Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg på det punktet. Den er ikke filmkunst - på ingne måte. Men den da meg en særdeles god opplevelse og ligger og lurer rett under 25. plass på min toppliste. Tommy Lee Jones utstråler en utrolig aura gjennom hele filmen, og har et megetsigende ansiktsuttrykk som for meg bærer store deler av Haggis' film. Som neo-noir med et mysterium som skal oppklares gjør den seg også godt, for ikke å snakke om en meget sterk emosjonell historie og en fin politisk kommentar. Den skriker heller aldri "Important Movie By Paul Haggis", som Crash gjorde. En fin 9/10 i min bok - et gjensyn var her helt avgjørende.

 

Noe jeg imidlertid ikke fikk fatt i var tematikken rundt The Valley of Elah og kampen mellom David og Goliat.

 

Sønnens mishandling av den sårede krigsfangen, symboliserer det forskjellen mellom David og Goliat? Hank Deerfields opplevelser i 'Nam?

 

Lenke til kommentar
Hehe. Man må jo hylle sine favoritter ^^;

 

Criterion er jo på mange måter ikke utgaver man kjøper på måfå, selv om det var faktisk det jeg gjorde med Days of Heaven (shit, disse filmene er virkelig i alle innleggene mine). De er jo ikke bare filmutgaver, det er jo også et designobjekt liksom. Noe mer en bare et cover.

 

Av alle Criterion-filmer er det Days of Heaven som frister mest. Ser ut som det er mye kornåker i filmen, og det er ingenting som er like vakkert som kornåkrer. Tror jeg ser The Thin Red Line, og om jeg liker den kjøper jeg DoH

Lenke til kommentar
Da er det i likhet med det å gi tittelen på filmene du poster bilder fra, på sin plass å fortelle oss uvitende om hvor du fikk tak i disse filmene, og hvilke filmer det gjelder.

Filmene det gjelder er Nobi, The Burmese Harp og Kill!. Alle kjøpt gjennom britisk amazon.

Lenke til kommentar
Brad Pitt i Jesse James-rollen? Jeg la nesten ikke merke til Pitt i den filmen, det var Casey Affleck som virkelig imponerte der. Jeg ser gjerne filmen på nytt da første visning ikke var ideell, men jeg husker ikke Pitt som noe særlig.

 

Genial film. Twisten var jo sjokkerende. Hadde aldri trodd at Jesse James kom til å bli drept - i alle fall ikke av Robert Ford! :ohmy:

 

 

 

... OK, litt ironisk. Men filmen er genial. En av ganske få filmer som er veldig lange, men likevel føles ut som om de er for korte. Slike filmer kan vare i evigheter uten at de blir kjedelige.

 

 

For meg var den dritlang og fremsto som ekstremt oppskrytt. Filmen virket poengløs. Affleck var veldig god, men når manus er så kjipt så hjelper ikke det.

 

Det stemmer, den tok meg rimelig med storm. Den scorer neppe høyt på en filmatisk skala, men jeg gir karakter basert på opplevelse og der kommer den høyt oppe. Har den på 41. plass på topplisten min akkurat nå, men det er ikke så formelt at det gjør noe.

Kan du forklare hva du synes er så bra med den?

Endret av Geir M
Lenke til kommentar

Varg Veum 1-6

 

Helt kurante norske krimmies med en nedadstigende formkurve. Den siste filmen, Begravde Hunder, var et småflaut forsøk på å være politisk og aktuell. Ellers er disse Veum-filmene fylt med gode ideer og intense øyeblikk, selv om man merker lukten av samlebåndet. Litt mer polering av manus og jakting på gode skuespillere kunne hevet nivået, det sier seg nesten selv at det er vanskelig å lage 6 gode filmer på to år.

 

Seim er forøvrig helt sjef i rollen som Varg og burde eksporteres til Hollywood omgående.

 

5.5/10

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Det stemmer, den tok meg rimelig med storm. Den scorer neppe høyt på en filmatisk skala, men jeg gir karakter basert på opplevelse og der kommer den høyt oppe. Har den på 41. plass på topplisten min akkurat nå, men det er ikke så formelt at det gjør noe.

Kan du forklare hva du synes er så bra med den?

Som sagt var det ikke noe filmteknisk som skilte seg ut, den var et godt eksempel på en film som følger malen riktig - noe jeg ofte finner minst like spennende som filmer som aktivt skiller seg ut og utvider malen til noe mer (A bout de souffle, Citizen Kane, osv). Det var rett og slett bare følelesesmessig at den traff meg - soldatenes måte å håndtere det de så og måtte gjøre, konflikten mellom faren og moren (spesielt telefonsamtalen deres var utrolig sterk) og hvordan Hank går systematisk til verks. Det er noe med at han bare bestemmer seg for at nå må han kjøre bort til militærleiren og finne ut hva som skjer uten å en gang måtte tenke seg om som jeg virkelig falt for. Det hjelper at jeg ser for meg at Tommy Lee Jones hadde gjort akkurat det samme i virkeligheten. Slutten kan virke som påtatt, klissete og åpenbar, personlig synes jeg det bare var fantastisk. Så mye ble sagt med så lite.

Lenke til kommentar

Jeg har også Criterion-utgaven av Days of Heaven, og det var faen meg verd hver eneste krone. Selv om den ikke var så dyr. Når jeg først skal se verdens vakreste film, inngår jeg ikke kompromisser.

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Brad Pitt i Jesse James-rollen? Jeg la nesten ikke merke til Pitt i den filmen, det var Casey Affleck som virkelig imponerte der. Jeg ser gjerne filmen på nytt da første visning ikke var ideell, men jeg husker ikke Pitt som noe særlig.

Jeg så nylig Jesse James jeg også, og det er helt klart en flott film, med en sykt god stemning. Men er det ingen andre som syns Casey Affleck sin måte å snakke på er grusomt irriterende? Han "liksom"snakker, og vrir på ansiktet sitt hele tiden. Dette kunne for all del vært en del av karakteren, men syns å huske han spilte like irriterende i 'Gone Baby Gone' også! Dette var det største minuset for min del, satt og irriterte meg fra start til slutt.

Lenke til kommentar

Taken (2008)

 

Liam Neeson får endelig lov til å spille eks-CIA agent som går bananas i Paris på jakt etter datteren sin - litt Jason Bourne-style. Jeg har normalt god sans for Liam og jeg har veldig stor sans for Jason Bourne, men syns ikke denne satt så bra som jeg håpet. I tillegg til det faktum at ALLE europeere i filmen fremstilles som enten korrupte eller kriminelle og at Paris KUN er et senter for menneskehandel, er det veldig endimensjonalt. Noen veldig bra action-scener, bra driv i filmen (bortsett fra en håpløst treg start) og generelt høy puls hjelper ikke så veldig. Virker ikke som Neeson la sjela si i denne filmen. Noen av forbryterne hadde lovende takter, men man rakk aldri å bli kjent med dem før de kjapt og enkelt ble eliminert. Manus-forfatterne må ha spilt mye data-spill for her må Neeson kjempe seg gjennom diverse boss-leveler før han til slutt må ta ut über-bossen. Grei underholdning, men fort glemt. Rekker Bourne-filmene til litt over anklene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...