Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Som blodfan av Vangelis er det vanskelig å ikke drømme seg vekk i musikken i Blade Runner. Med tanke på at han skrev de fleste temaene mens han hadde filmen (uten lydspor) på gigantiske lerret i studioet sitt, og improviserte mens han tok opp.

 

Herlig stemning, og Darryl Hannah mens hun enda var dritlekker og passe halvgal. Rutger Hauer stjeler showet som alltid med sitt iskalde blikk og smil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AHHHHH, Jente på film forumet, RUN AWAY!!!!

 

ehh? Jaha?

 

Jeg så to filmer i går

 

Quarantine (2008)

 

Denne er helt ok. Midt på treet. Dama i hovedrollen (som mange kjenner som søstra til Dexter i serien Dexter) var ekstremt irriterende i store deler av filmen. Siden jeg så filmen på en søndag og ikke hadde noe bedre å gjøre på fikk den stå på til dem var ferdoig. Den var ikke bra, men den var ikke helt ille heller. Jeg gir den 4,5/10

 

Taken (2008)

Denne filmen er ganske bra. Som nevnt tidligere i tråden er telefonsamtalen mellom far og datter rørende, og jeg tok meg selv i å hulke høylytt. Masse action og absolutt verdt å se. Jeg gir den 8/10

Endret av Linn_Christin
Lenke til kommentar

Blade Runner synes jeg ikke var så god som de fleste synes. Den var meget godt laget, og stemningen var god, men synes ikke den var noe mer enn det. Slutten synes jeg var dårlig. Muligens jeg endrer mening om jeg ser den igjen.

 

The Loneliness of the Long Distance Runner (1962) [blu-ray]

Director: Tony Richardson

Lekkert S/H fotografi, meget god skuespill, historien var grei. Filmen viser 60'tallet meget godt.

8/10

 

The Great Dictator (1940)

Director: Charles Chaplin

 

Hadde ikke store forventningene til denne, så denne overrasket stort. De første scenene i krigen var hysterisk morsomme. Resten av filmen var også såklart meget god. Talen på slutten var også en god affære, en tale som også betyr noe i dagens nåtid.

9/10

 

The Circus (1928)

Director: Charles Chaplin

 

Denne var også meget god, men langt ifra The Great Dictator. Hadde endel morsomme scener, spesiellt en med " tight rope walker". Anbefales om man har sansen for godeste Chaplin.

7.5/10

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

As Good As It Gets (1997)

Nei, nei, nei. Direkte skuffet. Coveret og handlingsreferatet bakpå coveret ga litt forventninger, og med Nicholson som hovedrolle burde dette virkelig vært mye bedre. Det sto noe om at det var en varm kjærlighetskomedie du neppe vil glemme, og at vi får Jack’s lyse side er her. Men nei. Jack spiller seg selv ganske bra, han er kvalm og ekkel i filmen som han alltid er. Når han endelig klarer å sjarmere Helen Hunt i senk, så kommer han med en kvalm kommentar senere og er gode gamle Jack igjen, og Hunt griner. Filmen varer i over to timer og er kjedelig 60-70% av tiden. Jack har noe interessant og komme med, og er vel det eneste som gjør filmen middels. Birollene er ikke så verst, men filmen kommer ingen spesiell vei på de to timene, bringer absolutt ikke noe nytt på banen, og har ingen konkret handling – ikke nødvendigvis dårlig – men i dette tilfellet, dritt. Nei, se heller Gjøkeredet og The Shining for å kose seg med Jack, og velg en annen kjærlighetskomedie hvis du må se en (What Happens in Vegas f.eks – ja den er faktisk morsommere!). Jeg trodde jeg ville like den siden jeg er litt ”Jack-fan” (har digget alt med han i, omtrent), men nei… ser heller litt frem til Easy Rider.

4/10

 

 

Rocky (1976)

Flaut at jeg ikke hadde sett den? Tja, jeg brydde meg ikke særlig om det, men når jeg elsket Raging Bull så var det kanskje like greit å se denne, selv om Raging Bull er ganske anti-Rocky, som jeg ble advart. I likhet med Bull har denne scener med krangling og scener hjemme i stua hvor Rocky har et vanlig liv. Jeg likte selvfølgelig dette, en god skildring.

Rocky’s boxe-scener: 8/10

Raging Bull sine: 10/10

Boxe-scenene er ganske fete men gir ikke samme følelse som Bull gjorde. Raging Bull er From Dusk till Dawn og Rocky er Dawn till Dusk. Jeg liker mørket bedre, rise and fall. Mørkt og jævlig skal det være.

 

Men nå skal jeg slutte med denne sammenlignen, for Rocky var absolutt en fantastisk opptur etter kjedelige As good as it gets, og leverte bl.a solid manus, med kanskje litt unntak av Rockys egne replikker (yo, you know, yeah). Hehe, Sly er tøff da ^^ 8/10

 

En ting, Eye of the tiger var ikke i filmen? WTF? Er det i en av oppfølgerene? :o

 

 

Treasure Planet (2002)

God tegnefilm med også faktisk ganske gode dataeffekter på si. Det passet inn i tegnefantasi-verden, litt Futurama-ish. 7/10

Lenke til kommentar

Viskningar och Rop (1972, Bergman)

cries&whispers.jpg

Begynner stille og harmonisk, og utvikler seg til en særdeles intens og nærmest ubehagelig opplevelse. Höstsonaten var en svært nedbrytende film, men den blir overgått av denne. Bergman tar opp døden og menneskelige forhold på fantastisk vis.

 

Fotoet er nydelig. Lys- og fargebruk (da spesielt av rødt) fungerer både effektivt og vakkert. Jeg lot meg rive med fra starten av, men det var en 15-20 minutters periode like før timen var passert der jeg begynte å kikke på klokka. Filmens siste minutter er igjen fantastiske, og setter et punktum for enda en flott filmopplevelse signert Ingmar Bergman.

 

84%

Skjult (2009, Øie)

Skjult_142033a.jpg

Mannen bak Villmark er tilbake med nok en skrekkfilm. Også denne gangen er Kristoffer Joner og norsk natur i fokus. Filmen begynner svært dårlig med en første halvtime som kun består av bø-scener og lite handling. Heldigvis tar den seg opp etterhvert, og det skal sies at bø-scenene i filmen fungerer ganske bra. Plotet er derimot altfor tynt, og jeg gjennomskuet hele greia før første karakter falt død om. Skvettefaktoren i Skjult er lav for den drevne skrekkfilmseer, men skrikene rundt meg i salen var mange.

 

46%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
As Good As It Gets (1997)

Det sto noe om at det var en varm kjærlighetskomedie du neppe vil glemme, og at vi får Jack’s lyse side er her... Nei, se heller Gjøkeredet og The Shining for å kose seg med Jack, og velg en annen kjærlighetskomedie hvis du må se en (What Happens in Vegas f.eks – ja den er faktisk morsommere!). Jeg trodde jeg ville like den siden jeg er litt ”Jack-fan” (har digget alt med han i, omtrent), men nei… ser heller litt frem til Easy Rider.

4/10

 

Skal du se Jack i en kjærlighetskomedie som er bra, så er det bare og se Something's Gotta Give

 

 

En ting, Eye of the tiger var ikke i filmen? WTF? Er det i en av oppfølgerene? :o

 

Lol... :roll:

 

Eye of the tiger er fra Rocky III (laget på request fra Sly)

Lenke til kommentar

Lakeview Terrace

 

Et par flytter til et flott hus med utsikt over havet. Naboen deres er en politimann som spilles av Samuel L. Jackson. Man skulle kanskje tro det var betryggende å ha en politimann som nabo i et land som USA der kriminaliteten herjer langt værre enn det den gjør her til lands, og det er det sikkert i de fleste tilfeller også. Det skal imidlertid vise seg at dette paret har skikkelig uflaks. Politimannen viser seg nemlig å være en svært dårlig nabo, og det er egentlig det hele filmen handler om. Ganske så tynt manus med andre ord.

 

Det skal sies at filmen til tider er ufrivillig (?) morsom, og Samuel L. Jackson passer perfekt inn i rollen som en rasistisk neger-politimann. Men det er vel også det eneste som trekker opp i denne filmen.

 

2/10

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

The Butterfly Effect

 

post-122713-1239654936_thumb.jpg

"It has been said something as small as the flutter of a butterfly's wing can ultimately cause a typhoon halfway around the world."

Hadde vel så og si null forventninger til denne, men jeg sjønte etter 10 minutter at dette kunne vere noe for meg. Denne filmen byr på mystikk og setter tankene i sving. Jeg vil ikke kalle det en mindfuck, men den kan helt klart oppfattes som forvirrende. Selve konseptet er herlig og hendlingen er flettet godt i sammen. Skuespillet er solid bortsett fra kidsa, men hva kan man forvente. Ellers er det endel ting som var litt små teit, men med min lille fetish for tids-reising veirer det lett opp.

 

9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...