Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så

tjalla

Anbefalte innlegg

Det var da svært så hellig og seriøst vi tok dette da. Greit nok at det ikke er helt legitimt at das kråke ikke kan si at filmen som en helhet er ræv, men man får jo et greit inntrykk av filmen fra hans ståsted ut ifra det han skriver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-D7I5Gr2
Med fare for å bli utsatt for lett tortur og skjennepreken av Montag våger jeg å si jeg ikke orket å slite meg gjennom Halloween-remaken. Likevel vil jeg gi den karakteren 3/10. Michael Meyers er brutal så det holder, oppvekstbiten har sine sider og slutten er standard klisjé. Dessuten fikk vi et hyggelig gjensyn med Danielle Harris, hun som spilte jenta i Halloweek 4 og 5. Det er ikke akkurat en film jeg gidder se to ganger, for å si det mildt. Det neste blir vel å forklare hvorfor Jason prøver å drepe så mange som mulig eller hvordan han klarte å bli vekket til live om igjen og om igjen. :p

Hvordan vet du at slutten er klisjé om du ikke så den ferdig? Jeg syntes forresten det bare er bra at den tar med nye ting selv om den er en remake. Remakes som kopierer originalen slavisk er unødvendig og håpløst.

Fordi jeg hoppet veldig mye den siste biten?

Jason?

Husker ikke han i Halloween.

Lenke til kommentar

Han mener at skildringene av Michaels barndom i Halloween-nyinnspilingen er lite passende, og sammenligner dette med hvor tåpelig det ville blitt å prøve å forklare Jasons blodtørst.

En sammenligning som forøvrig ikke holder mål, da dette kommer ganske klart frem i originalen (Friday the 13th). Hvordan han kan våkne til live igjen og igjen blir forklart i Jason Goes to Hell.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Withnail & I (1987)

We want the finest wines available to humanity. And we want them here, and we want them now!

post-145786-1241633117_thumb.png

Det er herlig å se en film man ikke har noen forventninger til, og etterpå lure på hvorfor man ikke hadde sett den før. Withnail & I er et slikt eksempel. Jeg tror ikke jeg har sett noen kommentere denne filmen på forumet, selv om jeg vet at den er viden kjent. Dere har min takknemlighet for ikke å ha hypet opp filmen. Jeg blir da litt hyklersk når jeg skriver denne positive anmeldelse

Whitnail & I er en komedie, en meget grå og dyster en, men en komedie likefullt. Her får vi servert herlige dialoger (og en tragikomisk sluttmonolog), som får alle andre komedier til å virke som noe en femåring hadde skrevet. Dersom jeg trenger noe i kommentarfeltet på msn, er det bare å IMDBe opp W&I etter noen sitater. Fantastisk med de overdramatiske bemerkningene de to arbeidsløse skuespillerne kommer med. "A coward you are, Withnail. An expert on bulls you are not."

post-145786-1241634710_thumb.png

Jeg levde ikke på 60-tallet, men jeg føler at filmen klarte å fange feelingen perfekt. Musikk, klær, hippier osv osv blablabla. Synd filmen snart havner hos en brukthandel: Lyd- og bildekvalitet var elendig, samt ingen muligheter for undertekster. Heldigvis er en BD-utgave på vei. Alle sammen kan sette av datoen 15. juni

Dette er nok ikke alles tekopp. Tempoet er ganske tregt, og humoren er hovedsaklig tørr vittig dialog. Er du derimot på jakt etter en litt mer voksen og seriøs (???) komedie, som ikke spiller på slapstick og sex, anbefaler jeg glatt Withnail & I. Min favorittkomedie til dags dato, som jeg tror jeg kommer til å like enda mer etterhvert som flere detaljer blir oppdaget

Vurdering: 9/10

Beklager rotet i anmeldelsen forresten. Blir slik når jeg multitasker

Lenke til kommentar

Har nevnt den et par ganger (så hah!) i mine lister over favorittkomedier og det er så vidt jeg husker bare Annie Hall som er bedre enn den. Den har i likhet med Annie Hall noe utrolig bittersøtt over seg. Utrolig morsom samtidig som den er vanvittig trist. Scenen hvor Withnail og I (Marwood) tar farvel er utrolig vond å se på hver eneste gang. Absolutt en film som ikke alle liker og jeg skjønner godt hvorfor, men dette er i grunn en film en bør se.

"I don't advise a haircut, man. All hairdressers are in the employment of the government. Hairs are your aerials. They pick up signals from the cosmos, and transmit them directly into the brain. This is the reason bald-headed men are uptight."

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Har ikke du lov til å klage på maten og skrive en anmeldelse på restauranten, hvis du ikke spiser opp den ille-smakende maten?

Hehe, det funker nok litt annerledes. Et måltid har nok intet budskap eller historie den prøver å formidle. Med mindre det er kannibalfor som ikke er dau enda og som roper på hjelp.

For å bli skikkelig jålete; Dette handler om den hermeneutiske sirkel. Den forklarer hvorfor man aldri vil kunne være istand til å anmelde en film man ikke har sett ferdig. Kort fortalt, det blir som å bedømme et puslespill på 1000 brikker, når kun 500 brikker er puslet sammen.

Men det er nå en heller liten glipp. Er ikke verdens undergang og man trenger ikke gå i strupen på stakkars thecrow av den grunn :)

Lenke til kommentar
Fantastisk film, indeed. Må anskaffe den på dvd så jeg får sett den med tekst. Føler en del av dialogen går tapt uten tekst, litt skranten lyd på cinemateket sin rull til tider. I demand to have some booze!

Husk å gå for 20th Anniversary Edition, men det visste du sikkert. Det straffer seg brutalt å kjøpe billigversjoner av filmer fant jeg ut. Ingen undertekster, og dessuten var den ikke restaurert. Får virkelig språkforståelsen testet.

Lenke til kommentar

For aller siste gang: The Orphanage var så dårlig at jeg ikke maktet å lide meg gjennom hele filmen, selv om jeg har prøvde tre ganger. Jeg gir blanke faen i om deg "gir meg rett" i å anmelde den. Filmen burde politianmeldes for å ha stjålet dyrebar tid jeg kunne ha brukt på noe mer nyttig, som å se gress gro eller maling tørke. Ikke faen om jeg gir det makkverket en sjanse til. Den får likevel karakter 2 av 10 fordi skuespillerne ser ut til å trives, og historien starter bra. Og den er spansk. Vi får for få spanske skrekkfilmer hit til lille skjit-Norge.

Men ny film.

The Howling VI: The original nightmare

De tre første var basert på bøker (Det sa de i alle fall i introcred'en, men jeg litt småfull. Lenge leve Ms Vodka og Captain Morgan.) Fjerde film er derfor første som ikke er basert på en bok, men 100% frittstående.

For å ta det merkelige først. Jeg er en 100% hetero mann, men jeg likte den mannlige hovedpersonen mye mer enn jeg likte den kvinnelige. Dama kunne gjerne ha lidt en smertefull, sakte død for alt jeg bryr meg, men mannen måtte overleve. Han har alle klassiske, stereotypiske tegn til en usymptatisk drittsekk, men jeg klarer ikke å ikke like ham. Dama er stygg som juling, men også hun har en sjarm jeg ikke klarer å ikke like. De passer perfekt inn i rollene sine.

Historien er ganske grei nok. Hun ser en nonne i heisen som forsvinner i løse luften og en varulv dukker opp i en flamme. Deretter havner hun på sinnssykehus, og vi er ennå bare tre (!) minutter inn i filmen. For å roe nervene drar hun og mannen hennes til en øde landsby hvor der skjer merkelige ting, og vi skjønner hvorfor dette er en de lav The Howling-sagaen. Elsker du varulver vil du nok digge denne.

Men nå skal det sies at jeg er litt full akkurat nå, og jeg har ennå bare kommet halveis inn i filmen. Til forskjell fra The Fucking Orphanage var den så bra at jeg bare måtte legge inn en anmeldelse før filmen i det hele tatt er ferdig.

Vurdering: 8/10 (Vi satser på at siste halvdel ikke skuffer. Skal ta en edru anmeldelse snar om jeg husker det og gidder.)

Som Jokke sa når han knullet en dame.

"åååå... jokke!"

"åååå.... mette"

"Mette? Jeg heter mona!"

"Mette... Mona... det er så nært at det får vi bare godta."

:rofl:

Lenke til kommentar
Husk å gå for 20th Anniversary Edition, men det visste du sikkert. Det straffer seg brutalt å kjøpe billigversjoner av filmer fant jeg ut. Ingen undertekster, og dessuten var den ikke restaurert. Får virkelig språkforståelsen testet.

Jeg tenkte at det skulle bli min første Criterion, men det føles så unødvendig når utgaven du refererer til inneholder mer eller mindre akkurat det samme materialet, og koster under halvparten(sist jeg sjekket).

Lenke til kommentar

Gummo (1997)

Director: Harmony Korine

I knew a guy who was dyslexic, but he was also cross-eyed, so everything came out right.

gummo1.jpg

Kvalm, skitten, ekkel, nydelig, fantastisk og vakkert er vel alle ordene som poppet inni huet mitt imens jeg så på den. Har en liten fetish for den fortellermåten filmen består av. Ikke noe skikkelig sammenhengene historie, men mere glimt over livet i Ohio. Det er slik livet er sa regissøren i ett intervju, og det er en viss sannhet i det.

Skuespillet var ikke ille, men var noen unntak. Følte til tider at det var mere dokumentar enn en spillefilm, men var ikke noe minus.

Lydsporet var godt, kinematografien var god og varierende. Jeg synes det var en herlig film med andre ord.

Valerie a týden divu (1970)

Director: Jaromil Jires

It's nothing, just a hanged man.

bscap0041.jpg

Ble ikke helt bergtatt av denne, litt synd fordi jeg hadde lyst til å like den. Filmen var veldig vanskelig å følge med på, noe skjedde hele tiden og hoppet frem og tilbake i hytt og pine. Likte heller ikke det veldig teaterskuespillet, pluss sminken var forferdelig. Musikken ble veldig repetivt etter en stund, noe som er dårlig for en film som varer kun i 75 minutter. Filmen hadde i det minste god kinematografi.

Muligens jeg liker den bedre ved ett gjennsyn, men denne gangen ble jeg ikke imponert.

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
For aller siste gang: The Orphanage var så dårlig at jeg ikke maktet å lide meg gjennom hele filmen, selv om jeg har prøvde tre ganger. Jeg gir blanke faen i om deg "gir meg rett" i å anmelde den. Filmen burde politianmeldes for å ha stjålet dyrebar tid jeg kunne ha brukt på noe mer nyttig, som å se gress gro eller maling tørke. Ikke faen om jeg gir det makkverket en sjanse til. Den får likevel karakter 2 av 10 fordi skuespillerne ser ut til å trives, og historien starter bra. Og den er spansk. Vi får for få spanske skrekkfilmer hit til lille skjit-Norge.

Men ny film.

The Howling VI: The original nightmare

De tre første var basert på bøker (Det sa de i alle fall i introcred'en, men jeg litt småfull. Lenge leve Ms Vodka og Captain Morgan.) Fjerde film er derfor første som ikke er basert på en bok, men 100% frittstående.

For å ta det merkelige først. Jeg er en 100% hetero mann, men jeg likte den mannlige hovedpersonen mye mer enn jeg likte den kvinnelige. Dama kunne gjerne ha lidt en smertefull, sakte død for alt jeg bryr meg, men mannen måtte overleve. Han har alle klassiske, stereotypiske tegn til en usymptatisk drittsekk, men jeg klarer ikke å ikke like ham. Dama er stygg som juling, men også hun har en sjarm jeg ikke klarer å ikke like. De passer perfekt inn i rollene sine.

Historien er ganske grei nok. Hun ser en nonne i heisen som forsvinner i løse luften og en varulv dukker opp i en flamme. Deretter havner hun på sinnssykehus, og vi er ennå bare tre (!) minutter inn i filmen. For å roe nervene drar hun og mannen hennes til en øde landsby hvor der skjer merkelige ting, og vi skjønner hvorfor dette er en de lav The Howling-sagaen. Elsker du varulver vil du nok digge denne.

Men nå skal det sies at jeg er litt full akkurat nå, og jeg har ennå bare kommet halveis inn i filmen. Til forskjell fra The Fucking Orphanage var den så bra at jeg bare måtte legge inn en anmeldelse før filmen i det hele tatt er ferdig.

Vurdering: 8/10 (Vi satser på at siste halvdel ikke skuffer. Skal ta en edru anmeldelse snar om jeg husker det og gidder.)

Som Jokke sa når han knullet en dame.

"åååå... jokke!"

"åååå.... mette"

"Mette? Jeg heter mona!"

"Mette... Mona... det er så nært at det får vi bare godta."

:rofl:

Du skal ha cred for at du står for dine meninger.

Når det er sagt, så må jeg si at jeg stusser litt på at du nok en gang anmelder en film når halvparten gjenstår. Etter å lest anmeldelsen din så måtte jeg se hva det her var for noe, og sjekket Imdb. Du gir den 8/10 mens den ligger på sterke 2.7 på imdb. Også synes jeg at det er morsomt at du må påpeke at du er 100% hetero fordi om du liker en mannlig karakter bedre enn den kvinnelige, eller "likte" du han litt ekstra? ;)

Jeg er rimelig sikker på at jeg ville fått mer ut av tiden ved å se the Orphanage foran denne filmen, men hver sin smak - og det er faktisk morsommere å lese hva du mener, kontra det som skrives i mange av de gjenntagende og selvhøytidelige anmeldelsene her.

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

øh... jaha... sånt skjer når man ser en film på fylla. :p Skal heller prøve å se The Howling 4 i edru tilstand etterhvert og anmelde den om igjen. :blush:

Edit: Men år det er sagt klarer jeg ikke å se hva problemet er. Om en film er så latterlig dårlig at jeg rett og slett ikke makter å lide meg gjennom den trenger jeg vel strengt tatt ikke si mer? På den ene siden gnåler dere om at jeg må anmelde hele filmen som helhet, men på den andre siden gnåler dere om at "slutten kan være bra" og så videre. Det er en direkte selvmotsigelse. Jeg så første halvdel av The Orphanage, men maktet ikke lide meg gjennom resten. Om den hadde vært perfekt ville filmen likevel bare havnet midt på treet fordi den elendige første halvdelen ble satt opp mot den perfekte siste halvdelen. Men når det er sagt har jeg klart å se andre halvdel, og det ble ikke bedre. Det bare surret og gikk på autopilot i samme spor hele veien, så for siste gang. Jeg gir Orphanage 2/10. End of discussion.

Edit 2: Og hva så om imdb gir Howling 4 2.7? imdb er ikke noen fasit over hva som er bra filmer.

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...