jeg mener kjennetegner ekte fans. Skal jeg si noe positivt om den foruten referansene må det være Seth Rogen i rollene som både trekke og SW-fan. Samt en god McGuffin - hvordan vil de reagere på filmen som vi allerede vet er temmelig middelmådig? Liker du SW kommer du garantert til å trekke på smilebåndet, men i mine øyne er den for ukonsentrert i blandingen mellom teen slapstick og lettbeinte referanser.

 

3/10

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Til dere som hyller Stark-Trek, er dere fans av serien og?

Jeg er langt i fra en trekker, men jeg har nylig begynt å se på serien fra 1966 og jeg synes det er utrolig spennende. Jeg så 5-6 episoder av TOS før jeg så filmen, og jeg tror egentlig det hjalp. Man trenger ikke vite noe om Romulans eller Klingons eller de originale karakterene, men det gjør opplevelsen litt bedre. Filmen er stappfull av referanser til klassisk Trek, enten det er "Dammit Jim!" eller "I'm givin' 'er all she's got, Cap'n!"-replikker eller at de inkluderte Delta Vega og fornavnet til Uhura. Vennene mine som ikke er fans av serien digget filmen like mye som meg, jeg tror bare at jeg tok 3-4 flere referanser enn dem som gjorde at jeg lo litt oftere. Oppsummert: ikke en nødvendighet, men muligens en fordel.

 

 

Jeg så filmen i går og må si det var en av de største filmopplevelsene jeg har hatt på mange år. Er ikke noen ihugga Star Trek fan selv, men jeg har sett alle de gamle filmene med William Shatner, Leonard Nimo og DeForest Kelley. Når det gjelder filmen så kan jeg ta det negative først og det er to ting. Det ene er at filmen mister litt av spenningen når vi på en måte får vite utfallet før det skjer, og at de som har sett de gamle Star Trek filmene vet at ingen dør. Det andre er at det er for lite "planet time" for å kalle det det. I de gamle filmene var de mye mer ute og utforsket nye planeter, noe som bortfallt nærmest fullstendig i denne filmen.

 

Så til det positive så var det med en liten tåre i øyekroken vi igjen ble introdusert Kirk, Spock, Sulu, Bones (Dr. McCoy), Uhura, Scotty og Checkov og The U.S.S Enterprise. Forresten var det faktisk en del ganger under filmen det kom et lite hufs og en tåre hehe :p. Noe av det aller beste jeg likte ved filmen var utvalget av skuespillere som skulle forestille de "unge" versjonene av de overnevnte navn. De lignet fysisk, og de hadde lagt inn mange replikker samt generell væremåte hos karakterene som gjorde det utrolig, om ikke ekstremt autentisk i forhold til de gamle filmene. Tommel opp :thumbup: og gir terningkast 7 for dette her var rett og slett off the scale.

 

Til slutt så lurer jeg egentlig på om noen vet om det finnes planer for sequels av denne filmen? Det ville hvertfall gledet meg masse å få oppleve nye eventyr med Enterprise (og kanskje et gjenblikk med Lt. Saavik) :)

 

Og til slutt etter slutten ang. Star Wars vs. Star Trek så må jeg si meg fanboy av begge (dog kun de gamle Star Trek med Shatner & Co), men vil ikke si de er/var konkurrenter. Synes begge konseptene skiller seg såpass mye at de ikke bør sammenlignes en gang. Eneste likheten de har i mine øyne er at begge foregår i rommet, men som kjent så finnes det Sci-Fi filmer som foregår i outer space som ble laget LENGE før disse to.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Så at du hadde den først i 90-talls-tråden og ser på det som ett lite mysterium. Skuespillet, effektene eller historien var ikke spesielt dårlig, syntes bare det hele var uengasjerende. Det skjedde rett og slett ikke så mye. Det er ikke helt slike type filmer jeg setter pris på. Nå skal det sies at dette var skolevisning, men så var det ganske stille og alle følgte med. Hva synes du gjør den så bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...