Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gran Torino

 

Flere ganger jeg måtte lukke øynene under filmene. Klarte virkelig ikke å se mer. Hvorfor?

Fordi Eastwood har noen idioter av skuespillere i filmen sin!

 

Men hvis vi tar det horrible skuespillet til Bee Vang (Thao) til side, mener jeg det en solid film fra Eastwood. Elsket hvordan han fikk de "Dirty Harry" øyeblikkene sine, som den dag idag virker troverdig. Ellers synes jeg filmen bygget opp til en god slutt :)

 

8/10

Lenke til kommentar

Gran Torino var fantastisk. Er enig i det med skuespillet fra de andre, men jeg klarte til en viss grad å overse det.

 

 

Det eneste som er litt leit er at det er stadfestet at det ikke finnes andre skuespillere enn Clint Eastwood som er virkelige menn. Bruce Willis blir bare en søte liten skolegutt i forhold.

Lenke til kommentar

Jeg så faktisk filmen nå nettopp selv. Enig angående noe av skuespillet. Med en gang visse skuespillere begynner å bli litt mer oppbrakt, emosjonell og høylydt, så starter ting å gå på tverke. Foruten dette, er filmen nokså god, dog ikke særlig "mindblowing". Det er få overraskelser å få, men så var det ikke helt det jeg hadde forventet heller. Mystic River hadde noen fine twists og turns, men Million Dollar Baby var litt mer standard. Hadde forventet meg noe i den gaten denne gangen, og i så måte ble jeg ikke skuffet. En veldig fin film. Men som du sier, er den til tider svak når det kommer til skuespill.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Chung Hing sam lam (1994) [blu-ray]

Regi: Kar Wai Wong

Drama fra Hong Kong

 

Chung_Hing_sam_lam.jpg

 

En blanding mellom pene bilder og herlig musikk gjør denne filmen om til en visuell perle. At jeg så den på blu-ray var absolutt ett pluss. En rolig film med god foto og klipp. Historien var god, samme gjelder skuespillet. Jepp, jeg likte denne veldig godt.

 

★★★★★★★★★☆

9/10

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
At du sammenligner Død Snø - en homage til slasher-genren - med møkk som Fritt Vilt er en skam. Så skam deg!

 

Død Snø er da langt fra en slasher? Gjentar: Har ikke sett filmen.

 

... And therein lies your answer. ;)

 

Bare du vet å skille slasher-filmer fra zombie-filmer da.. ;)

Kan aldri tenke meg at Død Snø er en slasher.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Nesfarsit (California Dreamin') (2007, Nemescu)

24790_california-dreamin-2.jpg

En solid film fra Romania! Samtidig som den er fullstappet av humor og sjarm, er den også skarp og kritiserende. Regissør Nemescu fikk ikke fullført klippingen før han døde i en bilulykke. Filmen bærer til tider preg av dette. Spilletiden kunne godt vært en halvtime kortere, og noen av scenene hadde ikke hatt vondt av litt høyere tempo.

 

Jeg storkoste meg under denne. Handlingen passet meg ypperlig, og karakterene var av det likbare slaget. Utvilsomt en av de sterkeste filmene fra 2007.

 

81%

Lenke til kommentar

The Thing

 

Første gang jeg så filmen og i tillegg på BD. Visste at dette skulle være en god BD-utgivelse så forventningene både til film og a/v-kvalitet sto høyt. Ble absolutt ikke skuffet på noen av punktene. God oppbygging med tidenes skumleste bikkje. Fantastiske monstre, spesielt sekvensen med huet som sliter seg av kroppen. Den delen tror jeg knapt kan gjøres bedre. Herlig slutt. Det eneste jeg savner er et litt mer stemningssøkende kamerabruk som i Alien og The Shining. Oppbyggingen er som nevnt god, men den glemmer etterhvert å holde på den samme truende følelsen. Tomme korridorer er noe av det skumleste jeg vet om, og det var nok av dem på settet. Bare synd Carpenter ikke filmet de nok. Uansett, glimrende grøsser og i sin sjanger, så er filmen kun overgått av et par andre filmer.

 

9/10

Lenke til kommentar

L'homme qui plantait des Arbres (gjensyn)

 

homme_qui_plantait_des_arbres.jpg

 

En utrolig sterk animert kortfilm som imponerer på mange aspekter, og preges av en utrolig gjennomført visuell stil. Den fantastiske historien ble trykt for første gang hele 30 år før animatøren Frederick Back tok på seg byrden ved å fremstille fablen på en verdig måte. Det klarte han med glans. Filmen er en fryd for øyet, den noe spesielle animasjonsstilen er interessant og vakker. Det er bare å la seg forføre. Narrasjonen sitter som et skudd, og klippingen like så. Det er lett å kritisere filmen for å være litt for lang, og jeg er egentlig enig, men det er mer tid for eyecandy. Jeg konkluderer med at historien er en enorm inspirasjon og filmen er et høythengende kunstverk som alle burde se.

 

95/100

 

----------------------------------

 

La jetée

Un photo-roman de Chris Marker

 

la-jetee-orly.jpg

 

En mindfuck sci-fi komponert med stillbilder. Det fungerte meget godt, det ble nesten som en grafisk novelle i filmform. Jeg måtte lese litt på imdb for å skjønne den etterpå (time travel-filmer er og blir helt uforståelig), og innså at det hele var ganske genialt. En del gode fotografier, men i det store og hele var La Jetee ikke noe mye mer enn god. Dårlig kontakt med karakterene, litt for lang, men et poetisk og vakkert utseende reddet den.

 

72/100

Endret av Speik
Lenke til kommentar

The Strangers (2008)

 

Makan til kjedelig horror/thriller skal du leite lenge etter. Jeg stokk aldri, hadde hvile puls gjennom hele filmen.

 

En ufattelig treig start er mulig grunnen. Jeg forstår at dette er der for å gi oss character bygging, men det hele er så gør kjedelig at tankene mine gikk en tur.

 

Det hele blir plutselig litt mer interesant da disse "strangers" begynte å banke på dørene, men isteden for å gi oss korte scener overdriver ressisøren noe vannvittig. Her banker og denger dem på vegger, vinduer, bøtter, vasken, sparker en due, trør på en katt...ja hva som helst bare for å lage ulyd og å forsøke å skremme oss. Og denne taktikken gjør han flere ganger utover filmen.

 

Disse strangers har noe små ekle masker, men som ulyden, overdriver ressisøren igjen og viser oss de om og om igjen til at de plutselig er ikke noe mystiske lenger, men tar plassen for hovedpersonene. Ja faktsik så ender de opp å vandre rundt og filme de som om de var "vanlige" personer. Noe som gjorde at hele de ukjente og skremme faktoren forsvant totalt (selvom den manglet helt for meg).

 

Filmen er bassert på en sann heldelse. Men det som er tatt fra det sanne er den siste scenen i filmen. Alt annet er bare tull.

 

Nei, The Muppets er mer skremmende å se på enn dette.

1/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
At du sammenligner Død Snø - en homage til slasher-genren - med møkk som Fritt Vilt er en skam. Så skam deg!

 

Død Snø er da langt fra en slasher? Gjentar: Har ikke sett filmen.

 

... And therein lies your answer. ;)

 

Bare du vet å skille slasher-filmer fra zombie-filmer da.. ;)

Kan aldri tenke meg at Død Snø er en slasher.

 

Død Snø er en Zombie-slasher-komedie som er en stor homage til filmer som Evil Dead. En zombie-film kan være en slasher-film også vet du vel.

 

Edit: Oops, jeg mente splatter. Ikke slasher. Slasher-filmer er vel kanskje mer som Friday 13th og Scream, osv.

Splatter. My bad. Splatter. Splatter.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Edit: Oops, jeg mente splatter. Ikke slasher. ^^

 

Splatter, ja. Da er jeg med.

Somers Town (2008, Meadows)

somers-town-01.jpg

Flott film fra Meadows med vennskap i sentrum. Den korte spilletiden er nok til filmens beste, da plotet ikke er særlig nyskapende eller noe man kan melke all verdens ut av. Men jeg lot meg virkelig sjarmere. Dette er feel-good så det holder og jeg kjedet meg aldri. Thomas Turgoose er en særdeles likbar kar, og også her leverer han varene. Her har britene et skuespillertalent av det sjeldne.

 

Meadows imponerer meg nok en gang. Somers Town er en god filmopplevelse full av humor og varme, selv om jeg ikke helt får tak i hva han prøver å formidle. Prøver Meadows kun å fortelle oss om vennskap, eller er filmen også en kommentar til dagens England?

 

76%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...