Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

My Darling Clementine (1946)

Kanskje den beste western jeg har sett. Jeg gidder/klarer ikke sammenligne med spaghetti-western, men som min andre film av Ford er jeg svært imponert over hvor original og bra denne filmen virkelig er. Herlig rollelista med masse gode biroller, passelig nok med skyting og super dialog med noen morsomme innslag her og der. The Man Who Shot Liberty Valance er hakket under, og det sier sitt. Hvis du skal se en western en dag, se denne. Jævlig bra underholdning. 9 eller kanskje 10/10

 

De likte forresten å leke seg med speil i filmen:

dmqu12.png

jqi047.png

 

Se den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pi (1998, Aronofsky)

When I was a little kid, my mother told me not to stare into the sun, so when I was six I did...

pi.jpg

Replikken over blir repetert flere ganger i løpet av filmen, og får på mange måter frem poenget i den. Det unge mattegeniet Max leter etter et matematisk mønster i aksjemarkedet. Desto nærmere han kommer løsningen, jo mer vokser galskapen i ham.

 

Stilmessig er den flott presentert i s/h på en måte som minnet meg om Eraserhead. Klippestilen og kameraarbiedet har mange fellestrekk med den vi finner i Requiem for a Dream, og også her fungerer den bra. Aronofsky klarer å gi en intens følelse av galskap, fortvilelse og håpløshet. Mansells ypperlige soundtrack fungerer effektivt, og er med på å forsterke denne intense følelsen. Pi inneholder også noen flotte surrealistiske sekvenser som neppe går i glemmeboka med det første.

 

Det er imponerende hva Aronofky fikk ut av det svært begrensede budsjettet, men filmen ender likevel opp som en aldri så liten skuffelse totalt sett. Plotet er greit nok, men det blir aldri så interessant som jeg hadde håpet. Det er den mentale nedbrytelsen jeg lar meg engasjere av, men den overfladiske historien gav meg ikke det store. Med unntak av hovedpersonen Max var det heller ingen karakterer jeg lot meg imponere av.

 

Imponerende debutfilm, men langt fra et mesterverk. Pi gir meg for lite og for store deler av filmen blir repetive og uinteressante.

73%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Meget vakker film det der ja. Må få sett mer av Kiduk.

 

Og siden vi var inne på Fight Club, så tror jeg nesten jeg tørr å hevde at det er filmen med størst gjensynsgevinst noen sinne. Lag på lag med ting som avdukes gang etter gang. Det er bare umulig å absorbere den hele og fulle FC-opplevelsen ved første visning.

Jeg støtter denne. Jeg så den fire-fem ganger, leste en anmeldelse hvor de kalte den en mørk komedie, så den på nytt og lo plutselig mye mer. Det samme gjelder No Country, en av de mest alvorlige komediene jeg har sett.

 

Når det gjelder Kiduk så er Time freaky som faen mens SpringSummer og 3-Iron stiller sterkt på Topp 50-listen min.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Auch Zwerge haben klein angefangen (1970)

(Even Dwarfs Started Small)

Director: Werner Herzog

 

even_dwarfs_started_small_02.png

 

En gjeng med dverger er ganske så ufornøyde pga presidenten dems har kidnappet en god venn av dem kalt Pepe. Dette er såklart noe dem ikke kan godta og begynner å gjøre hærverk mot hans andeler.

 

En forferdelig morsom film, flere ganger jeg skrattet for meg selv. Er svært lite som er morsommere enn en hau med gale dverger som gjør faenskap. Var spesielt en fyr som stod alltid i bakgrunnen å lo av alt dem gjorde. En ganske smittende latter ihvertfall. Filmen har også masse budskap, men trenger gjensyn med filmen for å få dem med meg.

 

Eneste jeg synes var dårlig med filmen var hvordan disse dvergene håndterte noe av dyrene, men ellers en topp film fra herzog selv.

 

9/10

 

My Dinner with Andre (1981)

Director: Louis Malle

A baby holds your hands, and then suddenly, there's this huge man lifting you off the ground, and then he's gone. Where's that son?

 

my_dinner_with_andre_xl_02--film-A.jpg

 

Helt fantastisk film, jeg er stor fan av de fleste ren dialog filmene, og denne var ingen unntak. Perfekson fra start til slutt, dialogene ble aldri uinteressante. Filmen begynte som en oppbygging til de virkelige gode dialogene. Alle disse teoriene og slike ting mr. Andre sier er jeg svært enig i.

Dette er en film folk bør se for muligens å våkne litt opp av autopiloten alle går rundt i.

 

10/10 for perfeksjon

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Auch Zwerge haben klein angefangen (1970)

(Even Dwarfs Started Small)

Director: Werner Herzog

Denne gleder jeg meg virkelig til. Herzog virker som en regissør etter min smak, og da passer det fint å ha ni usette Herzog-filmer stående i hylla. Aguirre er fantastisk.

 

Dette er en film folk bør se for muligens å våkne litt opp av autopiloten alle går rundt i.

 

Dette må du gjerne utdype.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Sharpe's Challenge (2006)

 

Etter en periode med mye "tung" film følte jeg behov for å se noe lettere materiale. Sharpe's Challenge leverte i så måte, men det ble dessverre en grad for florlett. Den skjematiske handlingen virker være hentet rett ut av ukebladsføljetongene. Her er det ingen spenningskurve å snakke om - det er aldri tvil om utfallet. Jeg hadde forventet mer av Sharpe, men dette var kanskje feil film å begynne med? Moro var det uansett å se fotomodelleksen til Salman Rushdie...

Lenke til kommentar

My Darling Clementine Syns jeg bare var latterlig teit, den har virklig ikke holdt seg bra over årene, man skulle tro folk var dummere i gammledager når de godtok slike teite filmer, alle karakterne virker som karikaturer av roller,

 

Virket som de tok karakterer også bestemte dem seg for å gjøre dem så teite som mulig. Dårlig spillt, dårlig alt.

Det var virklig syns da jeg hadde gledet meg lenge til å se den, men den blir bare dum, viss man må ta på seg 1940talls briller for å like en film er den ikke bra, ta Winchester 73 som kom bare noen år senere har holdt seg mye mye bedre.

Lenke til kommentar

Eh old man Clanton var jo HELT lik

 

Sam.png

 

I måten han snakker på, det er nesten så jeg forventet at han skulle begynne å danse og skyte revolverene i været.

Alle karakternene er karikaturer fra western myten, det er ikke en eneste en som faktisk virker troverdig.

Viss man også har sett nyere filmer som tar for seg samme hendelser blir filmen litt flau.

Det er et typisk ekempel på en film som aldri kunne vært laget i dag på noe som helst måte.

Winchester 73 kunne blit laget i dag, med noen forandringer, men ikke denne den blir rett og slett for dum og tullete

Lenke til kommentar

Har knapt sett en film på tre uker, men våknet fra dvalen i dag.

 

El espíritu de la colmena (1973)

 

Beehive2.jpg

 

Mange filmer tar seg god tid, og enkelte ganger uten at det har noen annen virkning enn å kjede seeren. Det er dog ikke tilfelle her, selv om tempoet er ganske så seigt. Utrolig fengende, kanskje til og med fengslende, og filmen gikk unna på det som føltes som en tredjedel av spilletiden. Veldig stemningsfylt, godt hjulpet av flott foto.

 

Jeg har vel sjelden sett barn skildret så godt på film. Veldig forståelsesfull fremstilling av barns oppfattelse av virkeligheten. Og uten å overdrive "magien", i motsetning til andre filmer som skal se ting fra et barns synspunkt. Det kan fort bli kleint, men det er veldig sobert, dette her. Pluss for å ikke unnlate barnesinnets mørke sider, forresten.

 

Men når alt kommer til alt, er jeg litt usikker på hvor mye jeg sitter igjen med etter denne filmen. Som sagt, en nydelig og god barneskildring, men kunne den trengt litt mer kjøtt på beinet? Litt kort kanskje? Ikke godt å si, men dette er i alle fall en finfin opplevelse så lenge den varer.

Lenke til kommentar

BeoWulf

 

Det er så lenge siiden jeg har hørt noe om denne at jeg hadde glemt det er CGI og ikke vanlige skuespillere. Ble ganske skuffet da jeg så hvor elendig den er laget, men ga den likevel en sjanse. Det er jo tross alt monstre, drager, slossing og alt det tullet der.

 

Vel, bortsett fra den største feilen. Det er basert på et dikt om en fyr som dreper tre monstre, men blir selv drept av det tredje. Med andre ord er handlingen litt vel tynn for en film på over en og en halv time... :p

 

Men til selve filmen. Liten landsby plaget av et utrolig irriterende monster og en helt tilkalles for å drepe det. Deretter fester de litt og så videre, før han dreper neste monster (så vidt jeg vet). På slutten sloss han mot en drage. På det viset er det ganske tro mot diktet det er basert på, men det blir utrolig langtrekkelig og kjedelig i lengden. CGIen kunne vært laget på 80-tallet på Commodore 64, skuespillerne kjeder vettet av seg (aner ikke hvordan Anthony Hopkins og John Malkovic surret seg inn i det mølet her), og karakterene utrolig usympatiske og udugelige. Men når man ser folk blir slitt i stykker så blodet fosser, vi får nærbilde av en naken CGI-Angelina Jolie (hele veien fra tærne til hodet) og hele filmen handler om slossing og drikking og den likevel presterer å få 11-års aldersgrense sier det seg selv at det er noe som ikke stemmer helt. :p

 

Vurdering: 2/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...