Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ikke Stalker før den er kraftig klippet ned og dubbet om til engelsk.

 

Edit: Litt CGI hadde også vært å foretrekke.

 

Hm, det faktum at personene i filmen pratet russisk ødela nå ikke filmopplevelsen for meg.

 

Hva skulle de bruke CGI til? Selv om det er Sci-Fi må det ikke være aliens og andre greier som trenger CGI.

 

Edit: Endret illustrasjonen til anmeldelsen min.

Endret av Spetz
Lenke til kommentar
Hva skulle de bruke CGI til? Selv om det er Sci-Fi må det ikke være aliens og andre greier som trenger CGI.

Med noen eksplosjoner, laserpistoler og et par hjernespisende ormer.

 

Aha. Husker det var en diskusjon i en annen tråd om det han tulla med, glemte at han var på 'Montag's side'.

Jeg lever for å slikke Montag bak.

Lenke til kommentar

Reprise

 

Mange som har kalt denne beste norske ever, og jeg kan ikke se noen grunn til å være vrang og uenig. Vaffal ikke i øyeblikket, men jeg tror faktisk at jeg kommer til å like den enda bedre når den får synke inn.

Godt å se en film som klarer å være sentimental uten å bli klissete, morsom uten å bli distansert, og seriøs uten å bli klein og ensidig. Og selvsikker uten å være full av seg selv. Man virker å ha godt grep på det meste; både struktur- og håndverksmessig, det er nyansert, og engasjerende fortalt.

Jeg ramser bare opp adjektiver og fjas, men uansett, bra saker. Og jeg likte den kjempegodt.

 

Jeg tar gjerne flere gode vestkantdramaer forresten, gått litt lei av at alle norske filmer skal handle om de ungdomskriminelle dimlingene på andre siden av byen.

 

Rashomon

 

Der ja, nå snakker vi. Kurosawa jeg kan like. Denne gangen disker han opp med et interessant og spennende plot, og en svært god og tankevekkende slutt. Jeg henger meg knapt opp i skuespillet, her er det jo faktisk troverdig til tider. Ikke helt uten overstatements, men det føles ikke malplassert. Fornøyelige saker alt i alt.

 

Når det gjelder Dude, Where's My Car:

Kanskje ingen kanditat til verdens beste i noen konkurranse, men plottet er jo fantastisk. Har noen litt vel dustete øyeblikk, men jeg synes ikke det tipper over så altfor ofte. Veldig sjarmerende og fantasifull i alle fall.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Salinui chueok (Memories of Murder)

Regi: Joon-ho Bong

Koreansk Drama/krim (Komedie) fra 2003

 

memoriesofmurder2.jpg

 

Korea vet hva faen dem holder på med når det gjelder å lage film. Alltid en god dose med sort humor, kreative tvister og brutale hendelser. Dette er den ultimate krim filmen etter min personlige mening. Ren filmteknisk er denne nydelig, skuespill er veldig godt, historien er også meget god. Man sitter avslappet ned og nyter hvert sekund. The Chaser var mere en nervepirrende film, imens denne holdt på i en mere rolig tempo. Funket svært godt, likte også slutten godt.

 

Jeg finner ingen minus med den for det første, så hittil slår jeg til med en

10/10

 

Muligens jeg endrer den, pleier alltid å ivrig etter man ser såpass gode filmer, og innser etterhvert at den ikke var så god.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at filmen er god, men enkelte av karakterene synes jeg ble litt vel karikerte og overdrevne. Dette gjelder spesielt han "comic relief" karakteren som likte å bruke overdrevne fly kicks i avhørene. Han passet ikke inn i en film som skal være realistisk og litt mørk.

Lenke til kommentar
Rashomon

 

Der ja, nå snakker vi. Kurosawa jeg kan like. Denne gangen disker han opp med et interessant og spennende plot, og en svært god og tankevekkende slutt. Jeg henger meg knapt opp i skuespillet, her er det jo faktisk troverdig til tider. Ikke helt uten overstatements, men det føles ikke malplassert. Fornøyelige saker alt i alt.

Har du noen tanker om slutten?

 

Den forlatte babyen tilhører det paret?

 

Lenke til kommentar
Reprise

 

Mange som har kalt denne beste norske ever, og jeg kan ikke se noen grunn til å være vrang og uenig. Vaffal ikke i øyeblikket, men jeg tror faktisk at jeg kommer til å like den enda bedre når den får synke inn.

Godt å se en film som klarer å være sentimental uten å bli klissete, morsom uten å bli distansert, og seriøs uten å bli klein og ensidig. Og selvsikker uten å være full av seg selv. Man virker å ha godt grep på det meste; både struktur- og håndverksmessig, det er nyansert, og engasjerende fortalt.

Jeg ramser bare opp adjektiver og fjas, men uansett, bra saker. Og jeg likte den kjempegodt.

 

Jeg tar gjerne flere gode vestkantdramaer forresten, gått litt lei av at alle norske filmer skal handle om de ungdomskriminelle dimlingene på andre siden av byen.

 

Veldig enig, kanskje også spesielt med det siste. Joachim Trier er en mann å se opp for. Eneste store problemet med filmen er kanskje at den er for ukonsentrert og ufokusert i blandt, om du skjønner hva jeg mener. Men stilen er knall, tross alt, og gleder meg virkelig til nyeste filmen av karen.

 

En annen ting som treffer meg er hvor habilt skuespillet er. Jeg pleier å ikke like skuespillet i norge, kanskje det har noe med språket, som nesten automatisk blir svulstig og kleint. Men her fungerte det veldig godt!

Lenke til kommentar
Ser ikke Stalker før den er kraftig klippet ned og dubbet om til engelsk.

 

Edit: Litt CGI hadde også vært å foretrekke.

 

Hm, det faktum at personene i filmen pratet russisk ødela nå ikke filmopplevelsen for meg.

 

Hva skulle de bruke CGI til? Selv om det er Sci-Fi må det ikke være aliens og andre greier som trenger CGI.

 

Edit: Endret illustrasjonen til anmeldelsen min.

 

For å ta et klassisk eksempel bør du se Titanic. Har du en anelse om hvor mye CGI den faktisk har? ;)

Lenke til kommentar

Var nok ikke nok prompe, bæsj og sex humor i den nei.

 

 

Det var ironi, og synes selv at humoren funka svært godt.

 

 

Det Geir sier at fly kick greiene var urealistisk, så må jeg også så meg uenig. Hva er det så urealistisk med det? Forundrer meg ikke at slikt skjer i Korea når folk blir hissige. Men ikke vet jeg.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

På generell basis synes jeg man skal være veldig forsiktige med å stappe inn humor i mørke fortellinger. Ingen lett oppgave, og første halvdel av Memories lider litt av for mange lystige øyeblikk. Inkludert den høytsparkende sidekick'en (jeg tror ikke det er vanlig politiprosedyre, selv i Sør-Korea).

 

Seriemorderfilmer er best når de er på det mørkeste og mest fortvilende. Når desperasjonen fyller opp i etterforskernes bleike ansikter og morderen sitter med overtaket. Heldigvis utvikler Memories seg til å bli en riktig så god thriller etterhvert, og slutten var jo strålende.

Lenke til kommentar

Fitzcarraldo

 

Dette var en helt spesiell film. En av de quest-filmene hvor hovedkarakteren er bare litt galere enn filmskaperen selv, for gal måtte Herzog være da han bestemte seg for å filmatisere denne halvsprø historien om Brian Sweeney Fitzgerald som gjør alt for å nå drømmen sin, inkludert trekke en 600 tonn båt over fjellet.

 

"Fitzcarraldo", som han kalles, elsker opera. Han bruker dagene på å drive en is-fabrikk et sted i Amazonas, mens han om nettene drømmer om å bygge et operahus midt i jungelen. Hans forrige prosjekt, en jernbane gjennom jungelen, har allerede feilet. Nå er han nødt til å finne en måte å finansiere operahuset på, og dermed er den gale planen født.

Ekspedisjonen er flott fotografert, og Kinski gjør nok en fantastisk rolletolkning. Gjennom hele filmen blir man overvelmet av realismen; Herzog brukte ingen effekter, ingen miniatyrer eller optiske bedrag. Alt du ser på skjermen ble faktisk gjort i virkeligheten, og DET er imponerende.

 

Sekvensen hvor båten trekkes over fjellet er jo spektakulær, og filmen inneholder mye annet snacks også. Men det virker som om Herzog hadde mer enn nok med det enorme plotet, for det er mye små eller større pirk her. Filmen er nok for lang, og slutten føltes som et antiklimaks, ikke overraskende etter det vi tidligere har bevitnet. Helt klart en spesiell og viktig film uansett.

 

80/100

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...