Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Bourne-filmene er basert på Ludlums bøker, og utfra den ene jeg har lest, Supremacy, følger filmen boka relativt tett. Om de bestemmer seg for å filmatisere resten av bøkene også, har vi igjen 4, og enda en til skal komme i 2010. I 2010 er det også planlagt at en fjerde film skal fullføres, hvor mitt hete tips er at den blir hetende The Bourne Legacy, og følger bok nr 4.

 

Det jeg la merke til av store forskjeller mellom bok og film i nr 2 var at Bourne i filmen er en mye mindre kompleks person.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg aner ikke hva du legger i vampyrfilm, det virket bare for meg som det at hun var vampyr ikke var så viktig. Det var mest vennskapet mellom de to som drev handlingen for min del, og hvordan han fikk en venn som hjalp ham med hverdagen sin.

 

Historien ville jo utspilt seg fullstendig annerledes om det var snakk om en normal jente. Dette er historien om en vampyr som prøver å omgås verden og mennesker utifra de noe uheldige premissene som eksisterer for en vampyr. Som stort sett er tilfellet i de fleste vampyrfilmer. Denne filmen her er jo veldig lik den klassiske Dracula, bare at i stedet for flere protagonister så er det en (gutten).

 

Hva legger du i en vampyrfilm? Hva er det som gjør at du virker å tvile på at denne bør gå under betegnelsen vampyrfilm?

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva jeg legger i vampyrfilm, jeg vet bare at jeg hadde blitt skuffet hvis noen sa at det var en vampyrfilm og ikke en film om to unge mennesker som har det kjipt og finner hverandre. Det var sånn jeg fikk den beskrevet og det synes jeg var en mye bedre beskrivelse av filmen enn hvis man bare sier vampyrfilm - noe jeg synes passer utmerket hvis man skal beskrive de andre vampyrfilmene man gjerne nevner.

Lenke til kommentar

Da har jeg for første gang sett Den Grønne Mil. Jeg vet ikke om alt jeg har hørt om den ødela det meste for meg, da jeg egentlig bare satt å ventet på at jeg skulle begynne å grine. Noe som ikke skjedde i det hele tatt.

 

Bortsett fra det, hva skal jeg si om filmen? Jeg syntes den ble litt lang og denne Jesussammenligningen berørte meg veldig, veldig lite. De eneste scenene jeg likte var med Billy the Kid, da det underholdt meg litt.

 

Alikevell, en helt grei film.

Lenke til kommentar

En av mine favoritt vampyrfilmer er Dracula (1992). Den følger ikke Bram Stoker's bok 100% (det er det visst ingen som gidder), men det er Dracula-filmen som følger plottet nærmest. Ikke fordi den er skummel, men fordi den har fantastisk stemning og musikk, og noen svært dyktige karakterskuespillere (Gary Oldman, Richard E. Grant, Anthony Hopkins).

Keanu Reeves er passe grei, men litt out of place som stiv engelskmann. Winona Ryder er på sitt vakreste noensinne. Høy long-tooth flashing faktor også.

 

Og ikke minst, den er laget av Francis Ford Coppola. Er noen vanvittig fine overganger og mye mørk romantikk, og musikk som er skreddersydd til hver scene.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Selv om Mina-forelska-i-Drac ikke er i boka overhodet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Monsters vs Aliens!

 

Filmen fikk meg til å le flere ganger, samt smilebåndet var stramt trukket gjennom nesten hele filmen. Historien og kvaliteten på filmen er kanskje ikke på høyde med Pixar sine verk (Wall-E, f.eks), men den er fornøyelig å se på. Filmen inneholder også mange morsomme referanser til virkeligheten (som Stepmania/DDR). Underholdende.

 

Filmen er, selvsagt, for de som fortsatt er barnslige nok til å like sånt. 7/10

Lenke til kommentar
Bourne-filmene er basert på Ludlums bøker, og utfra den ene jeg har lest, Supremacy, følger filmen boka relativt tett. Om de bestemmer seg for å filmatisere resten av bøkene også, har vi igjen 4, og enda en til skal komme i 2010. I 2010 er det også planlagt at en fjerde film skal fullføres, hvor mitt hete tips er at den blir hetende The Bourne Legacy, og følger bok nr 4.

 

Det jeg la merke til av store forskjeller mellom bok og film i nr 2 var at Bourne i filmen er en mye mindre kompleks person.

 

Ny bok i 2010? Najs. Er vel Ludlum som skriver denne også? :wee:

Blir vel ikke helt det samme uten originalforfatteren.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Låt den Rätte Komma in (2008, Alfredson)

LetRightOneIn03.jpg

Jeg har kun sett 25 av fjorårets filmer, men foreløpig vil jeg ikke nøle med å omtale filmåret 2008 som skuffende. Da er det herlig når en perle som dette dukker opp. Det er Tomas Alfredson og Sverige som byr på en av fjorårets beste filmopplevelser, basert på John Ajvide Lindqvists novelle.

 

Hvis du er ute etter en fartsfylt vampyrfilm vil du sannsynligvis bli skuffet. Dette er ikke først og fremst en vampyrfilm (- særlig fartsfylt er den heller ikke), men en film som tar for seg menneskelige forhold og etiske konflikter. Kamerabruken er ekstremt rolig, og den kjølige stemningen er fantastisk. Det svenske vinterlandskapet gir en ekstra kjølig effekt, og står i tillegg i sentrum i en rekke av de flotte bildene filmen har å by på. Den flotte musikkbruken er samtidig med på å gi stemningen et guffent og skremmendte preg. Man får hele tiden et inntrykk av at det blir bygget opp til noe stort, og dette gir filmen et flott spenningsnivå.

 

Karakterene Oskar og Eli er begge interessante og varierte. Jeg kan dessverre ikke si det samme om mange av karakterene rundt dem, men det setter ikke en nevneverdig demper på filmopplevelsen. Selv om jeg har påstått at dette først og fremst ikke er en vampyrfilm, skal det sies at den byr på nok av nervepirrende, bloddryppende og i noen grad skremmende sekvenser.

 

Låt den Rätte Komma in er ikke en film som dreper sin mystikk med overforklaringer og avslørende scener. Den lar seeren sitte inne med interessante spørsmål, men gir samtidig svar og hint på de viktigste. Filmens FAQ på imdb er rimelig lang, og det er ikke uten grunn. Den vil kanskje også virke som en tankevekker i forhold til etiske spørsmål som blir tatt opp.

 

Alfredson har med Låt den Rätte Komma in snekret sammen en av fjorårets beste filmer. Det meste er gjort riktig, og de 115 minuttene blir aldri kjedelige. Det skal sies at jeg hadde høye forventninger til denne, og jeg er lettet over at de ble innfridd.

 

81%

Lenke til kommentar

Walkabout (1971)

Director: Nicolas Roeg

 

20071101ho_walkabout_500.jpg

 

Hadde egentlig ikke veldig store forventinger. Selv om The Man Who Fell To Earth er en av mine favoritter, så hadde jeg ikke store troa på denne. Men feil kan man ta, og jeg er glad at i dette tilfellet tok jeg veldig feil. Roeg har sansen for god foto og musikk, og i denne filme blir det virkelig lagt stor vekt på. Foto'et er helt fantasisk. Fikk en veldig "fresh" følelse av hele filmen. Med nydelige landskap, nydelig bilder av forskjellige dyr, og helt spektakulert musikk. Skuespillet var ikke ille. Stemmen til lille gutten kunne dog bli litt irriterende, var noen ganger jeg hadde vanskelighet til å forstå han, men gikk som regelt greit.

 

Filmen startet ganske hard, hadde virkelig ikke forventet det som skjedde. Videre så holdt filmen en skikkelig behagelig tempo, noe jeg er fan av.

Walkabout viser oss forskjellen på sivilasjonen i storbyen og ute i naturen. Hvor alt i storbyen rett og slett er for skitten og alt er altfor "lett". Er ikke rart at mennesker er late folk. Denne filmen får en til å få lyst til å rømme fra sivilasjonen og vandre ut i naturen. Hvor alt handler om penger i storbyene, så handler alt om overleving i naturen.

 

Roeg har laget enna en fantastisk film, alt jeg kan gjøre er å anbefale denne perlen.

Lenke til kommentar
Ny bok i 2010? Najs. Er vel Ludlum som skriver denne også? :wee:

Blir vel ikke helt det samme uten originalforfatteren.

Det blir nok Eric van Lustbader som er forfatteren av denne også, som de foregående bøkene. Ludlum står selv bare for de tre første, men det er fortsatt Ludlums navn som står med størst skrift på forsiden.

 

Hva anngår mitt forrige innlegg, må jeg ha vært i tåka. :wee:

Endret av Atald
Lenke til kommentar
Ny bok i 2010? Najs. Er vel Ludlum som skriver denne også? :wee:

Blir vel ikke helt det samme uten originalforfatteren.

Robert Ludlum er død. Han skrev Identity, Supremacy og Ultimatum. Mao, jeg tviler på at han skriver flere :)

 

Jepp, han er død. Var derfor jeg inkluderte smiley'en og tilførte setningen "blir vel ikke det samme uten originalforfatteren". ;)

Lenke til kommentar
Jeg har kun sett 25 av fjorårets filmer, men foreløpig vil jeg ikke nøle med å omtale filmåret 2008 som skuffende.

 

Det inntrykket vil nok fort endre seg, når du har fått jobbet deg gjennom resten av denne listen:

 

1. Entre les murs,

2. Vals Im Bashir,

3. The Wrestler,

4. Der Baader Meinhof Komplex,

5. Låt den rette komma in,

6. Revanche,

7. Gomorra,

8. Captain Abu Raed,

9. Kirschblüten - Hanami

10. Le Silence de Lorna

__________________________________________

 

Får vel slenge med en kjapp anmeldelse for ordens skyld:

 

Morocco (1930).

500morocco-1249.jpg

 

Sternberg og Marlene Dietrich er ingen ueffen kombinasjon, men i denne filmen synes jeg ikke de lykkes helt. Historien er noe slapp og utviklingen til Dietrichs rollefigur henger ikke helt på greip. I starten framstår hun som en kvinne i total kontroll over seg selv og sine omgivelser (som villig lar seg forhekse). Dette er en kvinne som i høyeste grad er seg bevisst sin sensualitet og dens makt. Senere i filmen gjennomgår hun et lite troverdig hamskifte til hjelpeløst kvinnemenneske totalt i sine lidenskapers vold, noe som virker særdeles lite overbevisende tatt i betrakting det vi har sett av Dietrichs rollefigur tidligere i filmen.

Det som allikevel berger Morocco er et par fine sangnumre med Dietrich - og da i sær det hvor hun i full sjakett tungekysser en annen kvinne. Utrolig at de slapp unna med slikt på 30tallet - Madonnas krumspring med Britney falmer i sammenligning! I disse scenene kan man virkelig fornemme Dietrichs magnetiske sensualitet. Slutten må og nevnes for sin utmerkete scenografi.

Konklusjon: Vel verdt en titt, men ikke blant Dietrichs beste.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Naked Blood

vlcsnap109902.png

 

Eiji er en briljant tenåring som følger i sine foreldres forskerspor. Han finner opp et stoff som skal frigi store mengder endorfin ved smerte. Dessverre har han ikke lært like mye om de etiske forskriftene, så han ødelegger hans mors graviditetseksperiment ved å blande inn hans eget stoff i hans mors medisiner. Det var selvsagt ikke spesielt smart.

 

Skjønner dere hvor dette går? Det gjør dere garantert ikke. Her har vi ei jente som får drømmer av sin 3m høye kaktus, noen svært grusomme scener (og jeg føler jeg har sett en del slikt) med ei spiseglad jente, og etterhvert litt flytende kontinuitet og handling.

 

Jeg likte denne filmen som fra første øyesyn virker som et ganske forutsigbar film, men som etterhvert blir en veldig interessant horror-film. Veldig intelligent vet jeg ikke om jeg vil kalle den, men den genererte en del tankegang mot slutten hos meg i alle fall.

 

Anbefales hvis en liker slikt.

 

Edit: Hvis det var noe tvil, så likte jeg den svært godt.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar
Jeg har kun sett 25 av fjorårets filmer, men foreløpig vil jeg ikke nøle med å omtale filmåret 2008 som skuffende.

 

Det inntrykket vil nok fort endre seg, når du har fått jobbet deg gjennom resten av denne listen:

 

1. Entre les murs,

2. Vals Im Bashir,

3. The Wrestler,

4. Der Baader Meinhof Komplex,

5. Låt den rette komma in,

6. Revanche,

7. Gomorra,

8. Captain Abu Raed,

9. Kirschblüten - Hanami

10. Le Silence de Lorna

 

 

Du fikk meg deg hvilken film jeg anmeldte?

Resten av listen inneholder mange filmer jeg har på handlelisten. Håper (og tror) disse vil bidra til at inntrykket endres.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Gomorrah er bra altså? Har lest boka, men ikke sett filmen enda. Pønsker på om jeg skal skaffe den. Høyst interessant bok i alle fall. Langt fra noe glamorøst liv.

 

Eg likte Gomorrah, men han eg såg den saman med hadde venta seg ein mafiafilm, ikkje ein film om mafiaen. Han likte den ikkje.

 

Det er ein del fantastiske scener i filmen, men den har ikkje nokon tradisjonell historie eller plott, og det gjer at mange ikkje liker den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...