Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan du forklare meg hva du likte så veldig godt med Stalker, Cyph?

Som Badering påpeker trenger man/jeg ikke forstå for å like. Så ja, jeg likte bl.a stemningen i filmen, atmosfæren og alt det der man alltid tar opp når det gjelder filosofiske og visuelt pene filmer. Overgangen fra sepia til farger var fantastisk, jeg er stor tilhenger og digger PA-miljø, jeg synes lange flotte kamerashots er skikkelig pene greier, samtidig synes jeg filmen hadde interessant story, ganske orginalt. Kjedet meg heller ikke. Digget den med andre ord. Sluttscena var også flott.

Lenke til kommentar
Så mange som ikke klarer å sette ned en karakter på disse filmene. Hva er problemet? Er det fordi dere ikke forstår hele greia? Gjør det noe?

Ikke bare fordi jeg ikke forstår den.

 

Det er veldig mye med Stalker jeg ikke klarer å få et fast grep om, så det er veldig sant. Men først og fremst klarer jeg ikke å bestemme meg for hvorvidt jeg virkelig likte den eller ikke. Den var på den ene side et meget facinerende dypdykk i psykologien, hadde nydelige bilder og tung, men likevel effektiv dialog. På den annen side var det alt for mye av filosofien jeg ikke klarte å ta tak i. Det var så mye jeg bare lot passere, så mye som nesten ble til frustrasjon - og jeg kommer ikke utenom flere uengasjerende, kjedsomme scener.

 

En karakter blir derfor veldig vanskelig å sette. Jeg tenker umiddelbart noe i retning 6-7/10, men det er for vanskelig. Facinasjonen var stor, men interessen min sank med tiden.

 

Hva var det ved slutten du likte?

Lenke til kommentar
Hva var det ved slutten du likte?

Rettet mot meg?

Isåfall kan jeg si at jeg likte slutten fordi den er så veldig åpen, og det er helt klart noe med denne sonen som har truffet denne jenta, stalkerens datter. Hun beveger glass psykisk, det er en ganske sjokkerende slutt faktisk. Stalker er vel egentlig jævla tung, men jeg liker det i hvert fall. Den er åpen, det holder.

 

Lenke til kommentar
Jeg likte det ikke.. men.. men.. jeg må jo like det!

Hehe, det der begynte jeg også å tenke på. Til å begynne med var jeg i enkelte sekvenser bergtatt av filmen, men gradvis ble det for meg mindre og mindre engasjerende. Da begynte jeg å lete etter gode grunner for å like filmen - og som alltid er det et faresignal - dermed ga jeg bare opp og kjedet meg halvveis gjennom den siste timen.

 

@CypheroN:

 

Hun kan bevege glass som et resultat av noe som har med Sonen å gjøre. Ja vel. Jeg klarer ikke å knytte det opp mot resten av filmen og se hva slags spesiell betydning det skal ha. Noe som forøvrig gjelder mye av den andre filosofien. Greit nok at denne sannsynligvis kom 10 år for tidlig for meg (og deg?), men her og nå var den alt for, som du sier, jævlig tung. For meg fungerte Stalker langt bedre som film da den holdt seg til basisen om Sonen, menneskers higen etter den og det som var knyttet opp mot rommet.

 

Lenke til kommentar
@CypheroN:

 

Hun kan bevege glass som et resultat av noe som har med Sonen å gjøre. Ja vel. Jeg klarer ikke å knytte det opp mot resten av filmen og se hva slags spesiell betydning det skal ha. Noe som forøvrig gjelder mye av den andre filosofien. Greit nok at denne sannsynligvis kom 10 år for tidlig for meg (og deg?), men her og nå var den alt for, som du sier, jævlig tung. For meg fungerte Stalker langt bedre som film da den holdt seg til basisen om Sonen, menneskers higen etter den og det som var knyttet opp mot rommet.

 

Jeg ser at du skriver at det ikke har noen betydning, men som vi sier er jo filmen tung, tror vi må se den flere ganger for å få med oss litt mer, kanskje skjønne litt av hvordan samfunnet i filmen fungerer og er. Det er jo et PA-miljø hvor det ikke er lov å ta seg i inn i Sonen. Jeg aner ikke hva det har med filmen og gjøre jeg heller, men jeg liker det jeg ser.

 

Og jeg tror forresten jeg er yngre enn deg. Yngre enn de fleste her tror jeg.

 

Lenke til kommentar

Dorian: hehe, sier ikke at man skal tvinge seg selv til å like filmen. Det er jo en helt forferdelig og nærmest destruktiv måte å se film på. Tenkte mer på åssen syn man har på film, om det faktisk gjør noe at man ikke forstod en dritt av hva disse skallete russerne preiker om, men at det på en måte er ganske flott alikevel. På en måte en slags trancendal opplevelse, ikke sant

 

Ramble ramble.

Lenke til kommentar
Jeg likte det ikke.. men.. men.. jeg må jo like det!

Hehe, det der begynte jeg også å tenke på. Til å begynne med var jeg i enkelte sekvenser bergtatt av filmen, men gradvis ble det for meg mindre og mindre engasjerende. Da begynte jeg å lete etter gode grunner for å like filmen - og som alltid er det et faresignal - dermed ga jeg bare opp og kjedet meg halvveis gjennom den siste timen.

Sånt kan fort skje med slike filmer. Jeg har siden innsett at filmer i samme tempo og med samme stil (f eks 2001) kan være svært underholdende og fascinerende, mens andre som Stalker ikke interesserer meg i det hele tatt og bare blir kjedelige - til tross for fine bilder. Da er det bedre å være ærlig, og heller godta at Montag ikke inviterer deg bort på rødvin, filmkveld og circle-jerk over Criterion-coveret.

Lenke til kommentar

Å forstå noe av Stalker var for meg veldig essensielt når jeg skulle gjøre meg opp en mening. Derfor fungerte den som film mye bedre i første halvdel.

 

Så over til CypheroN (vi er like gamle, det er ikke bare du som er overmoden for alderen :thumbup:)

 

I catch your drift. Men jeg savnet sårt en sammenheng. Noe som oppklarer alt, eller noe som limer sammen de løse bitene. Her og nå føles det bare ut som en drøss fine bilder, dyp psykologi og rare russere.

 

Lenke til kommentar
Så over til CypheroN (vi er like gamle, det er ikke bare du som er overmoden for alderen :thumbup:)

 

(..) Her og nå føles det bare ut som en drøss fine bilder, dyp psykologi og rare russere.

Det er vel det Tarkovsky har å fare med... :p Skal se mer av han straks. Andrei Rublev og Offret.. bør få ræva i gir, er så sinnsykt treig med disse lange filmene.

Lenke til kommentar

Scanners 3: The takeover

 

For mange år siden ble gravide damer infisert med en type medisin eller noe sånt, og som resultat ble barna deres litt sære. De hører stemmer, har en viss grad av telekinese og sånt tull og ble kalt scannere.

 

I denne prøver en forsker å finne en kur for å hjelpe scannere med å bli normale, men kuren er bare på prøvestadiet ennå. Adoptivdatteren hans trenger desperat medisin for å bli kvitt hodepine, stemmene og alt det der og rapper den eksperimentale kuren uten at faren oppdager det. Det fungerer helt fint en liten stund. Hun får kontroll over kreftene sine, får endelig stillhet rundt seg og alt er bare kos - hadde det ikke vært for at personligheten hennes har forandret seg en smule. Hun brukte å være snill og søt, men nå er hun et maktsykt monster uten like og har ingenting imot å bruke kreftene sine for alt det de er verdt for å få makt. Sånt blir det moro av, spesielt siden en liten "regel" er at alle scanner-filmene har minst et hode som eksploderer i nærbilde. :p

 

Morsom film til tider, og definitvit bedre enn de to første. Ikke at det sier så mye. Den første er bra, den neste middels. Denne er hakket bedre enn den første igjen, men likevel havner den nok bare midt på treet. Den "forbanna duen" trekker en del opp: :p

 

 

 

Hun sitter og spiser frokost morgenen etter at hun tok kuren for første gang, og en liten due irriterer vettet av henne. Hun ser på duen, duen aner ingenting. Hun stirrer på duen, og duen eksploderer. Problemet løst. :p

 

 

Vurdering: 7/10

Endret av thecrow77
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Mission To Mars ;)

 

Må ses. En gruppe som utforsker Mars havner i trøbbel mens de utforsker planeten og må reddes av et annet team. Redningsaksjonen til Mars går ikke helt etter planen, men mannskapet kommer frem. Sammen utforsker de det ukjente og finner en løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...