Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Jeg har faktisk sett Sunshine to ganger, men det er fordi jeg andre gangen ikke husket at jeg hadde sett den første gang. Det sier jo litt :)

 

Mitt inntrykk er at det er en film som ikke helt vet hva den vil være, og skifter totalt retning litt over halveis, tror jeg det var. Store deler av filmen er bra, og det er mye visuelt interessant, men jeg må nok si meg enig med anmelderene i at slutten ble en nedtur.

 

Men den er verdt å få med seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å ha lurket rundt i en del filmdiskusjoner både på norsk og engelsk det siste året, har jeg jo ikke unngått og se den ekstreme debatten om Citizen Kane. Den ene halvdelen rangerer den som tidenes beste filmen, mens den andre rangerer den som kjedelig.

 

Da jeg så den på Videonova idag, røska jeg den ned fra hylla, sprang hjem og putta den i spilleren.

 

Vel, hva skal jeg si som ikke allerede har blitt sagt om filmen. Personlig heller jeg nok litt mere mot den 'kjedelige' halvdelen. Klart, jeg syntes det var en helt grei film og jeg kjøper ikke automatisk alle begrunnelsene for hva som gjør filmen til fantastisk eller tidenes beste. Joda, det kan godt være at alle teknikkene Welles brukte på tiden var et gigantisk gjennombrudd, men det endrer ikke det faktum at jeg syntes skuespillet og historien var helt ok.

 

Jeg leser at folk rangerer 'twisten' som fantastisk og at den binder sammen filmen på en fantastisk måte. Vel, jeg syntes det var ganske tydelig at det var noe i den gata som ville skje.

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke legger karakterer på filmer, så jeg ender bare opp med å si at det er en helt grei film - men ikke helt hva jeg ser etter når jeg vil se 'tidenes beste film'. Kan heller være med på å kalle filmen for en av de viktigste filmene gjennom tidene, men den beste? Neppe.

Lenke til kommentar

Det er en veldig grei konklusjon. Det var vel det jeg også kom fram til da jeg så den.

 

Den er revolusjonerende på så mange måter, men nå som det revolusjonerende har blitt standard, og blitt brukt på så mange (og bedre) måter kan man ikke fortsette å kalle den tidenes beste film.

Lenke til kommentar

Tegneserie-parodi av filmer er ikke spesielt moro før du har sett filmen, en kompis så Futurama-parodi av 2001 før han så selve filmen.

 

Og når det gjelder Kane, så ble jeg faktisk fengslet første gang. Har den dag i dag sett den to ganger, og har den på en sterk åtter. En veldig god film synes jeg.

Lenke til kommentar

Bad Boy Bubby (1993, de Heer)

Christ, kid, you're a weirdo.

bad-boy-bubby.jpg

Jeg har på mange måter alltid hatt lyst til å se en film som denne. Bubby er 35 år og bor sammen med sin mor. Ikke nok med det, han har aldri vært utenfor leiligheten, moren utnytter han seksuelt og hans sinnstilstand kan kalles alt annet enn normal. Når hans far vender hjem etter 35 år oppstår det konflikter, og før Bubby aner ordet av det er han sluppet fri i en stor og ukjent verden.

 

Bad Boy Bubby er minst like bra som den høres ut. Den første halvtimen gir meg Eraserhead-vibber, og en følelse av håpløshet og klaustrofobi. Lavmælt, skittent og i overraskende stor grad usminket. Denne filmen er kontroversiell og frastøtende så det holder, men samtidig trist og nærmest vakker. Her snakker vi interessant kombinasjon! De bisarre sekvensene i filmen er mange. Mannen bak filmen, Rolf de Heer, vandret bygatene på utkikk etter sære hendelser han kunne bruke i filmen sin, og man kan begynne å lure på hvilken absurd by han brukte sin tid i.

 

Filmens sorte humor passer meg perfekt. I all elendigheten og skiten byr de Heer på scener som får meg til å le høyt Bubby er en av tidenes stiligste karakterer, og rollen er glimrende spilt av Nicholas Hope. Denne karen oppholder seg forøvrig fra tid til annen i Norge, og har en liten rolle i blant annet Lønsj og Uro. Kamaraføringen gir Bad Boy Bubby det lille ekstra.

 

Bab Boy Bubby er en bisarr film helt uten hemninger. Heldigvis er den også et imponerende stykke film.

86%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Venter på Not so blue, or deep, or realy a sea.

 

Der noen onde svenske forskere har en hemmelig base på bunnen av Vänern, der de driver med muterte gjedder, som blir 14 meter lange, de kommer seg løs og spiser opp den svenske kongefamilien som tilfeldigvis var på båt tur den dagen.

 

Det hele utvikler seg til en politisk sci-fi thriller når det viser seg at det er en klausull i loven som sier at den som spiser opp svenskekongen blir den nye kongen, denne kjempe gjedda blir da kongen av sverige, noe som fører til krig med norge da gjedda tar hevn for alle fiskene norge fisker opp og spiser.

 

Nato blir da involvert og usa nuker sverige, noe som fører til at den 14 meter lange muterte gjedda muterer igjen og blir 75km lang og begynner da å spise opp resten av europa.

Det er da John McClane og Ash Williams må slå seg sammen for å ta ut mega gjedden.

 

Filmen forventes å bli sluppet på Cannes og det er allerde snakk om oscar for fisken som spiller den dobblet muterte gjedda

 

Når kommer den?

 

Når jeg får $150 000 000 til filmen og får overtalt begge Brucene til å bli med

Lenke til kommentar

Tre volti della paura, I (1963)

 

bscap0003mw5.jpg

 

This is the night of the nightmare...The day of the Undead.

 

Tre volti della paura, I, også kjent som Black Sabbath, er en gotisk skrekkfilm regissert av den italienske skrekkgiganten Mario Bava. Den er delt opp i tre historier som er introdusert av Boris Karloff. Filmen er utrolig pen å se på, og har en veldig spesiell stemning over seg. Dessverre holder ikke alle historiene mål. Spesielt den andre historien var utrolig kjedelig. Likevel redder den seg opp på

7/10

 

Lo squartatore di New York (1982)

 

ripper-1.jpg

 

But you won't understand me, you'll never understand me! You're too stupid! Quack! Quack! Quack!

 

En gal morder er på ferde i New Yorks slibrige underverden, og politiet jobber på spreng for å finne ut hvem det er, under ledelse av inspektør Williams. Dette høres veldig ut som en gjennomsnitts giallo, men en ting skiller den ut. Morderen lager andelyder! Dette er utrolig morsomt, og gjør filmen enda mer underholdende å se på. I tillegg har den nok blod og gørr til å tilfredsstille enhver goreentusiast.

 

9/10

 

Silent Night, Deadly Night Part 2 (1987)

 

garbachdei.jpg

GARBAGE DAY!

 

Ubeskrivelig dårlig film, men "GARBAGE DAY!"-scenen trekker opp en hel karakter. Mye mer er det egentlig ikke å si.

 

2/10

 

Ôdishon (1999)

 

g-4.jpg

 

She always gets a part

 

Ôdishon starter opp som en romantisk dramafilm, og fortsetter å være det i store deler av filmen, med visse små unntak. Mot slutten derimot blir den helt psycho. Jeg likte den veldig godt, og skal helt klart sjekke ut mer av Miike, selv om Ichi The Killer var veldig dårlig. Takashi Miike er en syk, syk mann, og det viser han også i denne filmen. Anbefales!

 

8,5/10

 

Haute tension (2003)

 

hightensionpic.jpg

 

Hearts will bleed.

 

Denne filmen inneholder alt en god skrekkfilm trenger. Masse blod, vakre mord, creepy stemning og en twist-end. Dessverre er twist-enden veldig unødvendig, og filmen hadde vært bedre uten. Selv om den er veldig godt gjennomført, så har jeg sett den så mange ganger før at den bare ødela. Likevel er det en sinnsykt bra film som alle gorehounds må få med seg.

 

8,5

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...