Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sleepaway Camp (1983)

Finfin slasher, men underholdningen ligger stort sett i ubetalelig ufrivillig humor. Dette er jo til tider Lasse og Geir-nivå (bare litt mindre seriøst, selvsagt). Det som funker funker, og det som ikke funker er latterlig. Den legendariske slutten var jeg sånn halvveis klar over, men jeg ble likevel helt tatt på senga over hvor random den er.

Jeg storkoste meg, for å si det i korte trekk.

 

Aguirre - der Zorn Gottes (1972)

Første halvdel satt ikke helt da jeg så denne første gang. Tror jeg muligens gikk inn med feil forventninger, men det er jo sånn det blir når man har skapt seg et bilde av filmen basert på det intense uttrykket til Kinski og vissheten om at han spiller en fyr som kaller seg Guds Vrede. Jeg forventet at han skulle være litt mer utagerende, ja.

 

Det er strengt tatt ikke nødvendig, for galskapen ulmer ganske utilslørt under overflaten. Og Kinski gjør uansett en fantastisk figur, for en fyr. Noen fantastiske replikker har han også.

Det er noe urovekkende med hele stemningen også; de absurde innslagene, det er noe eerie over musikken og en slags "descent into madness"-feeling over det hele (selv om enkelte av besetningen jo er relativt sprø fra før). Der ligger mye av det som gjør at filmen fungerer som en helhet denne gangen, hvordan dette sakte men sikkert tar seg opp fra generell håpløshet til en head-on marsj inn i døden, og ender i et spektakulært klimaks, altså sluttmonologen. Den siste halvtimen er uansett soleklar 10/10. Fanden så bra.

Lenke til kommentar

Benny's Video

Regi: Michael Haneke

Tysk Drama fra 1992

 

bennys-video01335716-50-57.jpg

 

Haneke har sjokkert med Funny Games, han imponerte meg med Caché og igjen sjokkert med denne. Uforutsigbart er vel ordet for å beskrive hans filmer, og det er akkurat det denne filmen er også. Noe som gjør Haneke filmene så gode som dem er. Han har også en meget rolig stil i filmene sine. Noen scener kan ha lange tagninger, der han filmer ingenting men har dialoger i bakgrunnen. Dette gjør at man følger mere på hva folk sier, enn å bare følge med på hva som skjer. Det er rolig, og meget avslappende.

Jeg likte ihvertfall denne meget godt, og slår på med en

 

90/100

 

Europa

Regi: Lars von Trier

Amerikansk/Tysk Drama fra 1991

 

article00.jpg

 

Dette var virkelig en pen film å se på. Det visuelle var skremmende fantastisk. Lars Von Trier er en av mine favoritt regissører, og han har bevisst at han er en meget dyktig regissør. Har fortsatt tilgode å se en dårlig film av han, greit Epidemic var ikke så god, men jeg koste meg igjennom den forde. Denne her var en liten opplevelse å se igjennom.

 

Europa_Sp_003840.jpg

 

God skille mellom s/h og farger, kinematografien var ypperlig. Og skuespillet var ikke meget å sette fingeren på. Nei ett alderles så lite mesterverk dette her.

 

Gir denne 95/100

 

Seul contre tous (I Stand Alone)

Regi: Gaspar Noé

Fransk Drama fra 1998

 

Seul_contre_tous_1998_2.jpg

 

Denne var veldig på lik høyde med Irreversible etter min mening, eneste som skiller dem er kinematografien, hvor Gaspar eksperimenterer med kamerat i Irreversible, noe han ikke gjør her. Men har fortsatt noen kreative kameravinkler osv.

Filmen har veldig gode "dialoger" som får tankene i sving. Der hovedpersonen tenker endel filosofiske tanker, ganske på lik linje med slik jeg ser verden. Noe som gjorde at jeg likte filmen svært godt. Denne filmen er meget brutal, så er ingen film for "sarte sjeler". Var noen ting som fikk meg til å vri i stolen, men det betyr bare at Gaspar har klart det han prøver på. Nemlig å sjokkere.

 

Har ikke tenkt på en karakter, må neste la denne synke inn.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar
Chasseurs de Dragons

Anbefales!

 

8/10

 

Alders-grensa??

 

Som Cyph sier, den er PG (Parental Guidance). Filmen er ikke en Pixlar søt morro film. Den er mer seriøst, og svært intenst. Selvklart er det morro, men ikke sånn du sitter og ler og ler.

 

Kan nesten sammenligne den med Monster House. Som var et mer seriøst animasjons film, og skummel.

Lenke til kommentar

Bare for å få det helt på det rene.... Jeg så BB på tv igår, og det er en god stund siden sist.

 

BB og TDK har tilnærmet identisk lydspor, strot sett samme hovedrolleinnehavere, samme plot osv.

 

Er TDK en remake av BB? Noe jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Bare for å få det helt på det rene.... Jeg så BB på tv igår, og det er en god stund siden sist.

 

BB og TDK har tilnærmet identisk lydspor, strot sett samme hovedrolleinnehavere, samme plot osv.

 

Er TDK en remake av BB? Noe jeg ikke har fått med meg?

 

Du presterte å se The Dark Knight uten å vite at den er oppfølgeren til Batman Begins?

Lenke til kommentar

The Bank Job

 

Uffameg, dette var litt av en nedtur. Ingen spenning overhodet, ingen twist og selve kuppet (inkl. planlegging) er ulidelig kjedelig framstilt - dette har vi da sett 100 ganger før, og da mye bedre utført.

Jason Stathams skuespillertalent kan sammenlignes med et velfrisert tredagersskjegg, og denne filmen bare viser nok en gang hvor begrenset denne mannen er som skuespiller. Han besitter en ansiktsmimikk som gir selveste Keanu Reeves noe å bryne seg på. Eneste personen som leverer en brukbar rolle her er David "Poirot" Suchet.

 

Hvordan denne begredelige og formulaiske suppen kan ha en såpass høy karakter på IMDB er for meg en gåte...

Lenke til kommentar

Surely you can't be serious

I am serious…and don't call me Shirley."

AKA Airplane!

 

Jeg elsker filmer med gode quotes

 

Thats when I got a drinking problem

 

Faen denne filmen er rå

 

Filmen er en av de få som tør å kødde med pedolifli, er vel bare family guy som har ballene for slikt nå om dagen.

 

Kanskje ZAZ beste film

 

8.5/10

Endret av Gunfreak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...