Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Din arroganse fornekter seg ikke, Montag :!:

 

Hvor har du sett disse filmene? Jeg tror flere har sett Emesis enn Hud (1986).

Jeg antar at Montag så dem på kino i sin tid. Ellers har mange norske filmer blitt gitt ut på VHS. Noen få er gitt på DVD. NRK og andre norske TV-kanaler har også sendt utilgjengelige norske filmer opp gjennom årene. Noen ganger er det mulig å få tak i pre-DVD-utgaver av filmer fra Norsk Filminstitutt.

 

Har du sett Åpenbaringen, Montag? Det nærmeste Norge kommer en auteur er vel Arne Skouen og muligens Bent Hamer.

Nei, det er dessverre et av hennes "mesterverk" som har gått meg hus forbi - heldigvis? Vil du anbefale den? :!:

 

For å være litt mer seriøs: Om man ønsker å se en god norsk film vil jeg slå et slag for Erik Løchens Jakten.

Jeg syns ikke den var så aller verst. Les mer her: http://filmkultur.wordpress.com/2009/04/03/apenbaringen/

 

Visste dere at Erik Løchen er bestefaren til Joachim "Reprise" Trier?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg ikke går bort ifra at Danmark og Sverige har en langt mer imponerende filmhistorie enn Norge; kan det ha hatt noe å si at de har vært flinkere til å distribuere og/eller eksponere filmene sine? Må da være flere grunner til at Norge er lillebror enn at alt talentet tilfeldigvis havnet på andre siden av grensa.

Lenke til kommentar

Kinosystemet i Norge sørget for at pengene ikke gikk tilbake igjen til filmproduksjon, men til andre kommunale greier. Det er bad business, for å si det sånn. I tillegg sitter jeg med inntrykket av at de fleste norske filmer er fullstendig ukjente for nordmenn flest, og grunnen til det er vel glemmeboka, dårlig råd for distributør, dårlig vedlikehold osv. Til slutt har vel de fleste latt seg styre av dominerende normer og "great man theories" på filmfeltet. "Alle" "vet" jo at Danmark har Dreyer og Sverige har Sjöström og Bergman. Også har vi jo Bård og Harald som har gjort sitt for å skape inntrykk for folk gjennom sine morsomme TV-show ^^

Lenke til kommentar

Sherlock Jr. (1924)

 

Charlie Chaplins lillebror historisk sett? I så måte har man en lillebror som virkelig evner å overraske, underholde og få en til å trekke på smilebåndet, så mange år etter release. Sherlock Jr. har tydelig tålt tidens tann. Dette er min første film med Buster Keaton, og jeg må si at jeg ikke levner noen tvil. Dette er ikke langt under Chaplin, verken når det gjelder vittig skuespill og finurlige vitser. Dette er tidløs slapstick på sitt beste.

 

87 / 100

Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke går bort ifra at Danmark og Sverige har en langt mer imponerende filmhistorie enn Norge; kan det ha hatt noe å si at de har vært flinkere til å distribuere og/eller eksponere filmene sine? Må da være flere grunner til at Norge er lillebror enn at alt talentet tilfeldigvis havnet på andre siden av grensa.

 

Boken Norsk Mediehistorie vil gi den en god pekepinn på ting som gikk galt med norsk film. Spesielt grunnet alt for mye innblanding av politikere. Danskene og svenskene slapp billigere unna. Cuneax nevnte alt litt av dette. :)

 

 

Vals Im Bashir (2008): En haug med folk har påstått at dette er en av de beste filmene fra 2008. Det var heldigvis ingen usannhet. Israelerne serverer en visuell perle av en animasjonsfilm, som tar for seg et viktig og gripende tema. Noe småskurr demper opplevelsen litt, men det er i det store og hele bagateller som ikke forhindrer dette til å være en meget god film. For de som får panikk bare de hørere "israelsk film", så slapp av. Jeg har vanskeligheter for å forestille meg at noen vil mislike denne her. Unik med en veldig universell appell vil jeg si. Det er slike flotte boblesprekkere som vi alle har godt av i ny og ne.

 

4/5

 

Som alltid, lengre engelsk omtael er på flaggskipet.

Lenke til kommentar

Valkyrie (2008)

 

Bortsett fra litt inkonsekvent dialektbruk, så må nok dette være det beste en amerikansk produksjon kunne komme med om det dramatiske 20. juli-attentatet. Tidvis grisespennende, og det er interessant hvordan små detaljer endret utkommet så dramatisk. Bør sees av alle middels historieinteresserte typer uten anti-Tom Cruise plakater hengende på veggen.

 

7.5/10

Lenke til kommentar

The Maltese Falcon (1941)

 

Har hørt massevis av både ris og ros, så jeg var spent på hva jeg kunne forvente meg. Og jeg havner nok i den mer positive båsen, likte denne egentlig kjempegodt. Den oser av hardkokt kynisme, personifisert av Bogart som gjør sin rolle med glans og glis. Alltid forfriskende med en slik protagonist. Ellers er det nettopp karaktergalleriet som gjør det for meg. Peter Lorre gjør en god figur som Joel Cairo, herlig fyr med en herlig aksent. Men Gutman står nok igjen som favoritt, besatte samlere er alltid bra skurkemateriale, spesielt når de er joviale gentlemannssvindlere som denne her.

Hun dama derimot var en smule uinteressant. Karakteren var brukbar nok, hadde de hyret inn en bedre skuespillerinne hadde hun nok vært hakket mer minneverdig.

 

Følte aldri at dette var noen filmatisk åpenbaring, men absolutt underholdende hele veien, godt hjulpet av masse bra dialog og et interessant plot som går i moll hele veien. Slutten er temmelig uspektakulær, men det er det som gjør den så virkningsfull, at den bare flater ut på en måte. Og det relativt usympatisk, passet godt inn stemningsmessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Winners and Sinners

My lucky stars

Twinkle twinkle lucky stars

 

Disse handler om 5 fengselsfugler , en av de spilt av Sammo Hung & Jackie Chan har birolle som purk i disse.

 

Action & slapstick.......lol den scenen hvor han tullebukken mediterer & tror han er blitt usynlig ;)

 

Brukbart underholdende filmer , 4/6 generelt.

Lenke til kommentar

The Orphanage

 

Etter å ha sett [rec] en del ganger gledet jeg meg til å endelig se en annen spansk skrekkfilm. Jeg så Alien som åtte-åring og har vært hektet å skrekkfilm siden den gang, og [rec] er omtrent den eneste filmen som har skremt meg de siste årene.

 

Denne begynner greit nok. En dame flytter tilbake til barnehjemmet der hun vokste opp sammen med mannen sin og adoptivsønnen. Denne sønnen skravler hele tiden om de usynlige vennene sine, men ingen tar ham seriøst. Etterhvert dukker en gammel dame opp og prøver å advare (antar jeg?) dem, sønnen forsvinner og så videre.

 

Det burde ha vært bra, men blir bare klisjé etter klisjé uten å fenge noe særlig. At Dagbladet gav det treningkast fem burde være første faresignal, og at den er lavet av Del Toro burde vært mer enn god nok grunn til å holde seg unna. Når den i tillegg er laget av den spanske avdeligen til Warner Bros sier det sitt. Jeg ramlet av etter ca førti minutter og så heller noen episoder av South Park.

 

Vurdering: 2/10

Lenke til kommentar
The Orphanage

 

Etter å ha sett [rec] en del ganger gledet jeg meg til å endelig se en annen spansk skrekkfilm. Jeg så Alien som åtte-åring og har vært hektet å skrekkfilm siden den gang, og [rec] er omtrent den eneste filmen som har skremt meg de siste årene.

 

Denne begynner greit nok. En dame flytter tilbake til barnehjemmet der hun vokste opp sammen med mannen sin og adoptivsønnen. Denne sønnen skravler hele tiden om de usynlige vennene sine, men ingen tar ham seriøst. Etterhvert dukker en gammel dame opp og prøver å advare (antar jeg?) dem, sønnen forsvinner og så videre.

 

Det burde ha vært bra, men blir bare klisjé etter klisjé uten å fenge noe særlig. At Dagbladet gav det treningkast fem burde være første faresignal, og at den er lavet av Del Toro burde vært mer enn god nok grunn til å holde seg unna. Når den i tillegg er laget av den spanske avdeligen til Warner Bros sier det sitt. Jeg ramlet av etter ca førti minutter og så heller noen episoder av South Park.

 

Vurdering: 2/10

 

Å gi en karakter etter å ha slått av filmen når den var halvveis blir bare for dumt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...