Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Når det gjelder Stalker? Absolutt ikke. Hehe ^^ Jeg bare leser rundt omkring.. Har ingen selvlagd teori.

Tenkte mer på om du viste om noen gode teorier på nettet eller noe.

 

Angående slutten fikk jeg samme intrykk som deg. Jeg ser at det er noe på gang, men finner ikke ut hva det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En teori jeg hadde, som jeg fant ut senere jeg ikke var alene om

 

 

De tre mennene er én person med en indre konflikt. Vi har den logiske tankegangen (professoren), den mer troende, poetiske (forfatteren) og til slutt stalkeren (som jeg rett og slett ikke husker hva representerte^^). Kan godt være tullball, men det får nå være

 

Lenke til kommentar

Skal sikkert se Zerkalo, Ivanovo detstvo og Andrey Rublyov en eller annen gang, men må si at det ikke er det som frister mest for tiden. Har vel ytret meg nok om den berømte Stalker her, og får korte det ned til at jeg ikke fant den særlig engasjerende. Cinematografien var til tider elsk, spesielt da de tre entret Sonen for første gang, men herregud, den siste timen kikket jeg på klokken alt for mange ganger. Har den på en sterk 6-er.

 

Visuelt sett pent mystisk, en djevelsk mindfuck og facinerende i blant, men dessverre ikke spennende nok.

 

 

Noen som har tenkt på at det ikke sikkert er Marekatten som bevegde på glasset? Man hører et tog i bakgrunnen. Sikkert et ekstensiellt lite mysterium fra vår venn Tarkovskij. Er det Sonens påvirkning på stalkerens datter? Eller er det noe som kan knyttes opp mot det metafysiske vs. det virkelige, symbolisert ved førstnevnte i hans datter, sistnevnte i toget? Hva bevegde egentlig glasset?

 

Solyaris virker søvndyssende.

Lenke til kommentar

Synes at jeg har altfor mange usette dvd'er i samlingen (rundt 270 stk), så jeg har begynt å se filmene etter år, fra 2008 og nedover. Første fra 2008 var Gomorra, deretter ble det 2007 og havnet på:

 

A londoni férfi (2007) aka "The Man from London"

Directors: Béla Tarr , Ágnes Hranitzky (co-director)

 

The%20Man%20From%20London.preview.jpg

 

Jeg prøvde meg på Sátántangó en gang i tiden, men måtte skru av etter 2 timer. Var rett og slett ikke i humør til en rolig film da. Neste Tarr film var Werckmeister harmóniák som jeg likte sånn hallveis.

Deretter ble det denne nå. Selv om filmen er svært fin å se på, så synes jeg det blir en litt for rolig film. Jeg liker rolige filmer absolutt, men når det gjelder Tarr, så synes jeg det blir litt for mye av det gode. Jeg har virkelig lyst til å like filmene hans, men klarer rett og slett ikke. Kameraføringen er dog sinnsykt bra i filmene hans, og var intet unntak i denne. Filmen var ganske nydelig visuellt sett, og fikk skikkelig film noir følelse av hele greia. Skuespillet var minneverdig nok.

 

Lyden derimot var ille, omtrent hele filmen var jo ute av sync stemmevis. Ellers så var alt dubbet, ikke vet jeg. De første 10 minuttene var vel det jeg likte best med filmen, en ganske stilig scene med en lang takning.

 

Kan ikke gi denne karakter, fordi jeg vet at filmen er bra, men klarer ikke å like den.

 

 

Lista over de usette dvd'ene jeg skal se fremmover (kun ett for hvert år):

 

 

2008: Gomorra

2007: The Man From London

2006: Der Freie Wille

2005: Broken Flowers

2004: Mysterious Skin

2003: Spring, Summer, Autumn, Winter ... and spring

2002: Monday Morning

2001: The Man Who Wasn't There

2000: High Fidelity

1999: Summer of Sam

1998: Idiotene

1997: The Sweet Herafter

1996: Sleepers

1995: Apollo 13

1994: Once Were Warriors

1993: Bad Boy Bubby

1992: Unforgiven

1991: The Double Life Of Veronique

1990: Miller's Crossing

1989: Mystery Train

1988: A Fish Called Wanda

1987: Angel Heart

1986: The Fly

1985: Ran

1984: Stranger Than Paradise

1983: L'Argent

1982: Fitzcarraldo

1981: Scanners

1980: Permanent Vacation

1979: The Tin Drum

1978: Høstsonaten

1977: Stroszek

1976: Family Plot

1975: Dog Day Afternoon

1974: The Conversation

1973: The Sting

1972: Viskningar och rop

1971: McCabe & Mrs. Miller

1970: The Bird with the Crystal Plumage

1969: Topaz

1968: Skammen

1967: Mouchette

1966: Torn Curtain

1965: For Some Dollars More

1964: Mary Poppins

1963: This Sporting Life

1962: What Ever Happened to Baby Jane?

1961: The Hustler

1960: À bout de souffle

1959: Pickpocket

1958: Touch Of Evil

1957: Witness for the Prosecution

1956: The Wrong Man

1955: Du rififi chez les hommes

1954: 20000 Leagues Under the Sea

1953: I Confess

1952: Ikiru

1951: The African Queen

1950: Stage Fright

1949: Törst

1948: Ladri di biciclette

1947: Dark Passage

1946: The Big Sleep

1945: Les enfants du paradis

1944: To have and have not

1942: The Major and the Minor

1941: Suspicion

1940: Foreign Correspondent

1939: Jamaica Inn

1937: La grande illusion

1936: Sabotage

1935: The 39 Steps

1934: It Happened One Night

1932: Vampyr - Der Traum des Allan Grey

1931: The Skin Game or (The Public Enemy)

1930: All Quiet on the Western Front

1929: Blackmail

1928: Champagne

1927: Metropolis

1922: Nosferatu

1920: The Cabinet of Dr. Caligari

 

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Gode anmeldelser skal gi leseren et inntrykk av seerens subjektive formening om filmen. Hvis den gir deg en lite tilfredsstillende filmopplevelse, hvorfor skal du da henge deg opp i at det er en "god" film? Hvis du ikke syns den gir deg nok, er det fritt frem for å gi den en svak karakter - selv om det er en Tárr-film.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Escape From New York (1981) - Åttitallsfilm av den beste typen. Spenstig plot, og Snake Plissken er en herlig overdrevent misantropisk antihelt. Og så rollelista da; Lee Van Cleef, Harry Dean Stanton, Donald Pleasence og ikke minst Isaac Hayes, for et ensemble.

Utrolig stemningsfullt, både pga flotte neonbelyste kulisser og musikken til Carpenter. Perfekt soundtrack. Synd den er litt for kort, kunne hatt godt av 20 minutter til. Men dritfett så lenge den varte, og slutten er bare fantastisk. Fikk lyst til å se denne igjen med det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+alsdf

No Country For Old Men(2007) - Har sett denne før, men siden jeg elsker Coen-filmer bedre for hver gang jeg ser dem, valgte jeg å se den igjen. Dette var inget unntak. Veldig gripende action-film som virkelig utfordret tankene mine runt galskap og en tid hvor det ser ut til at kriminalitet bare blir verre og verre. Mange mener Josh Brolin's karakter Llewelyn Moss er den viktigste karakteren i filmen, men budskapet som blir gitt gjennom karakteren til Tommy Lee Jones er det som er viktigst for denne filmen, syns jeg. Man kan merke gjennom hele filmen Jones's frustrasjon og utslitthet over dagens random og hensynsløse kriminalitet, han forstår at verden har gått forbi ham, og han har ikke lenger noe der å gjøre, derav "No Country For Old Men". I tillegg til å ytre dette budskapet er det også en utrolig actionfylt film som virkelig griper deg, og holder fast i deg til filmen er over. I tillegg er Coen utrolig flinke til å utfordre seerne til å tenke over ting flere ganger, som ofte kan gi svar på ting du ikke trodde. Og dersom du ikke får svar, skal du heller ikke ha det. Jeg kunne nesten fortsatt i det uendelige rundt filmen, men dette skal jo være en mini-anmeldelse så.. Dette er en av mine favorittfilmer!

 

9/10:)

Endret av Slettet+alsdf
Lenke til kommentar

Alt for å slippe eksamenslesing, mini-anmeldelser følger.

 

The Butterfly Effect

Filmkveld med dama og ei venninne. "Har ikke DU sett den, du som er så filmgal? Det er jo en klassiker. Skikkelig smart film". Jeg ville ikke såre noen, så jeg unnlot å fortelle at fordommene mot filmen var store, fordi alle som anbefaler den er enten kvinnelige eller under 16 år(eller begge). Jeg hadde rett^^ Filmen er ganske streit, man skjønner tegninga fort og har ingen problemer med å henge med. Jeg føler at konseptet hviler på at man skal bli forvirret, men det gjorde jeg altså ikke. Ashton Kutcher egner seg ikke til seriøse roller, hold deg til Punk'D, 70's show og romantiske komedier. Resten av skuespillet er heller ikke allverden. Allikevel noen fine sekvenser, og filmen er tross alt aldri kjedelig. Føler meg snill, og gir

3

 

Hallam Foe

Spenstig liten sak. Interessant historie, skuespillerne er jo rimelig ålreite(blir spennende å se Jamie Bell som Tintin), og dialogen er velskrevet. Mest spennende under de to første delene, jeg føler at sluttpartiet kanskje blir litt tamt. Konfrontasjonen/konfliktløsningen var smått uengasjerende. Uansett en fin liten film, som ender på en småsterk

4

 

All The Presidents Men

God film. Tematikken er spennende, og jeg er svak for journalist-arbeid. Meget velspilt, tidvis veldig intenst og medrivende. Scenene i parkeringshuset er gull. Kanskje litt i overkant mye detaljer og navn underveis, men filmen rettferdiggjør

5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...