Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Matrix (rewatch)

the%20matrix,%20fan%20quiz.jpg

Cirka 5 år siden sist jeg så denne og jeg følte den trengte ett gjennsyn. Det skulle vise seg å bli en av mine beste film opplevelser. Denne filmen er vikelig knall og fortjener sin status på IMDB. Masse action, genialt konsept og herlig musikk. Hva mer kan man ønske seg? Filmen varte i over 2 timer, men føltest bare som en. Anbefales!

 

10/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden alle snakker Science Fiction her så får jeg vell anmelde den jeg akkurat så.

 

2001: A Space Odessey

 

Jeg fikk denne til jul faktisk og har enda ikke sett den. Jeg har vært veldig skeptisk og faktisk glemt den litt. Jeg hadde ingen forventninger til denne, ikke gode eller dårlige.

 

Jeg startet filmen også var alt svart. Jeg hørte musikk, men alt var svart. Jeg spolte faktisk forbi dette til jeg så tittelscreenen. Filmen begynner veldig bra syntes jeg. Jeg har aldri visst hva denne faktisk handler om så jeg gikk ut ifra at det var en slags History of the World film. Just for the record, det er ikke det.

 

Jeg klarer ikke og forklare helt hva den handler om, men det jeg skal fortelle om derimot er effektene. Jeg sier bare Holy Shit. Jeg satt lenge med den følelsen at den var Remade ala Star Wars, jeg vet ikke om den er det. Jeg satt mange ganger med kjeften åpen som en grønnsak og, jeg skal innrømme det, tårer i øynene til min forbauselse. Filmen var nydelig og se på, jeg forstår ikke hvordan de klarte det.

 

Denne var en veldig interessang film, som jeg kommer til og se igjen. Jeg forstod ikke helt slutten, men det er nå så.

 

Jeg går utifra at alle Science Fiction fans alerede har sett den, hvis ikke, så få ræva i gir.

Lenke til kommentar
Jeg trodde faktisk at noe var gale, så jeg ble ganske sur og sjekket kablene :p

Så slo mitt Sherlok Holmes instinkt til med og fortelle "Hmm, kanskje det går vekk hvis jeg spoler?".

Hva er egentlig vitsen med og ha det med på DVD'en?

Akkurat grunnen til det vet jeg ikke, men kan ha noe å gjøre med at de ikke vil redigere på et orginalverk.
Lenke til kommentar
Jeg trodde faktisk at noe var gale, så jeg ble ganske sur og sjekket kablene :p

Så slo mitt Sherlok Holmes instinkt til med og fortelle "Hmm, kanskje det går vekk hvis jeg spoler?".

Hva er egentlig vitsen med og ha det med på DVD'en?

Akkurat grunnen til det vet jeg ikke, men kan ha noe å gjøre med at de ikke vil redigere på et orginalverk.

Ja. Det er utrolig irriterende når det skjer. Jeg føler meg så lurt og bedratt etter at jeg fant ut at de Star Wars versjonene jeg så ikke var orginale.

 

Montag: Jeg trodde senere at det var liksom de som lå i koma eller noe sånt. Men, jeg vet ikke. For vel se den igjen om en måned eller to :p

Endret av Batnobbit
Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen med og ha det med på DVD'en?

Alt Kubrick gjorde hadde en mening, også dette. Se den på nytt, og tenk grundig igjennom om det faktisk bare er et svart skjermbilde du ser...

Du kan gi oss et hint, da. Sånn at vi vet at det faktisk er noe der og at du ikke bare driver med pranks. ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Mini mini-anmeldelse av Knowing

 

Sørg for å finne en kino med god lyd. Glem alt du har hørt om den.

Kort sagt: Dette... tar... AV!

Enig med den. Og ikke en gang prøv å se for deg hvordan den kommer til å ende, du kommer til å ta så feil. :p

Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen med og ha det med på DVD'en?

Alt Kubrick gjorde hadde en mening, også dette. Se den på nytt, og tenk grundig igjennom om det faktisk bare er et svart skjermbilde du ser...

Du kan gi oss et hint, da. Sånn at vi vet at det faktisk er noe der og at du ikke bare driver med pranks. ^^

For de som måtte tro jeg farer med fanteri, les her:

 

NB: Seriøs spoiler ahead...

 

 

Både apene og astronautene lar seg nærmest hypnotisere av monolittens "sang". Den svarte bildeflaten er et closeup av overflaten på den beksvarte monolitten.Vi som tilskuere blir altså kommunisert til av monolitten på samme suggererende måte som apene og senere også astronautene blir det - i alle tilfellene uten at den som blir sunget til selv er klar over hva som skjer.

 

Endret av Montag
Lenke til kommentar
I skrivende stund er dette en av få filmer som holder seg til virkeligheten i noen scener når det kommer til lyd i universet, for det er ikke lyd i universet(om man ser bort i fra elektronisk). Ett godt eksempel av dette er

i begynnelsen av ST når USS Kelvin blir angrepet og inne i skipet er det lyd og eksplosjoner og en dame blir dratt ut fra skipet. I neste klipp er det det samme, bare sett utenifra og det er helt lydstille

 

Ikkje lyd i universet? Kva er det som kjem ut av heimekinoanlegget mitt akkurat no då?

 

Eg trur du meiner verdsrommet...

Lenke til kommentar
For de som måtte tro jeg farer med fanteri, les her:

 

NB: Seriøs spoiler ahead...

 

 

Både apene og astronautene lar seg nærmest hypnotisere av monolittens "sang". Den svarte bildeflaten er et closeup av overflaten på den beksvarte monolitten.Vi som tilskuere blir altså kommunisert til av monolitten på samme suggererende måte som apene og senere også astronautene blir det - i alle tilfellene uten at den som blir sunget til selv er klar over hva som skjer.

 

Se her ja, lærer noe nytt hver dag.

Lenke til kommentar

Mulholland Dr. (gjensyn)

 

mulholland-drive.JPG

 

What are you doing? We don't stop here.

 

En djevel av en atmosfære allerede i den geniale åpningsscenen, mye takket musikken signert Lynch's faste partner Angelo Badalementi. Det er en vanskelig oppgave å prøve å skrive noe bastant om denne filmen, men det som er sikkert er at det er en helt fantastisk opplevelse. Lynch serverer oss hans geniale karakterer, hans suggerende drømmer, hans ikke-lineære montasjer, hans paranoide point-of-view kamera, hans mesterlige lydspor som skremmer vettet av de fleste. Jeg har blitt helt fanget inn i Mulholland Dr. universet de siste timene etter jeg så filmen for andre gang, og har knapt gjort annet enn å lese forskjellige tolkninger og mulige tidslinjer, og det blir mer og mer klart for meg det ekstreme nivået på Lynchs skaperverk. En film som har klart å få meg så oppslukt er automatisk en jævla god film, og når jeg i tillegg elsker alle aspektene fra scenografi til klippingen snakker vi top 20.

 

96/100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...