Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Play Time (1967)

Director: Jacques Tati

 

09.jpg

 

En ganske imponerende stykke film dette her. Leste at omtrent hele filmen er bare "sett", må ha vært en dyr affære å lage så store bygninger kun for en film. Play Time er en mere displinert versjon av Chaplin filmer, med mindre gags, men mere "smarte" ting. Filmen inneholder en hau av budskap, men som en treg person jeg er, så fikk jeg bare med ett par.

 

Filmen er ikke hysterisk morsom, men bringer ett par innvendige latter. Man må følge godt med, fordi er flere ganger de filmer ett stort lokale med mange folk på skjermen. Var ett par ganger jeg ikke så hovedpersonen før etter etter 10 sekunder eller noe. Kan kanskje minne litt om "Finn Willy".

 

Anyway, filmen anbefales til enhver film elsker.

Lenke til kommentar

Touching the void

46%20TOUCHING%20THE%20VOID%20TORINO%20COPY.jpg

 

 

 

 

Filmen er en rekreasjon av en hendelse i Peru på midten av 80-tallet. To fjellklatrere skal bestige fjelltoppen Siula Grande i Andesfjellene. Oppoverturen går smertefritt og ting ser bra ut, men når de skal snu, begynner dramatikken.

 

Filmen begynner litt tregt, men etterhvert som problemene hoper seg opp, blir man slukt inn den sanne episke historien. Kamerabruken er flott, stemningen er utrolig; til tider klaustrofobisk og panisk. Filmen er langsom, men spennende.

 

Jeg kan trygt anbefale denne filmen.

 

86%

Lenke til kommentar

A Face In The Crowd (1957)

 

andy_griffith816.jpg

 

Maken til skuespill som det Andy Griffith leverer i hovedrollen som Lonesome Jim er det år og dag siden jeg har sett. Mannens tilstedeværelse er elektrisk, han nærmest eter opp skjermen. At dette var hans første rolle på det store lerretet er simpelthen utrolig - dette må nok regnes blant tidenes aller beste debuter. Dette ER Andys film, men han hjelpes godt på vei av et fenomenalt ensemble, deriblant Lee Remick og en ung Walter Matthau.

 

Lonesome Jim er en lurendreier av en kjeltring, men en meget sjarmerende sådan. Denne folkelige sjarmen gjør han så stor lykke med i et lokalt radioshow at han til slutt ender opp som innflytelsesrik, nasjonal tvpersonlighet. Filmen gjør en meget god jobb i å utforske massemedias makt og innflytelse. Den viser hvordan media og mediepersonligheter ikke bare påvirker, men også kan pervertere den offentlig opinion.

Selv om dette er en meget kynisk film, hvor det ikke gis rom for noen eventyrslutt, er det her - i motsetning til mediesatiren Network - allikevel et glimmer av håp. Det er over femti år siden denne filmen så dagens lys, men Elia Kazans profetiske visjon har like stor - om ikke større - relevans i dag. Budskapet om å være på vakt for sjarlataner er et som trengs å gjentas i disse tider. Filmen får min fulle anbefaling - bedre enn dette blir det ikke.

 

La meg avslutte med ordene til Lonesome Jim:

"This whole county…[is] just like my flock of sheep! Rednecks, crackers, hillbillies, hausfraus, shut-ins, pea-pickers—anybody who's gotta jump when somebody else blows the whistle…They're mine! I own 'em! They think like I do! Only they're more stupid than I am, so I gotta think for 'em."

Endret av Montag
Lenke til kommentar

One flew over the cuckoo's nest (1975) - Gjennsyn

 

Alle har sett Gjøkeredet, så jeg trenger ikke å oppsummere alt som er bra (lang liste) og alt som er dårlig (kort liste), men kort sakt: Skuespillet er perfekt og det samme gjelder alt annet også, men unntak av en del av musikken som kan bli litt irriterende til tider.

Absolutt en fantastisk film.

 

8,5/10

Lenke til kommentar
Mamma har fortsatt dårlige minner og mareritt etter Gjøkeredet i sine teens, og nekter fortsatt den dag i dag og se filmer med Jack i.

 

Lurer på åssen hun hadde reagert på The Shining. Hvor Jack faktisk er 100 ganger mer uhyggelig enn på Gjøkeredet.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Mamma har fortsatt dårlige minner og mareritt etter Gjøkeredet i sine teens, og nekter fortsatt den dag i dag og se filmer med Jack i.

Mener du The Shinning?¨

Selv om svære indianere kan virke skummelt for female teens.

 

Mamma har fortsatt dårlige minner og mareritt etter Gjøkeredet i sine teens, og nekter fortsatt den dag i dag og se filmer med Jack i.

 

Lurer på åssen hun hadde reagert på The Shining. Hvor Jack faktisk er 100 ganger mer uhyggelig enn på Gjøkeredet.

 

 

Ho hater den tror jeg. Jeg og pappa digger Jack, ho misliker hele fyren og alt han gjør. Synes han er motbydelig.

 

og Daniel: Indianere er vel greit, Jack som er psycho.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...