Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Woyzeck

 

Etter to fantastiske Herzog/Kinski-filmer kom denne som en veldig ujevn og litt skuffende opplevelse. For det første synes jeg plotet manglet introduksjon og oppbygging, de tradisjonelle delene av en spenningskurve manglet og det sto helt stille veldig lenge. Det virket som om vi bare observerte en stillestående situasjon i 60 minutter før noe konkret begynte å utvikle seg.

Men så kom de 20 siste minuttene som virkelig trakk opp, og man skjønner hva de første 60 handlet om. En indre utvikling i Franz Woyzeck. Men denne utviklingen var for kjedelig å se på, selv med den herlige Klaus Kinski. Litt for teatralsk for min smak, masse poetiske monologer. Kinski kan dette, og det er helt klart solid på alle måter, men det er ikke min tekopp. En god slutt, samt veldig bra skuespill som vanlig fra Kinski, men dette er ikke den Herzog/Kinski-filmen man ha sett.

 

55/100

 

Neste stopp er Fitzcarraldo!

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Down by Law (1986)

My mama used to say that America's the big melting pot. You bring it to a boil and all the scum rises to the top.

 

DownLaww.jpg

 

Dette var saker! Jeg gikk inn i Jarmuschs verden for første gang, uten forventninger, men med store forhåpninger, og lot meg omfavne av en meget elskverdig film.

 

Down by Law er et langsomt, men samtidig meget behagelig karakterstudie av tre svært facinerende karakterer. Tom Waits overrasket meg grundig med sin rolletolkning av Zack, John Lurie passer rollen som Jack meget godt, mens Roberto Benigni er noe av det nærmeste man kommer perfeksjon. Spenningskurven er en liten genistrek av Jarmusch der han fra første stund setter standarden for en rolig film som gradvis blir mer og mer facinerende. Det er noe ved den jeg ikke klarer å sette fingeren på, som sjarmerte meg i senk. Det er ingen stor følelsesmessig trigger, men er stemningsfull uten å ha noen store emosjonelle øyeblikk. Å bli underholdt simpelthen av Tom Waits' blikk og Roberto Benignis smil er en sjeldenhet. Jarmusch får det til og har virkelig gitt meg en filmopplevelse.

 

88%

 

 

Etter to fantastiske Herzog/Kinski-filmer

Hvilke? Formoder at Aguirre, der Zorn Gottes var den første?

Lenke til kommentar

Almost Famous [DC] (2000, Crowe)

And you can tell Rolling Stone magazine that my last words were... I'm on drugs!

sipa_almost_famous_071012_ssh.jpg

Soundtracket er grunn nok alene til å få med seg denne filmen. På mange måter en veldig fin film som helt klart fortjener noen fremtidige gjensyn. Herlig feel good, likbare karakterer og gode skuespillerprestasjoner. Noen sukkersøte sekvenser og klisjeer trekker ned, men dette er stort sett flotte saker som aldri blir kjedelig.

 

En opplevelse alle som er glad i film og god musikk bør få meg seg.

81%

House of 1000 Corpses (2003, Zombie)

Goddamn, motherfucker got blood all over my best clown suit.

04300dpixp0.jpg

Denne klarte seg langt bedre nå enn under første visning. Det er ikke vanskelig å se Zombies lidenskap for horrorfilmer, og denne bisarre sjangerhyllesten er slettes ikke dum. Lydsporet er bra og den eksperimentelle klippingen varierer fra ikke fullt så bra til det vellykkede. Dialog og skuespillerprestasjoner er så som så, men det er da virkelig ikke dette jeg ser etter når jeg setter på denne type filmer. Moro fra start til slutt. Gleder meg til å ta et gjensyn med The Devil's Rejects.

 

Rob Zombie er nok en kar som kommer til å varte opp med mye interessant fremover!

 

73%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

Det har du så sannelig. Ser at du kommenterte at fotoet i filmen var av høy klasse - det glemte jeg å påpeke. Cinematografisk sett er Down by Law en perle. Lydsporet hvis sanger er Tom Waits' er også en sikker vinner i forhold til bildet. Åpningsscenene som viste New Orleans var rett og slett en nytelse å se på. Så følte jeg at filmen gikk et lite hakk nedover før de ble lurt, før den igjen tok seg voldsomt opp da Benigni entret skjermen. I scream, you scream, we scream for ice cream!

Lenke til kommentar
Woyzeck

 

Veldig enig med det meste her, Woyzeck var heller ingen stor slager her, og sannsynligvis den Herzog-filmen jeg liker minst av de jeg har sett. Ikke dårlig dog, et sted mellom 6/10 og 7/10, men veldig ujevn ja. Den lange scena med Kinski nede vannet og dødsscena var høydepunkter.

 

Ellers godt å se at folk liker Down By Law. Har den personlig på topp 5.

Lenke til kommentar
Aguirre - der Zorn Gottes (1972)

Første halvdel satt ikke helt da jeg så denne første gang. Tror jeg muligens gikk inn med feil forventninger, men det er jo sånn det blir når man har skapt seg et bilde av filmen basert på det intense uttrykket til Kinski og vissheten om at han spiller en fyr som kaller seg Guds Vrede. Jeg forventet at han skulle være litt mer utagerende, ja.

 

Det er strengt tatt ikke nødvendig, for galskapen ulmer ganske utilslørt under overflaten. Og Kinski gjør uansett en fantastisk figur, for en fyr. Noen fantastiske replikker har han også.

Det er noe urovekkende med hele stemningen også; de absurde innslagene, det er noe eerie over musikken og en slags "descent into madness"-feeling over det hele (selv om enkelte av besetningen jo er relativt sprø fra før). Der ligger mye av det som gjør at filmen fungerer som en helhet denne gangen, hvordan dette sakte men sikkert tar seg opp fra generell håpløshet til en head-on marsj inn i døden, og ender i et spektakulært klimaks, altså sluttmonologen. Den siste halvtimen er uansett soleklar 10/10. Fanden så bra.

 

Da var denne filmen sett, og takket være deg og Infenso ble den bittelitt skuffende :hrm: Joda, jeg er enig i mye du sier, bortsett fra en viktig ting: Sluttmonologen var virkelig ikke en 10/10. Greit, Kinski er skummel som fy og gjør en meget overbevisende rolletolkning, men jeg synes likevel at monologen manglet en del. Den var over før jeg visste ordet av det.

 

Filmens desidert sterkeste sider var de hypnotiserende bildene med musikken, og Kinski

Lenke til kommentar
Ellers godt å se at folk liker Down By Law. Har den personlig på topp 5.

Ikke topp 5-materiale for meg, men definitivt en av de 40-50 beste. Tror et gjensyn vil gjøre godt. Skal snart oppdrive Dead Man som ser fabelaktig ut, den også. Et psykedelisk westernsamfunn med Johnny Depp? Kan nesten ikke vente.

Lenke til kommentar

Punisher: War Zone

 

La oss ta det obligtoriske først og bli ferdig med det. Jeg har sett Punisher-filmen med Dolph Lundgren og Thomas Jane, og ingen av de fenget meg noe særlig. Dolph Lundgrens versjon var hakket bedre da man slapp alt det såpeklisset, men bortsett fra litt gladvold var det ikke noe særlig interessant. Jeg har også lest en god del av tegneseriene med Punisher, inkludert en del crossovers der han møter blandt annet Spider-man. Jeg liker tegneseriene, men ikke nok til å ha fulgt noe særlig med eller til å vite hvem de forskjellige folkene er og hvor viktige de er (bortsett fra Frank selv, selvsagt.)

 

Denne filmen er voldelig. Svært voldelig. Den aller første scenen der Punisher dukker opp fikk selv meg sjokkert, for mildt sagt spares det ikke på noe som helst her. Når Punisher dukker opp kan man nesten se reklamen fra mange butikker i bakgrunnen. "Alt skal bort!" :p Menn, damer, unge, gamle, det er ikke noe forskjell. Går Punisher tom for kuler er det lett å finne andre ting å drepe folk med. Blodet spruter (bokstavelig talt) gjennom hele filmen, og de har vist ikke engang fått med seg at det er noe som heter aldersmerking. Enten det, ellers driter de langt i den. Samme for meg, jeg storkoser meg. :D

 

Selve historien er grei nok, men hvem bryr seg om det? Jeg var litt skeptisk til Punisher da hele greia bygger på at han mistet familien og tar hevn på de slemme. Det vil naturligvis bety at han er deppa i store deler av filmen, og når han med et uhell dreper en FBI-agent tidlig i filmen vil han jo slite enda mer med samvittigheten. Men når det er ssat fikk selv denne biten svært lite fokus. I stedet for å holde ham tilbake gjør det ham bare enda mer forbannet etterhvert, med medfølgende blod, gørr, lemlestelse og så videre.

 

Dette er på mange måter en ren popkornfilm, og man kan diskutere i dagsvis hvor bra den er i forhold til tegneseriene, i forhold til alle andre filmer, hvor mye av volden som strengt tatt var nødvendig og så videre, men jeg gir blanke f'en. Jeg storkoste meg med den og kommer nok til å se den om igjen om en liten stund. Og om igjen. Og om igjen. :D

 

Dette er så nært Rambo som man kommer uten Stallone, men jeg klager ikke akkurat. Det var på tide noen våget å ta den helt ut og la Punisher være Punisher.

 

Vurdering: 9.5/10

Lenke til kommentar

Jeg ble satt helt ut av hvor latterlig skurken var portrettert. Forferdelig useriøst. Rett og slett en merkelig produksjon. Karakteren Punisher var knas i filmen, men alt annet var bare "WTF?". Litt synd at en så talentfull kar som Ray Stevenson rotet seg inn i dette her. Men jeg vet ikke om jeg kan skylde på regissøren, ryktet har jo det til at hun ble vingeklippet og post-production ble gjort av noe annet. Men så ble det tilbakevist, men så ikke tilbakevist og jeg vet ikke helt hva det endte opp med. Men klippingen og montasjen virker som om det er satt sammen av noen andre enn de som foretok selve filmingen/regien i forkant. Men kanskje jeg bare er paranoid.

 

Skulle gjerne sett en annen cut av filmen, samt at Jigsaw-karakteren (og den talentløse broren) ble gjort litt vel annerledes. :)

Lenke til kommentar

Dude, Where's My Car?

 

Valget falt på denne med gutta i kveld og jeg kan ikke si meg spesielt begeistret, selv med kompis-brillene på. Jeg lo et par ganger, men det meste i filmen er horribelt, alt fra skuespill til effekter til plot. Jepp, det er ganske røtent egentlig; det er bra jeg er i godt humør i dag. Popcornet var i hvert fall godt.

 

5/10

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Marley & Me (2008)

 

Elsker du hunder? Eller dyr, kommer du virkelig til å ta denne filmen rett til hjertet. Jeg sitter her med tårer som vil ikke stoppe, og et smerte som vil ikke vekk.

 

Dette må være årets mest følelsesladd film for meg.

 

Klarer virkelig ikke å skrive...dette er en film for folk som vil ha noe som gir et smil, og tårer.

 

Utentvil en film som er målrettet til et bestemt publikum....hunde/dyr elskere. Har du hatt en hund i ditt liv, vil den sikket være enda forsterket.

 

For de som forventer en koslig komedie å se på vil de nok bli skuffet. For i den katagorien feiler den stort. Joda vi ler litt her og der, men dens vekt ligger mer i drama siden.

 

Vakker film. :cry:

 

A dog doesn't care whether you're rich or poor. Give him your heart and he'll give you his.

9/10

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Dude, Where's My Car?

 

Valget falt på denne med gutta i kveld og jeg kan ikke si meg spesielt begeistret, selv med kompis-brillene på. Jeg lo et par ganger, men det meste i filmen er horribelt, alt fra skuespill til effekter til plot. Jepp, det er ganske røtent egentlig; det er bra jeg er i godt humør i dag. Popcornet var i hvert fall godt.

 

5/10

Å rakke ned på filmen for å ha et dårlig plot er skandaløst. Plotet i seg selv er grunnen til at man ser filmen. Som forøvrig er en real latterbombe.

Lenke til kommentar

Stalker - 1979, Andrei Tarkovsky

 

Still-from-Andrei-Tarkovs-001.jpg

 

 

 

Før hadde jeg en slags fordom mot blandt annet russiske filmer om at de alle var kjipe, triste og kjedelige. Jeg vet ikke hvorfor, men det bare var sånn. Men det var før. Jeg er glad jeg har åpnet meg litt for andre filmkulturer, for Stalker er noe av det beste jeg har sett.

 

 

Jeg vet ikke hva jeg skal skrive, bortsett fra at det var en utrolig dyp, gåtefull, interessant og viktig film. Jeg har aldri sittet og tenkt så mye etter å ha sett en film som jeg gjorde etter jeg så denne, og jeg tenker ennå. Så mye kunst og filosofi i en film!

Skuespillet er flott, atmosfæren er perfekt og selve plottet er originalt (?) og interessant. De lange, vellagde scenene traff meg som skudd.

 

Hele filmen er, som det så fint står skrevet på coveret til filmen, "et studie i menneskelig psykologi", and damn, it all got me thinking.

 

 

Skal definitivt se mer utenlandsk film, spesielt russisk. Stalker er et kunstverk uten like, og filmen kommer nok til å få et gjensyn innen kort tid. Er klar over at de fleste her på filmforumet allerede har sett den, men jeg anbefaler den likevel.

 

Terningkast: 6

Endret av Spetz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...