Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Infenso anbefalte den på det varmeste og ga den så vidt jeg husker 8/10, så jeg er rimelig spent på hvordan den er.

 

Denne (I'm a Cyborg) er nok enda mer hat/elsk enn Lady Vengeance. Jeg falt for den, men ser for meg at en del her inne vil anse den som søppel.

 

Ang. Evil Dead: Dette er ikke filmen du setter på hvis du vil bli skremt. Dette er en sjarmerende og kaotisk film med en rekke uforglemmelige scener og morsomheter. Jeg setter toeren over, da det blir lagt mer enda mer vekt på det humoristiske her - noe den lykkes så til de grader med.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Ang. Evil Dead: Dette er ikke filmen du setter på hvis du vil bli skremt. Dette er en sjarmerende og kaotisk film med en rekke uforglemmelige scener og morsomheter. Jeg setter toeren over, da det blir lagt mer enda mer vekt på det humoristiske her - noe den lykkes så til de grader med.

 

Må si meg enig her. 2'eren er helt genial :D

Lenke til kommentar

Chun Gwong Cha Sit (1997, Wong)

P.jpg

Filmen tar for seg det problemfylte forholdet mellom to kinesiske menn. Dette er kanskje et eksempel på en film som det er greit å lese litt om før man setter seg ned med. Men selv om den skildrer et homoseksuelt forhold, er det mer universielt enn som så. Følelsen av tomhet, ensomhet og depresjon kommer frem på fabelaktig vis. Visuelt sett er den en perle av de sjeldne. Blandingen av forskjellige lys er i tillegg til bybildene er noe av det mest utrolige jeg har sett.

 

De siste ti minuttene av filmen er 15/10 - helt uforglemmelige! Likevel var det noe med denne filmen som ikke helt fenget. Jeg skylder på humøret og at jeg ikke helt visste hva jeg kom til. Jeg falt ikke helt for plotet, men måten det er fremstilt på er upåklagelig. Likevel syns jeg plotet ble noe uoriginalt, bortsett fra at det var et forhold mellom to menn.

 

Denne trenger sårt et gjensyn. Ender denne gangen på

74%

Lenke til kommentar
Ang. Evil Dead: Dette er ikke filmen du setter på hvis du vil bli skremt. Dette er en sjarmerende og kaotisk film med en rekke uforglemmelige scener og morsomheter. Jeg setter toeren over, da det blir lagt mer enda mer vekt på det humoristiske her - noe den lykkes så til de grader med.

 

Jo, jeg likte den derre "barnelatteren" greia, og alle de syke scene, men var ikke klar over at den var lagd for å være morsom. Var denne original når den kom?

Lenke til kommentar

Den ble vel ikke laget bare for å være morsom, men det ekstremt lave budsjettet og den useriøse tonen fører til en rekke morsomheter (både friville og ufrivillige).

 

Den blir sett på som en kultklassiker. Det kan diskuteres hvor original den var, men den vekket mye oppstyr pga volden. Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg vil tro den var en av de første "hytte dypt i skogen"-skrekkfilmene - ihvertfall av de som kombinerer dette med et overnaturlig "monster".

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Den ble vel ikke laget bare for å være morsom, men det ekstremt lave budsjettet og den useriøse tonen fører til en rekke morsomheter (både friville og ufrivillige).

 

Den blir sett på som en kultklassiker. Det kan diskuteres hvor original den var, men den vekket mye oppstyr pga volden. Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg vil tro den var en av de første "hytte dypt i skogen"-skrekkfilmene - ihvertfall av de som tar for seg et overnaturlig "monster".

 

Ble den ikke laget som en del av noe filmstudie på en skole eller noe da? Mener på jeg har hørt noe sånt. Film nr 2 er forsåvidt veldig lik den første, bare med ett bedre budsjett.

Lenke til kommentar
Nei, det tror jeg ikke.

Jeg som rotet litt ser det ut som ja :)

 

Director Sam Raimi and star Bruce Campbell were friends from high school, where they made many super-8 films together. They would often collaborate with Sam's brother Ted Raimi. Campbell became the "actor" of the group, as "he was the one that girls wanted to look at."

 

De hadde mao lagd mange filmer sammen på skolen FØR de lagde Evil Dead. :)

Lenke til kommentar

Magnolia

We might be through with the past, but the past ain't through with us.

There Will Be Blood ga meg en tilnærmet perfekt seeropplevelse fra Paul Thomas Anderson. Ikke bare var den episk, cinematografisk perfekt og en voldsomt intens opplevelse i positiv forstand; den var givende.

 

Det var derfor med både forhåpninger og redsel for å bli skuffet at jeg satte Magnolia inn og trykket på play.

 

Den skuffet ikke. Paul Thomas Andersons mesterverk er et nøye gjennomført drama som uten å følge alle kunstens spilleregler slavisk, overrasker samtidig som den trykker på alle de rette knappene. Magnolia er en følelsestrigger med den perfekte mengden subtilitet. Realismen er slående, og troverdigheten er unektelig en avgjørende faktor. Skuespillerprestasjonene virker gjennomtenkte og i likhet med resten av filmen planlagt til fingerspissene. Philip Seymour Hoffman er filmens kanskje sterkeste der han leverer en forestilling en Oscar verdig.

 

En av filmens andre meget sterke sider er at den ikke prakker et budskap på deg. Den er som sagt meget subtil, og selv om den har et potensiale til å vekke svært sterke følelser lar den seeren tolke de mange facinerende karakterene og deres handlinger slik han selv vil. For nesten hver setning - hver handling - hver reaksjon, er tolkningsvennlig. Det rolige, behagelige tempoet gir tankerom i aller høyeste grad, og filmen fører an der du til stadighet lar deg ovverrumple over selv den enkleste hentydning.

Alt i alt er Magnolia som en rekke eviglange svanesanger. De er sømløse og perfekt knyttet sammen, og til tross for et ørlite feilskjær der froskene dessverre legger en demper på fortellingen står den frem som en fantastisk opplevelse.

 

95

Lenke til kommentar
Jeg vil nå påstå at Magnolia har et nokså tydlig budskap.

Som den prakker på deg?

 

En film som kan sammenlignes med Magnolia er Haggis' Crash. Jeg syns også det er en god film, men her prakker de budskapet på deg på verste vis.

Magnolia er kort sagt et utrolig solid stykke håndverk!

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
En film som kan sammenlignes med Magnolia er Haggis' Crash. Jeg syns også det er en god film, men her prakker de budskapet på deg på verste vis.

Magnolia er kort sagt et utrolig solid stykke håndverk!

Jeg hadde tenkt til å nevne Crash. Det er for åpenbart. "HI IM PAUL GREENGRASS AND I MAKE MOVIE ABOUT RACISM PLZ GIVE ME OSCARS". Når det er sagt er jeg enig med deg, det er en fin film. Det eneste jeg har å utsette på Magnolia er at den er noen minutter for lang, og at froskene strengt tatt er unødvendige.

Lenke til kommentar
Jeg vil nå påstå at Magnolia har et nokså tydlig budskap.

Som den prakker på deg?

Ikke like tydlig som Crash, but still...

 

froskene strengt tatt er unødvendige.

Jeg synst ikke froskene i seg selv var så irriterende, men var heller mengen de kom i. Et par hundre hadde holdt.

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...