Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Ååå, husker jeg så en episode av Moonlighting (serien Bruce slo gjennom med). Hele episoden var en gjenskapelse av Shakespeare's "Taming of the Shrew", bare med alle i serien som hovedrollene, og all dialogen var shakespear-dialog.

 

Så kikker bruce på kamera helt på slutten og sier "Didn't think I could do that, huh?" og blunker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så The Prestige fra 2006, med Christian Bale og Hugh Jackman i hovedrollene. Så den egentlig bare fordi David Bowie var med i den, men det var langt i fra det eneste som var bra med den!

 

Filmen handler om to tryllekusntervenner som etter et uhell blir bitre fiender. Resten dreier seg om kampen mellom disse to magikerne, da den ene fremfører det ultimate trikset, og den andre gjør alt han kan for å finne ut hemmeligheten bak trikset.

 

Må være en av de beste filmene jeg har sett, med gode skuespillere, god story og hele pakka. Samtidig som den faktisk avslørte en del trylletriks. Selv om jeg syntes filmen var litt forvirrende på starten, og at det tok en stund før jeg skjønte alt som foregikk.

Føler ihvertfall ikke at jeg kastet bort tid ved å se den.

9/10

Lenke til kommentar

Gårsdagen var jeg klar til å mimre litt tilbake til barndommen. Så jeg bestemte meg for å se:

 

spawn_comic_logo_01_sm.jpg

Regi: Mark A.Z. Dippé

Amerikansk møkk fra 1997

 

spawn_sequel.jpg

 

Husker jeg likte denne svært godt når jeg var liten, og hadde ett lite håp på om denne i det minste underholdt meg i dagens realitet. Men feil kan man ta, verste filmen jeg har sett på lenge. Kan ikke tro at jeg faktisk likte denne filmen. CGI var det verste, (kanskje god til den tid å være) skuespillet var sykt drittdårlig. Selv godeste Martin Sheen spillte svært dårlig. Humoren var som tatt fra en 10 åring, actionscenene var pinlige osv osv osv.

Skulle ønske en god regissør hadde laget filmen, da faktisk det kunne ha blitt en nydelig visuell opplevelse, men hittil ser det dårlig ut.

 

1/100

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Kortfattet om dagen til nå før jeg setter på Memories of Murder

 

Dazed and Confused (1993, Linklater)

sq_dazed.jpg

Et herlig gjensyn med en av tidenes beste ungdomsfilmer. Den har kanskje ikke et klart plot man kan sette fingeren på, men er snarere en "hang out"-film med en rekke stilige karakterer. D&C er satt til 70-tallet og inneholder den rå musikken og jointrøykingen som hører med. Da jeg så denne for første gang for seks-syv måneder siden storkoste jeg meg, og den tapte seg virkelig ikke denne gang. Dazed and Confused cruiser opp som en av mine favoritter innenfor denne genren.

 

87%

 

The Prowler (1981, Zito)

2265604656_565c34dc7b.jpg?v=0

Er du dreven innen slasher-genren har ikke denne særlig mye nytt å by på. The Prowler er en del av 80-tallets vanvittige slasher-bølge, men er sammen med filmer som Intruder og Happy Birthday to Me blant de oversette. Filmen byr på flotte effekter og litt hud. Helt klart en film du bør få med deg hvis du setter pris på god gammeldags tenåringsoppkutting.

 

55%

Lenke til kommentar

Så et par filmer i går.

 

Låt den rätte komma in

Det er få filmer som er så mange ting på en gang som denne, og ingen av dem er så gode. Søt, spennende, trist, kul, alt uten å være for sentimental (kanskje svensker ikke klarer å være for sentimentale) Nummer 188 på 250. Gjør det etter, amerikanske sjelestjelere. Se den, folkens.

 

Hunger

 

Pen film om en ekkel historie. Irske republikanske fanger gjør sitt verste for å gjenvinne sin politiske status, og det ender med sultestreik. Det skifter mellom laaange og dvelende scener (den ene dialogen på 17,5 minutt, spilt inn i ett, går for å være en av de lengste noensinne) og beinhard brutalitet når fangene får gjennomgå av sine britiske voktere. Begge virkemidler er kompromissløse så det griner etter, men så er dette også en debutfilm. Jeg vet ikke helt hvor bra det funker for meg: jeg blir ikke sjokkert nesten uansett hva jeg minnes på at mennesker har funnet på av jævelskap, og sultestreik-dedikasjon imponerer meg heller ikke videre. Derfor blir jeg ikke særlig rørt, selv om det helt klart er meningen, men filmen er tross alt veldig pen og ganske ålreit. Sinnssykt god er den derimot ikke, selv om mange sikkert vil påstå det.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Slumdog Millionaire

 

Orket ikke se denne filmen fordi når jeg først hørte navnet trodde jeg det var en rapper som var i hovedrollen, det var ikke før jeg sjekket IMDB etter Jon Stewart nevnte filmen på The Daily Show at jeg så at jeg hadde misforstått alt :wee:.

 

Denne filmen er en liten perle, et spennende konsept som får seeren til å følge med gjennom hele filmen, skuespillet hjelper veldig på dette. Har ikke så mye å klage på, sangene alene er god nok grunn til å se filmen, fengende!

 

9/10

 

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Cloverfield (2008)

 

cloverfield_l.jpg

 

.. :D

Dette er uten tvil en av de beste monsterfilmene. Visuelt sett er den utrolig bra laget. Skuespillet i filmen er også veldig godt. Jeg liker også filmingen i filmen; alt er gjort med et håndholdt kamera. Det gir en utrolig god stemning. Jeg hadde hatt mindre sans for filmen om det hadde vært tradisjonell filming. Det håndholdte gjør at jeg føler meg helt med i filmen. Ah, genialt.

Igjen, dette er en godfilm. Det negative er bare småplukk.

 

9 av 10

Lenke til kommentar

Morsomt. Har nettopp sett Slumdog Millionare jeg også.

 

Jeg er trollbundet. Det er ikke en liten perle. Det er en store perle! En fantastisk film. Glitrende skuespill, spennende konsept og måten historien blir fortalt på er bare helt herlig. Klarer ikke å si så mye mer om denne filmen annet enn at den må sees.

 

10/10

Lenke til kommentar

Dagens filmer

 

Fear and loathing in Las Vegas

skuffende :mad: hadde hørt mye bra om den og gledet meg til visning. Det er altfor lite i denne filmen som får meg på godt humør, humoren passer ikke, jeg finner den litt sær. Spiderman som haiker er et stort pluss ; )

5/10 Nedtur

 

Death Race

 

JA! opptur mye mindre forventninger til denne en forrige film, det hjelper! Det er ikke filmen for de som har stor interesse for logiske sammenhenger eller mye handling. her er det action hele veien, raske biler utstyrt med et arsenal av våpen er tingen for gutta i de sene nattetimer, tut å kjør ;)

8/10 opptur

Lenke til kommentar
Dagens filmer

 

Fear and loathing in Las Vegas

skuffende :mad: hadde hørt mye bra om den og gledet meg til visning. Det er altfor lite i denne filmen som får meg på godt humør, humoren passer ikke, jeg finner den litt sær. Spiderman som haiker er et stort pluss ; )

5/10 Nedtur

 

Så det at den er sær er negativt? Du drar ikke til månen og klager på strendene, vet du vel...

Lenke til kommentar
Dagens filmer

 

Fear and loathing in Las Vegas

skuffende :mad: hadde hørt mye bra om den og gledet meg til visning. Det er altfor lite i denne filmen som får meg på godt humør, humoren passer ikke, jeg finner den litt sær. Spiderman som haiker er et stort pluss ; )

5/10 Nedtur

 

Så det at den er sær er negativt? Du drar ikke til månen og klager på strendene, vet du vel...

Blir kanskje feil å kalle sær for noe negativt men var ikke den humoren jeg hadde forventet å se.

Humoren i filmen var ikke min type humor.

Egentlig er jeg stor fan av sær/mindfuck filmer ala David Lynch, men denne filmen ble feil desverre, trodde jeg kom til å like denne:(

Lenke til kommentar

The Man Who Shot Liberty Valance

Jeg vil ikke si at det er den beste filmen noensinne, men jeg vil helst slippe å måtte komme på noen filmer som er bedre. Jeg er virkelig lamslått av hvor solid en film kan være på alle mulige måter. Her er det ikke et eneste element av filmskaping man kan trekke frem hvor filmen ikke stiller på 10ernivå. Hvis alle westernfilmer hadde vært som denne så hadde jeg kanskje likt sjangeren litt bedre, men det er kanskje ikke det som folk ser etter i sånne filmer. Her er det ikke to tøffe helter som stirrer på hverandre kl 12 mens episk musikk svulmer i bakgrunnen. Her er det rettferdighet mot lovløshet og det er ingenting kult med det. Det er nok det som gjør at jeg faktisk falt for filmen. Den får ihvertfall den klareste toppkarakteren jeg har gitt siden jeg så The Fountain på kino.

10/10

Lenke til kommentar
The Man Who Shot Liberty Valance

Jeg vil ikke si at det er den beste filmen noensinne, men jeg vil helst slippe å måtte komme på noen filmer som er bedre. Jeg er virkelig lamslått av hvor solid en film kan være på alle mulige måter. Her er det ikke et eneste element av filmskaping man kan trekke frem hvor filmen ikke stiller på 10ernivå. Hvis alle westernfilmer hadde vært som denne så hadde jeg kanskje likt sjangeren litt bedre, men det er kanskje ikke det som folk ser etter i sånne filmer. Her er det ikke to tøffe helter som stirrer på hverandre kl 12 mens episk musikk svulmer i bakgrunnen. Her er det rettferdighet mot lovløshet og det er ingenting kult med det. Det er nok det som gjør at jeg faktisk falt for filmen. Den får ihvertfall den klareste toppkarakteren jeg har gitt siden jeg så The Fountain på kino.

10/10

Aah, godt å høre at det er flere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Zerkalo

 

zerkalo3lx6%20-%20copie.jpg

 

I går kveld hadde jeg en av de mektigste og mest inntrykksgivende filmopplevelsene mine noen sinne. Zerkalo er hands down den vakreste filmen jeg har sett, og siden nettopp dette er et aspekt jeg vektlegger såpass som jeg gjør sier det en del. Den tok meg på senga, jeg hadde jo forventet et treeegt, filosofisk mesterverk i samme gate som Stalker (dette var min Tarkovski nr 2), men denne gangen gav poesien og bildene mye mer mening. Den føltes aldri treg, bare herlig dvelende.

 

Zerkalo handler om en manns refleksjon over livet sitt, hans mor og den russiske historien. Fortalt i en, vertfall ved første visning, meget vanskelig sammensetting av fortid, nåtid, drøm, virkelighet osv. Å få en klar oversikt over historien og de klare motivene i Zerkalo var veldig vanskelig, på samme måte som jeg følte da jeg så Mulholland Drive. Men igjen på samme måte som da jeg så Muholland Drive ble jeg forelsket i galskapen.

 

Jeg falt pladask for måten Tarkovsky bruker kameraet til å på poetisk vis ramme inn bevegelige malerier, det er vel ingen tvil om at filmen inneholder et par av tidenes kamerakjøringer. Skuespillet er i samme gate, det vil si poetisk og til tider litt teatralsk, men når du kommer inn i stemningen og "Zerkalo-verdenen" er det nemlig slik ting skal være, og det føles riktig.

 

Jeg sa at de konkrete motivene i filmen er vanskelig å få tak på, men tematisk sett er filmen meget klar (for meg vertfall). Og det er slik det skal være, for dette er en tematisk film. Rett og slett livet, tilværelsen, familie og menneskeforhold som kunst. Det er noe ekstremt vakkert og inviterende med at disse temaene blir satt opp på staffeli og rammet inn så varsomt som Tarkovsky gjør her. Aldri har tilværelsens iboende magi og skjønnhet blitt fortalt bedre.

 

Zerkalo var for meg en nytelse av beste slag. De surreale, ekstremt vakre sekvensene har vært i bakhodet mitt konstant siden jeg så den. Og jeg er så glad for at filmen er så vanskelig å få tak på, for det betyr bare at jeg har en god unnskyldning for å se den igjen asap, og jeg mistenker at den vil gi en enda bedre opplevelse neste gang. Karaktersetting er litt vanskelig, jeg er usikker på om jeg har fått en ny favorittfilm, jeg tror jeg må få den litt på avstand først. For det var noe småpirk, kanskje diktopplesingen, som jeg er litt usikker på om jeg likte. (Finnes disse diktene på nettet noen steder? For det ble vanskelig å følge med på undertekstene samtidig som jeg skulle suge inn alt det visuelle.)

 

MAGISK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...