Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Amadeus

 

En film jeg har sett i stykker og deler flere ganger, altid kommet midt uti den eller på slutten, en typsik film som går sent på kvelden og du får sett litt på når du er ferdig med andre saker. Når jeg da så den på platekompaniet til 59kr tenkte jeg det var en fin grunn se den fra begynnelse til slutt.

 

Dette er da DC og varer nesten 3 timer, men den føles ut som en 90min film, er utrolig at en film og to muskere kan være så underholdene når den er så lang. Man kjeder seg aldrig, man koser seg med den flotte musikken og karakterne, F Murray fortjener virklig Oscaren han fikk og Tom Hulce fortenjte virklig å bli nominert. Rart å tenke på at det var samme karen fra Animal House. Alt blandes sammen til en virklig fornøylig film opplevelse.

 

8.5/10

Lenke til kommentar
Filmen er en remake av Yojimbo, som jeg forøvrig ikke har sett og spiller derfor ikke inn i min opplevelse av filmen.
Se den! Kongefilm :thumbup:

Når vi først er inne på Kurosawa, har ikke sett noen :blush: Hvilken film burde jeg å begynne med?

Det er så enkelt som å begynne med Yojimbo. Etter den kan du godt se Tsubaki Sanjuro, som er (på en måte) Yojimbo 2. Etter det kan du fortsette med det meste; Seven Samurai, Rashomon. You name it.

Lenke til kommentar

Rope (1948)

 

 

Jeg har jo som veldig mange andre her kjøpt Alfred Hitchcock boksen og tenkte jeg skulle begynne med denne filmen. Det første man ser er at det er en gammel film så det tekniske er ikke helt up to date. Det er ikke alltid smoothe bevegelser på kamera, men jeg ser ikke på det et stort problem. Filmen er tross alt over 60 år gammel. Dette er nok ikke filmen for de som liker mye action hele tiden. Filmen foregår stort sett kun en plass, men det gjør ingenting for spenningen i filmen. Jeg synes filmen klarte å holde spenningen gjennom hele filmen. Det er noe med Hitchcocks filmer. De har en egen magi. Det er noe spesielt med dem. Jeg synes dette var en veldig underholdende film, som jeg helt klart kan anbefale til andre.

 

8/10

Endret av Panerai
Lenke til kommentar
Stemmer det. En fantastisk film som jeg kommer til å ta et gjensyn med ganske snart.

Hmm, 89% er meget høyt. Ser at du rangerer den over Stalker som jeg har høye forhåpninger til.

 

Surrealistisk? Vel. Apekattene og noe av det Kinski portretterte med Aguirre var rimelig søkt, men jeg vil heller si at stemningen grenset mot å være smått absurd. Surrealisme føler jeg at ikke dekker filmen godt nok. Miljøskildringene var imponerende, men når det gjelder å illustrere menneskets higen etter makt og dermed veien inn i galskap synes jeg Coppola klarer det utrolig mye bedre med Apocalypse Now!, en film som forøvrig må ha hentet en del inspirasjon fra Herzogs kultfilm. Aguirre, der Zorn Gottes var for ujevn til å oppnå en høyere score.

Lenke til kommentar

M (1931, Lang)

mhand.gif

En av de beste filmene jeg har sett innen krimgenren. Historien om den plystrende barnemorderen som herjer i Berlins gater er svært interessant og underholdende. Filmingen er også gjennomført på genialt og effektivt vis. Et eksempel er seerens første møte med morderen, som helt klart er et av mine høydepunkter på filmfronten. Hvor vi i Metropolis kun hadde musikk, byr M kun på dialog. Dette gjør muligens at noen av scenene føler litt småkjedelige, men dette fungerer også som et spenningsmoment i andre.

 

80%

 

The Graduate (1967, Nichols)

Mrs. Robinson, if you don't mind my saying so, this conversation is getting a little strange.

graduate.jpg

Fin klassiker fra 60-tallet. Historien er sjarmerende nok, og Hoffman gjør helt klart en god figur. Lydsporet med Simon & Garfunkel funker også fett. Jeg klarte ikke helt å tro på forholdene som ble skildret i filmen. Samtidig syns jeg også den første delen som har et klart komediepreg fungerer bedre enn den siste delen der den nærmest går over til et renspikket drama.

 

74%

Ginger Snaps (2000, Fawcett)

I get this ache... And I, I thought it was for sex, but it's to tear everything to fucking pieces.

ginger_snaps1_jpg.jpg

To emo-søstre kommer opp i uventede problemer da de støter på en varulv. Fine effekter og en sjarmerende story. Karakterer som til tider går meg på nervene trekker ned. Grei underholdning for oss som setter pris på den type filmer.

 

61%

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Surrealistisk? Vel. Apekattene og noe av det Kinski portretterte med Aguirre var rimelig søkt, men jeg vil heller si at stemningen grenset mot å være smått absurd. Surrealisme føler jeg at ikke dekker filmen godt nok. Miljøskildringene var imponerende, men når det gjelder å illustrere menneskets higen etter makt og dermed veien inn i galskap synes jeg Coppola klarer det utrolig mye bedre med Apocalypse Now!, en film som forøvrig må ha hentet en del inspirasjon fra Herzogs kultfilm. Aguirre, der Zorn Gottes var for ujevn til å oppnå en høyere score.

 

Jeg vil si en mellomting mellom smått absurd og surrealistisk (som strengt tatt flyter litt inn i hverandre til tider). Tror det er sant at AN! er veldig inspirert av Aguirre, mener å ha lest det selv, men når det gjelder den maktgreia, må jeg si at sistnevnte illustrerer det bedre. Dessuten er det jo i mye større grad fokus i den filmen.

At den er ujevn kan jeg egentlig si meg enig i; jeg kjedet meg delvis under første halvdel, mens andre halvdel var mildt sagt sensasjonell. Sluttscenen er spektakulær, og jeg synes Kinski er helt fantastisk der. Han fremstår virkelig som en fyr som kan finne på å kalle seg selv "Gudenes Vrede". Kan egentlig ikke se for meg noen gjøre det bedre, Kinski var jo ikke helt ulik IRL.

Lenke til kommentar
Surrealistisk? Vel. Apekattene og noe av det Kinski portretterte med Aguirre var rimelig søkt, men jeg vil heller si at stemningen grenset mot å være smått absurd.

 

Absurditet er kanskje et begrep som beskriver filmen bedre, men jeg syns likevel den hadde en surrealistisk feel. Det var noe med Aguirre som virkelig grep meg. Jeg har vansker med å sette ord på det. Galskapen, Kinski, glimrende foto og en rekke uforglemmelige scener jeg aldri har sett maken til (da spesielt sluttmonologen og hesten.). Får se om jeg har lettere for å formulere meg skikkelig etter det snarlige gjensynet som venter.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar

 

Synes det tekniske er veldig god med Rope. Filmen har jo kun noen få "cut". 5 eller noe slikt. Noe som er svært imponerende for en film som klarer å holde spenningen på topp.

 

Jeg er helt enig i det du sier, det jeg tenker mest på er kanskje en bagatell, men det er helt i begynnelsen så hakker kamera litt når det filmes på blakongen. Men jeg ser ikke på det som et stort problem. Og det gjorde ingenting med filmopplevelsen. Det er en kjempefilm og det er kanskje ikke så rart at den teknisk ikke er helt up to date med tanke på at den er 60 år gammel. Anbefales.

 

Jeg gjør kanskje en liten feil ved å se på en film fra 40-tallet med dagens briller. Men jeg lever jo i dag.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar
Hitchcock filmer synes jeg er bedre teknisk enn mange av dagens filmer. Med tanke da på kameraføring.

 

Det har jeg heller ikke noe problemer å si. Det har egentlig ikke noe med kameraføringen å si. Det jeg mener er at kamera ikke sklir helt smooth når det blir beveget. Men som sagt ikke noe stort problem for meg.

Lenke til kommentar

JEg har litt tid å slå i hjel, så her er en kort oppsummering av noen av filmene jeg har sett i det siste.

 

An American Werewolf in London (1981)

 

american_werewolf_in_london7.jpg

 

Beware the Moon

 

Kanskje den beste varulvfilmen jeg har sett. Historien er solid, varulv-transformasjonene og effektene generelt er fantastiske og skuespillet er også ganske bra. Slutten er kanskje litt for brå, men fortsatt en utrolig bra film.

 

8,5/10

 

See No Evil (2006)

 

see-no-evil-squishing-head.jpg

 

Eight Teens, One Weekend, One Serial Killer

 

Jeg følte det var på tide med en gjensyn med denne, da jeg hadde glemt mesteparten av den. Denne gangen var den dessverre langt dårligere enn sist gang. Historien er klisjèfylt og skuespillet er ufattelig dårlig. Spesielt rekasjonene til ungdommene når de ser morderen er helt ekstremt teite. Heldigvis har de fått med seg den schvære wrestleren Kane til å spille morderen, og jeg liker gigantiske mordere. Filmen har også mye bra gore, men mye av stemningen ødelegges av dårlig CGI.

4/10

 

Revenge of The Nerds (1984)

 

newnerdsoncampus.jpg

 

It's time for the odd to get even

 

Enda et gjensyn. Heldigvis greide dette gjensynet å faktisk forbedre karakteren med et hakk. Revenge of The Nerds er en geeky, morsom og ultra 80-talls komedie med en fin moral. Anbefales på det sterkeste!

 

8/10

Lenke til kommentar

Litt on topic igjen!

 

Taxi Driver (1976)

taxidriver1.jpg

 

Taxi Driver drivende, undrende og ikke minst beundringsverdig. De Niro er top notch, og New York blir skildret godt, og i midten av all dritten befinner Travis seg, en ensom og ubetydlig Taxisjåfør, som er på nippet til å bli gal av all dritten han befinner seg i og ensomheten. Travis er også veldig ugjennomtrengelig i starten av filmen, det tar litt tid å bli kjent med karakteren. Men det gjør jo sakene bare mer interessant! Du aner aldri hva som kommer til å skje eller hva Travis gjør. Produksjonen på Taxi Driver er også mye bedre enn den er i Mean Streets, forrige gang De Niro og Scorsese sammarbeidet.

Realistikken er det ingenting å si på, men det er en del ting jeg ikke helt klarer å sette fingeren på hvorfor jeg trekker såpass mange karakterer, jeg tror rett og slett ikke jeg sitter igjen med nok følelser etter å ha sett denne. Den klarer ikke å fenge meg så mye som denne anmeldelsen kanskje tilsier. Men kan vel si at jeg ble litt skuffet over slutten, ikke helt hva jeg hadde forventet etter all oppbyggingen. Men for all del en god film med god underholdningsverdi.

 

Karakter: 7/10

Endret av SirUstinov
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...