Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det trashing av Gummo jeg hører? Men skal alt være så jævla "fint" da? Er det ikke flott å se noe helt forjævlig i blandt? Den er også etter min mening veldig vakker, og det er synd at noen ikke ser de poetiske kvalitetene som oser ut av dette mesterverket.

Alt trenger ikke å være så jævla "fint", jeg liker godt gjennomførte depressive filmer med trist tematikk, men det er ikke der Gummo faila.

 

Den er forjævlig, men ikke forjævlig i positiv forstand. Den skildrer tydeligvis et kvalmt miljø i Ohio bestående utelukkende av white trash, og jeg ser ikke det vakre i baconskiver på veggene og spaghetti i badekaret. Den fremkaller som Montag så fint sa det, brekningsfremkallelser. Gummo er ekkel, den er kvalm, den gir meg absolutt nada følelsesmessige reaksjoner, og jeg hater alle som medvirker i den. Jeg ser klart hva enkelte mener med at den er trist, men den traff meg aldri.

 

Bare så det ikke blir brukt mot meg, føler jeg for å gjenta at det ikke er tematikken og at filmen ikke er noe solskinn som jeg misliker. Jeg hadde gladelig gått til innkjøp av en Gus Van Sant-film som tar opp noe av den samme tematikken, altså white trash.

Lenke til kommentar
Alt trenger ikke å være så jævla "fint", jeg liker godt gjennomførte depressive filmer med trist tematikk, men det er ikke der Gummo faila.

 

Den er forjævlig, men ikke forjævlig i positiv forstand. Den skildrer tydeligvis et kvalmt miljø i Ohio bestående utelukkende av white trash, og jeg ser ikke det vakre i baconskiver på veggene og spaghetti i badekaret. Den fremkaller som Montag så fint sa det, brekningsfremkallelser. Gummo er ekkel, den er kvalm, den gir meg absolutt nada følelsesmessige reaksjoner, og jeg hater alle som medvirker i den. Jeg ser klart hva enkelte mener med at den er trist, men den traff meg aldri.

 

Bare så det ikke blir brukt mot meg, føler jeg for å gjenta at det ikke er tematikken og at filmen ikke er noe solskinn som jeg misliker. Jeg hadde gladelig gått til innkjøp av en Gus Van Sant-film som tar opp noe av den samme tematikken, altså white trash.

 

Veldig synd det. Jeg opplevde den i hvert fall helt motsatt av dine erfaringer, noe som igjen viser dens store hat/elsk-ratio. Jeg ser mye unikt i den filmen, hvordan disse menneskene lever i et katastrofalt område. For dette er et katastoreområde, og en ting som er verdt å reflektere over er hvordan disse menneskene har blitt glemt av "den streite verdenen", for å kalle den noe.

 

Men kanskje det essensielt vakre med Gummo er karakterene i den, ikke nødvendigvis Herzog's fetish for bacon på veggen. Jeg mener, den underliggende agressiviteten, livsfilosofien, forholdene til menneskene her, og den øyeblikk-estetikken Korine virkelig går for her. En av de tingene som gjør at i hvert fall jeg liker denne filmen veldig godt, er at det høyeste jeg elsker med film er dens evne til å skape øyeblikk. "Life is beautiful" med polaroid-bilder, Solomon og hun prostituerte (et skjørt øyeblikk, jeg ser noe virkelig fint i dette, noe av det pureste jeg har sett. Er dette stygt folkens?).

 

Det er også mye humor i dette, men ikke hånende, sånn jeg ser det. Filmen er så jævla mye, men det er synd at folk bare ser bacon-skiver på en vegg og bare noen tullinger som prater om hvor mye de hater negere. Man må se "beyond" (pretensiøs +1), ikke sant! Bla bla.

Lenke til kommentar

Forbidden Zone (1982)

Director: Richard Elfman

Uh, by the way, honey, when's that mentally-retarded Swedish husband of yours comin' home, anyhow?

00018.jpg

 

Man må være en ganske kreativ person for å lage denne filmen. Lenge siden jeg har sett en så bisarr film, men nå er jeg litt glade i slike filmer, så må si at jeg likte denne litt. Musikken var faktisk ganske god, med Danny Elfman bak roret, så kan det ikke slå feil. Han hadde også en alderles så liten synge scene også. Historien var ganske enkelt egentlig, Franske dama rotet seg bort i forbudte sonen og broren kommer for å redde henne.

Skuespillet var ikke så god, men er vel en del av sjarmen.

 

Men som sagt, så likte jeg denne litt og ender med

7/10

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Babylon 5.

For en serie, når jeg smått fulgte med på den når jeg var mindre hadde jeg ikke sansen for den, men som voksen når man virklig kan følge med er den noe av det beste som finnes der, man kan tenke seg, filmer som GBU der du har en sakte oppbygging på 2.5 timer før du får klimakset er hærlige, i B5 har du oppbygging på 40 timer.

De begynner med små små hint i sesong 1, så bygger det seg sagte opp i sesong 2 og 3. Før det virklig braker løs i sesong 4, eneste serien som har lengre og bedre oppbygging er SG1 med 8 sesonger før du får et klimaks.

Forskjellen er at B5 hele tiden viste hvor det skulle, skaperen sto også for 90% av manusene noe som virklig skapte en rød tråd gjennom det hele.

Den har noen svakheter, sesong en mangler litt retting, og Sharidan er en mer intresang karakter enn Sinclare noe som hjelper serien da han dukker opp i sesong 2. Men det som trekker ned mest er sessobf 5, den er bedre enn de fleste sesonger i de fleste andre serier, men den virker som et antiklimaks etter den FANTASTISKE sesong 4.

 

Alt i alt noe av de beste som finnes av Sci-fi og tv kjennerelt

 

9.5/10

Lenke til kommentar
Det kan man sikkert, jeg har ikke noen kopi liggende. Athorb, ta ansvar!

 

Edit: Hahaha, den som leter finner. Den lå jo på forumet fra før: Click me, bitch!

 

Hehe, godt jobba, PR-Bob.

Forøvrig illustrerer denne filmen mitt tidligere poeng ganske godt. Man må egentlig ha gått i klasse med oss for å ha fullt utbytte av den.

Det er forresten løgn det med sirkelrunkingen. De bitra jævlene i klassen vår fiksa ikke at vi begynte dagen før deadline, og eide dem.

 

edit: Der ble jeg gjenkjent, ja.

Endret av athorb
Lenke til kommentar
Babylon 5.

 

9.5/10

Du skulle skrevet for kulturo mens det fremdeles fantes. Tror B5 fikk 5 eller 6/10. Artikkelforfatteren var nemlig ikke spesielt glad i sci-fi.

 

Serien er drit bra, Glemte å nevne at serien også er FULL av drit gode karakterer, Min favoritt er Garaboldi.

Det er liksom ikke en eneste dårlig karakter de har alle en grunn for å være der, skuespiller prestasjonene er også langt over det man vanligvis får av tv, Andreas Katsulas hadde minst en sene han ville fått oscar for hadde det vært en stor film, har aldri sett en man spille men man som er TOTAL knust på alle måter, og han gjør det gjennom 2 cm med lateks og røde kontaktlinser, den senen alene er vært en 9r på skalean.

 

Er bare SG1 jeg setter høyere, mens TNG kommer ca. på samme plass, TNG er mer ren sci-fi det er ikke store galaktiske kriger osv, det er bare 178 enketl(noen få dobbelt episoder) som handler om ren og god sci-fi mysterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...