Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I kveld kjedet jeg meg og satte på en blu-ray som jeg rasket med meg fra Siba heromdagen. Til den billige prisen av kr 99,- så tenkte jeg at dette kunne være et godt kjøp, spesielt etter å ha kikket kjapt på cover og bakside. Det reklamertes med at den hadde vunnet hele 22 internasjonale utmerkelser og det var drøssevis av lovord fra diverse anmeldere verden rundt. Når jeg i tillegg er en sucker for naturfilmer så virket dette en god investering

 

Sharkwater (2008)

 

sharkwater_1230943998.jpg

 

Etter å ha sett filmen måtte jeg gå inn på imdb for å se om den generelle oppfatningen var den samme som det gis inntrykk av på coveret. Til min store forundring så hadde den et gjennomsnitt på 8/10. Selv var jeg av en helt annen oppfatning og begynte å lese noen anmeldelser for å se hva jeg evt hadde gått glipp av.

 

Uten unntak skrives det om hvor fantastisk flott og "viktig" denne filmen er. En anmelder proklamerer dessuten "send denne filmen til FN asap!".

 

Men, jeg fant et gullkorn som beskriver nøyaktig hva jeg mener om denne filmen og jeg tar meg den friheten til å kopiere hele teksten, så sparer jeg litt tid:

 

A really awful documentary on the reasons for the declining shark population is spoiled by the director's love affair with himself. There is very little good footage of sharks but every scene has the director in it, suntanned and showing off his spiffy new haircut.

 

I watched this because of the high rating on IMDb; shortly after it started I realized that all those good reviews were no doubt done by him. There is no one else on Earth, with the possible exception of his mother, who could think this is a decent documentary.

 

The film is riddled with bad science, questionable facts and exaggeration. You'll hear all about the "Shark Fin Mafia" while watching the director "bravely" ram a small fishing boat with a much larger ship. And why do these self-proclaimed shark saviors need a shotgun on board for "shark protection"? I'm on board with the idea that the oceans are over fished and sharks are being decimated for their fins, and that it should be stopped. The self-obsessed way that they go about it is what makes this a lousy documentary. This director is doing more harm to the environmental cause than help; by being so completely self-centered and using a ridiculous degree of exaggeration in every scene, he makes other environmentalists look foolish by association.

 

This is a missed opportunity to show the world how badly overfishing and finning are destroying the environment.

 

Først tenkte jeg å gi den 3/10 pga flott fotografi, men kom på at det er alt for lite av det, og det sjeldent utnyttes til det fulle. Selv om motivet er pent så betyr det ikke automatisk at bildet blir godt. Legg til at omtrent alt annet ved denne filmen er amatørmessig, det finnes lite som hever den. Tydeligvis tok det ham hele 5 år å lage denne propagandafilmen. Utrolig.

 

Anbefales ikke. 2/10

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Lite tips: I følge coveret gjorde Gigli mer eller mindre rent bord under en prisutdeling og vant stort sett alt sammen. Det de "glemte" å si var at den vant dårligste film, dårligste mannlige skuespiller, dårligste kvinnelige skuespiller og så videre... :p

 

Men nok om det.

 

Silent Night, Deadly Night III: Better Watch Out (this movie sucks!)

 

SNDS2 kan oppsummeres med ordene "Garbage day!". I teorien burde det ikke være mulig å lage en dårligere film, men joda. For sikkerhetsskyld kjøpte jeg denne på VHS for å være sikker på at den er så dårlig som det er mulig å få det. :p

 

Den korte versjonen? Idioten som spilte Ricky i forrige film er ikke med. Det sier litt.

 

Den lengre versjonen? Må jeg? Jaja... :p Tar det i en spoiler, da det er umulig å styre unna det de kaller historie. Ikke at det er noe å spolere, men likevel.

 

 

Som kjent ble Billy drept i den første filmen, så den andre handlet om broren hans. Han ble tilsynelatende drept på slutten, men en forsker klarte å reparere hjernen hans nok til å holde kroppen hans i koma. (nei, de forklarer ikke mer enn det.) Samme forsker prøver å få synske folk til å få kontakt med koma-pasienter, og hun pasienten hans klarer det. Riktignok er hun blind (selvsagt) og aner ikke helt hva hun ser, men det er ikke nøye. Hun drar hjem på juleferie, Ricky våkner (mer eller mindre) og begynner å gå berserk. Tror jeg. Problemet er at han har vært seks år i koma, så han er rimeilg trøtt nå. Jeg anter ikke engang om han er i live (la oss si å bli skutt med hagle på kloss hold burde stoppe ham om han var i live).

 

Skuespillerne er helt håpløse. Noen kjenner dere nok igjen fra David Lynch som Laura Harring (Munhollan Drive) og to stk fra Twin Peaks (han som spiller Leo og han som spiller Ben Horne), men selv de klarer ikke redde dette makkverket. Dialogen tragisk, og selv om mange roper som vanlig når de holder på å bli drept er det fint lite følelser der. De kunne ilke gjerne stått med åpen munn og lagt til en tilfeldig lydeffekt senere.

 

Som om ikke det var nok er det svært lite man får sett her. Den første var full av blod, gørr og nakne damer, men her er alle drapene "off screen", og det er bre én naken dame her, og det i en svært kort og kjedelig badekar-scene.

 

Enda verre er det at den første handlet om Billy som gikk berserk når han måtte ta på seg nissedrakt, men selv om de nevner jul her og har en og annen julepynt er det ikke akkurat noe julestemning. Den første personen Ricky dreper er til og med kledd i nissedrakt, men Ricky foretrekker å spasere ut kun iført sykehusskjorten og en teit plasthjem, men det stopper ham ikke fra å få haik midt på natten. Seriøst. :wow:

 

 

Og nevnte jeg at det ikke engang er samme fyr som spiller Ricky? Men det ene øyet hans er litt større enn det andre, så det er klart han er farlig. :roll:

 

Vurdering: Denne har ikke engang en Garbage Day-scene.

 

(legg for øvrig merke til undertittelen. Det henviser til en julesang og fortsetter med "Santa Claus is coming to town." Likevel er det ikke noe som helst som har med jul å gjøre her.)

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar

Husker at bestemor kom hjem fra syden med en håndfull filmer,og vi fikk velge en film hver(barnebarna hennes altså, rundt 6stykker) og blandt dem var akkurat Gigli.

Der det stolt sto : vinner av Razzie awards. Jeg valgte True Lies istenden jeg. ^^

Razzie awards er foresten meget morsome.

ofte jeg leser awards på skuespillere og kommer over en razzie award,der jeg begynner og le.

Som en av Nic Cage sin: Worst Screen Couple

for: The Wicker Man (2006)

... and his bear suit.

 

Oisannn. Må vel anmelde en film også.

 

 

Leon\The Professional

It's awesome

10\10

Endret av Danielzu
Lenke til kommentar

Så en film ved navn The Reaping her om dagen.

 

Helt grei film til å ha et såpass "oppbrukt" plot. Men nå er det ikke så mange filmer nå til dags som kommer med et originalt plot. Filmen handler kort fortalt om en tidligere kristen dame, som nå har gått bort ifra sine kristne veier etter en traumatisk opplevelse. Nå lever hun som en forsker som etterforsker og beviser at antatte mirakler/kristlige hendelser er naturlige/vitenskaplige hendelser. Men nå får hun bryne seg på et oppdrag som virker vanskelig å forklare med vitenskap og fakta...

 

Hovedrollen er spilt av Hilary Swank, tidligere kjent fra blant annet filmen Million Dollar Baby. I denne filmen spiller hun rollen sin troverdig og bra, og jeg føler karakteren hennes i flere situasjoner som virker veldig intense. Ellers er rollebesetningen heller middels.

 

Som sagt. Et relativt oppbrukt plot, men det blir allikevel utført på en helt grei måte som ihvertfall fanget meg som seer. En helt grei film etter det jeg hadde av forventninger på forhånd! :)

 

6/10

Lenke til kommentar
Things We Lost in the Fire

 

 

Nå får jeg sikkert slakt, men jeg skal ikke late som om jeg likte en film mindre godt enn jeg gjorde for å passe inn i den populistiske filmkjenner-linjen som tydelig har gjort sitt inntog på forumet i det siste.

Det er den mest agressive starten på en filmanmeldelse jeg noengang har lest. Jeg har hengt på filmforumet her i snart 6 år og det er like populistisk som det alltid har vært, verken mer eller mindre. Enkelte gikk fra ålreite filminteresserte til megadouchtastic tard-elites i løpet av de 6 årene, men jeg kan virkelig ikke kjenne meg igjen i dette.

 

Interessant anmeldelse btw.

Lenke til kommentar

Heia populisme.

 

Hvem gidder nå bry seg om hva andre mener om ens opplevelser av filmer? Ser jeg en film og jeg liker den så driter jeg en lang marsj opp i hvilken "profil" den filmen tilhører. Og jeg bryr meg enda mindre om det skal gi meg et stempel som enten populist eller elitist. Forhåpentligvis kan mine ord være til hjelp for at andre liker en film jeg liker, eller andres ord kan gi meg det rette perspektiv slik at jeg liker en kommende film.

 

Å lære å mislike filmer er jeg ikke særlig interessert i. Det er en bi-effekt som følger med. Men jeg registrerer at man ofte har en agenda å få folk til å mislike noe. Som jo er destruktivt, eller? :)

 

Merkelig hvordan vi mennesker automatisk må gå og dømme folk på bakgrunn av deres filmsmak. Men igjen, det er vel menneskelig.

Lenke til kommentar
Hm, jeg har sett SNDN1 på VHS en gang..om en gærning som fikk mora (selvsagt en playboymodell som flasha puppene) drept av en julenisse når han var liten, og ble psycho-julenisse selv når han ble voksen etter å ha vokst opp på en streng nonneskole.

 

Hun dama som blir spidda på hornene regnes som "The Goldie Hawn of Gore". ;)

 

Problemet med Silent Night, Deadly Night er det du oppsummerte der. Bestefaren forteller den sanne historien om julenissen (hint: ikke snill...) og gutten blir skremt. Begge foreldrene blir drept av en fyr i nissedrakt samme kveld, og etterhvert blir han en psychonisse for å si det mildt. Det er egentlig ganske morsomt og helt klart en klassiker på sitt vis. Resten av serien derimot har ingenting med den første å gjøre, og så vidt jeg vet er det ikke engang noe jul i dem. Den tredje foregår rett før jul, men har ingenting med jul å gjøre. Jeg fikk den fjerde på VHS i dag, så jeg skal legge ut en anmeldelse etterhvert. Enten her eller hos politiet. :p

Lenke til kommentar

Siden jeg fikk min colt navy på onsdag måtte jeg feire det med å se The Good, The Bad and The Ugly

 

Det meste har blitt sagt før, filmen har nært perfekt slutt, de siste 15 minuttene er blant de beste 15minutene laget på film, mye takket være oppbygingen til dem.

 

Musikken, stemingen er bare som det skal være, verden hadde vært litt bedre om alle filmer var like bra som denne, ja kanskje det ikke hadde vært krig lengre.

 

Filmen får 10 av 10 Colt Navy's

post-34516-1239975669_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Har han egentlig spilt i noen filmer som er verdt å kjøpe/se?

Få, men det er heller ikke det det er snakk om. Han er et ikon. Akkurat som Arnold (Terminator var et lite unntak) var på sin tid.

 

Du aner ikke hvilken fanskare slike skuespillere innehar.

 

Arnold har jo mange brae filmer som : predator,commando,terminator filmene,true lies,the last action hero,conan barbarien og total recall.

Lenke til kommentar

Vi satt ale igjen med en følelse av at ikke alt var riktig etter å ha sett filmer som Raging Bull, The Cinderella Man, The Wrestler og Rocky. Det var noe som manglet...men hva? Sjødyr selvfølgelig:

0084.png

0083.png

 

I serien 'tidenes mest absurde filmer' har vi nå kommet til:

 

The Calamari Wrestler

0081.png

 

En tidligere topp-wrestler som dør av sykdom blir gjenfødt som en enorm blekksprut. Nå vil han igjen vinne tilbake damen og tittelen som verdens beste wrestler. Herlig absurd og sparker i alle retninger. Rett og slett fantastisk.

 

0082.png

 

 

Edit: Vil du forresten forklare hva du mente Angeleno? Skjønte ikke helt hva du ville frem til.

Endret av Juℓenissen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...