Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Traffic (2000)

 

Traffic er Soderberghs store verk om narkotika. Den er megetsigende, vellagd og samfunnskritisk uten å være overpretensiøs.

 

Hver historie flettes smart sammen i et tankefullt puslespill, og med facinerende karakterer og en alltid interessant tematikk blir det aldri kjedelig. En og annen overtydelighet kunne Soderbergh ha spart seg for, men balanserer på en fin linje mellom mesterlige Babel, og Crash der budskapet blir prakket på seeren. Visuelt sett er Traffic pen og se på, men gjemmer seg heller ikke bak et intenst ytre. Skal jeg trekke for noe må det være at den mangler den emosjonelle punchlinjen.

 

82 / 100

 

Pineapple Express (2008)

En lettfattelig, morosam stonerkomedie som aldri når de store høyder.

 

67 /100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gomorra (2008) [blu-ray]

Director: Matteo Garrone

 

gomorra.jpg

 

Føler at jeg så en veldig nedklippa versjon av filmen. Som bildet over for.eks, husker scenen, men husker ikke at de leika med de våpnene der. Har også sett mange andre bilder hvor jeg ikke kan husker jeg har sett. Men kan jo tenkes det er bare jeg som var for trøtt når jeg så filmen.

 

Vel uansett det jeg så var bra, en veldig brutal skildring av mafia miljøet i Italia, regner vel med at det er slikt det er i miljøet, så realismen er nok veldig god i filmen. Filmen har glimrende skuespill, leste ett sted at dem brukte ekte "mobs" i filmen, noe som er kult.

 

Har også lest ett sted at regissøren måtte flykte fra landet, pga at han ble trua av Camorra. Men det er sikkert noen dårlige rykter. Om det er sant så er det ufattelig fett. Beviser bare at regissøren klarte å provosere, noe jeg regner med var meningen med filmen.

 

Filmen er god teknisk, kameraet er glimrende, skuespiller var som sagt god. Historien holdt meg også interresert. En av de bedre fra 2008.

 

Edit: Var ikke regissøren som ble trua, var han som hadde skrevet filmen:

Roberto Saviano got death threats from the Camorra for exposing their activities in the novel and movie, and is now permanently under police protection.
Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Iron Man

 

Begynnelsen av filmen viser vist bare livet til Robert Downey, Jr. Men unlater vist å vise dop bruken hans.

Filmen viser at man kan lage en bra superhelt film uten å gå mørk, som Punisher eller de nye batman filmene.

Filmen begynner kult og er ganske kul helt til slutten, da blir det litt vel transformers for meg, to digitale "roboter" som hammrer løs hverandre, det gjør egentlig lite for meg. er litt meh.

Som med alle origin filmer er side stories kort og litt slapp, 80% av filmen er origen storien, og da blir det bare 20% igjen til det de slemme gjør. Det er noe som gjelder alle slike filmer, X-men gjorde det bra med å bare forsette i en serie, og ikke drepe eller fjerne hoved badguysene i første film, Batman begins gjorde det ved å lage en ny ikke tegneserie basert skurk som de kunne drepe.

Jeg kjenner ikke til Iron Man tegneserien så jeg vet ikke om skurken er fra den eller om han er en lager for filmen.

En fornøylig film med litt skuffende slutt.

En toer kan bruke mer tid på en ren story så den tror jeg kan bli bedre.

 

7.2/10

Lenke til kommentar

The Blair Witch Project

 

Jeg hadde egentlig ikke troen på denne filmen, men den overrasket litt. Starten var treg og kjedelig, men den tok seg opp etter 20 minutter. Jeg tror den hadde fungert bedre som ne vanlig film og ikke en liksom dokumentar, men jeg tror ikke den hadde vært like spennende da så kanskje det er best at den er sånn den er. De siste 40 minuttene var veldig spennende, og noen ganger nærmet det seg skummelt. Det var absolutt null musikk i filmen, men det var ikke forventet med tanke på måten den er laget. Skuespillet holdt stort sett hele veien, og både oppførsel og manus var egentlig ganske troverdig. Filmen var dog litt for kort og sluttet litt for brått, men det var alt i alt en god film som jeg godt kan anbefale for de som liker "skumle" filmer.

 

7/10

Lenke til kommentar

Er det en skrekkfilm som jeg liker ved siden av Shining er det BWP. Den var virkelig god altså.

 

De kunne dog laget den så mye skummlere. De har aldri noen "BØØØ!" øyeblikk. Heller slike øyeblikk hvor man forventer "BØØ!". Men det var kanskje noe av det som gjorde den så bra, som den var. :wee:

Lenke til kommentar

Red Dawn

 

Elsker du selvhøytidlige filmer som velter seg i stereotyper?

Vel... Dette er filmen for deg!

Laget på midten av 80-tallet. Plottet går på at USA blir invadert av onde kommunister som dreper det de kommer over. Og selvsagt med den obligatoriske helten som overvinner alle farer.

 

Solid film i sin genre.

 

OBS: Ikke for dem som vil ha realisme.

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Red Dawn

 

Elsker du selvhøytidlige filmer som velter seg i stereotyper?

Vel... Dette er filmen for deg!

Laget på midten av 80-tallet. Plottet går på at USA blir invadert av onde kommunister som dreper det de kommer over. Og selvsagt med den obligatoriske helten som overvinner alle farer.

 

Solid film i sin genre.

 

OBS: Ikke for dem som vil ha realisme.

 

Red Dawn hørtes helt OK ut helt til jeg så siste linja i tagline. Av navnet så jeg for meg en Dolph Lundgren-type one man army helt, evt Chuck Norris i Invasion USA.

 

"A gang of high school kids become the last line of defense"

 

/here comes the failboat.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tror han i de brune buksene var søramerikaner det er en del av dem i filmen

 

 

Bare for å vise hvor mye action og vold filmen har

 

At one time, Red Dawn was considered the most violent film by the Guinness Book of Records and The National Coalition on Television Violence, with a rate of 134 acts of violence per hour, or 2.23 per minute.[2]
Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Legger dette i spoiler jeg (svar på diverse ting om Red Dawn)...

 

 

 

Det er ikke bare russere som invaderer USA, men også Cubanske tropper. Selv om filmen på mange måter er en til dels urealistisk teenmovie, så er den også en ganske interessant vri på hvordan WWIII kunne ha blitt.

 

Forøvrig så er det ikke akkurat noen "obligatorisk helt" som overvinner alt i denne filmen i noen stor grad...og så og si alle hovedrollene dør innen filmen er slutt!

 

Og filmen har egentlig en ganske sterk rolleliste;

-Patrick Swayze

-Charlie Sheen

-Lea Thompson

-Jennifer Grey

-Harry Dean Stanton

-Powers Boothe

-C. Thomas Howell

 

Det som jeg er skeptisk til, er at det kanskje kommer en remake til neste år... :hmm:

 

 

Lenke til kommentar

Dark Ride (2006, C. Singer)

Well, Jim, turns out Norman Bates was wrong. Seems a boy's best friend isn't his mother; it's his older brother.

dark-ride-head-split.jpg

Her var det ikke mye å hente. En smule underholdende fra starten av grunnet ufrivillige morsomheter, men kommer seg aldri opp fra det stadiet, og ender opp som en heller klein affære. Pluss for en litt stilig morder og det lille av nakenhet som er å finne.

 

22%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...