Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Platoon

 

Har sett frem til denne filmen lenge, og jeg må si at jeg er skuffet. Filmen infridde faktisk ikke skikkelig på noen områder, men jeg vil ikke si at det er en dårlig film. Jeg tror filmen ville være følesesfremkallende, men det klarte den ikke. Skuespillet var så som så, og det samme gjeldt handlingen, eller settingen om jeg kan kalle den det. Musikken var der, thats it, ikke noe spesielt å trekke frem.

 

Noe som også skuffet en del var det tekniske. Bildekvaliteten var ikke så veldig bra, og fargene var paffe, og lydeffektene var det jeg vil kalle dårlige. Selv med DTS var lyden dårlig og gav liten innlevelse (Jeg tenker da mest på eksplosjoner og skudd). Effektene i filmen var også kjedelige. Dette er selvfølgelig ikke det viktigeste i en film, men i en krigsfilm stiller jeg visse krav. Mulig at jeg ble litt utskjemt etter å ha sett Band og Brothers.

 

6,5/10

Lenke til kommentar
Vertigo (1958)

 

Vertigo.jpg

 

Her har du en god thriller, her. Den effektive musikken passer perfekt sammen med introen, og jeg vil gå så langt som å si at dette er kanskje den beste introen jeg har sett til en film. Snakk om å bli interessert ved første øyekast! Musikken og soundtracket (som også er igjennom hele filmen) fanget meg sykt, og bildene likeså.

 

To timer senere var filmen ferdig, og jeg var glad og svett, sliten og nervøs. Snakk om ettereffekt. Dette er Hitch's beste hittil for min del, dog dette er min tredje av han. Må få sett mer. 9/10

 

Har du sett North by Northwest? Etter min mening er det hans beste.

Lenke til kommentar

North by Northwest er uten tvil den mest spennende filmen hans, med gode karakterer, gode replikker, masse spenning og humor og en meget sjarmerende hovedkarakter spilt av sjefen selv, Cary Grant. Slike filmer setter jeg alltid høyere enn f eks Rear Window, hvor det er mye spenning og det er et interessant konsept, men som ikke er like spennende etter flere visninger. I North by Northwest er det så mye å sette pris på og så mange gode scener og tvister og dialoger og situasjoner, mens Rear Window og lignende filmer (gjerne av Hitchcock, men også andre) blir som en CSI-episode - man kommer på hva tvisten/løsningen/morderen er etter 20 minutter uansett hvor lenge det er siden man så filmen. Når det er en så stor del av filmens suspense så er den en knallgod film ved første visning og mindre så etterhvert. Det synes jeg ikke er tilfellet med North by Northwest, som har så mange andre kvaliteter og gode scener at den kan sees om igjen og om igjen.

Lenke til kommentar

Holder for tiden på med filmene til Samuel Fuller, og i dag var turen kommet til hans Forty Guns

På noen og sytti hektiske minutter samt under et stramt budsjett klarer Fuller å lage en western som ikke akurat er noen formulaisk dusinvare. Dette er en western som nok også vil vinne gehør hos de som egentlig ikke liker genren.

Barbara Stanwyck gjør en imponerende figur som dominerende high ridin' woman with a whip - (but you may find she's "a woman after all") :!:

I tillegg til mye politisk ukorrekthet er replikkene herlig corny og bidrar sterkt til å øke underholdningsverdien:

 

Jessica Drummond: I'm not interested in you, Mr. Bonnell. It's your trademark.

[gestures at his gun, purring]

Jessica Drummond: May I feel it?

Griff Bonnell: Uh-uh.

Jessica Drummond: Just curious.

Griff Bonnell: It might go off in your face.

Jessica Drummond: I'll take a chance.

 

 

Konklusjon: Jeg kan ikke annet enn å gi denne lysfontenen av en film min fulle anbefaling.

 

 

Fullers evne som stilskaper må forresten ikke glemmes. Noen som kjenner igjen denne ikoniske komposisjonen fra en ganske så kjent filmserie?

 

550122528_4df6f1c372171.jpg

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Jeg gruer meg til jeg har sett så mye film at jeg må begynne å ta for meg regissører listevis for å finne nye godfilmer blant de ukjente. Det er selvfølgelig artig å oppdage en perle i ny og ne, men jeg ser for meg at man må holde pusten en stund under vannet før man finner de. Så lenge jeg har så mye usett på diverse "best of"-lister så vet jeg at mesteparten av det jeg slår meg ned med er av en viss kvalitet.

Lenke til kommentar
Har kun sett The Big Red One av Fuller. Litt over middelmådig. Shock Corridor ligger i hylla dog.

Jeg er forsåvidt enig der - ikke det helt store. Fuller gjorde dog mye bra på 50 og 60tallet, sjekk ut ovennevnte western samt Pickup on South Street og den herlige The Naked Kiss. Fra hans senere år står White Dog som en påle. :thumbup:

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Tror jeg må være den første anmeldelsen jeg har sett fra deg Montag.

 

Heremakono (2002) (Waiting for Happiness)

Director: Abderrahmane Sissako

Country: France | Mauritania

Language: French | Hassanya | Mandarin

 

04.jpg

 

Denne likte jeg svært godt. Minnet meg meget om Die Geschichte vom weinenden Kamel. Med tanke på hvordan den viser leve standen og kulturen i ett annet land. Filmen hadde pen fotografi, historiene var interresange nok, skuespillet var meget godt, var til tider usikker på om det var skuespill eller om det var ekte vare.

 

Usikker på karakter, så ender bare med å anbefale denne herlige filmen.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Medea (1988)

Director: Lars von Trier

Dansk Drama

921247607_9e6fca30b6_o.jpg

 

Betalte vel rundt 160 kroner for denne filmen, med tanke på bildekvaliteten var det ikke verdt det. Så verre ut enn en gammel VHS. Men samtidig så var det en jævla bra film, så angrer ikke.

 

Kinematografien var fantastisk. Hadde endel scener med kreative kamera vinkler. Fine farger og visuelle scener gjorde denne filmen om til en alderles så lite mesterverk. Filmen hadde også en utrolig hjerteskjærende scene. Lars Von Trier er en mester i deprimerende filmer, og denne var ingen unntak.

 

Anbefales

Lenke til kommentar
Feil feil. Rear Window er utvilsomt hans beste tett fulgt av Rope.

 

Enig med deg, den er og forblir min Hitchcock-favoritt. Jeg er vel en av de få som fant North by Northwest ganske kjedelig, i grunn.

 

The Spirit (2008): Visjonene og premissene for en flott film var så absolutt til stede, men Miller var rett og slett ikke rette mannen til å få det til. Første halvtimen av filmen var forferdelig. Den redder seg så mye inn før den snubler igjen på slutten. Visuelt sett flott, men ellers ikke så mye å rope hurra for. Jeg gir Miller ene og alene skylden for at den feilet.

 

4/10

Lenke til kommentar

Rear Window er utvilsomt god ja. Men det blir som Dorian sier at den er litt for gjennomskuelig ved andre visning. Jeg har dog ikke sett den for andre gang enda i frykt for å ødelegge den, men det blir nok en visning om ikke så lenge.

 

Når det gjelder Vertigo er det også en av hans aller beste. Om jeg skal gjøre en liten rangering av disse blir det nok noe slikt:

 

1. North by Northwest

2. Vertigo

3. Rear Window/Rope

 

Slenger med Rope på slutten her også. En glimrende film med et utrolig kult konsept, rent filmatisk sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...