Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for anbefalingen. Skal ta en titt på den i kveld hvis jeg får tid :)

 

Filmen er kun animasjon, så ikke bli skuffet og skru den av av den grunn. Men er innpillt med ekte mennesker og gjort om til animasjon. Starten kan også være litt treg, men filmen tar seg opp fort.

Lenke til kommentar

The Ox-Bow Incident (1943)

 

Western-versjon av 12 Angry Men. Kanskje inspirerte den 12 Angry Men litt også? Den er god i hvert fall. Veldig god. Filmen åpner med at Henry Fonda ankommer en by i Nevada (1885) med en kompis for å se hva man kan gjøre i byen. Jeg kan rett og slett ikke fortelle noe mer uten å spoile, og siden få (så vidt jeg vet) har sett filmen her på forumet, tar jeg like så godt og dropper å fortelle om plotet videre, og hvordan/hva jeg likte ved det. Jeg kan heller bare si at filmen er knallgod hele veien (ok, de 10-15 minuttene i starten var mindre bedre enn resten, men uansett). Herlig dialog, når nesten helt opp til sin bror 12 Angry Men. Sluttscenen var også noe av det kraftigste og herligste jeg har vært borti.

 

Alle som ikke er så glade i gammel western og gjerne vil/bør utforske litt mer, sjekk ut denne. Dere (dvs de fleste) som liker 12 Angry Men bør også ta en titt.

 

9/10

 

-----

 

Notorious (1946)

 

Nazister, spioner, Ingrid Bergman, champagne, Brasil, kjærlighet. I korte trekk hva denne filmen handler om. Min fjerde Hitchcock, og jeg blir bare mer og mer glad i filmene hans. Denne har suspensen som alle de andre, det kommer godt fram under de hektiske scenene hvor man sitter og sier inni seg KOM IGJEN! FORT DEG! HAN KOMMER NED TRAPPA NÅ! ^^ Filmens første 1/4 var litt kjedelig, og jeg tenkte kanskje at jeg burde sette på filmen senere, men jeg lot den gå videre, og det var smart. Den siste 3/4 var kongelig bra, en herlig solid thriller som er nesten like god som Vertigo i min bok, som er min favoritt hittil av Hitch. Herlig close-up kamera, god flyt og selvfølgelig spennende som helvete. Hitch kan virkelig dette. 9/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Once upon a time in the west, med komentator spor.

sporet er litt tørt, du får vite mye kule saker, men alle som snakket på sporet var hver for seg, så det ble aldri noe dialog mellom dem, de kom inn sa det de ville og så kom det noen andre og se sitt.

Christopher Frayling er jo en ekspert på alt Sergio Leone og han er helt klart den av de som er med på sporet som er mest intresang, man får vite mye og jeg anbefaler alle som liker filmen eller Leone spesielt. Men kunne ønske det var litt mer liv og røre på den.

 

Ingen karakter, men anbefaler den til dem som er spesielt interisert, for andre er den ikke vært tiden

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Mikro:

 

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)

 

Skolevisning, på VHS og med ingen musikk! Stumfilm er greit, men _helt_ stumfilm er ikke bra. Jeg må innrømme denne var litt interessant, veldig kul scenografi, med skikkelig bizarre set og like umulige kameravinkler osv. Fungerte vel bra på sin tid. Traurig ellers.

 

 

Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut (1956)

 

Så utrolig simpelt plot, men til gjengjeld så utrolig fengende. Gripende og spennende i all dens simpelhet. Bressons stil gjør at publikum aldri vet mer enn protagonisten, som vi egentlig ikke kjenner i det hele tatt. Det blir rett og slett seeren som skal komme seg ut, jeg var helt fortapt i filmen i visse sekvenser. Minimalistisk på produksjonssiden, men dette fungerer veldig bra. Nedstrippet, vi blir servert det som er nødvendig og thats it. Kult at Bresson får slikt til å fungere såpass bra. Flott film, altså.

Lenke til kommentar

Jepp flott film, liker også måten han eksperimenterer med lyd. Lyd har stor rolle i filmen, sjelden man ser hva som skjer, men hører veldig mye hva som skjer ved hjelp av lyden.

 

Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut (1956) det er snakk om altså.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Synecdoche, New York

 

Massiv, overveldende, mye syre, samtidig som den har en passende "streit" tone. Fin, veldig fin. Kaufman har vel nå etablert seg til å bli en av de virkelige viktige personene i dagens Hollywood. Herlig kompleks sak, og jeg trenger vel ikke nevne at Hoffman storspiller igjen. Karen gjør jo enhver film til en nytelse, uansett om filmen er ræv eller ikke. For eksempel Og så kom Polly. Men dette er ikke en rævfilm, dette er vaginafilm så det suser!!! 88/100

 

Blowup

 

Jadda! Antonioni's første engelske film fyker avgårde i sin stilige bil og leverer en stille sak om fotografi, kynisme, mote, på mange måter et testamente på 60-tallet i et nedslitt men psykedelisk London, sett gjennom øyenene til en italiener. Stilig, jævla stilig. Og så flotte fotografier da! 86/100

Endret av Badering
Lenke til kommentar

Haute Tension (2003, Aja)

haute_tension3.jpg

Alexandre Ajas The Hills Have Eyes-nyinnspilling blir av mange sett på som søppel. Selv syns jeg den er en positiv overraskelse som klarer å måle seg med originalen. I Haute Tension har Aja helt klart hatt langt friere tøyler.

 

Han serverer her en ulidelig spennende skrekk-thriller. Enkelte deler av filmen kan stemples som lite originale, og da vil jeg spesielt peke på starten som føltes lite lovende. Heldigvis tar den seg bare mer og mer opp, og reslutatet er en pulserende opplevelse. Twisten mot slutten er mye omtalt, og da helst i negativ forstand. Jeg syns faktisk den fungerte veldig greit. Jeg kan si meg enig i at samme greia er brukt et utall ganger før, men her gjør akkurat det fint lite. Det er også fint å se at Aja ikke sparer på blodet. En finfin overraskelse dette.

 

73%

 

Zerkalo (1975, Tarkovsky)

zerkalo.jpg

Magisk, hypnotiserende, nydelig... Zerkalo er en visuell nytelse uten like. En film jeg må se flere ganger for å få hele sammenhengen, men filmopplevelsen blir likevel fantastisk. Dette er en film om livet. Mer våger jeg ikke å si før den har blitt fordøyd og sett flere ganger.

 

Jeg har tidligere sett Stalker og Ivanovo Detstvo. Denne var kanskje litt mer slik jeg hadde sett for meg Tarkovsky, og det er bare positivt. De fantastiske bildene vil gå på repeat i hodet mitt en stund fremover. Diktlesningen fungerer også ypperlig. ...Og musikken! Ubeskrivelige greier.

 

86%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Le conseguenze dell'amore (2004)

Director: Paolo Sorrentino

Bad luck doesn't exist. It is just an invention of losers and poors.

 

Titta%20di%20Girolamo.jpg

 

Meget stilistisk film dette. En renpolert film om en stolt mann som mistet alt pga sine feil i fortiden. Dialogene var herlige, kinematografien var perfekt, musikken var spesielt god og skuespillet var intet å klage over. God film, meget god film.

 

Pink Floyd The Wall (1982)

Director: Alan Parker

I'm waiting in this cell because I have to know... have I been guilty all this time?

 

Gerald%20Scarfe%20Pink%20Floyd%20The%20Wall%20-%20Hammers.jpg

 

Første gang jeg så denne, så synes jeg ikke stort om den. Synes det var en grei samfunnskritisk film med stilige artistiske bilder og musikk. Hadde aldri hørt på Pink Floyd den gangen, men etter første gang jeg så den så har jeg hørt på masse Pink Floyd. Å se den på nytt var en jævlig herlig opplevelse for å si det mildt. Filmen hadde plutselig mere mening, ihvertfall etter jeg har hørt The Wall albummet ett par titalls ganger. Alan Parker har klart å lage en meget mørk kunsterisk film med sountrack fra Pink Floyd.

 

Filmen har en historie, men den fokuserer mest på musikken, så kan vel egentlig kalle det en 90 minutters musikkvideo.

 

Anbefales stort til alle fans av Pink Floyd.

 

Daai si gin (2004) (Breaking News)

Director: Johnnie To

 

0397.jpg

 

Filmen hadde en meget kul intro med ca 10 minutters lang tagning. Synd at kamereat var litt for shaky, men er forståelig med tanke på hvor kameraet bevegde seg. Etter introen så ble det heseblesende spenning i ca 80 minutter. Det funket, men filmen hadde masse ting som kunne vært laget bedre.

 

Konseptet var god, men utførelsen kunne vært så jævla mye bedre.

 

6.5/10

 

Transporter 3 (2008)

Director: Olivier Megaton

 

Gidder ikke bruke tid på å finne frem ett bilde til denne møkka filmen. Brukte nok tid på å se filmen. Måtte spole etter 1 time da jeg fikk nok. Kan ikke fatte hvorfor jeg egentlig skrudde den på i det hele tatt. Var vel egentlig pga at jeg håpet at det var lett underholdning, men feil kan man ta.

Filmen hadde så jævla mange "feil" at det var ille. Skulle tro at regissøren var hjerneskadet. Dialogene var dumme, historien var dum (såklart), når det var action så var det dårlig utført, musikken følte malplassert.

 

1/10 er til å gi da filmen er latterlig dårlig at det blir morsomt, derfor gir jeg denne 2/10 pga at det var bare dårlig og hele filmen var ren tortur.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Hmm... Ox Bow har jeg hatt liggende lenge. Har tenkt mange ganger på å se den, men har liksom bare utsatt det. Må nok ta en titt på den etter den anmeldelsen.

 

Notorious virket også veldig interresant.

Ox-Bow er varer bare litt over en time, så anbefaler deg å se den så fort som mulig. Den er veldig sterk med tanke på tematikk og handling. Absolut en film du ikke bør gå glipp av.

 

Notorious er en kongethriller som du absolutt bør se om du liker Hitchcock eller thrillere generelt. Selv bare sett Rear Window, Vertigo og Psycho, og denne troner foreløpig og krangler om førstplassen med Vertigo.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Persepolis var ein veldig fin film. Medrivande og morosam teiknefilm om ei jente som veks opp i Iran under og etter den islamske revolusjonen.

 

Ein film eg angrar på at eg såg på kino forresten, ettersom det var i den minste og kjipaste salen på Klingenberg, og med kvit teksting på kvit bakgrunn gjennom store delar av filmen.

 

Filmen er på fransk, så eg forstod ein del, men bror min hadde ikkje fransk på skulen og mista ein del pga usynleg tekst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...