Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

A Fistful of Dollars (1964)

 

You see, my mule don't like people laughing.

post-163913-1236968256_thumb.png

 

Filmen er en remake av Yojimbo, som jeg forøvrig ikke har sett og spiller derfor ikke inn i min opplevelse av filmen. Vår mann, mannen uten navn, ankommer en by som virker veldig øde. Han blir fortalt at enten så dør man her, eller så blir man rik her. Da det ikke virker som om han er ute etter penger blir han rådet til å forlate byen så fort som mulig. I denne byen er det to store familier som mildt sagt ikke er veldig glade i hverandre. Mannen uten navn finner da ut at han kan tjene penger på dette.

 

Dette er den første western filmen jeg ser, både vanlig western og spaghetti-western. Det som slår meg umiddelbart er hvor fantastisk musikken er, og hvor godt den passer inn. Ennio Morricone gjør en utrolig god jobb med musikken, noe av det beste jeg har opplevd til nå. Det er ikke fryktelig vanskelig å se at denne filmen ikke hadde et veldig stort budsjett, men det har ingen innvirkning på filmen i seg selv. Filmen inneholder ingen store sjokk, men er allikevel svært underholdene. Eastwood er beintøff, der han står og myser med sigaren i munnvika. Scenen der han står og bare rykker litt i overleppa etter å ha tatt livet av en mann ved å kaste en machete gjennom han, får meg til å smile bredt. Men det som virkelig trekker filmen opp, er de siste fem-ti minuttene. Fy feite flate, når Mannen uten navn kommer til syne ut i fra tåka akkompagnert med musikken fra Morricone er gåsehudframkallende. En av mine absolutte favorittscener gjennom tidene. Nå er det bare å se resten av triologien.

 

8/10

Lenke til kommentar
Jeg tror BadSmiles rakking på LOTR har noe med å se alle tre i strekk og gjøre. Jeg hadde aldri orket det. Måtte puttet noe splattershit i mellom for å holde koken.

 

 

Muligens derfor, men tviler. Tror jeg hadde endt opp med samme karakter om jeg hadde sett dem dager mellemrom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2
Har ikke sett en eneste western-film jeg :wallbash: Skal snart kjøpe good, bad and the ugly, da. Gleder meg :)

My hate is growing. (:p)

Kjøp hele trilogien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2
Har ikke sett en eneste western-film jeg :wallbash: Skal snart kjøpe good, bad and the ugly, da. Gleder meg :)

Kjøp Butch Cassidy and the Sundance Kid

Kjøp Unforgiven.

(jeg sa kjøp,ikke last ned. Nedlasting er skam.)

Lenke til kommentar

Jeg er ingen stor fan av western-genren, og Butch Cassidy syns jeg var en svært middelmådig affære.

Mine favoritter innen genren er Dead Man, The Proposition og Once Upon a Time in the West. Blazing Saddles, Unforgiven og Il Buono, il brutto, il cattivo kan jeg også anbefale.

Endret av Infenso
Lenke til kommentar
Dette er den første western filmen jeg ser, både vanlig western og spaghetti-western.
... Enda mer og se frem til :thumbup:

Hadde tenkt å kjøre på med resten av triologien, og muligens Once Upon a Time in the West i løpet av helgen :)

Fett. Du får kose deg med Dollar-trilogien, som er mer "underholdning" enn West; den er mer "kunstfilm"-ish. Den er roligere og ikke som Dollar-filmene i det hele tatt (som er mer eventyrlige), men fortsatt god film. Kjør på og kos deg.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen stor fan av western-genren, og Butch Cassidy syns jeg var en svært middelmådig affære.

Mine favoritter innen genren er Dead Man, The Proposition og Once Upon a Time in the West. Blazing Saddles, Unforgiven og Il Buono, il brutto, il cattivo kan jeg anbefale.

Butch Cassidy er top notch underholdning i mine øyne, Newman og Redford er strålende sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...