Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Chung Hing sam lam

 

Her ble det forelskelse fra første scene, dette er akkurat min type film. Masse musikalsk og visuelt snacks som jeg har lyst til å ta et gjensyn med snarest! Utrolig flott film og helt fantastisk arbeid fra WKW, Christopher Doyle og hvem det enn var som klipte denne saken. Den håndholdte, ville cinematografien og den like ekstreme klippingen fungerte som bare det, jeg tok inn alt uten protest!

 

Chunking Express er to nesten helt separate historier, noe jeg bruker å mislike, men her var de to såpass tematisk utfyllende at det måtte være sånn. WKW har med denne filmen klart å få fram skjønnheten i det urbane Hong Kong, settingen for kjærlighetshistoriene vi bevitner. Godt skuespill må også nevnes. Jeg vet dette er bare rent skryt, men det får så være, denne går rett inn på top 10.

 

98/100

 

--------------------

 

2046

 

Jeg hadde enda en WKW-film liggende, og siden jeg elsket stilen i Chungking dro jeg denne. Jeg visste ikke før etterpå at man "skal" ha sett In The Mood For Love først, men det får så være, jeg syns den fungerte bra alene. Her har jeg mye blandet å komme med. Fantastisk soundtrack, og det er en veldig vakker film, men den føltes ut som 5 timer lang. Filmen kom aldri igang med en sentral konflikt, og hele midtdelen av filmen føltes altfor lang og kjedelig. Altfor mange kvinner (de asiatene altså), jeg skjønte ikke hvilket forhold filmen egentlig handlet om før på slutten, og da hadde jeg allerede kjedet meg lenge.

Når det er sagt ble jeg skikkelig revet med emosjonelt i fremtidshistorien fra 2046, den beste delen var japsen på toget og androiden.

 

70/100

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marley and Me (2008)

 

Traileren fremstiller filmen helt feil, istedefor å være en lett komedie var det heller en god dramafilm med en rabbagast av en hund. Det er lenge siden jeg har hatt så store problemer med å holde igjen tårene, kanskje også fordi jeg kjente meg igjen i den eldste sønnens følelser.

 

8/10

Lenke til kommentar

Twilight i går, og må nok nesten pinlig innrømme at jeg virkelig likte den :)

 

Jeg hadde selvfølgelig fått med meg filmen fra diverse nettavisoverskrifter før jeg så den, og med den sunne skepsisen man får av det, hadde jeg ikke høye forventninger. Men det er godt å se at man kan ta feil av slikt noen ganger også.

 

Filmen er jevnt over bra på de fleste områder, skuespill, historiefortelling, casting, kinematografi osv. Ingen store høydepunkter i standardmålene, kanskje bortsett fra dynamikken mellom hovedrolleinnehaverne. I det meste av filmen kan man virkelig føle forbindelsen mellom dem.

 

Det er absolutt en jentefilm, med det kliss det medfører, men ikke Titanic-kliss. Jeg vil heller si den er mer som den nye generasjonen barnefilmer som også appellerer til voksne, ved at det er en jentefilm som også appellerer utover i både alder og kjønn (jeg er hankjønn, 26).

 

Når det er sagt er det absolutt sterke tegn på at det er en tenåringsfilm rettet mot jenter. Den har en liten dæsj high school-drama, litt action, heller lite finesse i historiefortellingem, litt dårlig gjennomført "snikende tiger, skjult drage"-innslag, litt klønete dialog, men ikke noe som tar stor plass, og er derfor lett å se bort fra.

 

For min del appellerte konseptet, stemningen (og da spesielt musikken, hvor blant andre Iron & Wine hadde en trall, men høydepunktet musikkmessig er faktisk hovedrolleinnehaver Robert Pattinson), karakterene, og ikke minst kjemien mellom hovedpersonene.

 

Anbefales for dem som synes konseptet virker interessant, og ikke er allergisk mot følelser, da spesielt kliss :) Og skal man absolutt se en jentefilm (formodentlig på grunn av en jente), burde denne trone høyt på listen. Er du derimot ute etter en "god film", kan du nok like godt prøve noe annet. Det er først og fremst innholdet, ikke innpakningen, som gjør denne filmen verdt å se, og man burde ha noen forutsetninger for å like innholdet.

 

-/-

Lenke til kommentar

Villmark

 

Hadde et lite gjensyn med denne glimrende grøsseren her nå. Lå i sengen med lyset helt skrudd av, var bare lyset fra laptopen som lyste opp rommet. Dermed ble stemningen veldig forsterket i forhold til om jeg skulle ha sittet i et fullt opplyst rom. Kan dog innrømme at det ikke hjalp så altfor mye, men noe skummlere ble det.

 

Filmen er etter min mening en av de aller beste norske grøsserne som finnes. Stemningen gjennom hele filmen er helt fantastisk. Det er en veldig guffen følelse over det hele og du sitter med hjertet ganske høyt oppe i halsen gjennom hele filmen. I tillegg til et par skvettescener som virkelig får deg til å hoppe litt i godstolen.

 

Skuespillet er forsåvidt greit nok det, men jeg synes det ble litt for irriterende med en svenske i det hele. Ikke at skuespillet hennes var dårlig, men det passet seg ikke helt med det svenske språket innblandet med det norske. Høres kanskje litt rart ut når jeg sier det slik, men for meg føltes det ikke helt rett.

 

Filmen spiller veldig på den uvitenheten seeren har gjennom store deler av filmen. At du hele tiden lurer på hva det er som lurer i skogene. Det er nettopp denne spenningen som gjør filmen til det den er. Derfor synes jeg at det er nokså dumt at det blir såpass avslørt mot slutten. Stemningen drepes på en måte. Luften går ut av ballongen og det er ikke like spennende lenger. Men dette er såpass nære slutten at det ikke har så veldig mye å si for det store bildet. Det bare ødelegger følelsen etter filmen litt.

 

Vurdering: 7/10

 

Jeg kan tenke meg at for å få den ultimate opplevelsen ut av denne filmen må man se den på hytten til noen, for så og ta seg en tur ute i skogen etterpå. Det må være nervepirrende det!

Endret av Movieheart
Lenke til kommentar

Gran Torino

 

Clint Eastwood nærmer seg nå 80 år. Likvel har han både regissert, produsert og spilt i en film som feide beina under meg. Denne filmen var en berg- og dalbane av både humor, drama og action. Clintern er som alltids beinhard, men karakteren kan likevel skape noen enorme latterbrøl og nesten sammtidig få deg til å grine. Dette er en film som anbefales på det varmeste :)

Lenke til kommentar

I'll keep it short.

 

Lars & The Real Girl

Jeg fikk faktisk påvirke filmvalg, det er ikke hver dag("Du liker bare sånne sære filmer". JEG liksom, kommers-hore numero uno). Filmen starter kleint, jeg liker ikke Gosling de første 10 minuttene. Så utvikler det seg til å bli en flott liten film om kjærlighet, tap og det å bli voksen. Herlig liten sak, sterk 5.

 

Taken

Måtte nesten få med meg Otths(hvor er han om dagen?) favorittfilm. Filmen er intens og underholdende, og akkurat passe hjernedød. Litt vel streit og "hollywoodsk" til tider, et par ting kunne med hell vært gjort annerledes. Telefonsamtalen mellom far/datter er brutal, da fikk jeg nesten frysninger. Sterk 4

 

The Apartment

Første jeg ser av Wilder, og det ga mersmak. Filmen er vittig, passe lett og velspilt. 5

Lenke til kommentar

Den siste filmen var Skjult. Eg såg han på kino.

Den var faktisk veldig bra, men eg skvatt veldig mykje. I tillegg blei eg fleire gonger irritert over at han til dømes dro til huset midt på natta. Kvifor kunne han ikkje dra på dagen?

Men ein veldig bra film, anbefalas for dei som likar skumle filmar. Eg blei iallefall redd!

Skvettefaktoren var dog betre enn historia.

 

Terningkast 6.

Endret av politkovskaja
Lenke til kommentar

Hei,

 

Den siste fimen jeg så var den mongolske filmen The Story of the Weeping Camel (2003). Jeg så den igår, og synes det var en virkelig god film siden man får innblikk i hvordan en vanlig dag kan være for en nomadestamme i Gobi-ørkenen. Absolutt å anbefale.

 

Fimen begynner som en dokumentar-film om denne nomadefamilien, men etterhvert glir ting over til å bli mer likt et eventyr eller sagn (ligner iblandt litt på Nils Gaups "Veiviseren").

 

Etterpå gikk krimserien "Agatha Christie: Poirot" på nrk, og jeg vil si det var litt av en kontrast med alle de kostymene de gikk med :)

 

Terningkast: 6

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...